Hbo vraagje, onder 'schooltijd' tóch een weekje weg kunnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Hbo vraagje, onder 'schooltijd' tóch een weekje weg kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:04

Ik begin in september met mijn nieuwe HBO opleding in Deventer.
Mijn vraag is, kun je 'zomaar' een week wegblijven van college?
Gaan ze daar moeilijk over doen?
Mijn vriend woont namelijk in het buitenland, en ik wilde daar in september nog érg graag een weekje heen.
Maar ik heb dus echt geen idee of dit mogelijk is?
Ik neem natuurlijk mijn boeken en laptop mee, dat ik niet achterloop als ik terug kom.

Wat vinden jullie?

patserke

Re: Hbo vraagje, onder 'schooltijd' tóch een weekje weg kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:06

ik denk dat ze het als verzuim zien?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:08

Voor zover ik weet, ligt op het HBO alle verantwoordelijkheid bij jezelf. Als jij dus opdrachten of tentamens niet haalt, omdat je een week weg bent, en daardoor je propedeuse of je jaar niet haalt, is het je eigen schuld.. :P

Voor studieloopbaanbegeleiding (elke maandag) had ik een aanwezigheidsplicht van 80%. Zonder die 80% kreeg je je punten voor dat vak/blok dus niet en dan heb je een probleem. Maargoed, dat ligt per opleiding anders, aanwezigheidsplicht. Zal je aan het begin van het jaar moeten vragen.. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:09

Het verschilt per opleiding. Bij die van mij was bij alle vakken geen verplichte lesaanwezigheid, alleen van 1 vak mocht ik 1 les per blok/module missen (oftewel 75% aanwezigheid).

Denk dat het wel moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:20

Ja hoor dat kan :)

Ik ben van het voorjaar een week weggeweest en ga van het najaar zo goed als zeker weer 2 weken weg.
Heel jammer voor m'n verplichte aanwezigheid lessen, als ik op vakantie ga, ga ik :+ En ik ga nou eenmaal niet in het hoogseizoen.
Van het voorjaar moest ik voor 2 vakken eigenlijk ook 100% aanwezig zijn, maar als je gewoon aan het begin van de periode meld wanneer je er niet bent, doen ze (bijna) niet moeilijk ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:22

Het hangt heel erg van de regels van de school (of een specifiek vak) af. Ik heb vakken gehad waarbij je maximaal 1 dag in 4 weken mocht missen, maar ook vakken waarbij het ze echt niet kon schelen, alleen tijdens de toets kon je maar beter op komen dagen ;) en alles daar tussen in (verplichte praktica etc).

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:31

Er waren bij ons vakken waar je echt aanwezig moest zijn. Maar in overleg vooraf met de leraar was altijd wel wat te regelen. Opdrachten later inhalen bv.

College's waren niet verplicht. Overigens wisten de leraren bij ons verrekte goed of je regelmatig aanwezig was of niet. Als je regelmatig verzuimde verspeelde je bij ons wel de geloofwaardigheid van de docent, moest je extra oppassen dat je geen domme vragen stelde. :Y) Daar waren ze niet vies van om dat dan even tegenover iedereen in je neus te wrijven O:)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:44

Lijkt me niet handig om in het begin van een nieuwe opleiding al meteen een week weg te plannen. Maar voor aanwezigheidsplicht zou ik de regels van de opleiding raadplegen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:46

Tja bij mij op school doen we eigenlijk alles in groepjes en je groepje wordt er niet bepaald vrolijk van als je zomaar een week op vakantie bent :=
Denk niet dat je dan grote kans hebt om die periode te halen, dus heb je je jaar niet :n
College's zijn geen probleem, die kan je gemakkelijk skippen, alleen de workshops zijn 100% aanwezigheid, dat zijn 8 weken in het jaar.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:49

Er geldt inderdaad vaak een aanwezigheidsplicht voor de lessen, en bij mijn studie waren er veel projecten in groepsverband, dus daar moet je dan ook rekening mee houden. Maargoed het lijkt mij dat het wel kan hoor.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:04

Hoe het specifiek op jouw opleiding zit zul je inderdaad even vooraf na moeten vragen. Maar als die week zo kort na de start van je opleiding is, kun je de reis dan niet beter gewoon in augustus plannen trouwens? :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:09

Ligt volgens mij echt aan welke studie je doet. Wij hebben voor alle vakken 80 % aanwezigheidsplicht. Maar als jij een week weg bent haal je het waarschijnlijk wel met je 80%, moet je alleen tijdens de rest van de periode niet verzuimen. Al moet ik wel zeggen dat het niet echt verstandig is om aan het begin van je nieuwe opleiding al meteen een week afwezig te zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:59

Op mijn opleiding zijn er zelfs vakken geweest waarvoor 100% vereist was als aanwezigheid. Enkel ziekte was een geoorloofd verzuim in dat geval en dan nog moest je een inhaalopdracht maken.
Dit is overal anders en zou je dus even goed na moeten vragen op je school. Verder is mijn ervaring dat HBO erg goed te doen is, mits je alle opdrachten en lesstof goed bijhoudt. Als je achter gaat lopen wordt het al een stuk zwaarder, het is dus aan te raden nog wel iets mee te nemen als je een weekje weggaat, zodat je de stof van die week iig bij kunt lezen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:48

Als je een opleiding doet met projectwerk, heb je kans dat je nieuwe projectleden je eruitwerken onder het mom: afwezigheid.
Tenzij je goede afspraken kunt maken en werk kan lever via internet. Dan zou het geen probleem moeten zijn.
Verder zou ik idd even overleggen met je SLB -docent.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:41

Of het kan weet je de aanwezigheidsplicht van de vakken die je krijgt weet :)

Sommige vakken hebben 80% of 100% aanwezigheidsplicht en je zit nog met projecten. Afwezigheid in projecten wordt je vaak niet in dank afgenomen.

Gewoon even je rooster afwachten dus, zou zeker pas eind september gaan omdat bij de start van een nieuw jaar zeker in de eerste weken een hoop dingen worden verteld/uitgelegd over zaken waar je de rest van je studie mee te maken hebt.