Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:04

Hai!

Ik zat gister op wat nieuwsforums te lezen over een ongeluk wat in Nuenen is gebeurd waarbij 2 jongen om het leven zijn gekomen. En op een aantal forums waarbij mensen onder het nieuwsbericht konden reageren, liepen me de tranen over de wangen. Reacties die zo ver gaan, als 'oh 0 Medelijden, zal wel weer dronken zijn en veel te hard hebben gereden'. en dat in 80 verschillende varianten. Mensen die hun eigen blik op het ongeluk hebben, terwijl er door de politie nog geen enkele informatie vrij is gegeven hoe het heeft kunnen gebeuren.
Het is een erg gevaarlijke weg, het is ook recht voor de wei van mijn paard gebeurd, dus ik weet hoe glad de weg is, en de bomen langs die weg gaan niet aan de kant voor een auto.

En zo heb ik al vaak artikelen gelezen waarbij de reacties meer dan in en in triest zijn.
Als je dan zo nodig je eigen mening moeten vormen, doe dat lekker thuis. Maar niet op internet waar ook nabestaanden en vrienden jou zeer domme en uitgesproken mening moeten lezen.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/prov ... uk_nu.html
Hier kunnen jullie onderaan het bericht de meer dan achterlijke reacties lezen.
Er zijn al een hoop reacties weggehaald door mods denk ik. Maar er staan er nog genoeg tussen..

Wat vinden jullie hier nou van? Trekken jullie ook altijd je eigen conclusie bij dit soort dingen? Ook al is er misschien drank/drugs of wat dan ook in het spel. Je reageert toch niet zo in een openbaar forum?

Yeyo

Re: Respectloze meningen op Forums in Nederland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:16

Het is triest ja dat er onmiddelijk stelling in wordt genomen "dat er wel drank, drugs en snelheid in het spel zou zijn geweest".

Aan de andere kant, de jeugd van tegenwoordig bevestigt dit beeld ook wel vaak, denk aan de berichten over comazuipen, breezersletjes etc.

Dus ik begrijp aan de ene kant wel dat er zo gedacht word, maar ik ben het met je eens dat het erg respectloos naar de nabestaanden is om zomaar in het wildeweg te gaan lopen speculeren.

Ik zal eerlijk zeggen dat het eerste waar ik aan denk wel alcohol of drugs zou zijn, gezien de leeftijd van die gasten, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om dit op een forum te plaatsen.
Als je niets nuttigs te melden hebt, laat het dan imo.

Wat ik ook echt bizar vond was toen dat vliegtuig naast de A9 neegestort was, er na 5 minuten al een condoleanceregister geopend was, níemand wist nog iets!
Ik kon het toestel zien en het nieuws online volgen, er werd al gecondoleerd toen de boer wiens grond het betrof, met zijn trekkertje polshoogte kwam nemen :( echt belachelijk!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:17

Nou ja zeg :n dat kan toch echt niet!
Natuurlijk kan het zijn dat het hun fout is, maar dan nog is het erg! En zolang er niks bekend is moet je niet net doen alsof het gewoon zo is. Vooral heel erg voor de nabestaanden.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:31

Ik kan er ook met mijn hoofd niet bij. Ik lees ook niet langer de reacties op websites als nu.nl - totaal respectloos!

Vorig jaar vermoorde de vader van een oud-vriendinnetje van mij zijn vrouw (haar moeder), dit haalde de nieuwswebsites en het was gewoon diep triest hoe er gereageerd werd zonder dat mensen de situatie of de betrokkenen kenden. Er was al zoveel verdriet bij haar (25), haar broertje (14) en andere familieleden / bekenden, dat ik hoop dat zij die reacties nooit zullen lezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:32

Tja.... maar op bokt is het ook niet veel anders. Ook hier wordt gespeculeerd, gegist, geïnsinueerd - mensen hebben een mening, willen die uiten en het anonieme internet geeft hen onbelemmerd de kans dat te doen. Nu is het hier niet zo rampzalig want er wordt redelijk gemodereerd, maar er zijn inderdaad fora waar kennelijk je status stijgt als je je mening zo grof mogelijk weet te verwoorden.
Mijn advies: negeer het!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:33

vind het verschrikkelijk respectloos voor de nabestaanden hoe er op sommige forums word gereageerd en zou zoiets zelfs ook nooit doen!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:12

Wat ik dan zelf denk, als je normaal rijd, je aan de snelheid houd en je aanpast aan je omgeving,.. hoe kan zoiets dan gebeuren.

