Zwanger: hoe vertel ik het mijn baas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Zwanger: hoe vertel ik het mijn baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 12:38

Kopzorgen, kopzorgen, kopzorgen...

Begin februari ben ik hier gedetacheerd komen werken, per 1 augustus a.s. ga ik hier in dienst (jaarcontract).

Sinds begin juni weet ik dat ik zwanger ben en sinds die tijd weet ik dus ook dat ik het eens moet gaan vertellen op het werk. Ik treed hier in dienst zonder proeftijd, omdat ze me over nemen (opvolgend werkgeverschap). Het stukje 'proeftijd' in mijn contract heb ik dus laten schrappen (dit weet mijn leidinggevende nog niet wegens vakantie).

Per 3 augustus komt mijn leidinggevende terug van vakantie en dat is tevens mijn eerste werkdag hier in dienst, ik ben dan inmiddels 13 weken zwanger en het wordt tijd om het te vertellen.

Wat ik kan doen om hem tegemoet te komen is zeggen dat mijn jaarcontact omgezet mag worden naar een half jaar (ze willen geen parttimer op deze plek, dus na mijn verlof terug komen heeft niet zijn voorkeur, dat weet ik nu al), dan kan ik de nieuwe op deze plek inwerken en loopt mijn contract af als ik met verlof ben. Of hij houdt gewoon het jaar aan en ik kom na mijn verlof parttime terug.

Zie ik hier nog mogelijkheden over het hoofd? Zijn er nog dingen waarmee hij me onderuit kan maaien of is de geschetse situatie zo'n beetje de enige? En dan nog... hoe vertel ik het in vredesnaam? :=

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:21

Heb je in je contract geen opzegtermijn?

Ik zie niet in waarom jij je baas tegemoet moet komen omdat je zwanger bent? Het is onhandig voor hem, maar volgens mij brengt het geen extra kosten met zich mee voor hem (wordt toch door de overheid geregeld, je hebt recht op verlof, omdat dat wettelijk geregeld is). Wettelijk gezien mag hij je hierom ook niet tijdens een proeftijd ontslaan, maar ja, in proeftijd hoef je geen reden aan te geven, dus kun je alsnog de sjaak zijn. Al gebeurt dat ook vaak niet (en is dat op jou niet van toepassing).

Het zou wel echt vervelend zijn als je een opzegtermijn hebt en daar pas in je zwangerschapsverlof gebruik van gaat maken. Bijvoorbeeld 1 maand opzegtermijn en 1 maand voor je weer zal gaan werken, op zeggen. Dan kun jij niet iemand voor ze inwerken en moeten zij op stel en sprong een ander zoeken.

Je zegt dat je al weet dat je niet terug wilt komen, maar stel dat je nog niets anders hebt, is het dan geen optie om te blijven werken tot je elders een (leukere) baan hebt gevonden? Er zal toch ook na je zwangerschap brood op de spreekwoordelijke plank moeten komen.

En dat vertellen: Stralend binnenkomen dat je fantastisch nieuws hebt. :+

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:24

Wees trots op jezelf en de beeb in je buik! Dat is een van de mooiste dingen in je leven!

Dus gewoon kantoor van je baas inlopen en vertellen 'ik ben zwanger'. Geef hem gelijk aan wat je zelf hebt bedacht, dat is toch een prima voorstel! Hij heeft 6 maanden de tijd een ander te vinden die dan ook door jou wordt ingewerkt, als jij niet bij hem in dienst had gegaan, had hij nu al een probleem gehad.

Detail: heeft hij moeten betalen voor je overname?

050206051012

Re: Zwanger: hoe vertel ik het mijn baas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:33

Klopt Chubby, als ik niet met hem in zee was gegaan, dan had hij ook een probleem gehad.
Nee, hij heeft niet hoeven betalen voor mijn overname, ze hebben een datum afgesproken, ze zijn elkaar tegemoet gekomen.

Riande, ik bedoelde iemand inwerken voor mijn verlof :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:35

Dan help je hem nu dus 6 maanden te overbruggen, wat hem een hoop ruimte geeft om te zoeken naar een dame van 45+ of een kerel die sloof wilt spelen :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:35

Eerlijkheid duurt het langst hoor ;) Collega van mij heeft het ook pas verteld toen ze een half jaar contract had en ik kan je vertellen dat dat het vertrouwen niet ten goede is gekomen. ;)

Gewoon open en eerlijk zijn, ook over je angsten wat er eventueel met je baan kan gebeuren e.d. :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:37

Angst is niet nodig hoor, Q heeft recht op 100% doorbetaling tijdens haar verlof door het UWV indien ze haar ontslag krijgt of het contract laat omzetten naar 6 maanden. Daarna heeft ze nog een aantal maanden (afhankelijk van werkverleden) recht op 70% ww-uitkering die ongeveer overeenkomt met het salaris van 3 dagen per week werken..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:39

