Waar gebruiken jullie (o.a.) je studiefinanciering voor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BellyBel

Waar gebruiken jullie (o.a.) je studiefinanciering voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 23:31

Ik ben binnenkort 18, en dan krijg je dus meer beheer over je geld (zorgverzekering -> zorgtoeslag, studie -> studiefinaciering, evt. spaar/groeirekening waar je zelf over mag beheren etc.), zo doende ook enkele gesprekken met mijn ouders over hoe we alles gaan regelen etc. Er veranderd toch wel wat op financieel gebied, en ik en mijn ouders vinden het belangrijk dat dat goed is geregeld! :D

Nou goed, mijn ouders vinden m'n studie erg belangrijk en ik wil graag een universitaire opleiding volgen over een paar jaar. Nou zijn dit niet de goedkoopste opleidingen en m'n ouders hebben hier dus een spaarrekening voor geopend bij m'n geboorte, hier zou ik met 18 eigen beheer over krijgen. Ik krijg studiefinanciering, die op m'n eigen rekening gestort zou worden en kan zorgtoeslag aanvragen. Nou vinden m'n ouders studeren ontzettend belangrijk, en ze hebben zo iets studiefinanciering is niet voor niets studiefinanciering, ze vinden dat je dit moet gebruiken om je studie te kunnen doen! Dus dat geld wat ik daarvan krijg gaat naar m'n spaarrekening (even ter verduidelijkheid ik kan absoluut niet gemakkelijk bij die rekening, dit is expres dat je het niet gaat gebruiken om even makkelijk als je ff krap zit wat van af te halen :) )

Zorgtoeslag zijn we nog niet helemaal over uit, dat ik m'n zorgverzekering zelf ga betalen en daarbij zorgtoeslag ga krijgen of dat m'n ouders het blijven betalen... ;)

Maar omdat er dus het e.e.a veranderd, en de oplossing van mijn ouders van studiefinanciering naar de spaarrekening niet eens zo gek gedacht vind maar volgens mij haast niet voorkomt was ik toch wel benieuwd naar hoe anderen dit eigenlijk hebben, en waar ze die "extra's" voor gebruiken.

Oftewel geef jij dit echt uit aan je studie (spaar jij ermee, en zet je het op een apparte rekening voor evt. vervolgstudie's) of gebruik je het echt als een extratje en doet er vooral leuke dingen van? In mijn omgeving komt dat laatste namelijk zo'n beetje alleen voor, ik wordt dan ook raar aangekeken als ik zeg dat ik m'n studiefinanciering wel krijg maar dit niet als extra's mag gebruiken en ik er niet zo bij kan...

Sorry als het onbeleefd over komt.. of hier totaal niet gepast staat.. was hier gewoon erg benieuwd naar :)

Lieszje

Re: Waar gebruiken jullie (o.a.) je studiefinanciering voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:34

Ik betaalde van mijn studiefinanciering mijn opleiding en vezekering.
Wat ik over had gebruikte ik meestal voor kleding of bleef op mijn rekening staan.
Opzich hield ik niet eens zo heel erg veel over..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:38

Ik betaal mijn studie van mijn stufi. :j Mijn moeder heeft helaas niet elke maand €200 over om mijn studie van te betalen, dus zal ik het van mijn studiefinanciering moeten doen. Van het geld wat ik overhoud, betaal ik de helft van de stalling van m'n paard. :)

In de maanden dat ik mijn school niet hoef te betalen, maar wel stufi krijg, gebruik ik het eigenlijk als extraatje. Maar aangezien ik over een paar jaar er ook nog een universitaire studie achteraan wil plakken, heb je me op het geweldige idee gebracht dat geld op een aparte rekening te zetten. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:39

Ik gebruik mijn studiefinaciering echt alleen waar het voor bedoeld is.
Ik vind de gedachtegang van je ouders erg goed :j
Wat nou als je een jaar met je opleiding bezig bent, maar het bevalt totaal niet? Of je haalt iets niet waardoor je van school afmoet?
Als je dan al het geld hebt uitgegeven moet je maar zien waar je het geld wegtovert..

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 23:41

Ik krijg een kleine beurs, dit houdt in 73 euro in de maand.
Hier kan ik mijn studie helaas never nooit niet van betalen.

Mijn ouders betalen daarom mijn studie, en ik mag die 73 gebruiken voor andere dingen. Ze betalen nog wel mijn zorg, maar ik meot wel zelf de benzine en mijn beesten zelf betalen.
Ik houdt nooit wat over om voor mezelf wat te kopen eigenlijk..

