Ontslag nemen. Hoe werkt dit?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Ontslag nemen. Hoe werkt dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:24

Hoi Allemaal.

Ik werk nu sinds 2 maanden en 2 weken bij de Abert Heijn achter de kassa en heb het helemaal gehad.

Nu heb ik pas een sollicitatie achter de rug bij een dierenspeciaalzaak en ben daar aangenomen. Ik kan daar per 1 september beginnen.

Ik wil dus nog even even bij de albert heijn blijven, anders verdien ik gaan geld.
Maar wanneer neem ik ontslag bij Albert Heijn??

Mijn contract loopt tot 8 augustus, maar ik heb ook een nieuw 3 maandelijks contract binnen. Deze heb nog niet ondertekend en opgestuurd.

Moet ik nou nog zeggen dat ik ontslag neem? Of hoeft dat en en onderteken ik die verlenging gewoon niet en kom na 8 augustus gewoon niet meer.

Ze hebben mij al wel na 8 augustus ingedeeld. Maar ik heb dus nog niets ondertekend. Dus kunnen ze mij niet verplichten dan te gaan werken.

De baas is nu 2 weken op vakantie, dus als ik wat wil overleggen moet ik dat met de assistent filiaalmanager doen. Maar zij is heel vaak afwezig als ik er ben.

Heeft er hier iemand ideën van wat ik het beste kan doen?

Groetjes Mandy

Liezel1

Re: Ontslag nemen. Hoe werkt dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:25

Wat voor contracten heb je en heb je een opzegtermijn?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:27

Ik denk dat je je nieuwe contract moet ondertekenen, en ik neem aan dat je een maand opzegtermijn hebt, en je je nieuwe baan per 8 sept opzegt, en dan die laatste dagen je vakantiedagen opneemt.
Anders zit je zonder werk te kijken een maand, plus geen recht op uitkering.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:32

Het maakt niet uit wat voor contract je hebt. Je kan die nieuwe rustig tekenen. Je moet alleen rekening houden met de opzegtermijn die daar in vermeld wordt. Ik denk dat dat 1 maand is. Als je dan per 1 september bij je nieuwe baan wil beginnen
moet je voor 1 augustus schriftelijk opzeggen.

Succes!

Edit: even niet goed gelezen: idd. je nieuwe contract tekenen, op 8 aug. opzeggen, zodat je 8 sept. weg kan. eventueel eerder als je vrije dagen opneemt.
Laatst bijgewerkt door Leedebee op 25-07-09 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:34

zelfde vragen als Liezel1.
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je contract voor bepaalde tijd hebt en voor bepaalde uren. Zeer waarschijnlijk heb je dan een opzegtermijn van 1 maand. Als je op 1 september wilt starten bij de dierenspeciaalzaak, zul je dus vóór 1 augustus je ontslag moeten indienen. Indienen van ontslag doe je altijd schriftelijk.
Jouw nieuwe contract zou dan ingaan in jouw uitwerkperiode en ik kan me niet voorstellen dat je werkgever dit contract dan nog doorzet. Volgens de wet is een contract voor bepaalde tijd (3 maanden in jouw geval) niet tussentijds opzegbaar en zou je er dus drie maanden aan vast zitten. Je kunt dus of het gesprek aangaan met je leidinggevende van AH en samen tot een oplossing komen. Of je laat je huidige contract aflopen, tekent het nieuwe niet en heb daardoor in de periode van 8 augustus t/m 1 september geen werk,

Crossmonster: jouw beredenering klopt niet helemaal. Een arbeidsovereenkomst hoor je op te zeggen per de eerste van de maand. Stel ze zegt vandaag haar aok op, dan gaat haar één maand durende opzegtermijn in per 1 augustus en is het contract ontbonden op 1 september. Dan houd ik even geen rekening met het feit dat het contract van ts al eerder eindigt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:34

Zoveel vakantiedagen zal ze nog niet hebben crossmonster ;)

Wat staat er in je contract? Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met '3 maandelijks contract'? Je mag 3x een contract krijgen voor bepaalde tijd maar dat lijkt me sterk aangezien je er nog maar 2maand werkt. Als je contract loopt tot 8 aug. is het wel zo netjes je contract gewoon netjes op te zeggen..wellicht heb je een maand opzegtermijn maar wie weet kun je gewoon meteen weg!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:37

Ik heb nu een 3 maandelijke 0-12 uren contract.
2e contract die ik binnen heb is hetzelfde.

Alleen verdien ik nu 4.19 bruto en krijg dan 4.25 bruto.
Volgens mij is dit ook nog eens onderbetaald. Ik ben 19 jaar oud.
En volgens mij is het minimumloon 4.65 bruto per uur, maar zij beweren dus dat het minimumloon voor iemand van 19, 4.19 per uur is.

Ik weet niet of ik een opzegtermijn heb. Ik kan er niets van in mijn contract vinden. Maar een collega zegt dat dat 4 weken is.

Verder maakt het mij niet uit 3 weken zonder te zitten. Ik ga dan 1 week op vakantie(waar ik bij de ah geen vrij voor kon krijgen) En die andere 2 weken kan ik gaan helpen bij een trimsalon/uitlaatservice die het nu erg druk heeft.

Groetjes Mandy

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:40

Vreemd, ken dat helemaal niet zo..werk zelf ook bij een supermarkt..

