Ik ben 16 jaar en werk in een dames kleding winkel. Volgens internet moet ik 3,05 bruto verdienen maar de winkel zegt dat ik maar 2,93 bruto verdien. Wat is zo en zo de netto van 2,93?
Maar de belangrijkste vraag klopt dit! Ik vind dit wel erg weinig eerlijk gezegd...
lissisanne
Geplaatst: 25-07-09 18:14
ik vindt het ok vrij weinig, het minimum loon is volgens mij 2.75 p/u ik weet niet of dat netto of bruto is... en als je thuis woont kan je het grootste deel van de belasting terugvragen dus er gaat niet zoveel meer af!
zonnebloem18
Geplaatst: 25-07-09 18:16
Als je 38 uur in de week gaat werken zou dat bedrag wel kloppen maar werk je 36 uur of minder per week heb je inderdaad recht op 3,05 bruto.
ik werk 5 dagen. maandag's: 6 uur dinsdag: 8 uur Woensdag: 8 uur Donderdag: 6 uur (koopavond) Vrijdag: 8 uur Zaterdag 7 uur (hier van is 3 uur met 33,33%)
en dan heb ik 1 van deze dagen vrij meestal vrijdags of woensdags.
dit zou dan 37 uur zijn als ik het goed heb nagerekend... Vind het wel erg weinig.. Ik woon nu nog thuis maar ben wel aan het sparen om uit huis te gaan maar met dit geld gaat het denk ik niet lukken.
Hoe kun je dan zoveel dagen werken als je nog maar 16 bent? Moet je niet naar school toe dan? Je hebt ook nog tijd zat om te sparen voor als je uiteindelijk op jezelf gaat, maar dat duurt nog wel ff denk ik? Mijn zus is 21 en woont ook nog niet op zichzelf.
Pff dat is wel weinig zeg! Ik verdien zelf 5 euro p.u. en ben bijna 15!
_RMHorse_
Geplaatst: 25-07-09 19:15
Ik ben 15 jaar oud en werk bij AH in puremerend. Ik vedrein 3.90 maar hier zitten de vakantie dings al bij ingerekent. Mijn MINIMUM loon moet zijn : 2.50 voor een 16 jaarig is dat idd 3 euro
houw el rekening met het feit dat een kleding winkel onder de detail handel valt dit is een lagere loonschaal. toen ik in een winkel werkte verdiende ik op 21 jarige leeftijd 4.60... is het minimumloon van detail handel. dus waarschijnlijk zit het wel goed.
maar ik raad je wel aan naar je uren te kijken aangezien wat je hebt opgeschreven inderdaad 43 uur is. en dit is erg veel voor een 16 jarige.
Ja maar daarvan krijgt ze of woensdag of vrijdag vrij waardoor er 8 uur af gaat.
Azmay
Geplaatst: 25-07-09 19:51
Ik ben 16 en verdien bij de plus iets meer dan 3,50. Wat ik precies krijg moet ik nog even bekijken want ik heb mijn eerste loon nog niet binnen.. Mischien moet je even kijken in de horeca, die betalen vaak wat meer als je even rondkijkt..
Cerilene_
Geplaatst: 25-07-09 19:54
Kan heel goed kloppen in de detailhandel voor iemand van 16. Ik werkte op mijn 18de voor 3.80 in een winkel en dat was ruim boven minimum als ik het goed onthouden heb.
Juline: dat is wel heel erg weinig voor een 21-jarige. Ik ben met mijn 22-ste verjaardag van 6.38 naar 7.48 geloof ik gegaan. Dat is volgens mij net boven minimum.
Inderdaad is het minimum uurloon 2,93 bij een normale werkweek van 38 upw. Daarmee wordt bedoeld: hoeveel uur er normaal gesproken bij een full-time betrekking in een werkweek zitten.
Inderdaad hanteert de CAO detailhandel mode en sport een 38-urige werkweek. Je kunt er dus van uitgaan dat 2,93 correct is. Werk je fulltime dan verdien je dus 482,50 per maand. natuurlijk werk je de ene week meer dan de andere maar kom je als het goed is, gemiddeld weer op die 38 uur uit. (of je krijgt overuren uitbetaald).