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 00:00

Dus toch is het niet heel vreemd :)

@ Myukii; haha, wat je soms wel niet voor goede ideeën op bokt tegen kunt komen haha :P

@ x_Marr; ja precies dat is inderdaad ook zo! Er kan altijd iets gebeuren waardoor je de studifinanciering terug moet betalen..

@ Jinkk; ik krijg ook 73 euro studifinanciering maar als dit dus elke maand op m'n spaarrekening komt kan ik naast het gespaarde tot nu toe en wat er nog naast komt aan spaargeld een aardig bedrag sparen! :) Mijn ouders betalen ook zolang ze het nog kunnen betalen mijn studie, ik zou het nu ook nooit zelf kunnen betalen overigens ;)

De rest moet ik betalen van m'n bijbaantje en m'n zakgeld (75,- euro per maand) hier moet ik overigens benzine, kleding, leuke dingen etc. van betalen..

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 00:07

Je kan ook aanvullende studiefinanciering aanvragen.
Dit heb ik ook gehad dan krijg je een stuk meer^^
Maar dat moet je niet aanvragen als je niet zeker weet of je de studie wel leuk gaat vinden enz.
Anders moet je (deels) terug betalen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 00:11

@ Lieszje, dat hebben we aangevraagd en krijgen wel geteld €1,- aanvullende beurs :D Hehe, m'n ouders verdienen toch weer net te veel om net buiten extra toeslagen en dingetjes te vallen ;) We kunnen prima leven, maar hebben het ook niet super breed ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:49

Bij ons thuis is het zo geregeld dat mijn ouders mijn zorgverzekering betalen en ik de zorgtoeslag naar hen overmaak.
De studiefinanciering gebruik ik idd als extra en mijn ouders betalen mijn studie.

maar ik ken ook veel mensen die met de studiefinanciering hun lesgeld, schoolboeken etc. betalen. Een vriendin van mij woont bijv. op kamers en die betaald er haar kamer mee, kleren, eten school en schoolboeken.

Wel ga ik komend jaar naar het HBO en schijnbaar heb ik misschien ook recht op een aanvullende studiebeurs, dat gaan ze nu uitzoeken. mocht het zo zijn dat ik deze krijg, moet ik de helft aan mijn ouders afdragen als tegenprestatie voor het schoolgeld zegmaar. Vorige jaren hoefde ik niks af te dragen, omdat het te weinig is om lesgeld etc. van te betalen.

Het is eigenlijk maar net wat je het fijnste vindt. op een spaarrekening zetten lijkt me in ieder geval geen slecht idee :)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:00

Ik spaarde mijn stufie op zodat ik oa daarvan een keer per jaar een grote reis kan maken, werken in het buitenland bijvoorbeeld, of op stage, of backpacken.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:01

de hoefsmid :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:03

Ik betaal er in eerste instantie mijn schoolspullen en verzekering van.
Mijn schoolgeld wordt in 6 termijnen afgeschreven, dus dat betaal ik ervan gedurende het schooljaar.
Ik krijg veel stufi dus hou ook wel flink wat over aan het eind van het schooljaar.
Daarvan doe ik dan iets leuks (meestal koop ik iets nieuws voor mijn paard) en zet de rest op een spaarrekening.

viefdepief

Ik betaal mijn studie en kamer zelf dus de stufie gaat hier helemaal op aan mijn kamer en studie :)

Waikiki

Ik gebruik het iig voor alles, behale school... := schoolgeld betaald mijn moeder, en ik krijg maar weinig studiefinanciering omdat mijn ouders genoeg verdienen.

Yogo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:04

BellyBel schreef:
@ Jinkk; ik krijg ook 73 euro studifinanciering maar als dit dus elke maand op m'n spaarrekening komt kan ik naast het gespaarde tot nu toe en wat er nog naast komt aan spaargeld een aardig bedrag sparen! :) Mijn ouders betalen ook zolang ze het nog kunnen betalen mijn studie, ik zou het nu ook nooit zelf kunnen betalen overigens ;)

De rest moet ik betalen van m'n bijbaantje en m'n zakgeld (75,- euro per maand) hier moet ik overigens benzine, kleding, leuke dingen etc. van betalen..

