Boomwortels weghalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Boomwortels weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:22

ok, dit topic staat waarschijnlijk verkeerd, maar ik heb geen idee waar ik het anders moet plaatsen...

Ik zit namelijk met het volgende probleem:
Mijn grootvader heeft een huis dat verhuurd werd. De huurders hebben echter nooit omgekeken naar de (heeel grote) tuin met als gevolg dat dit een halve wildernis geworden is. De huurders zijn weg, en ik ben nu bezig om die tuin weer een beetje toonbaar te maken. Nu blijkt alleen dat die mensen ooit het idee hebben gehad om enkele bomen in die tuin om te hakken. Maar ze hebben wel de wortels laten zitten en die wortels zijn beginnen rotten.

Dit heeft als gevolg dat er nu twee grote bruine plekken in het gras zitten, met een doorsnede van 1 meter, met in het midden nog een rotte knoest van wat ooit een berk geweest is.
Dit oogt natuurlijk niet mooi en bovendien is het een ramp wanneer je het gras maait omdat de grond niet effen is. Nu vroeg ik me af: is er een manier om die wortels uit de grond te halen? Of moet ik die gewoon laten zitten en laten verder rotten, in de hoop dat ze volgend jaar verteerd zijn? Of gaan die rotte gras-plekken juist nog verder uitbreiden omdat ik de boel laat zitten?

Ik had eigenlijk het idee om er een tuin-aannemer of iets dergelijks op los te laten, maar mijn vader heeft het liever niet... dus ik vrees dat ik het op de een of andere manier zelf ga moeten oplossen :\

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:31

Aangezien er geen flessen boomwortelverwijderaar in de bouwmarkt te krijgen is, zul je moeten graven. ;) Flink karwei, maar dat is waarschijnlijk ook dé reden dat de vorige huurders de klus naast de stam omhakken niet hebben afgemaakt.

Daarna dus grasveldje weer opnieuw inzaaien, heb je op termijn weer een net grasveldje liggen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 14:35

ik vreesde er eigenlijk al een beetje voor :=
Zou dat diep wortelen, zo'n berk :\ ik gok dat de stam zo'n doorsnede van 15 tot 20 cm heeft gehad... niet bepaald een klein boompje dus...

Anoniem

Re: Boomwortels weghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:17

Ik heb hetzelfde probleem alleen bij mij is de boom niet dood. (Het stompje dan wat er overgebleven is) Dus ga dit even volgen.
Als hij al aan het rotten is, wees blij dan lost het zich vanzelf wel op graven is niet te doen die wortels zitten door de hele tuin (Hebben we al gezien) en zijn zo dik als een mensenbeen!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:24

Wij hebben ook een paar boomstronken met wortels gehad die moeilijk uit te graven waren.
We hebben toen een boomverzorgingsbedrijf laten komen die de stronken en wortels hebben weg gefreesd.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:24

Bij de bo-rent of andere verhuurmaatschappij kun je een stobbefrees of iets wat er op lijkt huren.

Hiermee kun je boomstronken verwijderen. Zo dicht mogelijk bij de grond afzagen en dan met dat ding eroverheen.

Toen wij hier kwamen wonen hadden we veel wortels, lees van 30 bomen. Binnen een dag was alles tot onder de grond weg. De rest rot dan vanzelf wel weg. Hier hebben we geen plekken gehad in het gras trouwens.

Dan ben je in ieder geval het deel wat boven de grond staat kwijt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 22:57

Wat nog overblijft van de bomen, loopt gelijk met de grond. De boel is enkel een beetje heuvelachtig te noemen, omdat de wortels de grond natuurlijk wat omhoog geduwd hebben.
Er groeit nu vooral mos op die plaatsen... wat niet opviel omdat het mooi groen was, maar mijn vader was zo vriendelijk om producten te gebruiken die het mos dood maken. Dus zitten er nu overal bruine plekken in het gras :roll:

Maar ik kan die wortels dus eigenlijk gewoon laten zitten? en hopen dat ze vlotjes verder weg rotten en verdwijnen zodat ik weer een mooi effen gazon krijg?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:16

Of je vraagt de dichtstbijzijnde boer-met-tractor even om die stronken te verwijderen ;).
Een berk wordt over het algemeen niet zo oud, en een stam met diameter 20 cm is nog niet zo groot. Ik vermoed dan ook dat de wortels niet door de hele tuin zullen zitten.

Als je een klein stukje van de wortels bloot legt, kan de boer daar een ketting/touw omheen doen, en dan de stronk er uit trekken.
Zo hebben wij dat ook met stronken gedaan, die van veel dikkere bomen waren. Er blijven altijd wel wortels achter, maar dit zijn de wortels die diep in de grond zitten, daar heb je verder geen last van.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:21

Toevallig hebben we afgelopen weekend alle stronken/wortels weg gehaald!
Dit is met een bomenfrees gedaan, gehuurd bij de bo-rent.
Om half 10 begonnen en om half 2 klaar en ong. 30 stronken kwijt!
Fluitje van een cent!
Nooit maar dan ook nooit ga ik stronken uitgraven, dit is echt driedubbel zo snel, maar dan eigenlijk nog sneller ;-)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 23:22

Ik vrees dat die boer met zijn tractor niet in de tuin geraakt :\ het is een grote tuin, dat wel, maar vooral lang. Een tractor kan nooit naast het huis langs, om vanachter in de tuin te raken...

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:33

Ashkerlon schreef:
Ik vrees dat die boer met zijn tractor niet in de tuin geraakt :\ het is een grote tuin, dat wel, maar vooral lang. Een tractor kan nooit naast het huis langs, om vanachter in de tuin te raken...

Dat was bij ons ook het probleem, want zie jij maar is een tractor door een inpandige steeg van een meter breedt te krijgen ;-)
Daar is de bomenfrees dus een uitkomst voor!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 15:37

ga het denk ik eens voorstellen aan mijn vader :) denk dat hij dat nog wel zou zien zitten.