Hoe bel jij naar een klantenservice?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe bel jij naar een klantenservice?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:17

Stel, je hebt een probleem met/bij een bedrijf. Dit probleem wil je graag oplossen, en dus bel je naar een klantenservice.... Hoe verloopt dit gesprek? (beetje afhankelijk van de vraag of het probleem natuurlijk)

Ik kan er namelijk met mijn pet echt niet bij hoe sommige klanten reageren. Ik werk zelf op een klantenservice, en, het valt mee hoor, maar krijg weleens wat naar mn hoofd geslingerd ;)

Of klanten beginnen gelijk met: Nou moet jij eens ff goed naar mij luisteren... (natuurlijk meneer, daar zit ik hier voor...)
Of ze beginnen, als het probleem niet direct opgelost kan worden te dreigen met advocaten en consumenten programma's, kan ik ook niet wakker van liggen trouwens.

Ik begrijp absoluut dat het heel erg vervelend is als iets bijv niet werkt, en ik snap ook dat het heel vervelend is als je voor de 6e keer terug moet bellen voor een antwoord, maar met gewoon beleefd blijven bereik je toch echt meer dan gelijk te gaan schelden.

Moet zelf ook weleens ergens voor bellen, en ik heb eigenlijk nog nooit "lelijk" gedaan tegen een medewerker. Ik snap dat die medewerker het beleid niet maakt, en dat het niet altijd een kwestie is van een knopje omzetten en probleem opgelost.
Misschien dat ik dat snap juist omdat ik op een klantenservice werk?

Alja

Re: Hoe bel jij naar een klantenservice?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:19

snap wat je bedoelt maar kan soms wel moe worden van klantenservice medewerkers..
hoe vaak weten ze zelf het antwoord niet of word je tig keer door verbonden..

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:21

ik vind mensen van een klantenservice altijd vrij onbeschoft doen!
ook van een callcenter trouwens!
belde iemand of ik interesse had in een uitvaarverzekering had ik zeg nee zegt ze nou hoe doe je dat dan als je volgende week dood neervalt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:26

Toen ik voor Hi een keer belde werd ik goed geholpen. Mijn probleem uitgelegd, werd naar oplossing gezocht blabla.
Dus waarom zou je dan zelf onbeschoft doen?
Werd er alleen he-le-maal gek van dat hij mij dingen blééf aansmeren terwijl ik al tien keer had gezegd geen interesse te hebben.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:26

Dat is wel erg onbeschoft inderdaad Orienta, alsof haar dat wat aangaat..
Het hangt een beetje van de klacht af; heb bijv. een half jaar moeten zeuren bij kpn om geld van ze terug te krijgen, als je dan al 5 keer hebt gebeld en ze dr elke keer een aantekening van maken maar er vervolgens niks gebeurt dan word ik wel een beetje pissed. En dan krijgt degene die ik bij de 6e keer aan de telefoon heb wel een boze reactie ja.

Mensen denken alleen dat ze meteen iemand aan de lijn krijgen die alles kan regelen en dat is vaak niet zo, maar t is wel zwaar irritant als t al vaker is fout gegaan bijv.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:27

snap ik, wordt er zelf soms ook niet goed van. Kl belt met een probleem, kan het zelf niet oplossen, dus bel naar afdeling A. Krijg een niet meewerkende collega: "nee hoor, je moet op afdeling B zijn", dus bel ik naar afdeling B. "nee hoor, je moet op afdeling A zijn" enz.
Kan ik me flink over opnaaien, ben heel service gericht ingesteld, maar dan moet ik die service wel kunnen leveren.

Soms hoor ik ook weleens verhalen over hoe mensen te woord zijn gestaan door collega's die ik echt bedroevend vind, Helaas hebben die klanten bijna nooit een naam van de medewerker, dus kan ik het niet doorzetten.

Orienta: Hoezo altijd vrij onbeschoft? Ik heb zoiets van ik zit hier om mensen te helpen, dus dat doe ik ook, alleen niet alles kan nu eenmaal direct opgelost worden.

