Kan je aangifte doen tegen iemand die in B-L verblijft?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Kan je aangifte doen tegen iemand die in B-L verblijft?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 19:04

Ik zou hierbij graag jullie hulp willen inroepen. Heb namelijk van een vriend begrepen vandaag dat hij gruwelijk bedonderd is door een vriendin van hem dmv heel veel geld van hem te hebben gestolen (of weet niet of je het stelen kan noemen vandaar dat ik het hier even neerzet).

Maar die vriend van me (noem hem hier even Klaas) leende op een dag wel erg veel geld uit aan een vriendin van hem deze die aan hem gevraagd had om zo en zoveel te mogen lenen. Oke die vriend van me vertrouwde haar voor de 100% (want ze kennen mekaar al zolang, wat niet op 1 of 2 handen bij te houden is), maar nu dus echt niet meer en voelt hij zich enorm belazerd en de grond ingetrapt.
Maar goed Klaas gaf het geld en die vriendin klonk ook erg vertrouwd en dat ze hem alles terug zou betalen. Maar wat blijkt nu achteraf dat zij hem nu dus goed gepeerd is en nu dus in Nigeria vertoefd en van zijn geld zit te genieten. En Klaas maar telkens blijven piekeren en zelfs komt hij ermee dat hij zich gewoon weg te goed vind voor deze wereld en ie maar liever dood wilt zijn. Dit probeer ik hem uit zijn hoofd te praten maar op wat voor een manier geen idee weet soms niet wat of hoe ik moet reageren. Maar wil Klaas wel dolgraag helpen.

Nu komt dus mijn vraag kan hij aangifte tegen haar doen ook al verblijft zij in Nigeria?!? Ik zou hem zo graag willen helpen dat ie er weer bovenop komt maar zou ik wel willen weten hoe en wat ik dan het beste kan doen. Die arme jongen durft niet naar zijn vader te stappen want die word laaiend. Ik ben de enige aan wie hij het heeft durven te vertellen.

Aub ik hoop dat er hier bokkers zijn met goede en duidelijke tips en of sterke adviezen?!?

:list: Sorry voor als het iet wat onduidelijk omschreven is (heb snel getypt).
:list: Sorry voor als het hier verkeerd staat.
:list: Bij verkeerd geplaatst, zie ik het graag dat een van de mod´s hem voor me verplaatsen.

Alja

Re: Kan je aangifte doen tegen iemand die in B-L verblijft?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:24

het eerste waar ik dan aan denk : heeft klaas bewijs dat die vriendin zoveel geld heeft geleent?
contractje ed waar instaat hoeveel en in welke termijn het terig betaald gaat worden?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:28

Aangifte doen heeft waarschijnlijk weinig zin, dit is een privaatrechtelijke zaak. En wat dat betreft heeft actie ondernemen alleen zin als ze nog bezit in Nederland heeft of nog terug gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:36

Heeft hij het geld overgemaakt naar een NL rekeningnummer of cash gegeven? Met de eerste heb je eventueel bewijs (en kan je de belastingdienst tippen) en met de tweede kan je waarschijnlijk niets.

Hij moet in ieder geval aangfite doen van oplichting, dan ligt het ergens vast. Zij is gewoon nederlandse neem ik aan dus aangifte is geen probleem. Zolang zij in Nigeria zit kan je alleen weinig. Er is namelijk een hele goede reden waarom al die internetcriminelen daar wonen ;) . Maar wanneer hij aangifte doet en zij zet 1 voet op NL bodem kan hij alsnog verdere stappen ondernemen.

Dus in ieder geval aangifte doen als je ooit (of dat nu of over 10 jaar is) iets te vorderen wilt hebben. Hij moet zich wel afvragen of procederen niet meer geld gaat kosten dan de schade nu is. Aangezien zij nu daar zit is het misschien ook goed om na te gaan of zij ook geen slachtoffer in deze kwestie is. Die criminele netwerken staan erom bekend alles en iedereen voor hun karretje te spannen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 19:42

Hallo.

Ze heeft wel laten weten dat ze wel nog terug wilt komen. Maar dan heeft ze nog even 350 dollar nodig voor een of andere bta oid (weet zelf even niet goed wat daarmee bedoeld word). Maar ik heb Klaas ervan overtuigd van laat haar dat zelf maar betalen als ze terug wilt komen.

