Kan iemand mij gerust stellen please?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Kan iemand mij gerust stellen please?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:18

Zondag ga ik op vakantie, naar de dominicaanse republiek, ik heb al vaker gevlogen, vorig jaar zelfs nog, maar nu ineens, om de één of andere vage reden ben ik ervan overtuigd dat het vliegtuig neer gaat storten en dat terwijl ik helemaal nooit vliegangst heb gehad.

Dus nou zit ik te dubben, ik heb tot 3x toe een voorgevoel gehad in het verleden waarvan 1x een beetje vaag is, 1x wist ik 12 uur van tevoren dat mijn kat dood zou gaan, naja, op het moment dat ik het beeld voor mijn ogen zag kon ik het niet plaatsen, tot ze daadwerkelijk dood was.

Daarna heb ik eens mijn andere kat horen mauwen terwijl ze in de vrieskou buiten zat -wat ze normaal niet zit, was naar buiten geglipt zonder dat iemand het wist- ik kon haar onmogelijk horen van de plekw aar ze zat (achter in de tuin, ik sliep voor en het klonk alsof ze direct in mijn oor mauwde) dus ik ben naar beneden geracet om haar binnen te laten.

Later, die keer dat het zo vaag was, er was een fout gevoel, maar ik wist niet hoe of wat, maar ik wist dat ik niet moest gaan paardrijden, deed het toch en viel zo lelijk van mijn paard dat ik bijna 1,5 jaar last heb gehad van erge rugproblemen.

Dus, voorgevoel neem ik redelijk serieus, maar nu, dat verdomde vliegtuig, ja ik ga nu wat dingen zeggen die erg vreemd zullen zijn voor sommige mensen maar ik ben een echte analyseerder, dus lees maar als je wilt, en zo niet, naja, dan niet :).

Sinds kort heb ik een vriend, hij zit nu in tsjechie, maar doordat ik naar de dominicaanse republiek ga hebben we wat minder contact, en het zit ook tussen mijn oren dat ik 'zo ver weg ga' bij hem vandaan.
Ik heb niet echt bijzonder goed contact met mijn ouders of zusje, mijn zusje is zelfs erg depressief (en misschien zelfs suicidaal, ze heeft iig de plannen gehad). Nou MOET ik dus mee op vakantie met mijn ouders (25 jaar getrouwd) maar door bovenstaande 3 redenen WIL IK ABSOLUUT NIET! Het is voor mij gewoon een nachtmerrie die uit komt, ik wil gewoon echt niet, maar ik moet, ik kan er niet omheen.

Nou heb ik op sensation wat MDMA gebruikt, -ja ik spring van de hak op de tak- daar is toen iets fout gegaan en ben in een paniekaanval belandt waar ik gelukkig wel snel weer uit was, ik ben nog nooit in paniek geraakt, maar die avond dus wel, en sindsdien heb ik ook dit gevoel dat er iets mis is met dat vliegtuig en heb zelfs hier en daar een paniekaanval gehad zonder ook maar aan wat dan ook te hebben gezeten, ik vraag me zoal af hoe dat kan... Nawerking van MDMA misschien? Ik weet het niet, heb pas 2x genomen dus weet niet zo goed hoe of wat. Margoed, dus paniekaanvallen vanwege dat vliegtuig.