En tja, waar gehakt wordt vallen spaanders, en ook ik zal gerust fouten maken, sommige klanten kennelijk nooit ;)

En ik snap in een aantal situaties écht dat de klant boos is, maar dan hoeven ze mij niet voor kankerwijf uit te maken, of wel?
Dat zijn trouwens incidentele gesprekken

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:28

@ stef
ik heb weleens met de klantenservice van bol.com gebeld nou daar word je niet vrolijk van!
als ik na 6 weken nog me bestelling niet binnen heb en ik vraag vriendelijk hoe lang het nog gaat duren hoeft die man niet chagerijnig te zeggen dat ie niet kan toveren

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:29

helemaal mee eens, maar om daar nu op te baseren dat:
Citaat:
ik vind mensen van een klantenservice altijd vrij onbeschoft doen!

Nee...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:30

nou ik heb er nooit goede ervaringen mee gehad zullen ook heus wel nette mensen bij zitten maar die moet ik nog tegenkomen

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:32

Ik vind de mensen van de klantenservice meestal zeer onbeschoft en onbehulpzaam over komen, ik kan ook niet vriendelijk reageren op ze. Echter begin ik wel altijd mijn verhaal netjes en beleeft, het is aan de persoon van de klantenservice of ik dat ook blijf...

Ik heb een keer in een week tijd wel 5x met de belastingdienst moeten bellen vanwege brieven die nergens op sloegen. Ik heb van die 5x maar 1x iemand aan de telefoon gehad die mij netjes en vriendelijk te woord stond en goed uitlegde wat ik er mee aan moest. Hij gaf zelfs nog wat tips en vroeg of ik nog vragen had en of het zo ging lukken? Nou, dat was ik echt niet gewent :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:32

ik heb op klantenservice gewerkt en idd ook al de nodige scheldwoorden gehoord, maar ook erg vriendelijke klanten

Maar ik kan begrijpen dat mensen het geduld verliezen
als ik zelf bel, bv met belastingsdienst, 100 keer word doorverbonden, ineen weggedrukt word en verbinding wegvalt, ik weer kan bellen a zoveel cent per minuut en nog niet geholpen ben
Of het verkeerde advies krijg waardoor weer iets misloop, kan ik voorstellen dat mensen het geduld verliezen, puur uit frustratie/ onmacht

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:34

en dat vind ik dus jammer... Als klantenservice ben je (naar mijn idee) het aanspreekpunt van de klant, en dien je die klant dus netjes te woord te staan. Dat je het niet op kan lossen is vervelend, maar dat kan je ook normaal aan de klant uitleggen, of je excuses maken voor de vertraagde levering en er een leuke tegoed bon bij doen ofzo (weet natuurlijk niet welke mogelijkheden Bol in dit geval heeft). Maar zo zou ik het iig proberen op te lossen.

Lynn_Nikita: Kan ik me ook heel goed voorstellen, maar wat kan de medewerker die je aan de lijn krijgt als je voor de zoveelste keer terug belt er aan doen dat collega's kennelijk hun werk niet goed uit (willen?) voeren?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:37

stef schreef:
en dat vind ik dus jammer... Als klantenservice ben je (naar mijn idee) het aanspreekpunt van de klant, en dien je die klant dus netjes te woord te staan. Dat je het niet op kan lossen is vervelend, maar dat kan je ook normaal aan de klant uitleggen, of je excuses maken voor de vertraagde levering en er een leuke tegoed bon bij doen ofzo (weet natuurlijk niet welke mogelijkheden Bol in dit geval heeft). Maar zo zou ik het iig proberen op te lossen.