Het is een gevaarlijke weg ? volgends mij zijn wegen niet gevaarlijk maar de mensen die erop rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:16

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Er kan altijd iets fout gaan.

Denk dat dit menselijk is. Op internet is het nu eenmaal makkelijker om af te geven op andere mensen zodat je niet na hoeft te denken over de fouten die je zelf maakt.
Beetje dramatisch gesteld en geldt ook lang niet voor iedereen, maar het valt me wel vaak dat het zo in ieder geval overkomt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:22

kavama schreef:
Wat ik dan zelf denk, als je normaal rijd, je aan de snelheid houd en je aanpast aan je omgeving,.. hoe kan zoiets dan gebeuren.

Het is een gevaarlijke weg ? volgends mij zijn wegen niet gevaarlijk maar de mensen die erop rijden.

Wij gaan regelmatig uit en ik ben heel snel moe. Toen ik jaar geleden een nieuwsbericht las over 4 meiden die in Duitsland waren uitgeweest en verongelukt waren, moest ik ook wel slikken. Ze waren allemaal in slaap gevallen en waarschijnlijk daarna ook de bestuurder. Sindsdien blijft iedereen bij mij wakker in de auto!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:31

Persoonlijk vind ik dit soort reacties kenmerkend voor de samenleving waarin we op dit moment leven. Ik wil hierbij niemand in een hokje duwen en begrijp dat niet alle mensen dit doen, maar ik erger me groen en geel aan de vooroordelen die mensen uiten, zonder zich ook maar te verdiepen in de materie. Iemand is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen, maar die hele bewijslast wordt voor het gemak vaak vergeten.

Zelf heb ik het standpunt ingenomen dat ik niet wil leven op basis van vooroordelen. Ik kan je vertellen, het is niet makkelijk, want je het uiten hiervan is sneller gedaan dan je denkt. Nu ik er bewust mee omga, vind ik het leven er wel een stuk kleurrijker op geworden. Ik blijf het goede in de mens zien en weiger een oordeel te vellen voordat ik weet wat waar het over gaat. Zouden i.m.o meer mensen moeten proberen, het is echt een aanrader. ;)

@kavama: hier is een aantal jaar geleden een dodelijk ongeluk gebeurt. Een jonge bestuurder is frontaal op een ouder echtpaar ingereden op een provinciale weg en alle drie de betrokkenen waren op slag dood. Het is een vreselijk ongeluk geweest en de vooroordelen vlogen in de rondte. "die jonge gast zou wel veel te hard hebben gereden (hij had immers een BMW), hij was vast dronken en natuurlijk had hij ook nog drugs gebruikt".
Na onderzoek bleek niets van dit alles waar te zijn. Deze jongen heeft zich netjes aan de snelheid gehouden, had niet gedronken en niets gebruikt. Wat er gebeurt is? Hij had een bloedprop in zijn hersenen en is daardoor van het een op het andere moment het bewustzijn verloren.
Dus ja, dit soort ongelukken kunnen gebeuren, ook als je je aanpast aan je omgeving, je de aangegeven snelheid rijdt en in principe normaal rijdt.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:45

Ik ben het helemaal eens met Mikkie en vind het super van je dat je zo probeert te leven! Een vooroordeel uiten is inderdaad snel gedaan. Ik probeer er ook op te letten. Niet alleen mbt ongelukken maar in het algemeen vind ik dat mensen te snel een oordeel vellen zonder te weten hoe iets precies zit.

