2ehand auto gekocht, banden "ovaal". Gaat dit over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

2ehand auto gekocht, banden "ovaal". Gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:33

Ik heb vorige week een 2ehands auto gekocht bij de ford garage in Assen. Bij de proefrit hoorde wat wat gebrom. Dit zouden de banden zijn. Ik heb voor afleveren gevraagd of ze ernaar wilden kijken, en dit zouden ze doen. Bij ophalen werd mij verteld dat het idd de banden zouden zijn, en dat het kwam doordat de auto lang stil had gestaan. En dat het vanzelf over zou gaan.

Ik heb nu al ruim 150 km gereden met de auto, en het irritante gebrom blijft.. Ben ik nou gewoon ongeduldig? Of in de zeik genomen door de garage? Mensen hier met kennis die mij meer kunnen vertellen? Voordat ik de garage ga bellen.. :D

Thats_Me

Re: 2ehand auto gekocht, banden "ovaal". Gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:37

Is je uitlaat niet stuk? Want gebrom doet mij eerder aan een uitlaat probleem denken. (Heb net m'n uitlaat stuk gehad en dan wil je auto dus ook wel erg goed brommen := )

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:39

Nee, het zijn echt de banden.. Alsof je over een rooster/wasbord rijdt is denk ik de beste vergelijking.. :D
Je voelt het ook een klein beetje in het stuur.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:42

Kun je niet langs de kwikfit gaan en je verhaal uitleggen en kijken wat hun ervan vinden en of er wat aan te doen is. dan weet je wat er aan de hand is en of er wat aan moet gebeuren. kun je met je verhaal weer terug naar de garage waar je je auto hebt gekocht mocht de auto toch niet goed zijn...
want als je nu weer langs de garage gaat zeggen ze toch dat het niks is.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:44

saskiaojan schreef:
Kun je niet langs de kwikfit gaan en je verhaal uitleggen en kijken wat hun ervan vinden en of er wat aan te doen is. dan weet je wat er aan de hand is en of er wat aan moet gebeuren. kun je met je verhaal weer terug naar de garage waar je je auto hebt gekocht mocht de auto toch niet goed zijn...
want als je nu weer langs de garage gaat zeggen ze toch dat het niks is.

Of gewoon naar de garage gaan waar je hem hebt gekocht. Lijkt me niet dat timmerman hier lastig over doet.

Tenzij je hem zonder garantie hebt gekocht.

De banden zijn waarschijnlijk niet ovaal (hoogteslag) maar cuppen. Dat betekend dat ze allemaal vlakke kantjes hebben. Niet gevaarlijk maar wel irritant. Bijde gaat niet over na verloop van tijd.

Succes

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:45

Ben je toevallig ANWB lid? Dan kun je de auto laten keuren door hun en met die gegevens terug naar de garage.
Persoonlijk zou ik gewoon willen dat die brom werd opgelost door de garage, als het de banden zijn doen ze er maar nieuwe om.
Maar dat had ik waarschijnlijk al afgedwongen voor aankoop. ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:49

Auto is 2e hands en zonder garantie.
Maar ik heb er expliciet naar gevraagd voor koop, en hij verzekerde mij wel dat het kwam omdat de auto wat langer stil had gestaan, en dat het vanzelf over ging..
Het zijn banden op lichtmetalen velgen, weet niet of dat uitmaakt?

We kregen al een boel korting toen we hem kochten, en tja als er verzekerd wordt dat het over gaat, ga ik niet eisen om er nieuwe banden op te krijgen (was me ook vast niet gelukt).

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:51

Nee inderdaad, zonder garantie is zonder garantie. En daar is de prijs dan ook naar! En ook een bewuste keuze neem ik aan. Het kan je een hoop geld in aanschaf schelen, maar dan moet je de rest voor lief nemen.

En het is niet onveilig. (mits de profielen goed zijn) Dus ik denk dat je er of aan moet gaan wennen of nieuwe banden moet aanschaffen op eigen kosten.

En misschien als je dit bij hun laat doen dat je wel extra korting krijgt.
Laatst bijgewerkt door Yell op 28-07-09 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:51

No offence, maar waarom koop je een auto die niet goed klinkt????
Ik zou linea recta terug rijden naar de verkoper morgen en kijken wat je (zonder je garantie....) nog kan krijgen van hem.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 16:57

Goof schreef:

Omdat ze ons garandeerde dat het kwam doordat de auto een tijdje stil had gestaan waardoor de wielen iets ovaal waren geworden, en dat het tijdelijk was...

