huren, wat op te brengen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

huren, wat op te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:35

Hoi,

ik en vriendje zijn een beetje aan het rondkijken voor een huurhuisje/appartementje (zal laatste wel worden vanwege de kosten ;)) Nu willen we het zo regelen dat we allebei evenveel gaan betalen, en gezien hij een vast contract heeft, is het dus het meeste afhankelijk van mij wat we te besteden hebben.

Kunnen jullie vertellen over jullie eigen ervaringen en wat jullie denken dat ik zou kunnen uitgeven in de maand. (ook rekening houdend met boodschappen en evt andere lasten die er nog bij komen, evt huursubsidie, enz)

Zelf heb ik nog geen vaste baan omdat ik nog studeer, als stagevergoeding krijg ik 250 in de maand. Verder verdien ik per maand ongeveer 400-500 bij en krijg ik nog een half jaar studiefinanciering. Daarna is het de bedoeling dat ik klaar ben met mijn studie en aan het werk ga.

Alvast bedankt!

ladyjoy

Re: huren, wat op te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:36

Hier zijn al wel heel veel topics over (ik heb er zelf nog één geopend, 8 maanden geleden)!

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:44

Als hij een vast contract heeft, en dus meer geld? Zou hij ook een groter deel van de kosten kunnen dragen. Ik zou daarvoor gaan, dan kun je als je over een half jaar klaar bent, de helft gaan betalen. Als je nu iets voor iets voor weinig pakt (wat sowieso al moeilijk wordt) Krijg je daar waarschijnlijk spijt van..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:45

Ik ben het eens met Bevertje.
Hij kan beter de grootste deel van de kosten gaan dragen en daar een woning voor zoeken anders zullen jullie (jij) waarschijnlijk krap moeten leven omdat je ook nog je studie moet betalen.
Wanneer je klaar bent met je studie en je hebt fulltime werk dan kun je de kosten gaan verdelen over jullie beiden.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:53

wij hebben pas een huis gekocht beide wel een vast contract wij hebben besloten per maand ieder 600 euro in te leggen waarvan we dus allen betalen. dus 1200 in de maand voor hypotheek gas/water/licht eten verzekeringen kortom alles wat met het huis te maken heeft. We kijken dit eerst even aan hoe het gaat en zo nodig verhogen we de inleg of als het goed gaat kunnen we er ook nog van sparen.. We gaan pas in september samenwonen dus kan je nog niet vertellen of dit haalbaar is maar van alle kenissen die ik heb die samenwonen leggen ze allemaal gemiddeld 600 euro per persoon in per maand.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:26

heey tess, leuk lekker samen wonen !

ja ik kan er nietzoveel op zeggen. mijn vriend heeft een koophuis en ik woon bij hem ik betaal met mn baantje en stufi de boodschappen en dergelijke.

denk dat je gewoon op een rijtje moet zetten welke kosten jullie zowieso hebben aan verzekering paarden eten e.d.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:42

In dezelfde situatie zat ik 5 jaar geleden. Ik ging nog naar school, mijn vriend met vast contract. We hebben een jaar gehuurd, en vervolgens huis gekocht (op mijn vriends naam en inkomen). Zelfs toen ging ik dus naar school.

Al goed, vaste lasten. Een overzicht waar je rekening mee moet houden, ik weet niet wat inclusief is bij evt. appartement, maar dat kan je dan zelf wel doorberekenen denk ik :)
* Maandelijkse huur - 500 euro?
* Gas, Water, licht - 120/150 euro
* TV - ligt aan provider (ziggo 15,-)
* Internet - ligt aan provider (ziggo 19,95)
* Telefoon (mobiel/vast) - afhankelijk van gebruik
* Zorgverzekeringen - eigen wensen, eigen kosten (100-150 euro p.p.)
* Inboedelverzekering - eigen wensen, eigen kosten
* Aansprakelijkheidsverzekering - eigen wensen, eigen kosten
* Kosten paard - stalling (+ voer/stro), les, wedstrijd, verzorging (hoefsmit, dierenarts, tandarts etc)
* Auto? Benzine, wegenbelasting en verzekering.
* Boodschappen - 200/250 euro (ligt natuurlijk aan jullie zelf)
* Overige kosten : verjaardagen, extra's, etc

Dit is het wel zo ongeveer denk ik. Ik zal vast wel wat vergeten zijn.
Misschien heb je hier zo wat aan?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:26

Ja zeg, als je maar niet eerder samenwoont dan ik hè! ;)

Waarom wil je hetzelfde in kunnen leggen? Ik heb hiervoor samengewoond en naar rato op de gezamenlijke rekening gestort en dat zal straks ook gebeuren.

