Systeem voor ordening van recepten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Systeem voor ordening van recepten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 11:20

Wij zijn thuis zo het soort van mensen dat zelden meer dan twee keer hetzelfde gerecht klaarmaken, altijd nieuwe dingen uitproberen, altijd nieuwe recepten vinden,... Dat heeft als gevolg dat we ondertussen een hele schuif vol hebben steken met recepten. We zijn al zover dat we ze in aparte kaften gestoken hebben, naargelang de soort van het gerecht (vlees/vis/pasta/salades/nagerechten/gebak/...), maar dat blijkt nog niet echt heel efficiënt te zijn.... In elke map zitten namelijk minstens 50/60 papiertjes met recepten op, sommige A4, sommige gewone kleine uitgescheurde papiertjes,... En in elke map zit alles nog door elkaar (bv bij vis zitten alle soorten vis nog gewoon door elkaar, terwijl het wel handig zou zijn als bv alles van de scampi's zou samen zitten, alles van de zalm zou samenzitten,...). Ook zijn al die verschillende mapjes ook gewoon heel onoverzichtelijk...

DUS: ik zoek een handig systeem, om er een beetje ordening in te krijgen... Zodat we niet elke keer een kwartier aan het zoeken zijn naar dat ene lekkere recept.

Ik was al aan het denken om het op één of andere manier toch allemaal samen te brengen, inplaats van al die verschillende kaftjes, misschien twee verschillende, eentje voor 'gerechten', andere voor nagerechten en gebak? Verder was ik ook aan het denken om op één of andere manier er ook een systeem in te brengen met 'punten', zodat we elke keer we een gerecht gegeten hebben er een score op kunnen plakken op 10, zodat we na een half jaar nog weten welke gerechten we al gegeten hebben, en hoe lekker die waren... Maar dat moet dan ook weer op een overzichtelijke manier kunnen :+

Wie helpt? :D

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:55

Je zou ze eerst in een mooie map alle recepten in kunnen delen op vis, vlees, groente (zoals je nu hebt). Daarin maak je weer tabs met scampi, zalm,... en binnen deze ordening doe je het lekkerste gerecht vooraan en de minste doe je achterin. Eventueel kun je de recepten in plastichoesjes steken en op het plastic zelf een cijfer kunnen zetten :)

Wat ook een handige indeling is, is de tijd die je nodig hebt voor het recept. Heb je een keer minder tijd weet je precies welke recpeten dan mogelijk zijn!

tjeetje

Re: Systeem voor ordening van recepten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:56

inscannen in een pc programma, nummetjes geven en als je het nodig hebt ff uitprinten...ofzo

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:59

Idd mn ouders hebben ook een soort programma op de pc. Waar ze alles in kunnen zetten. Kan wel eens vragen hoe het heet.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:06

Bij Microsoft Works en dan bij taken zit ook een sjabloon om al je recepten te bewaren. Dan moet je alleen wel alles over gaan typen naar je computer. Zelf vind ik het leuker om gewoon een boekwerk te hebben, en dan zou ik inderdaad het gaan indelen zoals Princesje zegt. :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:07

overtypen naar je pc en productgroep sorteren, pasta`s, soepen, aardappelen, vlees, groente ed

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:08

In ieder geval de uitgescheurde stukjes even overtikken oid op de pc en dan op A4 uitprinten, zodat je ieder geval alles op 1 formaat hebt.
Dan gewoon een keer een middag ervoor gaan zitten en alles bijv eerst op gerecht sorteren (voor/hoofd/na/gebak e.d.), dan op pasta/vlees/vis/salade enz., dan alles waar je bijv varkensvlees bij gebruikt bij elkaar, vissoorten bij elkaar enz.
Je hebt alles op hetzelfde formaat papier dus je kan het of inbinden (zodat het nog een beetje lijkt op een kookboek) of in een snelhechtertje in plastic mapjes (zodat het niet vies wordt als je aan t koken bent). Waardering kan je er bijv. met gekleurde stickertjes op plakken (rood = 1 ster, blauw = 2 sterren enz.).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 12:19