Wij als leken geloven dat natuurlijk... naief dus?

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:01

Wat yvonniej zegt klinkt wel aannemelijk,
als je het niet vertouwt gewoon ff terug gaan...en anders een ander er ff naar laten kijken/ luisteren.
Geen garantie is geen garantie idd, maar je moet je wel veilig voelen in je auto, die mannen van de garage zullen dat wel snappen! gewoon vragen staat vrij toch

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:02

Hetzelfde euvel hebben wij hier gehad 2 maand terug.
Onze banden zijn ook niet rond, zo lang heeft de auto stil gestaan.
Ook gebrom (je hoort hem als ware lopen).
A.s. Vrijdag komen er 4 nieuwe banden op (2 moesten sowieso al vervangen worden, 1tje heeft een diepe scheur, dus maar alle 4 tegelijk doen).
Ik kan je na vrijdag pas vertellen of het gebrom weg is.
Wel weet ik dat er bij onze uitlaat roest zit, en daardoor hoor je ook gebrom.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:09

Je hebt altijd recht op garantie als je een product in een winkel koopt, of je er nou extra garantie bij koopt of niet. Daar is laast een hele discussie over geweest bij een of ander tv programma. Je mag van een product verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat. 6 maanden garantie 'kopen' is dus gewoon geldklopperij, want je mag van een auto die je bij een garage koopt verwachten dat ie toch wel 6 maanden mee gaat.

Echter, jij wist al dat er iets was met de banden voordat je de auto kocht. Dat valt dan weer niet onder de garantie volgens mij. Maar de verkoper heeft jou verzekerd dat het over is na een X aantal kilometers, dus moet jij dat kunnen geloven.
Snap je het nog :P

Ik zou nog even naar de garage bellen en vragen hoelang hij bedoeld met 'dat het wel over gaat', en anders nieuwe banden 'eisen' voor zover dat gaat.
Volgende keer is het misschien handig om te zorgen dat de auto eerst in orde is voordat je 'm koopt (ookal zeggen verkopers dat het wel over gaat...). Ik heb (na 2x een auto gekocht te hebben) wel ondervonden dat autoverkopers/handelaren niet te vertrouwen zijn...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:10

Mariska_28 schreef:
Goof schreef:

Omdat ze ons garandeerde dat het kwam doordat de auto een tijdje stil had gestaan waardoor de wielen iets ovaal waren geworden, en dat het tijdelijk was...

Wij als leken geloven dat natuurlijk... naief dus?

Nou ja, voor de apk en dus de veiligheid is het niet nodig om ze te vervangen.

En het kán wel iets minder erg worden. Maar helemaal weg gaat het nooit.
Geen garantie is geen garantie. En waarom banden vervangen als het niet nodig is,
daar was de prijs hoogst waarschijnlijk ook niet naar.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:12

DJB schreef:
Je hebt altijd recht op garantie als je een product in een winkel koopt, of je er nou extra garantie bij koopt of niet. Daar is laast een hele discussie over geweest bij een of ander tv programma. Je mag van een product verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat. 6 maanden garantie 'kopen' is dus gewoon geldklopperij, want je mag van een auto die je bij een garage koopt verwachten dat ie toch wel 6 maanden mee gaat.

Echter, jij wist al dat er iets was met de banden voordat je de auto kocht. Dat valt dan weer niet onder de garantie volgens mij. Maar de verkoper heeft jou verzekerd dat het over is na een X aantal kilometers, dus moet jij dat kunnen geloven.

Ik zou nog even naar de garage bellen en vragen hoelang hij bedoeld met 'dat het wel over gaat', en anders nieuwe banden 'eisen' voor zover dat gaat.
Volgende keer is het misschien handig om te zorgen dat de auto eerst in orde is voordat je 'm koopt (ookal zeggen verkopers dat het wel over gaat...). Ik heb (na 2x een auto gekocht te hebben) wel ondervonden dat autoverkopers/handelaren niet te vertrouwen zijn...

Je maakt er een mooi verhaal van. Maar een gebruikt product wat je koopt moet in orde zijn en veilig zijn. Als SLIJTAGE delen aan een auto (zoals banden ruitenwissers etc) minder worden of kapot gaan, is dit echter onder geen enkele voorwaarden garantie.

