Paardenhouderij 4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Paardenhouderij 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:33

Hey allemaal,

Momenteel volg ik de opleiding SPW4. Nu ben ik aan het twijfelen of ik over wil gaan
naar de opleiding paardenhouderij.

Nu zijn er hier vast en zeker mensen die paardenhouderij doen. Wil er iemand ervaringen met mij delen?
En wat zijn jullie van plan om na de opleiding te gaan doen?

Groetjes!

_Kimberley

Re: Paardenhouderij 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 14:04

Niemand..?

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 14:09

Ik heb dit jaar net de opleiding mbo paardenhouderij afgerond niveau 4.
Ik ga volgend jaar waarschijnlijk HBO-diermanagement doen.
In de eerste 2 jaar van de opleiding zie je veel mensen stoppen omdat ze er toch iets anders van hadden verwacht. Vaak zijn dat de meisjes die van maneges komen en eigenlijk niet goed weten wat het echte paarden leven inhoud. Ik vind niet dat ik super veel geleerd heb tijdens mijn opleiding maar vond het wel leuk. Ook gebeurd het vaak dat mensen in het 3e jaar beslissen toch maar niveau 3 te gaan doen, omdat dit het jaar is waarbij je de management vakken krijgt en deze zijn vrij pittig.
Verder is er weinig werk in te vinden. En is het aan te raden, als je echt in de paarden wil gaan werken, stage adressen te zoeken met een goede naam en in de branche die jou aantrekt en daar proberen contacten in op te bouwen. Anders is het bijna onmogelijk om aan werk te komen.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:26

Daar ben ik dus bang voor, niet aan het werk te komen. Ik wil niet aan het werk als stallenmester bijv. Wat verwachten de manegemeisjes ervan dan? ;) Ik denk dat ik wel weet wat het paardenleven inhoud, zie niet bepaald een pennydroom voor me.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:28

ik ga zelf geen paardenhouderij volgen, maar ik ga er aankomend jaar wel stagelopen als docente :D
ben erg benieuwd en vraag me eigenlijk af wat voor soort lessen ze precies krijgen :)

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 15:29

Ja dat wil ik ook graag weten, wat de soort lessen zijn. In hoeverre krijg je te maken met paarden, wat leer je erover, en vooral de andere vakken zoals het management zou ik meer over willen weten.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:34

wat ik tijdens mijn solicitatiegesprek heb gehoord is dat je bij niveau 4 aardig wat management krijgt (je wordt klaargestoomd om een eigen bedrijf op te kunnen starten) en je krijgt natuurlijk ook praktijklessen, maar die waren mij nog niet echt duidelijk :)

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:47

Die manege meisjes verwachten dat je metteen je eigen stal kan beginnen of dat je alleen maar de paarden hoeft te rijden enz. Maar dat valt dus vies tegen voor die mensen want het grootste gedeelte is gewoon het stallen uitmesten enz.
Je hebt gewoon basis vakken als wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, engels enz. En daarnaast heb je vakken die speciaal over paarden gaan (dat is 1 dag in de week), je leert dan over het exterieur van het paard, het gedrag van het paard, de verzorging van het paard, fokken enz.
Ook kregen wij 1 keer in de 2 weken praktijk les waarvoor we naar een soort manege moesten. Daar leerden we mennen, hoef bekappen, KI, de verzorging van het paard, tractor rijden enz. Allerlei dingen die je moet kunnen of handig zijn om te weten als je paarden houdt. In de laatste 2 jaar krijg je inderdaad management vakken als je niveau 4 doen. Dit is voor sommigen best wel lastig (is maar net waar je goed in bent).

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:49

Wiskunde, natuurkunde en scheikunde zijn echt mijn slechtste vakken. Krijg je die zowiezo, of kan je vakken kiezen? Of vakken op niveau kiezen (ABC)?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:04

volgens mij zijn die verplicht, Wiskunde en economie zijn namelijk erg belangrijk in het bedrijfsleven.

Je krijgt inderdaad ziekteleer etc, en rijden mocht je geloof ik pas als je niveau 3 deed, en dan vanaf het 2e of 3e jaar (correct me If I'm wrong)

Waar wil je de opleiding gaan volgen? Ik ga stagelopen op het Clusius in Alkmaar. Bevalt dit mij heel goed, dan wil ik kijken of ik mijn Lio-stage op het Groenhorst in Barneveld kan gaan doen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:07

ik deed eerst juridisch op niveau 4. ben op de helft van het jaar overgegaan naar paardenhouderij niveau 4.
heb het jaar ook met gemak afgerond.

het is algemeen bekend dat je er uiteindelijk weinig mee kan in de toekomst.

ik wil gewoon een mbo diploma halen om hbo te gaan doen. dus ik wilde een leuke mbo opleiding.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:09

_Kimberley schreef:
Ja dat wil ik ook graag weten, wat de soort lessen zijn. In hoeverre krijg je te maken met paarden, wat leer je erover, en vooral de andere vakken zoals het management zou ik meer over willen weten.

