Waar zijn de collectebussen gebleven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Waar zijn de collectebussen gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:18

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het jullie ook zo opvalt, maar ik heb het idee dat het simpelweg collecteren met een collectebus een beetje tot de verleden tijd begint te horen. Tegenwoordig komen ze langs de deuren om donateuren te werven, kaartjes te verkopen, speldjes te verkopen, om op die manier geld voor het goede doel in te zamelen. Mocht er nog wel een collectebus langs komen, dan moet je bijna altijd naam en adresgegevens invullen.
Ik als student heb er totaal geen problemen mee om 2 euro in een collectebus te gooien, maar om nou donateur te worden voor een voor mij te hoog bedrag?? Ze verplichten je om minimaal toch wel een bepaald bedrag per maand van je rekening af te laten schrijven. En de ene maand heb ik wel wat over en de andere maand niet. Het is natuurlijk wel zo dat je gewoon nee kunt zeggen tegen zo'n meisje of jongen, maar de eerstvolgende keer staan ze weer voor je deur. Als je zegt dat je wel gewoon eenmalig iets wilt geven, dan kunnen ze dat niet aannemen, want dat is niet de bedoeling van hun rondlopen.
Laatst had ik twee kleine schattige meisjes voor de deur staan die speldjes verkochten voor een bepaalde stichting. Je moest een machtigingsformulier invullen en zo werd het geregeld. Nou heb ik al veel moeite om nee te zeggen tegen twee van die verlegen meisjes, dus ik heb toegezegd. Speldje werd per post gestuurd en geld werd afgeschreven. Klaar... geregeld.
Gister een jongeman aan de deur die kaarten verkocht voor een stichting voor kinderen. Hij vertelde een heel verhaal. Ik gaf aan dat ik best bereid ben om 1 of 2 euro te doneren, maar niet gelijk van alles wil kopen. Bij hem kon ik wel gewoon geld geven ipv kaarten kopen, dus zo gezegd zo gedaan.

Maar goed... Om een lang verhaal kort te maken :Y) Dit gebeurt steeds meer en ik zeg ook veel vaker nee. Ik ben bereid om een keer 1 of 2 euro te doneren, maar ik wil gewoon niet maandelijks ergens aan vast zitten. Daarnaast komen ze ook steeds vaker dingen verkopen en ook daarbij kun je niet zelf de hoogte van je donatie bepalen. Ik vind het allemaal een beetje dwingerig overkomen, terwijl ik het echt geen probleem vind om een bedrag te doneren.

Hoe ervaren jullie dit? Hoe denken jullie hierover?
Voor de mensen die vinden dat ik niet zo moet zeuren en me beter over andere dingen druk kan maken, reageer gewoon niet ;)

Brand los!

groetjes Helma

Arabesk

Re: Waar zijn de collectebussen gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:20

hmm tegen kerst loopt het meestal wel weer storm. Ik woon op een onvindbare plek dus ik zie sowieso nooit meer collectes voorbij komen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:22

Ja zeg, klop je het even gauw af? :+

Hier komen ze om de haverklap langs! Het is nu even rustig vanwege de vakanties, maar straks krijgen we ze weer, tot en met collectes voor de kerk en de kermis aan toe :+
Voor goede doelen e.d wil ik best geven, maar de kerk en de kermis (waar ik zelf dus niets mee heb) ga ik geen geld geven hoor :)

Vorig jaar hebben we de collectes getelt tijdens de lente en kwamen op 18! (Dat was dus alleen in de lente, over het hele jaar zal het wel het dubbele geweest zijn :D )

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:25

Ik heb zelf een paar dagen voor het WNF langs de deuren gelopen (via een ander bedrijf) en daar mocht ik inderdaad ook geen geld aannemen, de mensen mochten alleen via een machtiging doneren.
Geen idee waarom dat zo geregeld is... Misschien wel omdat mensen het op een gegeven moment niet meer in de gaten hebben dat ze nog steeds doneren...Of voor de veiligheid, dat je niet met een bus vol geld op straat loopt.

