Motor vs auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Motor vs auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:29

En zo hadden we vanmiddag even een nadenkenmomentje, waar motor en auto centraal staan.

Mijn broer heeft laatste een auto gekocht. een prachtige rode opel astra stationwagon diesel. Naast het feit dat het een prachtauto is, kost het natuurlijk ook geld. Wegenbelasting, diesel die er in moet... het tikt zo aardig aan voor mensen in de leeftijdscategorie 20-30 jaar. :)
Ook rijbewijzen zijn tegenwoordig niet mis. Hij moest dan drie keer opkomen voordat hij slaagde, en het aantal rijlessen tikte ook aardig aan. Ik denk dat hij uiteindelijk zoiets van 2200 euro kwijt was.

Toen zaten we zo samen te simmen; is een motor niet 'goedkoper' als je toch mobiel wilt zijn? Ik heb inmiddels ook al een tijdje genoeg jaartjes verzameld om een rijbewijs te halen, en ik vind zowel motor als auto even leuk. Ik heb in principe geen zware last te verslepen (zoals mijn broer, waarvoor hij een grotere auto nodig had) ik wil alleen maar van A naar B.
Wij vroegen ons zo af, rijlessen voor de auto en de motor; zou het veel verschril uitmaken qua prijs en afrijden?
De aankoop motor en auto; je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Maar qua belasting zal het geloof ik wel gigantisch uitmaken; of je nou een aardige bak voor de deur hebt staan of een lichte motor. Ook qua benzinekosten zal een motor wel goedkoper zijn.

Maar dan heb je natuurlijk de weersomstandigheden; als het regent zit je daar lekker op je motortje. :D Dan is een auto wel lekker. Een motor daarentegen zet je overal makkelijk neer, een auto neemt meer ruimte in. Als je onderuit gaat op een motor, heb je meer kans op verwondingen dan wanneer je met de auto een slippertje maakt. Ook ben je op een motor kwestbaarder.

En zou kwamen we er eigenlijk niet uit wat nou 'makkelijker' is, wanneer je jong bent en toch mobiel wilt zijn. Auto of motor. :)
Daarom was ik eigenlijk benieuwd wat ervaren bokkers (motorbokkers en autobokkers) eigenlijk op deze stelling te zeggen hebben:

In principe ben je als 21-jarige beter af met een motor als je alleen mobieler wilt zijn. :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Motor vs auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:55

ik kan eigenlijk alleen mijn mening geven als instructeur. Ik geef les in de auto en op de motor.
De meeste mensen die voor de motor komen hebben al een autorijbewijs, een enkele doet eerst motor.
Het moeilijke voor ons is dat je in een auto makkelijker onderweg even wat kan uitleggen en qua veiligheid dat je in een auto een ingreep kan geven en op de motor niet.
Desondanks leiden we ook rijbewijslozen zeker op en dat gaat vaak ook prima, ze hebben wat meer lessen nodig dan mensen die al in een auto zitten omdat die vaak meer wegervaring hebben.

Maar het is zeker geen reden om niet eerst je motor te doen. Er bestaan prima pakken tegen slecht weer en het enige waar je dan echt rekening mee moet houden is met winterse omstandigheden als ijzel en sneeuw. In die omstandigheden is het ook niet fijn in een auto maar op een motor is het eerder gevaarlijk.

Succes met beslissen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:14

Dat moet je voor jezelf beslissen wat je tegen elkaar op vind wegen. Toen ik mijn rijbewijs haalde had ik geen geld voor aanschaf van een eigen auto/ motor. Meeste ouders (en in jouw geval ook broer) hebben wel een auto die je eventueel kan lenen. :) Of voor een prikkie koop je een oud roestbakje bij wijze van spreken ;)

Met een motor kun je wel een passagier meenemen, maar niet iemand die zwaarder is dan jezelf. Met een gezelschap zullen altijd anderen moeten rijden. Even boodschappen (kratje bier) halen vanwege een verjaardag? Een auto zet je wat makkelijker overal aan de weg. Zonder dat je altijd maar motorpak aan/ motorpak uit hoeft.

Verzekeringspremie voor een motor zal voor een 21-jarige ook wel wat kosten. En afhankelijk van wat voor auto je kiest, maar er zijn ook auto´s die minder kosten met zich meebrengen dan een station diesel zoals je broer die heeft aangeschaft.