Nou zit ik mezelf dus weg te eten, continue 'ohjee, morgen gaat mijn katje naar mijn opa en oma, misschien zie ik haar nóóit meer, ohjee, morgen praat ik met frank voor de laatste keer voordat ik in het vliegtuig stap, weet hij wel hoeveel ik van hem houd? Wat zal hij doen als het vliegtuig neerstort en ik ben weg? Maar als ik dan aan mezelf als individu denk en mijn kat en frank erbuiten laat maakt het me allemaal niet uit wat er gebeurt, stort ik neer? naja, dan stort ik neer, zijn mijn ouders en zusje dood? naja, je kan het lot toch niet ombuigen, het is erg, maar niks aan te veranderen. Maar zodra ik denk aan de 2 dingen waar ik echt voor leef voel ik me gewoon zo ontzettend ellendig en zit ik steeds tegen paniekaanvallen aan te schoppen, het liefst zou ik zeggen dat we niet moeten vliegen met dat vliegtuig, mijn ouders zouden me geloven -ze zijn zich bewust van bovenstaande verhalen- maar ze zouden een vakantie van 5000 euro weggooien, moet ik dan toch maar in dat vliegtuig stappen? En wat als ik gelijk had? en wat dan met soraja en frank? *zucht* Ik wou dat ik nu in dat vliegtuig zat, dan had ik tenminste geen keuze meer... Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik word echt helemaal gek hier en ik verwacht ook niet dat wie dan ook me hierbij kan helpen, maar misschien kent iemand een magisch woord die ik nog niet eens ken. Ik denk dat ik mezelf gewoon hardstikke gek loop te maken, ik ben een echte controllfreak en ben sinds ik op mezelf woon veel erger geworden en zeker sinds ik mijn eigen zaak ben gestart, daarbij heb ik eindelijk iets om écht voor te leven, frank en soraja, dus ja...
Ik wil dit gewoon niet meer, ik wil niet op vakantie, ik wil niet in dat vliegtuig ik ben als de dood dat ik soraja en frank alleen achter laat -niet eens zozeer voor de dood zelf- Ik loop mezelf gewoon helemaal gek te maken... Maar waarom voel ik dit dan, moet ik dit serieus nemen of niet? Moet ik dit voorgevoel weer negeren net zoals die keer dat mijn katje overleed? Of die keer dat ik ging paardrijden en bijna mijn rug brak?

Ik loop te brabbelen, iedereen zal wel denken nu dat ik gek ben maar ik moet dit even van me afschrijven want ik heb er gewoon de laatste 3 weken al last van..

Bedankt voor het lezen.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:20

Ik ken het, en het is erg vervelend en vooral onnodig.
Je zult achteraf zien dat je je voor niets hebt druk gemaakt.
Houd in gedachten dat je zó veel meer kans hebt om een auto in te stappen,
en er nooit meer heel uit te komt, dan dat je een vliegtuig in stapt.
:)

MieLo

Re: Kan iemand mij gerust stellen please?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:23

ik ken het, vorige week gevlogen (1 uur en 40 minuten, moet in januarie 13 uur voor Costa Rica) en toen het vliegtuig opsteeg kreeg ik me toch een paniekaanval :oo
Maar dat zakte gelukkig wel, maar het blijft vervelend.

Probeer rustig te blijven en vooral andere dingen te doen. Ik ben de terugweg express bij het raam gaan zitten en dat hielp bij mij (beetje tegenstrijdig := )

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:23

Rustig adem halen en gewoon gaan!
Met paniek zaaien bereik je niks, behalve dat je gek wordt.

Echt waar, komt goed! Al je auto ritjes heb je ook overleefd, dus dit ook :)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:24

meid je moet je niet gek maken, de kans dat je neerstort is echt kleiner dan dat je op straat van een auto aangereden word.enne of het door dat spul kan komen...wel het zijn wel drugs dus ja. pas?! twee keer zeg je? dat is pcz twee keer te veel...het is gewoon raar spul en je kan het beter niet nemen natuurlijk. als ik jou was ging ik lekker proberen te slapen, mschn had je ook iets aan de HA kunnen vragen, er zijn pilletjes voor mensen die bang zijn te vliegen, heb ik ook gehad. werkt prima!mschn ook goed als je hulp gaat zoeken en die bespreekt.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:26

ik had dus een kind wat tijdens de daling hysterisch begon te schreeuwen: we storten neer! we storten neer!

werkt ook niet echt positief :(

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:27

Weet je wat ik trouwens doe als ik ga vliegen? Heel stom:
ik neem iets vertrouwds mee het vliegtuig in.
Meestal is dit een hebbedingetje die ik van mijn moeder heb gekregen,
of een van haar sieraden.
Dan heb ik er op de een of andere manier altijd meer vertrouwen in.

Baby's in het vliegtuig even nagaan is ook goed.
Ik hou mezelf altijd voor dat áls er een hogere macht is,
het wel een behoorlijke sukkel moet zijn als hij een vliegtuig met baby's laat neerstorten.
_O-

BeeMed

Je bent niet de eerste die ik hoor die bang is om te vliegen sinds er de laatste tijd wat vliegtuigen naar beneden zijn gekomen.