Lynn_Nikita: Kan ik me ook heel goed voorstellen, maar wat kan de medewerker die je aan de lijn krijgt als je voor de zoveelste keer terug belt er aan doen dat collega's kennelijk hun werk niet goed uit (willen?) voeren?

die mederwerker wat ik op dat moment aan de tel krijg niks, maar als klant zijnde is het 1 pot nat
jij belt naar het nr en wilt geholpen worden, je betaald hetgene wat je afneemt bij dat bedrijf, en vaak ook nog eens per minuut naar de klanten service
Ik kan me goed indenken dat als je voor zoveelste keer opnieuw moet bellen, je gefrustreerd raakt en je dat kwijt wil

Bedrijven moeten meer controleren hoe hun klantenservice werkt
waar ik aantal jaar geleden werkte, werd meegeluisterd en kreeg je cursussen
ook werden er dus mensne betrapt die gewoon afdrukten bij klanten, om zo hun gemiddelde beltijd naar beneden te brengen
erg onbeschoft

ik kan me hde frustraties van zowel de klant als de medewerker voorstellen, maar verplaats jij je eens in de klant

Jij doet wel je best om diegene zo goed mogelijk te helpen, maar wat als jouw collegaas dat niet doen? Kun jij niet begrijpen waarom klanten zo kunnen reageren??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:39

ik krijg ongeveer elke 2 weken een beoordeling, worden er 3 gesprekken nageluisterd en krijg je tips en trucs.

Afdrukken is echt not done, als het gesprek zo loopt dat er geen normaal gesprek te voeren valt (schelden van de klant, klant die in herhaling blijft vallen en een oplossing eist die er niet is) geef ik 1x aan dat we zo niet verder komen en dat als we het gesprek niet op een normale manier kunnen voortzetten ik genoodzaakt ben de verbinding te verbreken...
Als de klant dan nog onredelijk door gaat wens ik hem/haar een fijne dag, en verbreek ik de verbinding, maar dat gebeurt eigenlijk maar zelden

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:44

Als ik bel met een klantenservice en er worden afspraken gemaakt dan verwacht ik ook dat die nagekomen worden. Als ik dat zo drie keer heb geprobeerd en er gebeurt niks vind je het dan gek dat ik wat ongeduldig wordt? En de belkosten lopen lekker op, op die manier.
Uiteindelijk na nog drie keer bellen is het eindelijk geregeld....
Overigens heb ik nooit de mensen persoonlijk aangevallen, wel flink gemopperd op het bedrijf. Één keer was ik erg boos, toen heb ik er wel even bijverteld dat ik het niet persoonlijk bedoelde. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:45

Joyckuh schreef:
Ik heb een keer in een week tijd wel 5x met de belastingdienst moeten bellen vanwege brieven die nergens op sloegen. Ik heb van die 5x maar 1x iemand aan de telefoon gehad die mij netjes en vriendelijk te woord stond en goed uitlegde wat ik er mee aan moest. Hij gaf zelfs nog wat tips en vroeg of ik nog vragen had en of het zo ging lukken? Nou, dat was ik echt niet gewent :=

Met de belastingdienstklantenservice heb ik hele goede ervaringen :) Ik snapte niet hoe ik online mn aangifte moest invullen, en ze heeft het stap voor stap uitgelegd wat ik waar in moest vullen, bleef heel geduldig en vriendelijk. Zelfs toen ik nieste zei ze gezondheid :+

Met KPN heb ik rotervaringen :\ Die waren echt niet aardig voor me.

Heb ook een keer met de klantenservice van mijn zorgverzekering gebeld, dat was geen succes. De arme beste man wist niet zo goed waar hij het over had, en ik banketstaaf hem zo uit :(:) Jammer voor hem ben ik zelf een zorgverlener :+

Verder heb ik nooit erge dingen gehad. Ik ben zelf ook altijd heel aardig aan de telefoon :j

Ik zorg trouwens wel dat ik altijd de naam onthoud van degene met wie ik heb gesproken :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:46