Ik heb soms het gevoel dat het deels ook voor de gemoedsrust van mensen is. Dat het "fijner" is om een oorzaak voor een ongeluk aan te wijzen waar iemand "schuld" aan heeft dan te weten dat het door (bijv.) een ongelukkige samenloop van omstandigheden is gebeurd of een geval zoals Mikkie omschrijft. Als iemand een "oorzaak" voor een ongeluk heeft aangewezen kun hij/zij wellicht nog denken dat het hem/haar niet zal overkomen, want die persoon zelf zit toch nooit met drank/drugs/oid op achter het stuur. Is het echter een ongeluk wat iedereen had kunnen overkomen dan besef je de gevaren van bijv. autorijden. (hoop dat een beetje duidelijk is wat ik bedoel)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:52

Belachelijk dat iedereen meteen klaar staat met zijn mening die nergens op slaat.... Dat ze het denken, oke, maar om het dan op een forum te zetten waar de nabestaanden alles kunnen lezen? Dat komt hard aan als er zo gedacht word over je eigen kinderen en er helemaal niks van waar is....

Ik ken die weg ook, rij er bijna iedere dag overheen en het is inderdaad een hele gevaarlijke weg! Mijn schoonbroer is daar ook al een keer van de weg af geraakt, maar die heeft het er goed vanaf gebracht, de auto daarentegen was verleden tijd...
Het zou bij dus ook niet opkomen dat dit door drankgebruik of drugs veroorzaakt is. Ik zou dan al niet gaan rijden met drank op, maar al helemaal niet in zo'n gave kever als die van hun was...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:58

Heb ze (nog) niet gelezen maar kijk vaker op de telegraaf en daar staan me soms ook een reactie's op waarvan ik denk.. moet dat nou?

Maar met de 2e post ben ik het niet helemaal eens. De jeugd bevestigd niet waar iedereen aan denkt, dat is iedereen over 1 kam scheren.
Er zijn breezersletjes en comazuipende jongeren maar volgens mij waren ze pas rond de 16-18 en hebben tevens niet alle een auto. (ik ken ze iig niet)
Daarbij geldt dit ook niet voor de gehele jeugd (met een auto).

Vorig jaar is er ook een groot ongeluk gebeurd op de weg voor mijn stal. Een jonge jongen en diens vriendin zijn frontaal op een andere auto (vrouw met kinderen) gereden.
De vriendin van de jongen dood en de vrouw en kinderen ook.
Hij kwam van een feestje af.. (denkt nu iedereen aan drank en drugs??) Hij wilde zijn vriendin naar huis brengen toen er plotseling een kip op de weg stond, hij heeft voor de kip uitgeweken met alle gevolge van dien.
Heeft een onderzoek plaats gevonden maar de jongen had geen alcohol of drugs gebruikt.
Bijdeze.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:01

Ja zoiets had ik ook gelezen over een ongeluk in duitsland hoor je een jongen uit nederland; was toch maar een duitser! dus?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:02

In het dorp waar ik woon zijn ook eens 3 jongens verongelukt.
Ook toen meteen, dan zullen ze wel dronken zijn geweest en te hard hebben gereden.
En dat was ook waar.
Waarom werd dat meteen gezegd?
Omdat iedereen een schurft hekel aan dat groepje jongens had, omdat ze simpelweg altijd te hard reden met drank op.
Het was gewoon een kwestie van tijd dat er eens wat mis ging.
En gelukkig was het een boom en geen ander persoon.

Ik ken het voorval in Nuenen niet, maar misschien speelde daar hetzelfde wel.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:07

Ik heb zojuist foto's gezien op het eindhovensdagblad (waar weinig meningen stonden)
Maar waar de jongens reden mocht je 60.
Dat hebben ze echt niet gereden want dat krult de auto niet zo om een boom.
In dat artikel staat dus ook al dat ze te hard hebben gereden.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:29

@vorame: een kleine nuancering:
Citaat:
De auto is vermoedelijk met hoge snelheid verongelukt

Dat is toch iets anders dan 'dat er in de krant staat dat ze te hard gereden hebben'.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:32

Zo schrijven ze dat altijd heel netjes in de krant.
Als ze dachten dat die personen netjes 60 hadden geschreven stond dat er wel bij.
Maar ook met de woorden vermoedelijk.
Je kunt dus gerust opmaken dat ze geen 60 hebben gereden.
En als je naar de foto's kijkt weet je dat wel zeker.

