Huurwoning wel of niet doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tulp2008

Huurwoning wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 16:13

Ik (alleenstaande vrouw) heb een huurwoning toegewezen gekregen van de woningbouwvereniging. Geen flatje, maar een rijtjeshuis (tussenwoning) met ook nog een redelijke grote tuin in Eindhoven, welke buurt zeg ik liever niet. Alleen de buurt valt wat tegen, het is bekend dat buren niet echt aardig met elkaar omgaan (veel burenruzies en overlast van jongeren) en de buurt is multicultureel. Daar heb ik niets tegen, maar het is bekend dat er in deze buurt veel overlast (geluidsoverlast etc.) Een maand geleden zijn nog 30 auto's bekrast en mijn autootje moet daar ook staan natuurlijk. Maar het huis is echt mooi en de huur is 350 euro per maand, dus dat valt mee. Alleen al mijn vrienden vinden dat ik niet als alleenstaande vrouw in zo'n buurt moet gaan wonen, wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door tulp2008 op 25-07-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yv_

Re: Huurwoning wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:15

Ik woon zelf ook in zo'n soort wijk als je beschrijft, zelfs nog een tandje erger. Heb altijd gezegd dat ik er nóóit wilde gaan wonen, maar door omstandigheden kon ik even niet anders. Er is 1 keer in mijn werkbus ingebroken, verder nog niets aan het handje geweest... Was ook stom van mezelf, had de radio erin laten zitten...

Als jij gewoon normaal reageert op de buurtbewoners, zal er imo niet veel aan de hand zijn. Tsja, misschien heb je een krasje of deukje meer op je auto, maar dat kan ook in een goede, nette wijk gebeuren...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:17

Misschien een domme vraag, maar waarom noem je specifiek dat er twee buitenlandse gezinnen tegenover dat huisje wonen?

Wat je wellicht zou kunnen doen, is bij de gemeente of politie nog wat informatie over de buurt inwinnen. Je moet je natuurlijk wel veilig voelen in je eigen huis.
En ach, auto's bekrassen kunnen ze overal doen (helaas), dat zegt niet zoveel over de buurt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:19

Als ik al deze info had liet ik de woning mooi voorbij gaan ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:19

Ik woon tussen talloze buitenlandse gezinnen van zeer diverse afkomsten, nou en?? :7

Als je er al met een vooroordeel gaat wonen, zoals je vrienden nu vinden dat je dat om die reden niet moet doen, kan je dat maar beter gewoon niet doen en wachten op een woning in een "betere' wijk.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 16:20

Alet74 schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom noem je specifiek dat er twee buitenlandse gezinnen tegenover dat huisje wonen?

Wat je wellicht zou kunnen doen, is bij de gemeente of politie nog wat informatie over de buurt inwinnen. Je moet je natuurlijk wel veilig voelen in je eigen huis.
En ach, auto's bekrassen kunnen ze overal doen (helaas), dat zegt niet zoveel over de buurt.

Je hebt gelijk, ik bedoelde er niets mee. Ik heb niks tegen mensen van andere komaf, het gaat er alleen over dat deze buurt redelijk bekend staat als probleembuurt.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 16:21

Goof schreef:
Ik woon tussen talloze buitenlandse gezinnen van zeer diverse afkomsten, nou en?? :7

Als je er al met een vooroordeel gaat wonen, zoals je vrienden nu vinden dat je dat om die reden niet moet doen, kan je dat maar beter gewoon niet doen en wachten op een woning in een "betere' wijk.

Het was dom om dat te plaatsen, ik heb niets tegen mensen van andere komaf, heb ook veel allochtone collega's en dat gaat ook prima. Heb de opening dan ook veranderd, het gaat mij er alleen maar om dat het een redelijke 'probleembuurt' is. Of er nu veel Nederlanders of mensen van andere komaf wonen maakt mij niets uit!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:24

Ikzelf zou in een probleembuurt niet willen wonen. Dat is mijn persoonlijke mening. Als er buitenlanders wonen vind ik het geen probleem, zolang de buurt maar niet afgeschilderd word als probleemwijk.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:24

