Stenen schuur in tuin gespit, wat kan ik hiermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Stenen schuur in tuin gespit, wat kan ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:52

Ik heb in jan. 2008 een huis gekocht en afgelopen maanden ben ik pas begonnen om de achtertuin op te knappen, maar wat blijkt de vorige eigenaar heeft een stenen schuur gewoon in de grond gespit.... :( Ik kan nergens mijn schop in de grond zetten of er ligt op enkele centimeters al puin. Er heeft vroeger een schuur met toilet gestaan en ik kom alle onderdelen tegen.

Nu ben ik de 3e eigenaar van het huis en ik vermoed dat nr. 2 dit gedaan heeft, aangezien hij het hele huis heeft gerenoveerd en volgens de buren is onder zijn eigendom de schuur gesloopt.

Het was volledig bestraat en aangezien ik nogal van groen hou, heb ik alle tegels verwijderd en heb er maar overheen geplant. Ik zit niet op al die rompslomp te wachten....

Maar nu komt mijn vraag, ik ben niet van plan hier voor altijd te blijven wonen, dus wat als ik het huis verkoop. Ik zit er dan niet op te wachten om dan de volgende eigenaars achter me aan te krijgen.....

Ik hoef van de vorige eigenaar echt geen schadevergoeding of iets dergelijks, maar een bewijs dat ik niet die puin gestort heb zou ik wel prettig vinden met het oog op eventuele verkoop in de toekomst zodat ik gevrijwaard ben van eventuele claims.....

De verkopende makelaar is helaas failliet, dus daar kan ik niet heen. Ik ga van de week even mijn rechtsbijstandverzekering bellen voor advies, maar ik dacht op Bokt zitten ook altijd wijze mensen :D

Cyruss_

Re: Stenen schuur in tuin gespit, wat kan ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:03

Tjee lastig verhaal idd.
Ik zou zeggen: "laat er geen gras over groeien."
Ahum niet grappig.

Ik zou allereerst een in contact proberen te komen met de vorige eigenaar. En gewoon vragen of hij weet hoe het zit met die puin in je tuin. Ik weet wel dat het gruwelijk irritant is (hier ook gehad) en je krijgt er veel onkruid van (hier tenminste).
Tevens heb je nog kans dat de mensen na jou het weer willen bestraten, dan is het probleem in 1x opgelost.

Idd verstandig om ook eens je verzekering te vragen hoe en wat. Dat zijn immers de experts. ;)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:05

haha, nou ja wel makkelijk grasjes eroverheen en uit het zicht :-)

Tja, ik dacht zelf mocht ik hier weg gaan, als ik geen oplossing vind om voor verkoop de boel netjes weer te bestraten (is toch de voorkeur van de meeste mensen), maar ja eigenlijk verschuif ik daarmee het probleem natuurlijk. Liever doe ik het gewoon netjes.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:07

jeetje wat naar zeg.

heb even gespiekt in je profiel je woont toch op de kerkweg?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:08

ik zou zeggen dat je toch nog wel een aantal jaartjes er blijvt zitten. ik zou het afgraven weet ook niet hoe diep het is dat is natuurlijk ook nog een punt.
sterkte ermee.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:22

nou ja, tis ook weer niet zo erg hoor, lig er niet wakker van ;-)

't zit mij eigenlijk wel prima, maar wil het gewoon netjes hebben, vooral als ik er later weer eens uit ga (maar waarschijnlijk zit ik hier nog wel wat poosje). Al vind ik eigenlijk dat je dit als bewoner niet kunt maken, maar ja....

Is trouwens niet het eerste verborgen gebrek, zo had de vorige eigenaar ook even heel handig een draagmuur weggesloopt..... Maar daar kwam onze aannemer gelukkig tijdig achter....heeft bij wijze van service de schade gratis verholpen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:56

Kun je bij de gemeente niet nagaan of de vorige eigenaar een sloopvergunning heeft aangevraagd?
Of wellicht is er op de kadastrale gegevens (waar ook altijd contouren van bebouwing opstaan) iets te vinden waardoor jij kunt aantonen dat de vorige bewoner gesloopt heeft?

bumbaluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:02

Idd bij de gemeente navragen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:55

joozz schreef:
Maar nu komt mijn vraag, ik ben niet van plan hier voor altijd te blijven wonen, dus wat als ik het huis verkoop. Ik zit er dan niet op te wachten om dan de volgende eigenaars achter me aan te krijgen.....

Ik hoef van de vorige eigenaar echt geen schadevergoeding of iets dergelijks, maar een bewijs dat ik niet die puin gestort heb zou ik wel prettig vinden met het oog op eventuele verkoop in de toekomst zodat ik gevrijwaard ben van eventuele claims.....

Als je niets van de vorige eigenaar wilt is er toch geen enkele noodzaak om aan te tonen dat hij het heeft gedaan? Mocht je het huis ooit willen verkopen dan lijkt me dat je niets kan gebeuren als je potentiële kopers netjes op de hoogte stelt van het puin in de grond.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 12:02

goeroe schreef:
joozz schreef:

Als je niets van de vorige eigenaar wilt is er toch geen enkele noodzaak om aan te tonen dat hij het heeft gedaan? Mocht je het huis ooit willen verkopen dan lijkt me dat je niets kan gebeuren als je potentiële kopers netjes op de hoogte stelt van het puin in de grond.

Ja maar zit me toch niet lekker, toekomstige kopers kunnen het wel bestempelen als verborgen gebrek en als ik het van te voren meld is dat toch een waardedaling. En sowieso, het mag niet in de grond zitten....

Ik heb vandaag mijn rechtsbijstandverz. ingeschakeld. Ze gaan nu bekijken wat ik hier mee aan moet.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:19

Ik zou ook even nagaan of er toevallig geen asbestdak op die schuur gezeten heeft wat nu ook bij jou in je achtertuin ligt....
Ik zou hier toch wel proberen achteraan te gaan wie de veroorzaker is.
Dit is weer het lastige verhaal van onderzoeksplicht en meldingsplicht. maar als de verkoper vóór jou het niet wist dan moet je nog weer verder terug en dat wordt een lastig verhaal.
In principe heb je met de aankoop van het perceel ook het 'probleem' aangekocht (helaas). Ik zou hier idd verder achteraan gaan. Mocht je meer advies willen PBén staat vrij (ben projectleider bodem bij een ingenieursbureau).