Ik weet niet of het jullie ook zo opvalt, maar ik heb het idee dat het simpelweg collecteren met een collectebus een beetje tot de verleden tijd begint te horen. Tegenwoordig komen ze langs de deuren om donateuren te werven, kaartjes te verkopen, speldjes te verkopen, om op die manier geld voor het goede doel in te zamelen. Mocht er nog wel een collectebus langs komen, dan moet je bijna altijd naam en adresgegevens invullen.
Ik als student heb er totaal geen problemen mee om 2 euro in een collectebus te gooien, maar om nou donateur te worden voor een voor mij te hoog bedrag?? Ze verplichten je om minimaal toch wel een bepaald bedrag per maand van je rekening af te laten schrijven. En de ene maand heb ik wel wat over en de andere maand niet. Het is natuurlijk wel zo dat je gewoon nee kunt zeggen tegen zo'n meisje of jongen, maar de eerstvolgende keer staan ze weer voor je deur. Als je zegt dat je wel gewoon eenmalig iets wilt geven, dan kunnen ze dat niet aannemen, want dat is niet de bedoeling van hun rondlopen.
Laatst had ik twee kleine schattige meisjes voor de deur staan die speldjes verkochten voor een bepaalde stichting. Je moest een machtigingsformulier invullen en zo werd het geregeld. Nou heb ik al veel moeite om nee te zeggen tegen twee van die verlegen meisjes, dus ik heb toegezegd. Speldje werd per post gestuurd en geld werd afgeschreven. Klaar... geregeld.
Gister een jongeman aan de deur die kaarten verkocht voor een stichting voor kinderen. Hij vertelde een heel verhaal. Ik gaf aan dat ik best bereid ben om 1 of 2 euro te doneren, maar niet gelijk van alles wil kopen. Bij hem kon ik wel gewoon geld geven ipv kaarten kopen, dus zo gezegd zo gedaan.
Maar goed... Om een lang verhaal kort te maken
Dit gebeurt steeds meer en ik zeg ook veel vaker nee. Ik ben bereid om een keer 1 of 2 euro te doneren, maar ik wil gewoon niet maandelijks ergens aan vast zitten. Daarnaast komen ze ook steeds vaker dingen verkopen en ook daarbij kun je niet zelf de hoogte van je donatie bepalen. Ik vind het allemaal een beetje dwingerig overkomen, terwijl ik het echt geen probleem vind om een bedrag te doneren.Hoe ervaren jullie dit? Hoe denken jullie hierover?
Voor de mensen die vinden dat ik niet zo moet zeuren en me beter over andere dingen druk kan maken, reageer gewoon niet
Brand los!
groetjes Helma

) 
met zo'n collectebus kijk ik wel of ik nog wat losgeld heb, maar anders niet hoor.