Ik ben te lief...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Ik ben te lief...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:21

Hallo allemaal,

Ik moet het even afschrijven en wil de mensen die de moeite nemen het te lezen alvast bedanken :)

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik moet beginnen maar de titel van het topic zegt het al een beetje, ik ben dus te lief.
Ik wil altijd alles en iedereen tevreden stellen. En dan zul je denken wat is daar mis mee dat is toch juist een hele goede eigenschap, en dat is het opzich ook wel, maar niet de mate dat ik het doe. Ik ben namelijk keihard voor mezelf als dat ervoor zorgt dat de ander tevreden is. Vaak zijn het maar hele simpele dingen zoals als ik een lekker broodje haal en ik weet dat mijn broertje of zusje thuis is, dan moet ik percee ook 1 voor hun mee nemen anders voel ik me schuldig en kan ik niet meer van mijn broodje genieten. Of als mijn ouders gebak hebben gehaald en mijn zusje graag ook mijn stukje wil, geef ik het haar ook al heeft zij al een stukje gehad, als ik het zelf op eet voel ik me schuldig.
Toen ik twee weken terug op vakantie was mocht ik van mijn vader samen met mijn moeder gaan paardrijden in de bergen (op de kosten van mijn vader), dat vond ik geweldig natuurlijk. Ik wist alleen dat mijn vader heel graag een keer naar een berg wou die zo hoog was dat er sneeuw op lag, dit kon helaas niet doorgaan omdat de dagen dat we niets te doen hadden het niet erg mooi weer was en je dus weinig zag op de berg, ook zaten we eigenlijk al over het budget heen die we voor de vakantie hadden opgesteld. En nu nog (inmiddels een ruime week later) voel ik me er schuldig over. Ik was zelfs geneigd om de boete die mijn vader kreeg onderweg naar huis te betalen (heb ik uiteindelijk niet gedaan).
Ik heb met verschillende psychologen naar een oplossing gezocht maar tot nu toe heeft niks geholpen. Ik baal hier best wel van want ik ga er zelf gewoon kapot aan.
Er gaat geen dag voorbij dat ik me niet ergens schuldig over voel.
Zo dat is er even uit :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:28

ik herken het wel, heb daar ook vaak last van.
kan soms ook gewoon op de bank zitten en dan plopt er opeens iets omhoog wat ik jaaaaaaaaaaaaaaren geleden fout het gedaan bij een broertje of zusje (wat ze zelf al lang vergeten zijn) en dan kan ik me daar weer schuldig over voelen. Gaat dan altijd over kleine dingetjes.
Heb ook altijd dat ik iemand heel snel zielig vind, is vaak ook er lastig omdat mensen daar snel misbruik van maken.

Bitterbal

Re: Ik ben te lief...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:10

Ik herken dat ergens ook wel... Heb dat ook wel vaak en veel gedaan, maar word de laatste tijd veel egoistischer.. Ik denk nu meer aan mezelf, maar 9 van de 10 keer gaat het nog steeds om die ander. Ik doe nog veel dingen tegen mn zin in.. vaak omdat ik weet dat die ander het graag zo wil...

Vooral dat van die broodjes, dat doe ik ook áltijd.. :)

Ik denk dat er een knop is die moet omgaan.. en eens beginnen bij nee zeggen, gewoon een keer en daarna iets leuks gaan doen voor jezelf zodat je geen tijd hebt om je schuldig te voelen. Uiteindelijk zul jij je zoveel beter voelen hoewel je wel eerst even door moet zetten want het zal niet gemakkelijk zijn.
Succes

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:26

Op den duur ga je je wel beseffen dat je de enige bent die al die dingen erbij denkt en voelt, ik denk niet dat de anderen dat hebben.
Misschien kun je iets hebben aan NLP, dat kan je ook helpen je gedrag te veranderen (helpt je de knop om te zetten zeg maar).

Het is natuurlijk nooit erg om rekening met anderen te houden, maar op zich kun je best eerst aan jezelf denken. Dat doet nl. 9 van de 10 mensen en daar is ook niets mis mee. Op den duur vind je daar vast je weg wel in.
Succes en sterkte!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:13

Ik herken je probleem wel.. Ik ben ook vaak te lief, laat dan over me heen lopen en stel mijn grenzen niet. Vind het heel moeilijk om nee te zeggen, en geef altijd mezelf de schuld van alles, ik kan gewoon niet kwaad op iemand anders worden.
Ik lees hier dus ook even mee over een mogelijke oplossing :)