Oldtimer Triumph Spitfire gehele jaar buiten laten staan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Oldtimer Triumph Spitfire gehele jaar buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:19

Hoi :wave:

Ik ben hardt aan het sparen voor een 2de autootje. Helemaal gek van de Triumph Spitfire (type 3 of 4), mijn 'gewone' Ford Fiesta hou ik er zowiezo bij als back-up. Volgend jaar mei heb ik genoeg geld gespaard om deze auto aan te schaffen. Ik ga kijken naar een goed gereviseerd/gerestaureerd type dus dat kost aardig wat...

Ik wil met de Triumph liefst iedere dag naar mijn werk rijden en soms in het weekend (red het met aantal km's p.j. wat je met een oldtimer mag rijden) maar ik heb geen garage. Ik weet dat het niet zo handig is i.v.m. rot om een oldtimer buiten neer te zetten maar vroeg me af of dit ook zo is met een afdekhoes (zal dan minder snel rotten?) Heeft er iemand hier zijn oldtimer het hele jaar door buiten staan? Of is er een andere oplossing (had ook gehoord over waxen zodat ze minder snel wegroesten). Maakt het dan ook nog uit of er een softtop of hardtop in de winter op zit met deze afdekhoes? Ik ben me bewust van het feit dat er vaak dure onderhoudskosten aan verbonden zijn. ;)

Ik wil minimaal 3 jaar plezier hebben met de auto (korte ritjes touren en af en toe naar mijn werk) voor hele slechte dagen pak ik dan mijn Ford Fiestaatje, na minimaal 3 jaar moet er een Landrover 88 komen voor een 2paards paardentrailer. :D Altijd gezegd dat er een oldtimer-cabrio moet komen en anders komt het er niet meer van :P

Iemand ervaringen met het buiten laten staan van een oldtimer? En met het zogenaamde 'waxen' zodat ze minder snel wegroesten? En toevallig ook nog ervaringen met de Triumph Spitfire 1500 of 3?

Alvast bedankt! :)

Liselot

Re: Oldtimer Triumph Spitfire gehele jaar buiten laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:21

mijn ex had zijn oldtimer ook het hele jaar door buiten staan en reed er elke dag mee. ging allemaal prima. dat was alleen geen cabrio, dus ik durf niet te zeggen hoe het daarmee zal gaan

wel opletten dat je goed met tectiel in de weer blijft tegen eventueel roesten

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:27

Wat voor auto had je ex? Ik zal zeker kijken naar een cabrio waarbij een softtop én een hardtop bij zit zodat ik kan afwisselen. Maar dat is natuurlijk een heel gedoe :P

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:36

mijn ex had een renault 4 uit 1982

mijn gevoel zegt dat een hardtop prettiger is om buiten te laten staan. trekt er een stuk minder vocht in

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:42

Het kan wel hoor, maar gaat je mooie auto niet ten goede. Onder een hoes zetten is ook niet ideaal, daar kan je lak lelijk van worden, maar je kap blijft dan wel goed. Mijn cabriodak is inmiddels lelijk, groene vlekken die er moeilijk uitgaan en wat scheurtjes door wind, regen etc.... Die van mijn vriend staat meestal overdekt en ziet er nog uit als nieuw.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:50

Ik heb 20 jaar een Triumph Vitesse gehad waarmee ik zomer en winter heb gereden, maar hij is in de tussentijd ook 2 keer gerestaureerd.

De panelen en het chassis en de lak is veel gevoeliger dan de huidige zelfdragende carosserieën.

Maaarrrrrrr je hebt smaak! Dat is zeker! probeer alleen hem in het najaar droog te stallen, dan gaat hij langer mee!

ps, wax komt no neh never in alle hoeken en gaten en dus heb je er weinig aan.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:53

Ik had geen idee dat de lak lelijk kan worden door de afdekhoes... := is dat omdat het vocht erin trekt? Het is dus wel redelijk haalbaar om je oldtimer buiten te laten staan (ookal niet verstandig :P)

@saroanda: Komen die groene vlekken en scheurtjes ook als je de auto onder een afdekhoes hebt staan?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 10:55

Royen schreef:
Ik had geen idee dat de lak lelijk kan worden door de afdekhoes... := is dat omdat het vocht erin trekt? Het is dus wel redelijk haalbaar om je oldtimer buiten te laten staan (ookal niet verstandig :P)

@saroanda: Komen die groene vlekken en scheurtjes ook als je de auto onder een afdekhoes hebt staan?

Groene vlekken zijn gewoon alg en aanslag, en dat komt door vochtigheid. En ook onder een afdekhoes kan het vochtig worden. En de scheurtjes zijn slijtage, maar kan ook komen door de weersinvloeden. Het is en blijft natuurlijk wel stof, werkt veel meer dan metaal.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 10:59

amondi schreef:
Ik heb 20 jaar een Triumph Vitesse gehad waarmee ik zomer en winter heb gereden, maar hij is in de tussentijd ook 2 keer gerestaureerd.