Esther schreef:
Als ik bel met een klantenservice en er worden afspraken gemaakt dan verwacht ik ook dat die nagekomen worden. Als ik dat zo drie keer heb geprobeerd en er gebeurt niks vind je het dan gek dat ik wat ongeduldig wordt? En de belkosten lopen lekker op, op die manier.
Uiteindelijk na nog drie keer bellen is het eindelijk geregeld....
Overigens heb ik nooit de mensen persoonlijk aangevallen, wel flink gemopperd op het bedrijf. Één keer was ik erg boos, toen heb ik er wel even bijverteld dat ik het niet persoonlijk bedoelde. :o

Daarom dus áltijd de naam onthouden/vragen van degene die je hebt gesproken en die het zou regelen. Dan kun je later altijd zeggen; ja, die en die zou het regelen! En dan kunnen ze die persoon ook daadwerkelijk erop aanspreken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:48

Valt me wel op dat klanten die terecht boos zijn een stuk redelijker zijn en blijven dan klanten die onterecht boos zijn (als de fout bij hunzelf ligt)

Verootjoo: Naam is altijd erg prettig, nadeel is wel dat klanten dan soms verwachten dat ze ook met die persoon worden doorverbonden, wat dus niet kan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:49

stef schreef:
Valt me wel op dat klanten die terecht boos zijn een stuk redelijker zijn en blijven dan klanten die onterecht boos zijn (als de fout bij hunzelf ligt)

Verootjoo: Naam is altijd erg prettig, nadeel is wel dat klanten dan soms verwachten dat ze ook met die persoon worden doorverbonden, wat dus niet kan

Nee, dat ook niet. Maar als ze bv vaker klachten over diegene krijgen dat hij zn werk niet goed uitvoert, kunnen er wel wat aan doen. En zo maak je dus zelf de klantenservices beter :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 14:52

Ik vraag altijd of de klant een naam weet als ze onbeschoft te woord zijn gestaan, maarja, keerzijde is ook dat de klant boos inbelt: Én je collega verbrak ZOMAAR de verbinding!!!

Dan kijk ik in het systeem en zie ik aantekeningen staan: Klant begon te schelden, verbinding verbroken, of: Verbinding viel weg, geprobeert terug te bellen maar in gesprek...
Tja...
Verbinding kan ook weg vallen zonder hulp van de medewerker ;)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:57

Ik begin altijd met; 'He stomme trüt ik heb een probleem met dit/dat klöte product'. En raar dat ze dan reageren? :?

Nee ik ben altijd heel netjes en beleefd, weet niet echt wat voor bijzonders ik zeg. Schrijf het meestal van tevoren helemaal uit want ik heb gigantische belangst. :+ Maar serieus nog nooit problemen gehad met een klantenservice, altijd een nette oplossing gehad. Ook mensen van een callcenter eigenlijk nooit problemen mee gehad, krijg eigenlijk altijd aan het einde nog een prettige dag/avond/weekend toegewenst dus zo vervelend zal ik wel niet zijn. :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:00

dat van prettige dag ben je verplicht om te zeggen paula :P

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:02

Niet, ik HAAT klantenservice. Die kunnen je toch nooit helpen.
En ik bel sowieso niet graag, dus ja...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:02

ik heb verschillende ervaringen
ik begin ten eerste altijd met een vriendelijk begin en zeer kort en bondig wat mijn probleem is en wie ik nodig heb,dit om te voorkomen dat ik 4 x een heel verhaal moet uitleggen (jaja van dat soort dingen leer je)

ik raak pas boos en gefrustreerd als
* de dame/heer mij continu onderbreekt
* de dame/heer geen oplossing bied (desnoods iemand die het wel weet)
* de dame/heer kattig en onbeschoft word (jaja ook meegemaakt meerdere malen!)
* de dame/heer dingen verteld die dus niet waar zijn,dan ga ik altijd nog even bellen voor een terugkoppeling

vorige week ook nog zo een muts aan de lijn die mij een verhaal brengt die ik al zeker 10 x gehoord heb en helemaal heb laten uitzoeken......
ik zeg haar dat en zeg dat het dus geen nut heeft om er op door te gaan, nou zij vond dus van wel
ik zeg nogmaals: " nee het kan niet want vanwege dit en dit en heb dit al uit laten zoeken
nee hoor ze bleef stug vol houden dat het allemaal wel kon en verbond mij door
toen kreeg ik een meneer aan de telefoon ,die stelde mij 3 vragen en wist mij te vertellen dat het dus NIET KON! grrrrrr dat zei ik toch! netjes tegen meneer verteld dat zijn callcenter dame informatie verstrekt die niet juist is en daarop doordramt,dat ze dus mensen op een verkeerd spoor zet en haar tijd en die tijd van die (wel) aardige meneer verdoet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:14