Ik kreeg dus geen zakgeld meer, en ik heb ook geen bijbaantje. Die kan ik ook niet vanwege gezondheidsredenen.
Dan blijft er weinig over omdat ik al het andere zelf moet betalen! }:0

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:09

Mijn ouders betalen mijn studie & de helft van mijn stufi wordt op een aparte spaarrekening gestort, mocht er iets met mijn ouders gebeuren waardoor zij het niet meer kunnen opbrengen om mijn studie te betalen, dan heb ik nog wat geld achter de hand (& ik heb nog een spaarrekening waar geld voor studie opstaat, mocht ik dat geld niet nodig hebben voor mijn studie, dan is het voor mij zodra ik afgestudeerd ben).
De andere helft van mijn stufi mag ik zelf houden & besteden. En die helft gaat eigenlijk op aan alles behalve studie.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:10

hahaha voor alles eigenlijk..
School, paard, kleding O:)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:10

Ik gebruik het om van te eten en wanneer er wat overblijft om mijn spaarrekening mee te spekken.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:12

Mijn ouders vinden het belangrijk dat ik mijn studie kan doen zonder belastingen (dus veel werken en weinig tijd over hebben voor studie/leuke dingen), dus zij betalen mijn studie.

Mijn stufi mag ik zelf houden, dus gebruik ik gewoon voor algemene uitgaven.
Nu moet ik wel zeggen dat ik echt maar het minimum krijg ivm salaris van mijn ouders :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:28

Jullie krijgen een bedrag per maand? Hier kun je ook studietoelagen krijgen, maar dan per jaar.
Ik krijg een studietoelage en nog een aanvullende van de universiteit zelf omdat ik met de gewone studietoelage niet uit de kosten kom. Van dit geld betaal ik alles. Grootste deel gaat naar de studies: huur kot, inschrijvingen, cursussen, materiaal, benzine voor de auto en eten. Als ik kleren wil kopen of eens uitga, betaal ik dat ook van dat geld.
Verder heb ik 2 jaar geleden beetje ruzie gehad met de studietoelagen, wegens een administratieve fout bij de unief hadden ze de toelage verkeerd berekend. Ik was er nog achteraan gegaan maar het was zo wel in orde verzekerden ze me. Tot de grapjassen een jaar later 2000 euro terugvroegen. Was niet veel meer aan te parlementeren en dat ben ik nu dus nog steeds aan het afbetalen, is ook nog een vast bedrag per maand (kon ook in 1 keer terugbetalen, maar dan zou ik het jaar niet meer doorkomen financieel en bovendien vond ik dat ze dan ook maar op hun geld konden wachten omdat het hun fout was en niet de mijne).

Tot vorige zomer werkte ik er ook nog bij, maar wil me nu toch volledig concentreren op m'n studies (afstudeerjaar).

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:43

Paardrijlessen.... :+

Binnenkort als hypotheekafbetaling. Met als constructie: ouders kopen huis, nemen hypotheek, jij leent bij bij IBG en betaalt stufi aan ouders. Aan het eind van je studie heb je dus een lening die je als het goed is afbetaalt met een baan.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:58

Ik moet alles zelf betalen, studie, kamer, verzekeringen,boeken etc. Maar ook mijn ouders hebben ook een spaarrekening voor mij bij mijn geboorte geopend. Maar van dat geld heb ik nu mijn collegegeld betaald en ook mijn boeken. Van mijn studiefinanciering betaal ik me kamer en hetgeen dat overblijft samen met de zorgtoeslag daarvan betaal ik me verzekeringen en ik krijg nog 140 euro per maand van me vader. En daar koop ik dan me boodschappen en extra dingen van. En alles wat ik dan nog bijverdien/over hou zet ik op me spaarrekening. :)

Ik zou mijn studiefinanciering graag apart zetten voor me collegegeld voor volgend jaar maar als ik dat doe kom ik niet rond. :P Dus volgend jaar moeten we dan maar gaan lenen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:06

Mn ouders betalen mn studie dus mn stufi e.d. gaat allemaal in mn huis + boodschappen e.d. :) En sparen natuurlijk, heb geen paard dus daar heb k geen kosten aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:25

Mijn ouders betaalde voor mijn vorige studie het collegegeld en boeken. Ik kocht alleen nog wat modules, dat is niet zo heel duur. De rest ging op aan andere dingen (ik moet wel mijn eigen verzekering betalen dus dat ging er ook deels vanaf).

Aankomende studie moet ik zelf betalen (zou beetje van de zotte zijn als mn ouders NOG een opleiding gaan betalen!). Echter heb ik geen recht op stufi meer en ben ik nu begonnen met de 3 jaar lenen. Dat staat op maximaal en gaat netjes ri spaarrekening en zal alleen collegegeld, boeken, cursussen en huur van betaald worden. Huur moet helaas wel erbij, want kan enkel de zaterdagochtenden werken en met zeg 200 euro kom je er niet om je huur, eten en verzekering te betalen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:50

Ik heb een basisbeurs, die gaat volledig op aan mijn ziektekostenverzekering :)