Maar ik zie het inderdaad ook steeds meer (nouja, minder collectebussen en meer machtigingsformulieren/maandelijks doneren)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:33

gisteren op de markt in den helder waren hele lieve meisjes geld aan het ophalen voor hun deelname aan een kampioenschap voor majorettes. Als ik het goed begrepen heb, want ik kon via een boog ontsnappen......., maar als ik niet ontsnapt was had ik toch echt niets gegeven. In mijn eigen omgeving zijn genoeg kinderen, al dan niet van jezelf, die ergens aan mee willen doen, en daarvoor geld op halen. Er zijn grenzen. Wat betreft de "goede doelen"; 1-malig per jaar doneer ik een groot bedrag aan een landelijke hulporganisatie, en ik ga er vanuit dat die dat netjes verdelen naar de plaatsen waar het het hardste nodig is. Die enkele collectebus, ach daar gooi ik dan wel wat kleingeld in, maar verder geef ik geen machtigingen meer af voor goede doelen. Vooral de opmerkingen in de trant van: "voor maar 1 euro per dag" of "voor maar 5 euro per week". Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om uit te reken dat dat 365 euro en 260 euro op jaarbasis is. Vergeet dat woordje "maar" dus maar.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 09:39

Donaties zijn aftrekbaar van de belasting, boven een bepaald bedrag. Daarom willen steeds meer mensen liever via een machtiging doneren dan zo een paar euro in een collectebus.

Het KWF belde mij onlangs, behoorlijk opdringerig, om een doorlopende machtiging los te krijgen :+

Ik kan me het stukje onveiligheid van het collecteren wel voorstellen in de huidige maatschappij. Alhoewel ik mezelf nooit bedreigd heb gevoeld als ik collecteer voor de dierenbescherming..

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 09:44

texelse schreef:
Vooral de opmerkingen in de trant van: "voor maar 1 euro per dag" of "voor maar 5 euro per week". Je hoeft geen wiskunde gestudeerd te hebben om uit te reken dat dat 365 euro en 260 euro op jaarbasis is. Vergeet dat woordje "maar" dus maar.

Ja inderdaad, reken maar uit. Laatst was er zo'n brutale meid aan de deur. Mijn vriend deed open, want ik was ergens mee bezig. Zij haar verhaal doen en mijn vriend zei dat hij best wel wat wil geven, maar nergens aan vast wil zitten ivm de onzekerheid in de arbeidsmarkt. O zei dat meisje, dus u bent arm. Nou zei mn vriend, dat niet. Toen zei die meid: Nou ja, als u heel rijk zou zijn zou u natuurlijk wel in een vrijstaand huis wonen (we wonen in een tussenwoning).
Nou sorry hoor, maar dat zeg je toch niet?? Mijn vriend had hier ook geen zin meer in, maar dat zeg je toch niet?? Mijn vriend heeft een goedbetaalde baan, maar in deze economische tijden weet je het natuurlijk maar nooit. We wonen nog maar net 2 jaar samen en ik studeer nog, dus dan ga je toch ook niet direct het duurste huis kopen wat je je kan veroorloven?
Ik vond het echt zo'n rare opmerking van die meid.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:18

Ik vind dat idd ook heel irritand. als ze met een collectebus lopen wil ik ook best wat geven, maar ik wil ook nergens aan vast zitten. Je wordt tegenwoordig heel vaak aangesproken als je door de stad loopt, krijg je eerst een heel verhaal en dan komt het er uiteindelijk weer op neer dat ze willen dat je elke week of amand een bepaald bedrag doneert, nou sorry ik kan niet alles sponseren (wij sponsoren de goede doelen die wij willen sponsoren al, als ik dan elke keer ja moet zeggen tegen die wervers voor goede doelen dan ben ik binnen no time blut), ben ook maar een arme student :P met zo'n collectebus kijk ik wel of ik nog wat losgeld heb, maar anders niet hoor.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:19

Ik zou zeggen kom hier wonen. Hier is stikken we van de collectanten en de speldjes, koekje, loten verkopers :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:33

Ik zag ze sowieso nooit zoveel sinds ik het huis uit ben eigenlijk. Maar de portiekwoningen lopen ze nooit zo af heb ik het idee, want die ingangen zijn vaak nauwelijks te vinden. :D

Nu bij mij vriend heb ik 1 keer wat gezien ofzo. Vorig jaar toen we nog niet samenwoonden. Dat was de nierstichting, heb ik wat gegeven.
Die donateur wervers heb ik nog niet gezien, en die hoef ik ook niet te zien. Daar begin ik niet aan.