De panelen en het chassis en de lak is veel gevoeliger dan de huidige zelfdragende carosserieën.

Maaarrrrrrr je hebt smaak! Dat is zeker! probeer alleen hem in het najaar droog te stallen, dan gaat hij langer mee!

ps, wax komt no neh never in alle hoeken en gaten en dus heb je er weinig aan.

Haha, thanks! :D Ik kan hem eventueel bij mijn oma in de schuur/minigarage zetten (eerst even leeghalen), maar dan moet ik eerst met mijn Fordje naar mijn oma (die woont 15 km verderop) en daar de Triumph pakken en aansluiten in de file... := Is niet zo handig maar dan zal dat wel moeten (of gewoon met ford te werk, maar das lang zo leuk niet :P)

Wax is dus geen oplossing..

Vitesse is ook :~

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 11:02

@saroanda: Toch maar een hardtop erbij hebben dan, voor in de winter/herfst. :P

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:06

Gewoon bij zonnig en droog weer de Triumph oppikken bij Oma, en bij regen, zout en sneeuw de Fiesta het werk laten doen :D

De 1500 en de MK4 zijn misschien niet zo flitsend als een MK 1,2 of3 maar zeker wel makkelijker!

Ik heb ook nog, in lang vervlogen tijden, een MK 3 gehad met GT6 motorkap! Ik ben nu nog verliefd op dat auto'tje... Ik weet ook waar die staat, in een schuur in Boksum bij Leeuwarden.....blijft zonde...

Als je zelf het basisonderhoud doet zijn ze trouwens allemaal vrij makkelijk te onderhouden. Ik vind Triumph altijd heel betrouwbaar!
Mijn dochter had als eerste auto een Dolomite en ook zij mist hem nog iedere dag!

Wie weet koop ik er ooit weer eens eentje.... (als de appelboom in een geldboompje is verandert....)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 11:19

Daar heb je wel gelijk in, een MK1 en 2 zijn misschien leuker om te zien, maar minder betrouwbaar (van meerdere bronnen gehoord?) dus vandaar de verstandigere keuze (nog niet) gemaakt voor de 1500 of mk4 (beginpost staat per ongeluk 3 :=)

Zonde van je MK3tje!!! :( Kan je die niet terugkopen? :'))

(als de appelboom in een geldboompje is verandert....) Tja, geen zin om daarop te wachten dus dan maar even sparen en dan komt het vanzelf wel :P Maar ik ga volgend jaar niet duur op vakantie dus de helft van mijn vakantiegeld is het laatste restje en dan ben ik er :P Volgende object: een zadel (en neeuh, ik ben helemaal niet materialistisch _O- :'))

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 15:10

@amondi: Had je dochter lang gespaard voor haar Dolomite als 1ste auto? Want deze zijn zeker niet goedkoop...;)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:58

heb dit mijn inmiddels overleden dafje gedaan, dat was mijn enige auto maar helaas ook geen garage. Die was toen wel getectyleerd op de bodem, maar had al wat roest plekjes. Na 1,5 jaar is hij toen echt doorgerot op de bodem :-( dus toen was het over. Maar die was dus niet in optimale staat meer, al schrok ik er wel van hoe snel die plekjes grote plekken werden......

Triumph spitfire vind ik trouwens echt gave bakken!!! Mijn vader heeft er vroeger ook een gehad, een rode echt blitse car!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:01

Royen schreef:
@amondi: Had je dochter lang gespaard voor haar Dolomite als 1ste auto? Want deze zijn zeker niet goedkoop...;)

Nee hoor, toen stond er nog wel 1 in de achtertuin...... En nu kan je er nog steeds wel een hele redelijke kopen voor 1000 euro hoor. Maar dan moet je wel bij de Club Triumph Holland zijn.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 10:05

joozz schreef:
heb dit mijn inmiddels overleden dafje gedaan, dat was mijn enige auto maar helaas ook geen garage. Die was toen wel getectyleerd op de bodem, maar had al wat roest plekjes. Na 1,5 jaar is hij toen echt doorgerot op de bodem :-( dus toen was het over. Maar die was dus niet in optimale staat meer, al schrok ik er wel van hoe snel die plekjes grote plekken werden......

Triumph spitfire vind ik trouwens echt gave bakken!!! Mijn vader heeft er vroeger ook een gehad, een rode echt blitse car!!

Ik had ook een knallende paarse gezien op marktplaats, maar die was rechtsgestuurd en heb er helaas nu geen geld voor :P Maar de rode kleur vindt ik het leukst, al is de gele kleur de eerste basis kleur geweest (volgens mijn vader :=)