Waar je wel op moet letten, is wanneer je een variabel of 0-urencontract hebt: deze uren worden dus per uur betaald. Over die uren moet ook de vakantietoeslag uitbetaald worden.
Krijg je wel een fatsoenlijke loonstrook? Dan kan je werkgever je die ongetwijfeld uitleggen.
Voor in een winkel is dat normaal. Ik werk zelf bij c&a en verdiende ook maar zoiets op mn 16e.. Bij AH verdien je meer maar daar zit je vakantiegeld al in je uurloon En bij andere winkels krijg je dat apart
Jespri
Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-09 12:40
@Babsiej er staan 6 dagen maar er onder staat ook dat ik 1 van deze dagen dan vrij heb maar dit is verschillend.
@Sunny_Love het is vakantiewerk, heb vakantie nu en hierna ga ik ook weer 4 a 5 dagen werken in de week maar dan ergens anders ga namelijk BBL doen. Over dat uit huis gaan ik wil nu sparen en op me 17 a 18 het huis uit. Waarschijnlijk wil jou zus het huis nog niet uit. (ik wel.) een kennis (dan praat ik over een vrouw van 37 ong.) die is het huis uitgegaan toen ze 14 was. leeftijd zegt niks..
@Magriet Dankje wel. had hem al gevonden maar kwam er niet echt uit.
@ Stef_Winston jij werkt zekker in de horeca toen ik dat deed was ik 14 verdiende ik ook bijna 5 euro p.p en soms wel meer met fooi.
@ Juline ik weet het was er ook niet blij mee aan de ene kant.. maar er zijn 2 mensen zomaar vertrokken waaar door ze met mij er bij gerekend maar 3 man personeel hebben. waarvan 1 op vakantie. Gelukkig is er nu iemand bij gekomen uit een ander filiaal. Regio manerger heeft gezegd zodra dat andere meisje terug is van vakantie ik minder kan gaan werken. maar dan moet me loon ook om hoog toch? want dan werk ik zoon 35 uur?
@ Galley de reden dat ik uit de horeca weg ben is omdat het mij zelf te veel stress gaf, dus weet niet zekker of dat de goede oplossing is.
@ Beantsje dat weet ik nog niet werk er nu 1 week.
@ Miss_Blimm ik heb een Arbeids Overeenkomst voor Bepaalde tijd.
Jou uren zijn 35 + 1 uur zaterdag toeslag. Als 38 uur normaal is in jou branche dan is dit 2,93 Bruto.
Wanneer 36 uur normaal is bij jullie dan zou het 3,09 zijn. Wat veel makkelijker is dan zelf te gaan zitten rekenen, is om bij je baas een CAO boekje te vragen. Eventueel kan je die ook opvragen bij de branche organisatie.
maar ik raad je wel aan naar je uren te kijken aangezien wat je hebt opgeschreven inderdaad 43 uur is. en dit is erg veel voor een 16 jarige.
Een zestienjarige mag maximaal 45 uur in 1 week werken, én maximaal 160 uur in 4 weken. Eén zo'n weekje mag dus wel maar het is te hopen dat TS het nu rustiger heeft.
Ik werk nu week 31 Maandag 7 uur (zijn uur eerder begonnen) Dinsdag 8 uur Woensdag 8 uur. Donderdag 9 uur of Vrijdag 8 uur.. zijn even aan het overlegen of ik donderdag vrij krijg of vrijdag! Zaterdag 7 uur.
Naar mijn weten is het minimumloon voor een 16-jarige 2,83. Toen ik 16 was in ieder geval wel. Ik ben nu 18 en dan is het minimum geloof ik iets van 3,20?
Het is idd weinig, daarom doe ik ook schoonmaken, daar krijg ik veel meer voor.
ik werk partime heel weinig uren maar ik krijg wel €3,38 verdient alleen er gaat nog iets vanaf maar weet niet hoe je dat uitrekent haha (dat doet mijn baas voor me)