Ehm wil je een eerlijk of diplomatiek antwoord? De eerste persoon aan de lijn (nadat je je door een vaak ellenlang en in de meeste gevallen dus ook kostbaar ergerlijk keuzemenu hebt doorgeworsteld) leg ik het nog wel beleefd uit maar als je dan doorverbonden wordt weer je verhaal moet doen, weer wordt doorverbonden enz en uiteindelijk bij nummer weet ik veel uitkomt ben ik ook wat minder vriendelijk soms zeker als de toon van de voorgangers iets minder klantvriendelijk is dan zou moeten. Schelden doe ik niet maar wat kortaf klinken kan heel goed.

Even een paar voorbeelden van afgelopen 3 weken. Eerst Canaal digitaal omdat onze kaart opeens uitgeschakelt was en we de oorzaak niet konden vinden. Ik krijg een knulletje aan de lijn dat net de baard in de keel heeft zo ongeveer. Die al meteen begint met jij en jou :x Bleek zowiezo dat ze ons adres niet goed hadden omdat we een nieuwe kaart hadden moeten krijgen terwijl we al 4 jaar ergens anders wonen en dat al tig keer hebben doorgegeven. Zijn reactie : zij maken nooit fouten we zouden zelf wel zo stom zijn geweest het fout door te geven (letterlijke woorden). 2 e reactie :we zouden onze satelietontvanger wel illegaal hebben gekocht en omgebouwd 8)7 3e reactie we konden nooit al zolang lid zijn dus zou het kaartje ook wel illegaal zijn -:(- _-:( ZO ging het ongeveer door tot ik echt uit mijn vel sprong. Onze ontvanger is misschien een oudje en ja we zijn al heel lang satelietkijkers en hebben dus ook een oude kaart.

Voorbeeld 2 bij KPN. We hadden een wat tragere internet verbindign omdat sneller technisch niet mogelijk is hier. Dat was toch aangepast met als resultaat een onstabiele verbinding dus dat moet gewoon weer terug verandert worden. Dat heeft me 3 kwartier gekost a 10 cent per minuut. heb 6 mensen aan de lijn gehad waar ik steeds tegen hem moeten uitleggen dat we hem gewoon weer terugwillen hebben naar wat het was. Steeds kwam ik daar terecht waar ik niet wilde zijn met mensen die allemaal andere dingen zeggen en beweren. Een maakte met het doorverbinden zelfs de opmerking :mevrouwtje! (knul was ook alweer piepjes jong) Jij krijgt mijn plek in de wachtrij. Terwijl ik toch echt meteen bij de goede afdeling zat na 4 mintuten.

Zo kan ik nog wel doorgaan iedere keer krijg je voor mijn idee call centre doosjes die geen idee hebben waar het over gaat, die een standaard verhaaltje moeten afratelen, onbeschoft zijn maar wat dom in de ruimte zwetsen als ze het niet weten ipv toegeven dat ze het ook niet werten en je van het kastje naar de muur sturen waardoor je een eeuwigheid wacht en je het scheppen met geld kost. Kom je er niet uit is er natuurlijk nooit een leidinggevende die je kunt spreken. En het lijkt steeds erger en onbeschofter en klantonvriendelijker te worden.

Goh een heel verhaal het zit me wat dwars geloof ik. :o

Edit ikdoe maar wat jou dus ook, je hebt dezelfde ervaringen dus.