Om er zeker van te zijn of het wel of niet te declareren is bij de garage kun je dit doorlezen en voor jezelf bedenken of jij het garantie vindt of niet.

http://www.autovisie.nl/expertise/lezer ... /index.xml
Laatst bijgewerkt door Yell op 28-07-09 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:12

Mijn vriend heeft ook net een andere auto, en die 'bromt' ook. Al weet ik niet zeker of het hetzelfde geluid is als wat jij bedoelt. Bij hem komt het inderdaad door de banden en het lange stilstaan. Of het meteen overgaat weet ik niet, hij zet er iig nieuwe banden onder. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:15

Je heb dus vierkante banden, het metaal van de band is door het lange stilstaan plat geworden. Dit merk je idd door een brom (Zingen) tijdens het rijden en gebonk in het stuur.
Dit gaat dus niet meer over.
Wat ook kan is dat je banden kammen vertonen, ingeholde vlakjes verdeeld over de band, of op bepaalde plekken, maar dat voel je niet in het stuur.
Je bent om maar even heel rap te vertellen met een kluitje in het riet gestuurd.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:16

fort in assen ???

direct terug gaan en ze er echt met de neus op drukken en eisen dat ze er wat aan doen
je hebt ze er op gewezen en het probleem zit er nog
jij hebt je auto gekocht met de verwachting dat dat probleem verholpen zou zijn dus conclusie garantie of geen garantie terug gaan ;)

straks rij jij meer schade op je auto dan nu en kun je fluiten naar je centen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:17

rommulus schreef:
fort in assen ???

direct terug gaan en ze er echt met de neus op drukken en eisen dat ze er wat aan doen
je hebt ze er op gewezen en het probleem zit er nog
jij hebt je auto gekocht met de verwachting dat dat probleem verholpen zou zijn dus conclusie garantie of geen garantie terug gaan ;)

straks rij jij meer schade op je auto dan nu en kun je fluiten naar je centen

hihi

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:19

ken meer mooie verhalen van ze :P
en niet allemaal uit 2e hand :o

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:19

Het zijn dunnere banden want ze liggen op licht metale velgen, door lang stil staan is de band "hard geworden" en moet dus even slijten en als het ware beetje opwarmen, helemaal zal het niet overgaan, de band licht dicht en platter op de weg en dat gebrom is het gevolg, zijn het ook brede banden?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:24

Yvonniej schreef:
DJB schreef:

Je maakt er een mooi verhaal van. Maar een gebruikt product wat je koopt moet in orde zijn en veilig zijn. Als SLIJTAGE delen aan een auto (zoals banden ruitenwissers etc) minder worden of kapot gaan, is dit echter onder geen enkele voorwaarden garantie.

Om er zeker van te zijn of het wel of niet te declareren is bij de garage kun je dit doorlezen en voor jezelf bedenken of jij het garantie vindt of niet.

http://www.autovisie.nl/expertise/lezer ... /index.xml

Slijtage valt daar dan misschien niet onder, maar TS heeft die auto net gekocht. Met de eerste 150km mag je er toch wel van uitgaan dat die auto (nog) in goede staat verkeerd.

Wat je ook nog kunt doen TS, is een onafhankelijke garage/ANWB naar het probleem laten kijken. Dan sta je wat sterker. Kost je wel weer (veel) geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:27

daijano schreef:
Het zijn dunnere banden want ze liggen op licht metale velgen, door lang stil staan is de band "hard geworden" en moet dus even slijten en als het ware beetje opwarmen, helemaal zal het niet overgaan, de band licht dicht en platter op de weg en dat gebrom is het gevolg, zijn het ook brede banden?

Sorrie deze logica klopt van geen kant, dunnere banden op licht metaal? (Mag hopen dat je de hoogte bedoeld) Je heb op lichtmetaal ook rustig 185/70-13 hoor en dat zijn toch echt flinke balonnen.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:27

Bij mijn weten gaan vierkante banden nooit over. Zou, net als wat Rom aangeeft, terug gaan naar de dealer.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:29

Het probleem is dat het gewoon veilig is en waarschijnlijk gewoon prima 'te gebruiken' is.
Ik zie het als een verloren zaak als je het hogerop wil gaan spelen.

Maar wie weet.

p.s dunnere banden :D Hoogte zijn ze qua hoogte, platter. Maar zeker niet dunner.