Juridische vraag; Advertenties op MP aantoonbaar onjuist

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Juridische vraag; Advertenties op MP aantoonbaar onjuist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 16:39

Afgelopen week is er een faillissementsveiling van een bekend gereedschapsbedrijf geweest waarbij alle producten nieuw in doos worden verkocht zonder garantie omdat de fabriek er dus niet meer is. Voor de grap hebben we eens gekeken op marktplaats hoeveel van deze bij de veiling voor soms nette bedragen zijn gekocht meteen weer te koop worden aangeboden om kennelijk winst te maken. Ondanks dat ze de dingen nog niet hebben kunnen ophalen en sommigen hadden zelfs al de advertentie gezet voordat de veiling was afgelopen.

Daar is op zich niks mis mee, alleen de meeste verkopers melden doodleuk dat de producten met 1 of 2 jaar garantie worden verkocht. Terwijl ze heel erg goed weten dat dit niet het geval is te meer ook omdat dat erg duidelijk is vermeld bij aanvang van de veiling. Dat komt ook omdat de garantiebewijzen in de doos erbij zitten maar deze zijn dus niets meer waard. Ten eerste omdat het bedrijf failliet is en ten tweede omdat de garantie alleen geldig is bij geldige aankoopbon.

Ik heb het idee dat dit oplichting is maar Marktplaats vindt dus van niet omdat de verkoper zelf de verkoopvoorwaarden bepaald en ze dit er dus gewoon bij mogen zetten. Een advertentie plaatsen om mensen er tegen te waarschuwen durf ik niet aan omdat ik het idee heb dat de verkopertjes in kwestie daar nog al eens minder vriendelijk op gaan reageren en je wel te achterhalen bent. :x

Weet iemand hier hoe dat juridisch zit?
Laatst bijgewerkt door iefke op 01-08-09 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Bitterbal

Re: Advertenties op marktplaats aantoonbaar onjuist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:25

Zo dan word je ook even lekker opgelicht.. :X
Wat een vuil spelletje eigenlijk he?
Hoe het juridisch zit weet ik eigenlijk niet, maar ik hoop toch dat ze hier wel iets tegen doen, want met garantie denk je toch iets goeds te kopen, en dan krijg je dit....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:22

Vandaar dat ik ook vraag of iemand er iets juridisch van af weet. Ik zal vragen of ze de topictitel erop kunnen aanpassen.

Zelf vind ik het dus ook oplichting al heeft de koper wel onderzoeksplicht. helaas doen veel mensen dat niet omdat ze ervan uit gaan dat ze met het papiertje gewoon garantie kunnen krijgen.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:25

Staat erbij dat de garantie van de fabrikant afkomt, of dat de verkoper de garantie biedt?
Volgens mij mag je als verkoper wel garantie geven, als het zwart op wit staat, op een aankoopbon ofzo, en op dergelijke producten heb je volgens mij ook een wettelijke garantietermijn van zoveel maanden.
Hoe die verkoper het vervolgens oplost als er daadwerkelijk iets met het apparaat aan de hand is, is dan zijn probleem lijkt me.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:45

Dat staat er niet bij, alleen met garantie. Ik weet dus niet hoe ze dat zouden oplossen. Maar de fabriek is er in ieder geval niet meer en alles wat er nog in het pand was is nu verkocht tot aan de losse onderdelen aan toe.

Dat betekent dat de verkoper zo goed als zeker niet thuis geeft als er een probleem is binnen de wettelijke garantie termijn defect raakt omdat hij niet de mogelijkheid heeft de producten te repareren. En gezien de hoeveelheid producten die sommigen verkopen is het gewoon handel (lees zo veel mogelijk geld verdienen maakt niet uit hoe en over wiens rug) en geen reparatie service.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:53

Ja dat zit er dik in dat die verkoper zo gaat handelen.

Is het een bekende fabrikant dan? Als het in het nieuws is geweest dan mag ik hopen dat er bij mensen toch wel een lichtje gaat branden als ze iets kopen met zgn 2 jaar garantie erbij....

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:54

dat riekt idd naar oplichting.

ben idd ook wel benieuwd als het een bekend merk is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 09:58

Echt flink in het nieuws zelfs, althans dat vinden wij :o hier in de regio tenminste wel. Ook hebben we in een landelijke krant de aankondiging van de veiling gezien maar misschien is die ons opgevallen omdat we het al wisten. Maar het merk is wel in heel Nederland bekend.

Helaas weet ik ook hoe vol vertrouwen mensen kunnen zijn door er standaard van uit te gaan dat wat verteld wordt ook klopt. Ik heb geen idee of je op de een of andere manier iets tegen kunt doen, tegen de verkopers dan zodat die in ieder geval gewaarschuwd zijn dat ze in de gaten gehouden worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:00

Neem aan dat je Kinzo bedoelt? Het is te triest voor woorden dat dit gebeurt maar goed een beetje klusser weet ook wel dat dit bedrijf over de kop gegaan is toch? Vind het wel raar van Marktplaats dat ze zich hiervan distantiëren, want het is wel degelijk oplichting!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:07

Yeps die is het idd. Geen idee of een klusser het weet. Maar ik denk dat een beetje klusser zijn gereedschap niet via marktplaats koopt maar bij een normale winkel. Althans dat hoop ik dan maar. en het is raar dat marktplaats die toch altijd zegt oplichting te willen voorkomen zo reageert.

edit ik zie net dat een deel van de advertenties inmiddels is verwijdert. :+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:10

Het is pas oplichting op het moment dat de verkoper de garantie niet kan leveren op het moment dat dit nodig is.. Dan komt hij niet zijn plichten als verkoper na!

Als zij de garantie geven, is dat prima.. Misschien ebtalen zij wel voor de reperatie van je boor als er iets mis mee is!! Al is het wel een vorm van dwaling..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:26

Ik heb geen idee hoe dat zit. Maar kun je het niet op MP aangeven en uitleggen? Ook al zeggen zij dat verkopers dat zelf mogen weten, als je met goede argumenten komt..?
Ik zou ook geen advertentie tegen gaan plaatsen, je weet nooit wat voor gezeur je daar achteraf over kunt krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 10:27

Dwaling, dat was idd de term die ik zocht. :)* term zat wel ergens maar heel ver weg. Maar is dat illegaal en hoort marktplaats daar wat aan te doen of nog net niet?

Ik heb het aan marktplaats gemeld maar zij zeggen dus dat het niet hun verantwoordelijkheid is. Daarna heb ik dit topic geopend om eens te vragen of wij er nu erg strikte normen op na houden of het toch niet zo heel fraai is van de verkopers.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:44

dwaling is opzicht wel strafbaar, alleen heel moeilijk hard te maken.. Daarbij staat er 99 van de 100 keer geen straf op, alleen een waarschuwing..

Er staat nl niet bij wat de garantie inhoudt, misschieng even ze ook garantie en betalen zij de reparatie voor je! Het kan ook dat ze zeggen dat er een garantiebewijs bij zit, dat zit het ook.. Dat deze niet geldig is, is een ander verhaal..