Wie doet er ook vrijwilligerswerk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Wie doet er ook vrijwilligerswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 19:37

Sinds kort doe ik nieuw vrijwilligerswerk. Natuurlijk heb ik al eerder van alles en nog wat gedaan, kan namelijk erg slecht tegen niets doen, maar ik denk dat hetgeen ik nu doe, ook al is het even wennen, echt wel op mijn lijf geschreven staat. (opleiding gehad bij www.zorgdier.nl)

Ik ben namelijk samen met mijn hond een bezoekteam in een psychiatrisch verpleegtehuis.
Vorige week ging ik samen met mijn hond kennismaken en dat ging super. Een oud meneertje was vorige week al weg van mijn hond en zijn ogen gingen glimmen toen ik weer binnenkwam.
Vandaag was er nood aan personeel en werd er gevraagd of ik met hem buiten in de rolstoel wilde wandelen. Natuurlijk! Buiten was het aangenamer dan binnen, tsjee wat een hitte daar zeg.
De meneer vond het ook wel wat en een mevrouw naast hem meldde dat ze ook wel mee wilde.....tsja 2 rolstoelen (heb 0,0 ervaring met rolstoelen) en een hond was me te gek :+

Dus wij naar buiten toe.
Een half uur gewandeld (hard geduwd ;) ) en hij had de hond aan de riem. Super zeg! Wat een plezier had die man.
Toen ik bij terugkomst meldde dat ik volgende week weer zou komen, kwamen er weer glimmende oogjes.

Minimaal 1 keer in de week krijg ik te horen dat ik het zo druk heb, dat ik op moet passen, dat ik mezelf over de kop werk en dan ook nog vrijwilligerswerk er bij ga doen. Maar een half uurtje in de week samen met mijn hond er zijn voor mensen die geen dieren mogen en er wel behoefte aan hebben, geen probleem!! Want wij genieten net zo hard!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 19:42

Helemaal niemand?

Anoniem

Re: Wie doet er ook vrijwilligerswerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:46

ik :)

ik ga zaterdag om 1200 week voor een week als begeleiding mee op gehandicaptenkamp. Geestelijk gehandicapten en 1 die ook lichamelijk gehandicapt is.

Allerlei verschillende niveaus, van heel laag, tot vrij hoog. Tussen de 20 en 65 jaar oud.

Dit wordt alweer mijn vierde jaar.
Dit jaar heb ik een gemiddeld niveau groep, de 3 voorgaande jaren had ik zeer laag niveau, mensen die niet kunnen praten etc.

Er komt vanalles bij kijken, de mensen vermaken, met ze op uitstapjes, met ze eten. Maar ook de minder leuke dingen zoals toiletbezoek en wassen. Maar och, na 1 dag ben je weer gewend

Dat is behoorlijk pittig maar wel erg leuk.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:53

ik doe al meer dan 11 jaar vrijwilligerswerk :D bij een dierenopvangcentrum.
en vanaf september wordt het omgezet in een betaalde baan ;)

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 05:55

@Vonneke: super dat je dit al zo lang doet en toch weer meegaat. Heb je het zelf ook naar je zin met dit werk?

@SecretLIN: al 11 jaar? Dat is lang zeg! Leuk dat het nu omgezet wordt in een betaalde baan. Helemaal als je het al zo lang doet!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:54

jaaa ben ook super blij eindelijk :D maar had het niet gekunt was ik blijven doorgaan hoor ;)

Maar nu liggen er weer zoveel wegen open zoals bezig met mijn rijbewijs en thuis studies volgen en cursussen :D

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:58

hoi,

ik doe ook al best lang vrijwilligerswerk op een zorgboerderij :D
ik ben nog maar 14, en ik wil ook mijn opleiding met geestelijk gehandicapte gaan doen, ze leren me nu al super veel op de zorgboerderij.
maar ik heb nu een vakantie contract gekregen! :D

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:58

Ik doe zelf geen vrijwilligerswerk, maar heb veel bewondering voor mensen die dat wel doen. Ik werk zelf in een psychiatrisch ziekenhuis en bij ons op de afdeling komt 1 keer per week een vrijwilliger. Als ik zie hoe blij die mensen daarvan worden! Hij gaat met ze naar buiten, spelletjes spelen, kletsen etc.
Ik kan mij voorstellen dat de mensen bij wie jij met je hond komt er ook superblij van worden. Dat is het doel toch!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:13

Marije super zeg!

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:29

Ik doe ook aan vrijwilligers werk. Ik heb 2 mensen onder mijn hoede die beiden erg ziek zijn.

Een mevrouw van 49 die leeft met de manken na een beroerte.
Een jonge man van 24 die een hersentumor heeft. (hij heeft niet lang meer te leven.

Bij beide mensen kom ik als mantelzorger. Of zo wordt het genoemd. Ik kom niet om voor ze te zorgen maar om leuke dingen met ze te doen. Dit missen ze beiden enorm.

De jonge man is overdag altijd alleen en voelt zich daardoor erg eenzaam. Hij mag niet meer werken terwijl zijn vrienden dit overdag natuurlijk wel doen en zit daardoor eigenlijk de hele dag binnen. Met hem ga ik eens per week ergens lunchen of eten. En hij vind het altijd ontzettend gezellig en kijkt er dan ook erg naar uit.