Ik denk ook dat dit alle goede doelen die op deze manier te werk gaan toch heel veel geld gaat kosten. Normaliter geven mensen gul als er een collecte komt. Met dat donateurs gezeur zegt al meer dan de helft nee. En de andere helft zegt na 2 keer de boel weer op.
Dan kun je maar beter je vaste donateurs hebben (die je toch al had) en flink collecteren door het hele land. Want reken maar uit: 1 euro keer 8 miljoen mensen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:38

tja en daar komt nog bij dat de meeste wervers dik betaald worden voor elke persoon die ze werven. dus een aardig deel van je geld is al foetsie voor het goede doel daadwerkelijk geholpen wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:38

Hier valt het wel mee met de bussen het afgelopen jaar, heb daarentegen het idee dat we worden platgebeld door diverse instanties om donateur te worden. Ik neem dan ook niet meer op als er 'anoniem' op het schermpje van de telefoon staat.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:40

Mijn moeder loopt elk jaar, en dan altijd rond de kerst.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:43

Wij hebben er eigenlijk weinig last van. Een of twee loslopende waakse DH en een lange oprit tot het huis, wil ze de moed nog wel eens ontnemen. Alleen de man van het brandweerbenefiet, weet genoeg of durft genoeg om net langs te komen als de honden binnen zitten.

Ik wil op zich allemaal wel doneren ed.maar ik heb liever id dat ik even wat losgeld kan geven,maar ik kan me voorstellen dat dat ook meer moeite kost voor de ophalers.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:45

hier komen de collectes nog best vaak langs de deuren, maar ik woon dan ook in ene dorpje weet niet of dat verschilt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:11

hmm dat verkoop gedoe kom ik nooit tegen. Wel altijd gewone collectes nog hoor.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:13

Er zijn hier nog genoeg gewone collectes hoor. En verkopers ook trouwens!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:18

Hou op zeg ...... Hier bij ons komen ze echt heel erg vaak en dan ook nog wel op tijden dat we net aan het eten zijn (ja we eten altijd vrij laat rond een uur of half 8)...Gelukkig is het nu vakantie tijd maar laat ze van ons nu maar ff 2 jaar of langer weg blijven pffff. Niet dat we geen geld willen doneren dat doen we namelijk altijd wel (behalve aan onzinnige acties die me niet aanstaan.)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:53

Bij ons in de gemeente wordt er een collectekalender opgesteld. Elke week is er een andere organisatie aan de beurt. Wanneer in het jaar het precies begint weet ik niet, half oktober is het weer zo'n beetje afgelopen.
@Possie: Ben zelf organisator geweest voor een collecte en als tip wordt gegeven om rond etenstijd te gaan omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Vervelend als je net zit te eten, maar anders lopen de collectanten voor niets langs de deuren.
Er komen hier weinig mensen voor donateurs of om iets te verkopen. Overigens doe ik daar nooit aan mee omdat er gewaarschuwd wordt dat deze acties vaak nep zijn.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:03

Ja oke ik begrijp het wel. En ook het idee dat ze het beste rond etenstijd langs de deuren moeten gaan om te proberen. Alleen zo vaak dat ze het hier bij ons doen word wel heel erg vervelend, dan is de een net 5 min weg staat de volgende alweer voor de deur.

sillyhorse schreef:
Bij ons in de gemeente wordt er een collectekalender opgesteld. Elke week is er een andere organisatie aan de beurt. Wanneer in het jaar het precies begint weet ik niet, half oktober is het weer zo'n beetje afgelopen.
@Possie: Ben zelf organisator geweest voor een collecte en als tip wordt gegeven om rond etenstijd te gaan omdat dan de meeste mensen thuis zijn. Vervelend als je net zit te eten, maar anders lopen de collectanten voor niets langs de deuren.
Er komen hier weinig mensen voor donateurs of om iets te verkopen. Overigens doe ik daar nooit aan mee omdat er gewaarschuwd wordt dat deze acties vaak nep zijn.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:07

Sinds ik woon waar ik nu woon (klein jaartje) heb ik ook geen collectes meer voorbij zien komen. Nou moet ik ook zeggen dat ik als collectant ook niet graag in mijn buurt zou komen. :))

Bij mijn ouders daarentegen (een veel betere buurt) komen ze echt om de haverklap. Dus misschien ligt het ook aan de buurt waar je woont.

Gentleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:09

Nou, rond dierendag zien jullie mij voorbij komen met een collectebus. Ik collecteer namelijk voor de dierenbescherming.