Denk dat je met zo'n 600 euro per maand voor boodschappen, verzekeringen, telefoon ed een heel eind moet kunnen komen. Ben in mijn eentje zo'n 400 euro kwijt aan wonen (naast mijn huur). Maar bijvoorbeeld een auto en paard hakken daar natuurlijk nog wel in. Net als de regio waar je woont, omdat sommige belastingen per gemeente nogal kunnen verschillen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:33

Dagmar_k schreef:
* Maandelijkse huur - 500 euro?
* Gas, Water, licht - 120/150 euro
* TV - ligt aan provider (ziggo 15,-)
* Internet - ligt aan provider (ziggo 19,95)
* Telefoon (mobiel/vast) - afhankelijk van gebruik
* Zorgverzekeringen - eigen wensen, eigen kosten (100-150 euro p.p.)
* Inboedelverzekering - eigen wensen, eigen kosten
* Aansprakelijkheidsverzekering - eigen wensen, eigen kosten
* Kosten paard - stalling (+ voer/stro), les, wedstrijd, verzorging (hoefsmit, dierenarts, tandarts etc)
* Auto? Benzine, wegenbelasting en verzekering.
* Boodschappen - 200/250 euro (ligt natuurlijk aan jullie zelf)
* Overige kosten : verjaardagen, extra's, etc

Ik mis de gemeentelijke belastingen, toen wij huurden was dat ca 50 euro per maand geloof ik maar dat verschild ook nog per gemeente...
Ik kan me idd ook voorstellen dat je besluit om nu naar rato te doen en daardoor een iets groter huisje te kunnen huren, helemaal omdat jij zoals ik het lees niet zo heel lang meer met studie bezig bent (als je nu nog moet zoeken, alles rondkrijgen, erin gaan etc. ben je ook zo minimaal een maand of 2 verder, afhankelijk van hoe snel je wat vind), dan is de tijd dus nog korter en als je daarna fulltime gaat werken verdien je ws genoeg om daarna ruim te kunnen leven.

Succes met het zoeken naar een leuk huisje!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:52

Ach ja, ook zo'n rotpost.. hoe kan ik het vergeten ;)

Edit: O en wat betreft de helft betalen. Ik weet natuurlijk niet wat je vriends salaris is, maar ik ga er vanuit dat dat meer is dan jouw studiefinanciering plus loon. Dan is het misschien een optie om tot je afstuderen naar rato een bedrag in te leggen. Of om te kiezen voor een gezamelijke rekening (dus jouw inkomsten en de zijne hierop laten storten en daarvan vaste lasten betalen, en ieder een bedrag in de maand als zakgeld).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:10

Waterschapsbelasting mis ik ook nog.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:19

ankem schreef:
Waterschapsbelasting mis ik ook nog.

Waterschapsbelasting zit vaak bij waterrekening in (althans bij ons) en ligt vele malen lager bij huurwoning (ongeveer de helft?).
Gemeentebelasting zoals afvalheffingen wordt bij onze water meeberekent, gebeurt vast niet in alle gemeenten, maar is bij een huurder ook lager.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:23

Is niet standaard bij elke gemeente ;) Vandaar dat ik het noemde.
Sowieso de gemeentelijke belastingen zijn lager als je huurt, omdat je een kopersdeel (voor de huurbaas) en een huurders deel hebt.
De afvalstoffenheffing is een onderdeel van de gemeentelijke bij ons. Maar is niet goedkoper bij ons. Ze kijken of je een 1 persoons of meerpersoons huishouding bent en daarop baseren ze het.