Het is moeilijk om iets te doen wat tegen je gevoel in gaat, probeer het daarom wat rationeler te bekijken (ook al valt dat niet altijd mee)

De kans dat je een ongeluk krijgt terwijl je op de stoep loopt is groter dan overlijden in bij een vliegtuigcrash. Dat hou ik me altijd maar voor, ben stiekem ook altijd erg bang dat dat ding naar beneden komt.

Je voorgevoel is in het verleden 3x uitgekomen. Maar hoe vaak komt het voor dat je een gevoel over iets hebt en het komt niet uit? De keren dat een (voor)gevoel uitkomt valt het gewoon meer op en daarom lijkt het meer.
Het lijkt me zonde om een vakantie te vergooien voor een gevoel..

Wat betreft de MDMA, (om te beginnen al helemaal niet gebruiken!!!dom,dom,dom) mischien verstandig om daar eens mee naar de huisarts te gaan. Het komt regelmatig voor dat mensen paniekaanvallen en dergelijke overhouden aan gebruik. Mischien dat je huisarts je ermee kan helpen.

Sterkte met je beslissing.

orange1

ik had hetook.
ik vlieg mn hele leven al maar vorige week was ik zo bang
wat mij erg geholpen heeft is naar die stweradessen ofzo kijken. steeds als je bang word want die zien er kalm uit en helpen gewoon mensen dan voel je dathet wel goed komt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:31

tnx.. mja betreft de drugs, ik weet het, het is niet goed maar ben er dan ook niet afhankelijk van, ik vraag me gewoon heel erg sterk af nu of mdma ook effect op me kan hebben na zo'n lange tijd, ik vond net wel dit:

Citaat:
Psychische en emotionele kwetsbaarheid
Gebruikers met depressies, psychoses, angstaanvallen en
andere emotionele afwijkingen in hun verleden moeten
extra voorzichtig zijn en direct stoppen met gebruik indien
de klachten/symptomen terugkomen.

maar ik vraag me af, kan het nog steeds dat effect hebben na 3 weken? Ik heb af en toe last van depressies maar niet echt van angstaanvallen, tenminste, niet voordat ik die mdma de 2e keer nam, wel kan ik echt bang zijn voor de gezondheid van een ander, al spreek ik hier over een rationeel geval, dat is dus wat anders als een paniekaanval. Maar als iemand mij toevallig kan vertellen of dat mogelijk is... Dat het na 3 weken nog dat effect kan hebben, zou ik érg blij zijn...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:36

knuffeldier schreef:
Wat betreft de MDMA, (om te beginnen al helemaal niet gebruiken!!!dom,dom,dom) mischien verstandig om daar eens mee naar de huisarts te gaan. Het komt regelmatig voor dat mensen paniekaanvallen en dergelijke overhouden aan gebruik. Mischien dat je huisarts je ermee kan helpen.

I know, tis meer iets wat ik gewoon eens wilde meemaken, de 1e keer had ik dusdanig weinig genomen dat ik er nagenoeg niks van merkte, dus besloot het een 2e keer te doen omdat ik het toch eens wilde meemaken, mede ook om bepaalde mensen wat beter te kunnen begrijpen -ja wat dat betreft ben ik misschien een beetje gek, ik ga ver om iemand te kunnen begrijpen- Maar de 2e keer kreeg ik het door iemand anders aangeboden, ik gaf al aan dat ik wat meer wilde en deed dit dus ook, maar ik had het een beetje verkeerd ingeschat en dus een overdosis genomen, kwam allemaal wel goed hoor, maar ik heb wel flink lopen stuiteren.. Kan je nagaan wat onverantwoord gebruik kan doen, ik verwachtte van die persoon dat ie me wel zou waarschuwen als het teveel was, maar hij bleek er zelf ook geen zak van te weten en daar kwamen we wat te laat achter. Stom, ik weet het. En nou zit ik geloof ik met de gebakken peren..