Als je toch alleen mobiel wilt zijn en niet te duur kun je maar beter fietsen :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:11

Ik heb sinds kort beide rijbewijzen, maar de motor is voor mij echt voor erbij, voor de zomerse dagjes.

Ik zou ook echt niet uit de voeten kunnen met álleen een motor. Hoe moet ik dan met de katten naar de dierenarts? Hoe moet ik boodschappen doen? Dan zou ik telkens afhankelijk zijn van anderen....

En daarbij heb je nog je aangepaste kleding: als je naar een feest gaat, kun je geen mooie jurk aan onder je pak en ben je dus weer afhankelijk van iemand met een auto...

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:15

Bienotje schreef:
Met een motor kun je wel een passagier meenemen, maar niet iemand die zwaarder is dan jezelf.

Waarom kan dat niet? Als ik iemand achterop heb is diegene eigenlijk altijd 20/30 kilo zwaarder dan mijzelf. Gaat prima.

Het heeft allebei z'n voors en tegens... Op de motor kan je prima naar je werk of wat dan ook maar zodra je iets heb waar je haar een beetje moet blijven zitten of je moet iets meenemen dan word het een ander verhaal.
Ik ben 20 en betaal +/- 25,00 verzekering en 8,00 wegenbelasting per maand voor mijn motor. Dus kwa kosten scheelt het inderdaad wel.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:23

Quarterh0rse schreef:
Bienotje schreef:
Met een motor kun je wel een passagier meenemen, maar niet iemand die zwaarder is dan jezelf.

Waarom kan dat niet? Als ik iemand achterop heb is diegene eigenlijk altijd 20/30 kilo zwaarder dan mijzelf. Gaat prima.

Het heeft allebei z'n voors en tegens... Op de motor kan je prima naar je werk of wat dan ook maar zodra je iets heb waar je haar een beetje moet blijven zitten of je moet iets meenemen dan word het een ander verhaal.
Ik ben 20 en betaal +/- 25,00 verzekering en 8,00 wegenbelasting per maand voor mijn motor. Dus kwa kosten scheelt het inderdaad wel.

Mijn vader heeft een suzuki alto en betaalt 39euro per 3 maanden aan wegebelasting. Verzekering weet ik niet, maar is volgens mij nog niet eens 25 euro.

Het is net welke auto je koopt. Je kunt heel goedkoop rijden en als je een zuinig autootje neemt, dan kost benzine je ook niet veel.
Je moet gewoon een lichte, benzine auto kopen. Qua kosten maakt het volgens mij niet uit.
Ik zou eerder gaan kijken naar hoe zuinig een motor en hoe zuinig een auto rijdt en mijn gevoel zegt dat ook dat niet zoveel uitmaakt als je de juiste auto koopt.

Ik zou toch voor een auto gaan. Qua kosten maakt het niet veel uit volgens mij en je hebt wel het voordeel dat je altijd droog zit, je gemakkelijk spullen en mensen kan vervoeren en je veel minder kwetsbaar bent op de weg. Doe mij maar lekker een auto :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:51

Mijn nichtje deed het met een reden liever niet. Maar die is ook beslist niet zo groot van zichzelf, dat zal ook schelen ;) Een passagier kan toch onbewust met zijn gewicht tegenhangen. Bij een licht persoon zul je daar zeker minder last van hebben dan een relatief zwaarder persoon bedoel ik..

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:12

Yv_ schreef:
Ik heb sinds kort beide rijbewijzen, maar de motor is voor mij echt voor erbij, voor de zomerse dagjes.

Ik zou ook echt niet uit de voeten kunnen met álleen een motor. Hoe moet ik dan met de katten naar de dierenarts? Hoe moet ik boodschappen doen? Dan zou ik telkens afhankelijk zijn van anderen....

En daarbij heb je nog je aangepaste kleding: als je naar een feest gaat, kun je geen mooie jurk aan onder je pak en ben je dus weer afhankelijk van iemand met een auto...