Ik heb geen idee wat er in spits is geschreven, maar met zeggend at de jongens te hard hebben gereden lijkt mij niets mis.
Is gewoon de waarheid als een koe.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:41

Ook al hebben de jongens te hard gereden en zijn ze dus zelf onverantwoordelijk geweest, het blijft heel erg dat zij zijn overleden.
En daar gaat het om, het is verschrikkelijk wat er met deze jongens is gebeurd. Ik kan er niet eens met mijn hoofd bij dat mensen dan moeilijk gaan lopen doen over of ze nou wel of niet te hard hebben gereden. 2 jonge jongens zijn overleden en dat is gewoon verschrikkelijk nieuws.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:43

vorame schreef:
Als ze dachten dat die personen netjes 60 hadden geschreven stond dat er wel bij.

Ik heb geen idee wat er in spits is geschreven, maar met zeggend at de jongens te hard hebben gereden lijkt mij niets mis.

En moet je dan dus maar schrijven dat het hun eigen schuld is? Het zal je kind maar wezen dat daar in die beetle heeft gezeten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:45

mistery schreef:
Ook al hebben de jongens te hard gereden en zijn ze dus zelf onverantwoordelijk geweest, het blijft heel erg dat zij zijn overleden.
En daar gaat het om, het is verschrikkelijk wat er met deze jongens is gebeurd. Ik kan er niet eens met mijn hoofd bij dat mensen dan moeilijk gaan lopen doen over of ze nou wel of niet te hard hebben gereden. 2 jonge jongens zijn overleden en dat is gewoon verschrikkelijk nieuws.

Natuurlijk is het verschrikkelijk nieuws.
Maar als ze 60 hadden gereden was dit nieuws er waarschijnlijk ook niet geweest.
En nu hebben ze zichzelf, maar wat als daar iemand had gefietst?
Dan was het nieuws nog uitgebreider geweest.
Daarom doen mensen moeilijk over de snelheid.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:47

vorame schreef:

Vorame: Je bent nu al bezig met je vooroordelen. Hoe stevig denk jij dat een kever van tig jaar terug is? Wie weet reden ze wel netjes 60, misschien wel 70 en misschien wel 120. Wie zal het zeggen? De politie ter zijner tijd, maar tot die tijd heb jij je vooroordelen voor je te houden! Ik vind dit echt respectloos tegenover de nabestaande! Je zal al die reacties als ouders zijnde maar lezen onder zo'n artikel... Het is al erg genoeg dat ze zijn overleden, de reden waarom maakt niet uit, de familie krijgt deze 2 jonge jongens nooit terug... Een beetje respect vind ik dan wel op z'n plaats!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:48

Waarom denk je dat er politieonderzoeken worden uitgevoerd naar de oorzaak van zo'n ongeluk? Niet omdat ze al precies weten waar het vandaan is gekomen. Al hebben ze 80 gereden, misschien stak er wel net een konijn over dat ze hebben geprobeerd te ontwijken. Misschien moest die jongen van 20 wel verschrikkelijk niezen waardoor hij de macht over het stuur verloor. Misschien, als... laten we nou maar eens ophouden met oordelen voor we weten hoe het geval in elkaar zit.

Peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:52

Moet je eens op www.fok.nl gaan kijken naar al die reacties. De meeste slaan echt nergens op. Meestal kijk ik naar de nieuwsberichten voor informatie, maar al die reacties. Bah, respectloos.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:55

Er zijn inderdaad gewoon sites waar je niet naar de reacties moet kijken. Fok is er een van, net als Spits, nujij en vaak ook de telegraaf...