En voor zover ik weet heeft Klaas me niet exact verteld om hoeveel geld (vraag ik zelf ook niet na) maar dat het wel om erg veel geld gaat. En zal als ik hem morgen weer spreek eens vragen of hij het via NL rekeningnummer heeft overgemaakt of zo cash gegeven.

Klaas is zelf maar een alleenstaande en heeft vroeger zoveel gespaard en tsja ook al denk een goede vriend/in te hebben en als ze bijv iets willen lenen en er sterk van overtuigd zijn dat ze je terug zal betalen heb je dat wel over voor een vriend of vriendin.

Maar goed hoop dat hij positieve rechten heeft en of hij er zeker wat mee kan...Zou ik dit bijv ook aan de politie daar in Nigeria door moeten geven of speelt de nederlandse politie dat aan hen door?!?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:49

Volgens mij maakt het niet uit of hij het cash heeft gegeven of het geld heeft overgemaakt. Hij heeft geen bewijs dat zij het geld zou teruggeven. Het is zijn woord tegen die van haar. Als zij bijvoorbeeld beweert dat zij het geld heeft gekregen, sja.. dan begin je toch echt niets hoor. Al helemaal niet als ze in het buitenland zit.
Heel vervelend voor hem dus peuter het hem goed aan zijn oren dat hij nooit meer zoveel geld uitleent. Hij is te goed van vertrouwen en hoe lief dat ook is, het is ook erg stom.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:55

Ik vind het een beetje naief om te denken dat, in een land waar mannen er mee weg komen als ze een vrouw verkrachten, ze wel wat gaan doen als jij (of de politie hier) opbelt om te zeggen dat er een vrouw in het land zit die geld heeft gejat.

Klaas was te goed van vertrouwen en is nu de Sjaak

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:58

Het gaat erom of hij een contract heeft met haar. Ik denk zonder contract dat je weinig kunt beginnen. Zij kan anders zeggen dat hij het heeft gegeven en nu spijt heeft ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:03

mistery schreef:
Als zij bijvoorbeeld beweert dat zij het geld heeft gekregen, sja.. dan begin je toch echt niets hoor.

Maar zij is dan nog steeds belastingplichtig over de geschonken euri's. Je hebt ze niet terug maar altijd leuk om een nog een flinke trap na te geven ~~}>

Aangezien ze vraagt om 350 DOLLAR (waarom niet gewoon in euro) om terug te komen, lijkt dit er heel erg op dat ze onderdeel is van een groter netwerk.

Ik ben ze op het werk tegen gekomen, mannen die kapitalen overmaken naar vrouwen in Nigeria, helemaal om de vinger gewonden met mooie praatjes dat het nodig is voor de vliegreis, reis documenten, advocaat, een borgtocht omdat ze zijn opgepakt door de immigratiedients enz.

Erg spijtig dat hij de persoon in kwestie kent en ergens probeert haar te redden. Hij moet zich gaan realiseren dat zij niet te redden is en dat zij simpelweg een poppetje is in dat netwerk en dat anderen aan de touwtjes trekken.

Wanneer je het gevoel krijgt dat hij toch geld overmaakt MOET je naar zijn ouders stappen. Hij moet dan echt tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Dat kan zover gaan dat bij de bank rekeningen worden geblokkeerd en er wekelijks leefgeld wordt toegekend.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:03

niks op papier is geen vinger in de pap

ik heb lange tijd terug ook eens een "hele goede vriendin" veel geld, echt heel veel geld, geleend (om een paard van te kopen). Ik was maar wat blij dat ik alles op papier had laten zetten of ik had geen eurocent er meer van terug gezien.

al-tijd a-lles op papier, zelfs voor je eigen familie.
echt waar, als het om geld gaat kunnen mensen hele rare dingen gaan doen...

heel erg zonde van de dure les die Klaas heeft gekregen, doet hij niet snel meer

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 21:25

De politie doet hier niets aan omdat het niet onder strafrecht valt. Als hij het geld terug wilt zou hij juridische stappen moeten nemen. (Eerst geld schriftelijk terug vorderen, dan via rechter beslag leggen op haar spullen, maar dan is bewijs van de lening wel nodig). Maar het klinkt alsof hij nog te veel emotioneel bij haar betrokken is en het geld niet via de formele manier wil terug krijgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:19