Daarom, ik ben ook niet bang dat ik droog brood hoef te eten :D

Wil het hier alleen wel netjes afsluiten en ja, ik heb een contract getekend waar ik me niet aan kan houden, maar daar hoeft het bedrijf financieel niet onder te lijden en heel cru gezegd is dat ook niet mijn probleem :)

Ik probeer alleen even af te tasten wat ik kan krijgen van zijn kant en hoe het zal gaan lopen. Ik sta volledig in mijn recht en het is zijn probleem als hij niet blij is met mijn zwangerschap :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:40

Maar nogmaals: waarom zou jij hem tegemoet moeten komen? Heb je geen opzegtermijn en jouw baas ook niet? Want dan is het een beetje eigenbelang om je contract om te willen zetten in een half jaarscontract, omdat je nu denkt weg te willen na de bevalling en het verlof.
Heb je wel een opzegtermijn en vind je een andere baan, dan heb je gewoon een maand om op te zeggen. Het is imo alleen niet netjes om dat pas een maand voor het aflopen van je verlof te doen.

Ik begrijp gewoon niet waarom je per sé een ander contract wilt, want je doet niets schofterigs ofzo. Je bent gewoon zwanger. :D

edit: vergis je niet in de WW, als je contract op jouw verzoek niet wordt verlengd, dan weet ik niet zo zeker of dat geldt als dat je bent ontslagen of dat je ontslag hebt genomen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:41

zou zoiezo minimaal wachten tot je de 3 mnd gepasseerd bent
realisme is dat het vaak voor die 3 mnd fout gaat met een zwangerschap

denk goed na over wat je wilt
en meld het na die 3 mnd met grote glimlach

snij je zelf niet in de vingers door op voorhand ontslag te nemen
je vergooit daarmee je recht op bijna alles

misschien wil die je toch wel partime houden en misschien niet
kwestie van overleggen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:42

Maar die ze toch al zo goed als voorbij? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:45

Nickyu, als hij terug is van vakantie, dan ben ik die 3 maanden al voorbij (13 weken).

Oh ik zal zeker geen ontslag nemen hoor!

Riande; met dat half jaar contract kom ik hem tegemoet (door dus rustig iemand in te kunnen werken op deze plek voor ik met verlof ga, wellicht een blijvend iemand, ik ben de 6e in een jaar) en het is uiteraard ook een stuk eigen belang. Ik zou graag na mijn verlof een baan in de buurt willen voor 3 dagen per week. Dat heb ik ook al aangegeven toen hij me in dienst wilde nemen (toen was ik nog niet zwanger), dat ik het niet voor langere periode wilde, omdat ik de afstand te groot vind als ik een kind heb ('s morgens om 6.30 uur de deur uit, dan is er nog geen kinderdagverblijf open).

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:48

gewoon de 3e aug melden dus

mijn baas liet mij dezelfde dag nog reorganiseren
(de legale manier van ontslaan zonder reden dus)
weet niet hoe de regels nu zijn maar 10jr terug kon dat dus gewoon
lekker hoor ... weet wel als je zelf tekend voor ontslag
je een probleem hebt
dus als ze willen dat je eerder gaat moeten ze dat aanvragen

zelf heb ik heeeel erg verspild door te eerlijk en te meedenkend te zijn naar bazen toe , scheelt mij nu duizenden euro's per maand ,en dat is erg veel ! en heel erg zonde , heeft ons heel erg (financieel) in de problemen gebracht

lief dat je aan je baas denkt maar hou goed je recht in de gaten en hoe je die kan verspelen
Laatst bijgewerkt door nickyu op 22-07-09 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:48

Ik ben destijds zwanger geraakt op mijn eerste werkdag bij mijn nieuwe baas...
Oei, wat vond ik het eng om te vertellen, heb ook gezegd dat ik terug zou gaan naar mijn nieuwe baas, hahaha, ik voelde me zo banketstaaf, maar was het een beetje zat om alles te laten staan en vallen voor het werk en was toen klabam zwanger.
Dat wilde hij dus niet en hij vond het hartstikke leuk, dat had ik nooit gedacht.

Gefeliciteerd met je zwangerschap, trouwens!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:49

Je speelt het heel netjes op deze manier, maar ik vraag me af of je jezelf ook niet tekort doet dan.
En je vertelt het als hij terug is van vakantie, dan ben je de zogenaamde kritieke periode voorbij, dus heel logisch dat je het dan pas vertelt, toch?

Je zou niet de eerste zijn die een maandje voor terugkeer na verlof ontslag neemt, dat vind ik niet netjes, omdat er dan al die tijd rekening is gehouden met terugkeer. Ik heb eens iemands verlof opgevangen en ben dingen heel erg op haar manier blijven doen. Toen bleek ze niet terug te komen en als dat bekend was geweest, dan was de boel anders ingestoken geweest.
Dus petje af, lijkt mij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:52

gefelicteerd met je zwangerschap!!

lastige situatie, maar je moet het toch gewoon vertellen, ze komen er uiteindelijk toch wel achter :) :D laat je werkgever dan maar beslissen hoe ze het willen oplossen, laat hun eerst een voorstel doen.

ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook in ongeveer zo'n situatie gezeten. was er net 3 maanden in dienst toen ik zwanger bleek te zijn. Baas was er niet blij mee. Helaas was daar parttime werken toen ook niet mogelijk omdat het een klein bedrijf was zou de continuïteit in gevaar komen oid.. beetje jammer. Bij een groter bedrijf kan je volgens mij eisen om parttime te werken (maar je kan pas eisen stellen als je een contract voor onbepaalde tijd hebt uiteraard). In mijn geval is mijn jaarcontract toen niet verlengd en heb ik een andere baan moeten zoeken. (wat toendertijd niet zo moeilijk was).

Als parttime echt lastig wordt heb je in ieder geval wel recht op ouderschapsverlof, dan heb je misschien wat meer speelruimte om wat anders te vinden..

veel succes! en een fijne zwangerschap verder!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:54

avaluna schreef:

Moest de nieuwe baan gevierd worden??? haha ;)

Quellian, weet je al hoe het bedrijf hier normaal gesproken mee omgaat?
Is het een bedrijf dat dan blij is voor de werknemer en het accepteert, of is het een bedrijf dat je inderdaad het liefst dezelfde dag nog buiten gooit?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 13:56

Dank jullie wel voor de felicitaties, ik ben er ook heel erg blij mee en trots op :o :D

Ik weet niet hoe ze er hier mee omgaan... Er zijn momenteel wel 2 mannelijke collega's die vader worden, maar die hoeven ze natuurlijk niet 16 weken te missen, dan is het allemaal 'oude jongens krentenbrood en gezellig he' :D Manager is meer eisen aan me gaan stellen nu hij weet dat ik hier in dienst kom, heeft wilde plannen (cursus hier, cursus daar, etc. etc.) en dat schop ik op deze manier natuurlijk wel door de war.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:57

avaluna schreef:
Oei, wat vond ik het eng om te vertellen, heb ook gezegd dat ik terug zou gaan naar mijn nieuwe baas, hahaha, ik voelde me zo banketstaaf, maar was het een beetje zat om alles te laten staan en vallen voor het werk en was toen klabam zwanger.
Dat wilde hij dus niet en hij vond het hartstikke leuk, dat had ik nooit gedacht.

Gefeliciteerd met je zwangerschap, trouwens!

Ik dus ook :o met een half jaar contract. Die meteen niet verlengt is toen.. Je bent verplicht 3 maanden VOOR je bevalling pas officieel kenbaar te maken dat je inverwachting bent.
( wat ik begrepen heb )
Ik kon het niet meer verbergen dus moest het vertellen.. al wist ik dat het einde oefening was op me werk. ze gooide het op dat ik in weekends niet wilde werken.. ( reed op taxi)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:49

De reden van ontslag interesseert me niet eens :+

Hoe hebben jullie het verteld? Gewoon 'ik ben zwanger en dan en dan verwacht ik het'?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:52

Gewoon gaan zitten en zeggen dat je goed nieuws hebt en dat even wil delen :D

Niet dat ik verstand heb van die mededelingen, maargoed, als je er zelf blij mee bent en trots op bent, dan moet je het ook zeker zo brengen! :) Als je het aarzelend en met samengeknepen reet gaat staan vertellen, dan denkt je baas dat er stront aan de knikker zit :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:53

'Goed nieuws' :D

Die houden we erin en ik zal filmen ondertussen _O-

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:53

Het is toch ook goed nieuws voor je? :))

Jaaa, filmen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:54

Je kunt ook zeggen dat het detacheringsburo vast wel een goede opvolgster in het bestand heeft :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:54

@Quellian: vind jij je nieuwe werk wel leuk, eigenlijk. Ik heb het idee namelijk dat je al "weet" dat je moet gaan vertrekken als je parttime gaat werken, maar echt "weten" doe je dat eigenlijk niet, want wie "weet" wil hij je toch heel graag houden.
Zou je er dan blijven werken=
Ik dacht zelf namelijk dat mijn baas me meteen van mij zou willen ontdoen, maar dat bleek dus helemaal niet zo te zijn.
Hij wilde me helemaal niet kwijt.

Ik vond dat ik het eerst aan hem moest vertellen en niet aan mijn collega´s.
Iedereen vond het maar gek dat ik zei dat ik hem iets wilde vertellen, onder vier ogen....
Spannend, ze waren al bang dat ik weer ging vertrekken.
Ik vond het heel rot om te vertellen, terwijl ik eigenlijk ook heel blij was.