Computer elke dag op een bepaald tijdstip aanzetten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Computer elke dag op een bepaald tijdstip aanzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 19:28

Bestaat er een programma waarmee je het boot tijdstip voor elke dag kan instellen van de computer?
(elke dag op dezelfde tijd, of per dag instelbaar -- dat maakt me weinig uit)

Ik kan in mijn BIOS wel voor 1 datum de boot tijd instellen (dus mijn computer gaat elke 24e van de maand netjes om half 9 uit zichzelf aan) maar ik zou het erg handig vinden als het ding dit elke dag ZELF doet.
En dan zet ik gewoon de stroom eraf op dagen dat hij uit moet blijven.

De enige optie die ik nu heb vind ik teveel gedoe: voor ik de PC uit zet rebooten, de datum van de volgende dag en de boot tijd in stellen, en hem dan uit te zetten.
Reboot duurt namelijk lang, helemaal na de laatste Vista update, daarom is het ook handig dat hij uit zichzelf aangaat 's ochtends.

Neej

Re: Computer elke dag op een bepaald tijdstip aanzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:07

Mijn vriendlief zegt dat je het via je bios gewoon voor elke dag kan doen? Toen ik 'm dit verhaal voorlegde bleef ie akelig stil :P

Een programma heeft helemaal geen nut, want een programma draait alleen als je computer aanstaat ;)

Maar kun je 'm niet gewoon laten draaien dan?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:22

Elke dag bios is me eigenlijk wat 'veel' werk (vooral omdat ik het vergeet ), en ik hoopte eigenlijk dat er een programmaatje was dat dat het 'elke dag in BIOS instellen' voor me kon doen (bij boot/afsluiten of zo - en dat ik dat vooraf voor de hele maand/week in kan stellen). Leek me zeer nuttig ;)

Computer is 's nachts uit, maakt teveel 'herrie' om doorheen te slapen. Is ook beter voor de levensduur om alles goed af te laten koelen is mij altijd verteld?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:24

Het kan wel, dat weet ik zeker!
Even wachten hoor...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:27

Hm, ik kom er bij Vista ook niet helemaal uit... Bij XP kan het wel en wist ik ook hoe het moest, en volgens mijn buurjongen kan het bij Vista ook, maar hoe?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:38

Zoiets heb ik nog nooit geprobeerd, maar ik heb wel een paar grove suggesties. Je moet zelf even uitzoeken of het werkt en wat de gevolgen zijn! :)

• "Wake on RTC Alarm". Dat heb je al geprobeerd, maar je zou denken dat het ook dagelijks kan.
  • "Restore on A/C Power Loss" op "Power on". Stroomtoevoer regelen met een tijdschakelaar: 's avonds handmatig uit zetten, 's ochtends automatisch aan zetten.
  • "Wake on Lan". Alleen heb je dan een signaal nodig van een andere PC, maar misschien dat een router ook kan? Lastig.

Succes! ;)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 08:17

Ah! Een lijstje :)

Wake on Alarm in bios kan bij mij alleen per datum.

Voor de LAN zal ik even in de router kijken (Fritz box) of die een signaaltje kan sturen.

Zo'n tijdklok moet ook makkelijk in te stellen zijn en ik heb alle PC dingen op 1 "5 stekkerdoos" aangesloten dus dat zou goed werken.
Dus dan moet ik ergens instellen dat de compie zodra hij ineens weer stroom krijgt vanzelf aan gaat.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:23

highwaykind schreef:
Dus dan moet ik ergens instellen dat de compie zodra hij ineens weer stroom krijgt vanzelf aan gaat.

Die functie "Restore on A/C Power Loss" vind je in de Bios onder "Power Management". :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 08:25

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:32

Dat ziet er ook hoopgevend uit. :) Kijk wel uit dat je geen beveiligingslek maakt in het netwerk met het open zetten van poorten, daar heb ik verder geen verstand van. Die site lijkt op het eerste gezicht alleen per datum te werken (?), maar ik kan me voorstellen dat er sites zijn die dagelijks een code versturen.

Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de "Restore on A/C Power Loss" optie, omdat je dan alles zelf regelt. :)
Laatst bijgewerkt door Snader op 18-07-09 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 08:38

Er moest wel een poort open inderdaad, maar zal de hack kans echt groot zijn nu (tegenover het gemak)?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:50

Dat is voor mij een beetje dubbel. Aangezien ik er geen verstand van heb, ben ik altijd een beetje huiverig voor het openen van poorten. Aan de andere kant is mij altijd (door een beveiliger) verteld dat het weinig kwaad kan, aangezien de ip-adressen en poorten verspringen in de router. Dus de ingaande poort is niet gelijk aan de uitgaande poort. Jammer genoeg heb ik het verhaal een beetje, maar nooit helemaal begrepen. :D

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:42

En de poort staat weer dicht, wakemeonlan werkt hier niet.
Ik heb geen Wake on LAN enable in mijn BIOS staan. (Heb wel iets wat er sterk op leek aangezet in BIOS maar de wakeup werkte niet).

Op naar de tijdklok, de PowerOn on AC kon ik wel vinden, nou die klok nog.. we moeten wel ergens een hebben nog..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 08:04

Tijdklok opgegraven uit de bijkeukenkast, en het werkt perfect!!
Werd netjes wakker van de startup sound vanochtend :))

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:20

Mooi! +:)+ :D