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:53

heey, de drugs is al uit je bloed.
Wel is het zo, dat het best een aparte ervaring is om die drug te gebruiken. Daar kun je (onbewust) nog weken daarna van in de war zijn. aangezien je bad bent gegaan, denk ik zelf dat dit dan nog wat erger is omdat je al schreef, dat je nog nooit zo in paniek bent geweest.
Misschien ben je juist bang om weer zo'n paniek aanval mee te maken, en fok je je helemaal op daarover? en krijg je juist daardoor weer een paniek aanval.

Maar dat MDMA is toch XTC? want daar word nogal veel mee gekloot, wellicht dat er stofjes in die pil zaten die er nu nog niet uit zijn.... de mdma iig al wel.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:01

Met voorgevoelens, drugs en de gevolgen kan ik je niet helpen. Wel schreef ik eens het onderstaande over vliegangst.
Snader schreef:
Helaas ... kan ik jouw vliegangst niet wegnemen. :) Mijn enige advies: Hoe moeilijk het ook is, probeer nuchter te denken.
  • Je weet dat het vliegtuig en de trein tot de veiligste vervoersmiddelen behoren (zie hieronder).
  • Het overgrote deel van de ongelukken gebeurt niet tijdens de vlucht, maar in de buurt van het vliegveld.
  • Wees blij dat de vleugels buigen en de motoren herrie maken. Je moet je pas zorgen gaan maken als ze dat niet deden. ;)

Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 00:03

XTC is een pil waar mdma in gedaan wordt ja, maar het is minder puur als MDMA zelf, als je een pil pure mdma neemt tegenover een XTC pil heb je zeker 3x zoveel mdma binnen, het is dus puurder, het komt ook bij iemand vandaan waarvan ik weet dat er geen rotzooi in zit (het kan wel zijn dat het wat vermengt is geweest met speed, dat was het de 1e keer iig, dus nu waarschijnlijk ook)

En op zich ben ik niet zo bang voor die paniekaanval, ik weet precies hoe ik me daaruit moet krijgen omdat ik besefte dat ik aan de drugs was, echter nu ben ik helemaal helder en toch voel ik me zo, dat is even wat moeilijker om uit mijn hoofd te zetten, want is dat gevoel nou echt wel zo irrationeel? After all ben ik nu wel helemaal nuchter *zucht*

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 00:05

hehe ja ik voel me stom... ik ken inderdaad de cijfers, ze stellen me eventjes gerust maar dan op een onbewaakt moment... >.<

Ywie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:05

Ik wil je niet bang maken ofzo, maar het is bekend dat wanneer je psychoses of angstaanvallen krijgt na het gebruik van drugs, dat dit inderdaad langere tijd nadat je daadwerkelijk de drugs hebt gebruikt nog steeds kan voorkomen. Ik ken mensen waarbij het 3 maanden duurde voordat de angstaanvallen verdwenen. Of de drugs nog in je bloed zit heeft er dus niks mee te maken, dit kan zelfs gebeuren na het gebruik van softdrugs. Mocht je last houden van angstaanvallen, aarzel dan niet om hulp te zoeken.

Voor nu in ieder geval een prettige vakantie gewenst!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 00:07

thanks ywie, eerlijk gezegd stelt dit me gerust, ik weet nu in ieder geval waar het waarschijnlijk vandaan komt

Ywie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:11

Waarschijnlijk is wat je nu voelt inderdaad een gevolg van de MDMA en dus niet een voorgevoel, zoals je dat eerder hebt gehad. Ik kan me voorstellen dat je dat gerust stelt. Hoewel het je hopelijk ook duidelijk maakt wat voor een verwoestend effect drugsgebruik kan hebben.

Voor nu ben ik in ieder geval blij dat ik je gerust heb kunnen stellen, hopelijk ga je van je vakantie genieten! :D

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 00:13

hehe ik zal mijn best doen ywie, ik heb ook al veel gezien wat drugs kan doen met mensen, vrienden en kennisen van me, tsja, je leeft er toch in, ik wil gewoon graag mensen kunnen begrijpen en wilde het ook eens zelf ondervinden, dus ja, vandaar, en ik heb nu wel de meeste aspecten gezien :S naja, weet ik dat ook weer, ik bekijk het maar van de positieve kant, ik heb er een hele hoop van geleert.