Erg vaag hoor, als ik zoiets flikte dan was Nigeria wel een van de laatste landen op deze aarde waar ik naartoe zou gaan.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 12:45

Hallo. Bedankt voor al jullie reacties echt heel erg lief ;)

Ik heb Klaas weer even gesproken en hij vertelde mij dat hij het via (western union) heeft overgemaakt op haar naam zodat zij het kon ophalen oid.
En de vrouw in kwestie uit Nigeria had aan Klaas een verhaal overgebracht van dat ze in het ziekenhuis lag omdat ze was overvallen en voor het ziekenhuis daarvoor het geld oid nodig had. Maar Klaas vertelde me ook dat ze mekaar wel iedere dag op msn spreken en ze gister aan Klaas weer met verhaaltje kwam van ´´Het spijt me zo en bladebla...En dat ze graag naar hem toe wilde komen om Klaas alles terug te betalen´´. Want haar vader zit in zaken oid.

Ze heeft Klaas wijs gemaakt dat zij maar een student is en ze overvallen was en in ziekenhuis terecht kwam dat ze daarvoor het geld nodig had. Maar ondertussen is het gewoon allemaal weg.

Wie kan me vertellen of Klaas hierbij enige rechten heeft? ;)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:02

ik denk dat klaas maar eens op www.internetoplichting.nl moet gaan kijken en dan onder het kopje buitenland.
Er zijn hele groepen in nigeria actief met zulke zielige verhaaltjes.

Maak hem echt duidelijk dat hij geen cent meer overmaakt heb je toch je twijfels waarschuw dan zijn ouders voor hij straks echt in de schulden komt.

Ook niet in mooie verhaaltjes van dubbele terugbetalen enzo trappen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:04

Tja geld staat niet op naam, dus tenzij ze ergens iets op papier hebben staan is je vriend kansloos

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:04

sorry zie net dat de site ofline gehaald is al enige tijd geleden

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 13:11

Het geld stond op naam van Klaas en het gaat hier om heel erg veel geld zo tussen de 2500 a 4000 euro in...Zijn er nog andere sites waar je terecht kan??

Maar bij dat western union oid (kende het zelf niet eens) heeft hij bij het overmaken op haar naam laten overzetten (bewijs etc daarvan heeft hij allemaal nog) en ook heeft hij de hele msn geschiedenis nog etc..

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:16

trosradar misschien??

pff het is wel heel veel geld zeg! hij kent haar ook in het echt of alleen via msn? ik vrees echt dat deze mevrouw lid is van 1 of andere bende zal wel even wat sites zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:20

De Western Union is de bank waar al die oplichters mee werken, geldstromen zijn daar namelijk niet traceerbaar en echt meewerkend zijn ze ook niet.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:22

Zo is mijn moeder ook een keer 'bedonderd' door iemand uit Nigeria.... Ze had toen 500 euro overgemaakt, en ook niet trug gezien.... Was een man... Maar hetzelfde verhaal...

Denk niet dat dit ooit nog goed komt, helaas voor Klaas natuurlijk..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:23

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:24

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:25

Helaas is Klaas het slachtoffer geworden van professionele oplichters. Ik ben bang dat hij naar zijn geld kan fluiten.

Als iemand je om geld vraagt en die persoon uit Nigeria komt of vraagt het geld via Western Union over te maken dan kan je er donder op zeggen dat het om oplichters gaat. Helaas valt nu niet meer te traceren waar het geld naartoe is gegaan omdat je vriend het via Western Union over heeft gemaakt. Hij is zijn geld gewoon kwijt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:26

o jeetje.

Dit is echt oplichting. Is pas geleden nog een reportage over geweest op tv

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:11

helaas kan klaas geen aangfifte doen hij heeft vrijwillig het geld overgemaakt. is niks strafrechtelijks bij betrokken. Behalve dat hij ind is opgelicht door mensen uit het buitenland. Dit zal wel zn soort van verhaal zijn van een vrouw die naar nederland wil en dan via een chat site een vent probeert te strikken(gelukt) en die dit voor haar wil betalen zodat ze hem kan opzoeken.....

alleen komt ze nooit en zijn er nog 10 andere tegen wie het zelfde verhaal wordt opgehangen....