De mevrouw heeft eigenlijk alleen behoefte aan een gezellig kletsuurtje op de bank of een rondje wandelen met de hond.

Ik vind het super leuk om te doen. Maar zal er mee moeten stoppen als mijn studie in september weer begint. Ik red het dan onmogelijk om er wekelijks voor hen te zijn op tijden dat het hun uitkomt.

Fijn om te lezen dat meer mensen zo goed bezig zijn voor de mensen en dieren die het zo hard nodig hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:12

nektosha schreef:
@[naam]: super dat je dit al zo lang doet en toch weer meegaat. Heb je het zelf ook naar je zin met dit werk?

@SecretLIN: al 11 jaar? Dat is lang zeg! Leuk dat het nu omgezet wordt in een betaalde baan. Helemaal als je het al zo lang doet!

ik vind het heel leuk voor een weekje :)
daarna ben ik er wel weer klaar mee haha.

ik zit nog op school (lerarenopleiding biologie) en dan is dit een mooie afwisseling

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:24

Ik meld me ook.
Ik help nu 7 jaar bij een stichting die gehandicapten begeleidt bij het paardrijden.

In het begin deed ik ook meelopen tijdens de lessen. Sinds 3 jaar maak ik de planning, ben het aanspreekpunt voor de ouders als er iets is, zorg dat alles opgeruimd is en de ponies klaar staan voor de volgende les of afgezadelt zijn.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:25

Ik heb een tijdje als vrijwilliger gewerkt met gehandicapten, ik vond dit super om te doen, omdat die mensen er erg blij van worden. Ook werk ik elk jaar als vrijwilliger achter de bar op festivals, dit vind ik zelf vreselijk leuk en je leert er veel nieuwe mensen kennen.

Ik werk nu al een aantal jaar op een boerderij waar een vriendin van mijn moeder verwaarloosde dieren opvangt. Zo staan er 3 paarden, een koe, 3 schapen, een kip en 9 katten. De haan is helaas vorige week overleden. Alle dieren hebben daar wat waardoor mensen ze eigenlijk naar de slacht wilde hebben. 1 van de paarden is trouwens niks mis mee, dit is mijn lieve schat Bo, maar de rest, tja... De koe is veel te klein en heeft bronchitis, een mishandeld paard, ander paard heeft hevige astma, katten zijn allemaal gevonden in het bos, de overleden haan had een gat in zijn slokdarm, waardoor hij nogal een grappig geluid had met het drinken. Hij is trouwens overleden aan een bloeding in zijn darmen als ik het goed heb, erg zonde want hij was net weer zo vrolijk...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:52

Ik doe sinds mijn stage in febuari, als ik tijd heb, vrijwilligerswerk bij een zorgboederij. Dit doe ik eigenlijk omdat ik graag ervaring wil gaan opdoen, die ik later zou kunnen gebruiken in mijn opleiding.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:55

Ik doe naast mijn fulltime baan ook vrijwilligers werk op een kinderboerderij dit doe ik al bijna 9 jaar. Ben er ooit begonnen als stagiare en nooit meer weggegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:20

ik ga me koffer is in de auto laden en op naar het ViVavakantiekamp!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:22

Ik heb 7 weken voor school stage gelopen als vrijwilliger.
Bij een opvang voor dementen, ik was er niet helemaal nieuw want mijn oma had er ook al gewoond. De groep vrijwilligers ging elke woensdagmiddag rolstoelwandelen met 2 bewoners van elke afdeling

elbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:24

Ik werk inmiddels 5 jaar in een dierenasiel op zondag als vrijwilliger, doe het met veel plezier en is ook erg gezellig meestal.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:18

Ik heb voor school 8 weken iedere woensdag middag stage gelopen bij de kringloop. Was best wel leuk :D!.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 05:54

Leuk al die mensen die ook vrijwilligerswerk doen en er van genieten.
Sommigen van jullie doen het al heel lang!

Wat is jullie motivatie geweest om te gaan doen wat je doet, vaak naast een fulltime baan of opleiding?

-marije-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:02

bij mij omdat ik later een opleiding met gehandicapte wil gaan doen,
en omdat ik de paardjes daar ook mocht verzorgen, en omdat ik het gewoon heel leuk vind , met dieren en met gehandicapte werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:35

Ik heb er wel aan gedacht om deze vakantie te gaan doen, aangezien ik nogal een redelijk lange vakantie heb (ivm afstuderen heb ik sinds februari thuisgewerkt en sinds juni vakantie). Helaas heb ik het toch drukker dat gedacht, werk 1 of 2 dagen extra in de week naast mn vaste zaterdagochtend. Moet de paarden doen ivm vakantie van de andere. Moet nog woonruimte zoeken in Antwerpen.. kortom blijven weinig dagen over. Sowieso geen vaste vrije dagen door het extra werken. Erg jammer, had graag een dorp verder willen gaan helpen in het asiel... en ik zie het nog niet gebeuren dat ik naast mn volgende studie daar tijd voor heb.

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:38

Ik doe ook vrijwilligers werk, op een manege voor mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking.
leuk maar wel intensief!