Ywie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:17

Ik begrijp precies wat je bedoelt, toen ik jonger was heb ik op die manier ook vanalles geprobeerd, kan over het algemeen niet zo heel veel kwaad, als je maar weet wat je valkuilen zijn en als je maar niet afhankelijk raakt van die troep.
In ieder geval weet je nu wat jouw vakuil is, dus je hebt gelijk, je hebt er van geleerd!

Ik ga nu mijn bedje opzoeken, slaap lekker!

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:34

De kans is echt heel klein. Bovendien zijn er nu 3 geweest, dus we zitten weer even in the clear! haha.

Even de MDMA achterwege latende: voor elk ding kunnen we wel een doemscenario schetsen. Ook bij een keukentrap of een buitenrit.
Het feit dat je zelf al twijfelt aan dit angstige voorgevoel, bewijst dat e niet zuiver van je zaak bent. Je hebt je gewoon iets in je hoofd gehaald, en met de herinnering van twee uitgekomen voorgevoelens nog in je hoofd, ben je een beetje paranoia aan het doen.
Stop! Gewoon ermee stoppen. Het kan! Ga genieten! Dat is leuker, echt waar! En het scheelt ook nog een hoop zorgen. :D

Om even met Loesje te spreken: Het lijkt simpel. En dat is het ook.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:47

Ik heb de afgelopen tijd best vaak gevlogen. Weliswaar korte vluchten, maar ze moeten allemaal opstijgen en landen..

Ik zit zelf graag bij het raam achter de vleugel. Zo kan ik zien wat er buiten gebeurd, en kan ik zien dat we vliegen. Ik heb een keer voor de vleugel gezeten en toen voelde ik me iets ongemakkelijker omdat ik de vleugel niet kon zien.

Turbulentie is normaal als de door wolken vliegt. Ik vind dat zelf een nog fijners gevoel, aangezien het vliegtuig dan in beweging is.

Ik vind vliegen echt heerlijk. Of het nou mooi weer is of niet. Lekker naar de huizen, bergen, zee beneden kijken. Of de verschillende wolken.

Ik heb hoogtvrees op op de een of andere manier heb ik daar in een vliegtuig totaal geen last van.

Een railing op een balkon vertrouw ik niet, maar het is gewoon onmogelijk om uit het vliegtuig te vallen, dus ja..

Er is echt helemaal niets om je zorgen over te maken!

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 01:15

MDMA kan zeker paniekaanvallen veroorzaken en versterken dit kan maanden duren maar kan ook blijvende schade in de hersenen hebben aangebracht. Ik hoop dat het laatste niet het geval is. Loop met deze info even bij de huisarts binnen, die kan je begeleiden als het gaat om tegenmiddelen, zodat je de angst wat kunt onderdrukken.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:14

Ik heb dan wel nooit drugs gebruikt, maar wel een keer een antibioticakuur gehad waarv an de bijverschijnselen (normaal maar 1 op de tigduizend mensen last van zou kunnen hebben :+ ) angst/paniekaanvallen was.

Nou ik heb het geweten. Ik ben vrij snel gestopt toen ik door had dat het daar door kwam, maar het heeft nog heel lang geduurd voordat het over was en zelfs nu heb ik er soms last van.Ik was dan bv bang in het donker, als ik alleen was, en daar had ik nooit last van gehad, we hebben twee honden maar zelfs die konden me alleen op stal niet gerust stellen, dan moest mijn vriend me echt opkomen halen ik durfde niets meer :o van mijn auto naar de voordeur (40 meter ofzo) deed ik rennend.

Dus ik kan me voorstellen dat als je al weleens een voorgevoel heb gehad en nu misschien mede door de drugs wat paniekerig bent je best angst heb.
Maar ik zou zeggen probeer kalm te blijven haal desnoods nog wat homeopatische pilletjes om kalm te blijven.

Heel veel sterkte en toch ook veel plezier op vakantie

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:48

Gewoon gaan! Ga eens na hoeveel vliegtuigen er al geland zijn in de Dominicaanse republiek sinds jij dit topic gestart bent! En überhaupt hoeveel vliegtuigen al heen en weer gevlogen zijn en goed geland zijn :) . Op de stewardessen letten. Zolang zij rustig zijn is er niets aan de hand. Succes!