Begin februari ben ik hier gedetacheerd komen werken, per 1 augustus a.s. ga ik hier in dienst (jaarcontract).
Sinds begin juni weet ik dat ik zwanger ben en sinds die tijd weet ik dus ook dat ik het eens moet gaan vertellen op het werk. Ik treed hier in dienst zonder proeftijd, omdat ze me over nemen (opvolgend werkgeverschap). Het stukje 'proeftijd' in mijn contract heb ik dus laten schrappen (dit weet mijn leidinggevende nog niet wegens vakantie).
Per 3 augustus komt mijn leidinggevende terug van vakantie en dat is tevens mijn eerste werkdag hier in dienst, ik ben dan inmiddels 13 weken zwanger en het wordt tijd om het te vertellen.
Wat ik kan doen om hem tegemoet te komen is zeggen dat mijn jaarcontact omgezet mag worden naar een half jaar (ze willen geen parttimer op deze plek, dus na mijn verlof terug komen heeft niet zijn voorkeur, dat weet ik nu al), dan kan ik de nieuwe op deze plek inwerken en loopt mijn contract af als ik met verlof ben. Of hij houdt gewoon het jaar aan en ik kom na mijn verlof parttime terug.
Zie ik hier nog mogelijkheden over het hoofd? Zijn er nog dingen waarmee hij me onderuit kan maaien of is de geschetse situatie zo'n beetje de enige? En dan nog... hoe vertel ik het in vredesnaam?
Collega van mij heeft het ook pas verteld toen ze een half jaar contract had en ik kan je vertellen dat dat het vertrouwen niet ten goede is gekomen.