ik kreeg dit jaar een ochtend in de week paarden vakken. dat waren voornamelijk verslagen, en een toets over anatomie van het paard

voor de rest; biologie, nederlands, wiskunde, scheikunde, economie, buco , engels.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:10

_Kimberley schreef:
Wiskunde, natuurkunde en scheikunde zijn echt mijn slechtste vakken. Krijg je die zowiezo, of kan je vakken kiezen? Of vakken op niveau kiezen (ABC)?

bij niveau 4 moet je deze vakken gewoon volgen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:19

Vakken als wiskunde en dergelijke zijn inderdaad verplicht. Je moet een bepaald aantal studie punten halen voor je diploma dus het is mogelijk om 1 vak te laten vallen als je voor de rest alle studie punten hebt (zo heb ik engels laten vallen). Rijden doe je in het eerste jaar inderdaad eigenlijk niet, ja af en toe mag je wel eens op een paard tijdens de praktijk lessen, bijvoorbeeld na het longeren, maar daar houd het wel mee op. In het 2e jaar ga je voor je ruiterbewijs en rij je dus een half jaar elke les die je op de praktijkschool volgt en het 3e jaar ga je voor de ORUN dus dan moet je ook rijden.
Ik zat trouwens op het AOC in leeuwarden, en weet niet of alle scholen de zelfde volgorde aanhouden.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:10

ik zit nu ook op het aoc in leeuwarden

en heb mijn ruiterbewijs gehaald in het eerste jaar!
volgend jaar hebben we de mogelijkheid tot koetsierbewijs

van mij zouden ze het rijden op de praktijkdagen wel weg mogen laten. vind het meer iets voor manege ruiters

als ik 3 paarden op een dag moet rijden thuis, vind ik het geen toegevoegde waarde hebben om dan nog een uurtje te rijden

overigens vind ik het wel super dat je de mogelijkheid hebt tot ruiterbewijs, koetsierbewijs orun etc.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:14

Waarom kies je voor een mbo opleiding en geen hbo? Zeker alsje niveau 4 hebt. Ik heb ook spw gedaan daarna een jaar gewerkt en doe nu hbo paardenhouderij aan de stoas. Ik leer hier ook voor docent maar je hebt ook hbo dier managment in leeuwarden.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:23

_Lott schreef:
ik zit nu ook op het aoc in leeuwarden

en heb mijn ruiterbewijs gehaald in het eerste jaar!
volgend jaar hebben we de mogelijkheid tot koetsierbewijs

van mij zouden ze het rijden op de praktijkdagen wel weg mogen laten. vind het meer iets voor manege ruiters

als ik 3 paarden op een dag moet rijden thuis, vind ik het geen toegevoegde waarde hebben om dan nog een uurtje te rijden

overigens vind ik het wel super dat je de mogelijkheid hebt tot ruiterbewijs, koetsierbewijs orun etc.

Haha wat grappig dat je ook in leeuwarden zit :p Ik ben dus net klaar. Ik heb het 1e en 2e jaar in 1 jaar gedaan dus heb niet veel meegekregen van het rijden aangezien ik mijn ruiterbewijs al had. Maar ik kan me voorstellen dat het niet zoveel voorstelt.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:32

Ik ben bijna klaar met mijn opleiding. Ik heb de opleiding Mbo Paardenhouderij niveau 4 gedaan.

Het was echt een flop ... Op Mbo niveau kan ik het gewoon echt niet aanraden, of je moet door willen naar het Hbo. Bij mij is het altijd de bedoeling geweest om door te gaan naar het Hbo.

Ik ga komend schooljaar naar van Hall.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:25

feliciaa schreef:
Haha wat grappig dat je ook in leeuwarden zit :p Ik ben dus net klaar. Ik heb het 1e en 2e jaar in 1 jaar gedaan dus heb niet veel meegekregen van het rijden aangezien ik mijn ruiterbewijs al had. Maar ik kan me voorstellen dat het niet zoveel voorstelt.

jammer genoeg ben ik later ingestroomd, anders had ik het ook graag versneld willen doen

had zo snel mogelijk mijn mbo diploma willen hebben om naar het hbo te gaan

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:27

riekSter schreef:
Ik ben bijna klaar met mijn opleiding. Ik heb de opleiding Mbo Paardenhouderij niveau 4 gedaan.

Het was echt een flop ... Op Mbo niveau kan ik het gewoon echt niet aanraden, of je moet door willen naar het Hbo. Bij mij is het altijd de bedoeling geweest om door te gaan naar het Hbo.

Ik ga komend schooljaar naar van Hall.

wat ik nu meegemaakt heb zijn veel mbo opleidingen een flop

ik deed juridisch. maar zou niet meer dan een secretaresse worden. daar heb ik voor bedankt

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 14:31

Dat heb ik ook met de SPW, ik vind dat je er uiteindelijk ook vrij weinig mee kan, vooral als je de jeugdzorg in wilt. Ik heb deze opleiding nog niet afgerond dus kan nog niet naar het HBO.

Door de vakken Wiskunde etc moet ik er nog maar eens heel goed over nadenken.