Overtypen gaat een beetje gekkenwerk zijn vrees ik :+, zelfs inscannen... Wetende dat er in elke map minstens 50/60 recepten zitten, en we toch zeker 8 mappen zijn (vlees, vis, pasta, salades, voorgerechten, desserts, gebak, soep,?)...
Maar ik zie hier wel al een paar héél goede ideeën voorbij komen, zeker de ordening van Princesje vind ik wel een goede! Wat voor map zouden jullie dan in gedachten hebben? Zo eentje die volledig bestaat uit plastichoesjes? Of een gewone ringmap? Of nog iets anders??

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:14

Je zou zelf een ringmap aan kunnen schaffen en dan plastic hoesjes bij kunnen kopen (kosten niets bij de action). Sowieso is in plastic hoesjes bewaren makkelijk, krijg je er niet van die kreukels in :D . Of zo'n ordner? Even kijken welke ruimte je hebt om de map goed op te kunnen bergen!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:19

Soort van systeem met postvakjes bv.. Elk soort zijn eigen vakje/ plekje/ stapeltje.

Of gewoon je huidige systeem uitbreiden met meer tabbladen om alle verschillen te onderscheiden :)

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:30

grin ik zweer bij acces... voor alles.. boeken, cd;s, m'n tekeningen, gedichten...etc etc zelfs mijn site draait op acces... kun je net zo uitgebreid of eenvoudig houden als je zelf wilt

en dat in combi met mappen begin met 1 map.. maak tabjes per gerechtsoort, kun je zelf bepalen hoeveel categorien je maakt.begin met weinig, kun je later uitbreiden.

en scannen.. scan alles op a4 en doe het in een los insteekhoesje

k weet niet hoe handig je met access bent? je kunt je systeem koppelen aan subcategorien zodat je per invoer kunt kiezen waar je op wilt sorteren.
icm nummering/alfabetische volgorde hou je alles op volgorde en je kunt een vakje maken waarin je een waardecijfer toekent aan het gerecht
na deze procedure print je een mapinhoud uit per categorie op de gewenste volgorde (categorie/alfabet, categorie/volgorde van aanvoer) en als je alles dan een duiderlijk nummer in de bovenhoek geeft kun je ook zonder te lang zoeken alles weer op de juiste plaats terug in je map doen. naarmate je meer recepten krijg kun je mappen splitsen.

werkt voor mijn tekeningen als mooiste voorbeeld het best.begon ooit eens met 1 map en dat izjn er nu vijf. nette printjes, een prachtig acces archief in een map met daarin de mappen per categorie waarin alles mooi op nummer van invoer staat zodat ik nooit hoef te zoeken naar dat ene krengerige schetsje dat ik jaren geleden heb gemaakt en dat ik nu als onderwerp wil gebruiken.

als je weer los in je schuif verzameld gewoon eens in de zoveel tijd je access database bijwerken en nieuwe inhoudsopgave maken. zo hou je steeds een duidelijk overzicht zonder dat je eindeloos moet bladeren.

voordeel van scannen is ook dat je als je recept een beetje gehavend is geworden je probleemloos een vers exemplaar in je map kunt doen, en af en toe je map kunt schonen door een categorie van bijv. viel tegen, kan beter of zoiets te maken zodat je digitaal alles houdt maar de papieren verwijderd.

even intensief werk, maar daarna heb je nooit meer problemen met zoeken, opbergen of evt. uitlenen.

succes! hihi

edit: voordeel van acces is ook dat je steekwoorden kunt gebruiken. weet je wat je bijv. per se wel of niet wilt gebruiken maak je gewoon een selectiequery en allll je recepten met/zonder dat ingredient komen zo netjes naar voren rollen..

sorry ik ben gewoon zo gek op databases hihi