Je wilt niet weten hoe slecht de buurt te boek staat waar ik woon, en dan helemaal de flat waar ik in woon.
Toen ik het geaccepteerd had, had ik so mijn bedenkingen, maar eerlijk waar, ik woon hier héérlijk!
Ja er is hier veel criminaliteit, ja er sitten rotte appels tussen, maar daar in tegen heb ik nog nooit sulk fijn contact gehad met medebewoners.
Ligt grotendeels aan hoe jij je self op stelt, ga je er wonen en kijk je de buurtbewoners direct met een scheef oog aan, of sta je open voor wat gesellig contact?
Voor mij was het absoluut geen vereiste dat ik met de buren so goed sou kunnen dat je bij elkaar de deur plat woont, en nu gebeurd het toch regelmatig :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:29

Tja, hoeveel kans heb je dat je een nieuwe (betere) woning toegewezen krijgt? Zou ik ook meenemen in je beslissing. Straks moet je nog een halfjaar wachten wanneer je deze afwijst :)

Ik woon overigens ook in een zogenaamde probleemwijk (Laakkwartier Den Haag). Woon samen, maar vriendlief is veel weg voor werk. En het gaat prima hier. Beetje babbelen met de buurt en iedereen vriendelijk groeten doet wonderen ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:32

350 euro voor een tussenwoning.... dat is echt super !

Sja buren heb je helaas niet voor het kiezen, en een ruige buurt is niet ideaal maar ik vrees dat je voor dat geld niets beters zult vinden.
Dus aan jezelf de keuze...

Hoewel ik persoonlijk nee zou zeggen tegen zo'n buurt :=

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:36

Ik weet denk ik al welke buurt je bedoeld, en ik snap wat je bedoelt met de buitenlandse gezinnen die er wonen, ik ben absoluut niet racistisch, maar ik weet ook hoe 't er in die wijk aan toe gaat, en dat is niet gezellig daar ;)
Het had ook net zo goed 'n wijk met alléén maar Nederlanders kunnen zijn daar, als ze zich 't zelfde gedragen als de mensen die er nu zouden wonen zou 't alsnog 'n probleem buurt zijn :=

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:57

in een goede buurt kun je ook heel lastige buren krijgen!

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:16

Ik weet niet of ik het zou doen als vrouw alleen. Met een partner had ik het helemaal niet erg gevonden. Net zoals er meerderen zeggen: Ook in een goede buurt kan van alles gebeuren :).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:20

Overal kan je lastige buren hebben, niet alleen in deze wijke die je noemde.

Ik en mijn vriend hebben het geluk in een leuke omgeving te wonen en met hele leuke lieve buren.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:34

Het gaat er maar net om hoe jij je er voelt. Als jij je niet helemaal op je gemak voelt als alleenstaande vrouw in zo'n wijk, dan zou ik zeggen: laat het huisje lekker voorbijgaan. Je moet je wel op je gemak voelen in je eigen huis. Maar als jij er eigenlijk geen problemen mee hebt en alleen gaat twijfelen door wat vrienden van je zeggen, misschien moet je het dan gewoon proberen.

Wat zijn je alternatieven? Moet je nodig weg waar je nu zit, moet je op korte termijn iets anders vinden, wil je per sé een tussenwoning oid of vind je een flat ook goed? Het is niet veel geld voor het huis wat je beschrijft, maar dat is waarschijnlijk ook niet voor niks als je begrijpt wat ik bedoel. En andersom geredeneerd - op wat voor termijn zou je eventueel weer naar een ánder huis kunnen als de situatie daar je toch echt niet blijkt te bevallen?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:49

Ik heb tig jaar lang als vrouw alleen in de Bijlmer gewoond, in de slechtste flat die daar is. Toch heb ik daar in al die jaren prima gewoond tegen een leuke huurprijs (alleen een knap vervelende verhuurder) en zonder ooit, maar dan ook ooit problemen gehad te hebben met bewoners. De ene buren waren Surinaams, de andere Afrikaans (weet niet van waar, doet er ook niet toe). Ik groette iedereen gewoon in de lift en nooit vervelend commentaar gehad. Zelfs met de meeste junkies die daar sliepen, was zo erg dat je soms letterlijk over de junkies heen moest lopen, nooit problemen gehad. En mijn auto's hebben ze daar ook altijd met rust gelaten op eentje na. Oja, er is 1 keer ingebroken, maar weinig meegenomen. Maargoed, dat kan overal gebeuren, ook bij mijn ouders (in een keurige wijk) is meerdere malen ingebroken en zij kunnen de auto ook echt niet open laten.

Ik zou het dus gewoon doen. Voor die prijs krijg je nooit meer een eengezinswoning aangeboden en voor het zelfde geld valt het hardstikke mee allemaal. Je hebt best veel zelf in de hand met hoe de buurt op jou reageert.