Helemaal mee eens, ik zou ook eerder voor de auto kiezen dan de motor.
Kan met de motor meer nadelen verzinnen dan met de auto, vooral het weer, opbergruimte, motorkleding en je haar is een nadeel. Ik ga af en toe op de motor naar m'n werk (is zuiniger :o ) maar alleen als ik weet dat het droog blijft, er geen hittegolf is en ik geen boodschappen moet doen :P

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:22

Ik heb zelf mijn motorrijbewijs gehaald voor ik de auto haalde, voornamelijk omdat mijn vader motor reed en ik zelf ook graag wilde. Heb er geen spijt van dat ik het zo gedaan heb, maar achteraf had ik beter eerst auto kunnen halen.
Qua lessen is het net even veiliger, omdat je nog iemand naast je hebt die in kan grijpen. Zeker als je nog nooit 'echt' de weg op bent geweest is dat wel prettig. Ook had ik idd wat meer lessen nodig omdat ik geen autorijbewijs had, dus nog geen verkeersinzicht etc.

De motor is heerlijk, het is inderdaad zuinig, geen files, wegebelasting is een schijntje. Verzekerd heb ik hem op mijn vaders naam en kost me ongeveer 100 euro per jaar, heel bewust zo gedaan.

Daarentegen zie je mij niet op de motor met sneeuw en ijzel, het kan wel, maar het is echt gevaarlijk en dat zoek ik liever niet op. Boodschappen etc is ook lastiger en je moet rekening houden dat je altijd wel motorkleding aan moet.
Wanneer je valt is de kans op verwondingen ook groter en de kans dat je een situatie verkeerd inschat wordt kleiner naarmate je meer ervaring hebt. Die ervaring eerst in een auto opdoen is een veiliger optie dan op de motor imo.
Je geeft aan dat je geen grote dingen mee hoeft te nemen, maar hoe is dat over een aantal maanden bvb?

Qua prijs, voor mijn autorijbewijs heb ik een pakket genomen, betaalde daar 800 euro voor. Daarvoor had ik 20 lessen, theorielessen+ examen+ boeken en een praktijkexamen. Ik bleef precies binnen dit pakket.

Voor de motor was dit een stuk duurder, niet alleen de lessen (40 euro p/u) maar ook moet je twee praktijkexamens doen, ook weer: ka-ching!

Ik heb ooit een voorbeeldje gemaakt van wat je ongeveer kwijt kunt zijn aan rijles voor de motor, zal eens zoeken :)

[edit] Let op dat dit maar een voorbeeldje is, afhankelijk van de prijzen die je rijschool rekent kan er een hoop verschillen.

Mas schreef:
Stel je hebt 30 uur les nodig en je rijschool rekent 40 euro voor een uur les:

Les: 30 x 40 euro: 1200 euro
Theorie examen: 32,45 euro
Examen Voertuig Beheersing: 45,05 euro
Examen Verkeers Deelneming: 104,75 euro

Bijna 1400 euro ben je zomaar kwijt, ervan uit gaande dat je in één keer slaagt,
als je herexamen moet doen komen er weer euro's bij ;)

Daarnaast moet je ook nog kleding hebben om in te lessen, soms kun je dit lenen bij de rijschool. Maar het is prettiger om zelf in ieder geval een helm en goeie handschoenen te hebben, kun je ook zeker 120 + euro voor rekenen (en dan ben je nog heel voordelig uit).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:30

Ook ik heb eerst motor gedaan voordat ik voor de auto opging. Ik heb ook een tijdlang de motor als dagelijks vervoermiddel gebruikt maar zou dat zelf nooit meer willen. Om het even negatief te stellen:

- je bent enorm kwetsbaar in het verkeer
- bij slecht weer zie je zelf ook geen ruk
- je moet je altijd in je motorpak kleden
- je haar zit altijd belachelijk nadat je je helm opgehad hebt.
- je bent dus extra tijd kwijt met omkleden waar je ook naar toe gaat
- motoren zijn makkelijker te stelen dus je moet je er altijd van bewust zijn dat je m heel goed vastzet

Zo even snel maar een paar nadelen opgenoemd waar ik dus tegenaan liep. Heb overigens maar elf lessen gehad dus echt een kostenpost was het niet voor mij. Verzekering etc is stukken goedkoper dan een auto, daar is geen twijfel over mogelijk!

Maar...toen ik eenmaal auto ging rijden, ging er een wereld voor me open! Uiteindelijk heb ik jarenlang auto én motor gehad, en dat was voor mij de ideale oplossing, maar ja dat moet je je wel kunnen veroorloven!