Overleg gewoon eens met je werkgever en teken nog even niks..wellicht kun je wel eerder weg :j

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:41

Zie ik het dan verkeerd of is het nou juist zo makkelijk?
Je hebt toch 3 maanden proeftijd, waarvan je nu in je 2 maanden en 2 weken zit, betekend toch dat je nog maar 2 weken hoeft te werken.
En eigenlijk een nieuw contract zou moeten tekenen, maar als je dat gewoon niet doet, is er toch geen enkel probleem of zie ik dat nou verkeerd?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:42

Mikkie schreef:
Volgens de wet is een contract voor bepaalde tijd (3 maanden in jouw geval) niet tussentijds opzegbaar en zou je er dus drie maanden aan vast zitten.

Dit geld niet als de werknemer opzegt, alleen de werkgever.

Kijk eens op deze site http://www.arbeidsrechter.nl/ bij artikel 3.4.7 (even 347 in de zoekfunctie typen)
Daar staat alles over het opzeggen van je contract.

Als je trouwens op oproep basis werkt, hoef je geen vrije dagen op te nemen, want dan wordt je gewoon niet meer
"opgeroepen" ;)

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:43

Dan zou ik gewoon zeggen dat je stopt als je contract afloopt op 8 augustus. En even vragen of ze daar ook een ontslagbrief voor willen hebben.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:45

M_EL_ISSA schreef:
Zie ik het dan verkeerd of is het nou juist zo makkelijk?
Je hebt toch 3 maanden proeftijd, waarvan je nu in je 2 maanden en 2 weken zit, betekend toch dat je nog maar 2 weken hoeft te werken.
En eigenlijk een nieuw contract zou moeten tekenen, maar als je dat gewoon niet doet, is er toch geen enkel probleem of zie ik dat nou verkeerd?

Oeeh 3 maanden proeftijd is niet geldig dan heb je direct een contract voor onbepaalde tijd ;)

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:53

Dus als mijn contract op 8 augustus afloopt. Kan ik gewoon gaan en hoef ik niets meer te melden.
Behalve dat ik dan zeg dat ik met het nieuwe contract niet meer akkoord ga.
En die weken dat ze mij al na 8 aug in hebben gedeeld is dan hun probleem aangezien ik met het nieuw contract niet akoord ga.

Groetjes Mandy

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:54

Ik zou gewoon netjes aangeven dat je het nieuwe contract niet gaat tekenen omdat je stopt met werken bij de AH. Je blijft dan dus tot het eind van dit contract werken en hebt dan 3 weken vrij. (waarin je dus zoals je aangeeft op vakantie kunt en in de salon kunt helpen.) Geen probleem dus.
Minimumloon op loonwijzer.nl is voor jou 4,24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:54

TS, gewoon je nieuwe contract niet accepteren.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:55

Of je hebt het er even met je baas over.
Die weet precies hoe en wat!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 12:58

Dus die 4.19 klopt dus idd niet wat ik nu krijg. Hoe zorg ik dat ik straks de rest van het geld krijg. Of kan ik daar gewoon naar fluiten? Vind het namelijk erg oneerlijk van de Ah dat ze mij minder geven dan het wettelijk minimumloon.

Met mijn baas kan ik niet overleggen want die is op vakantie.
En komt pas 10 aug weer.

Groetjes Mandy

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:59

Als je Manager weg is, kan je tog de Assistent Manager vragen.. Of een van je teamleiders ;)

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:07

Een vervolg contract van drie maanden waarin niet gesproken wordt over een opzegtermijn betekend niet meer en minder dan een contract voor de duur van 3 maanden waarin beide partijen verplichtingen jegens elkander aangaan. Jij bent beschikbaar voor het aantal overeengekomen uren in het contract en de werkgever dient jouw te betalen voor het gewerkte aantal uren. Daar jij een 0 tot 12 uren contract hebt betekend dat jij ook al heeft de werkgever geen werk beschikbaar dient te zijn voor de werkgever.
Je geeft zelf aan voor de andere weken werk gevonden te hebben dus is het netjes om je werkgever schriftelijk te kennen te geven dat jij het contract niet wilt verlengen. Zoals sommigen zeggen je kan rustig tekenen?? echt niet want dan ga je een verplichting aan voor de volgende duur van drie maanden.
Schriftelijk opzeggen betekend dat je per 8 augustus 2009 uit dienst bent, je salaris over de laatst gewerkte dagen wordt uitgekeerd bij de volgende betaalperiode, incl gereserveerde en opgebouwde vakantie uren/gelden.
Vakantie geld gerekend vanaf de periode 31-05-2009 tot heden, en qua vakantie uren moet je even je overzicht op je loonstrook bekijken.
Hoop dat je hier iets mee kunt.

Succes verder

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:09

Mandy_89 schreef:
Dus die 4.19 klopt dus idd niet wat ik nu krijg. Hoe zorg ik dat ik straks de rest van het geld krijg. Of kan ik daar gewoon naar fluiten? Vind het namelijk erg oneerlijk van de Ah dat ze mij minder geven dan het wettelijk minimumloon.

Met mijn baas kan ik niet overleggen want die is op vakantie.
En komt pas 10 aug weer.

Groetjes Mandy

Ook hier geldt dat je het verschil in geld schriftelijk te kennen dient te geven en hen hier in een schriftelijke verklaring op laat antwoorden. Is het antwoord niet gunstig kun je je recht halen bij één der wetswinkels waarbij je gezien je inkomsten in aanmerking komt voor rechtshulp met subsidie, mocht het zover komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:12

Gewoon even nu schriftelijk een briefje sturen dat je je contract per 8 augustus laat aflopen en dat je het nieuwe contract niet accepteert :-)

Hoeft geen lang briefje te zijn, alleen die twee zinnetjes.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 13:30

Bedankt voor alle info. ik weet zo al een hoop meer.
Ik weet alleen niet wat mijn vak.uren zijn. Aangezien ik tot nog toe geen loonstrookje heb gehad.

Groetjes Mandy