Zinnige mannen ...... hoe pakken we dat probleem aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Zinnige mannen ...... hoe pakken we dat probleem aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:44

Ik heb een hele liefe toffe geweldige kerel ontmoet. (okay had al eens een topic geoppend over scharrel ma das allang verleden tijd zoals sommige hebben kunnen lezen hahah)
Ma met deze kerel ben ik wel zo blij en dat is wederzijds.
Ik heb al een paar keer voor hem gekookt en dat vond die wel lekker. Heb ook gevraagd wat hij wou eten en dat heb ik toen ook gemaakt.
Maar heel veel, echt heel veel, dingen die ik lekker vind, lust hij niet.
Door omstandigheden heeft hij al vanaf zijn 13e voorzichzelf moeten koken en ja dan leer je niet eten. En wordt het alleen maar lastiger.
Ik heb gezegd dat hij voordat hij gaat roepen dat hij iets niet lust, eerst eens moet proberen. Dat wil hij wel doen. Maar het mannelijke geslacht kennende, je kunt ze niet veranderen. Dat wil ik ook niet.
Maar voor mij zou het wel makkelijker zijn als hij eens wat meer dingen at dan, sperziebonen en doperwtjes.

Wie heeft ook zulke zinnige mannen en hoe lossen jullie dat op?
Ben benieuwd, de liefde gaat toch door de maag ( zo gaat het spreekwoord teminste).
groetjes,

wemkelover

Re: Zinnige mannen ...... hoe pakken we dat probleem aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:47

ow ja, niet denken dat ik zo kreng ben die nu al me vriendje wil veranderen. Dit is zo verveel mij-ma wel handig-topic. En benieuwd, wat valt mij op dat er toch wel veel mannen zijn die zinnig zijn.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:48

Mijn moeder lust alleen maar vieze potgroenten.

Mijn moeder kookt dus al 30 jaar dubbel. Voor mijn vader (en ik toen ik nog thuis woonde) en voor zichzelf. Het vlees eet ze wel hetzelfde en zuurkool / pasta. Voor de rest niet.

Kan je niet roerbakken met dingen die hij wel lust. Dan valt het hem misschien niet zo op? En ik vind proeven voordat hij zegt dat hi het niet / wel lust, niet teveel gevraagd!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:49

ja mijn moeder kookt ook al dubbel voor ons en me stiefvader ( die lust ook niks en jah weer een man). Is toch ook wel weer irritant eigenlijk altijd maar alles dubbel koken, dubbel zoveel afwas hahaha het is wat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:51

Bij mijn vriend en ik is het precies andersom, hij eet alles, ik lust niet veel (al gaat het steeds beter). Vooral niet opdringen, ik wil best nieuwe dingen proberen, maar niet als iemand het voor m'n neus neerzet met de mededeling hier heb je het en anders eet je maar brood (wat ik dan dus ook gerust doe).
Begin gewoon eens met bestaande gerechten aanpassen. Voorbeeld:
Ik at altijd pasta met tomatensaus (=tomatenpuree met water) en gehakt, en dan na afloop sla. Als hij daar een hoop groenten doorheen gooide, viste ik dat er gerust uit. Door het langzaam op te bouwen (italiaanse kruiden, een zoete paprika, gebakken uit zodat het niet te scherp wordt) krijg je uiteindelijk een gerecht dat voor de rest van de wereld ook eetbaar is :)

En als het echt niet lukt: zolang jullie niet samenwonen kunnen jullie de dagen dat jullie niet samen zijn jullie eigen eten maken, en de overige dagen iets wat jullie beiden lusten, dan maar wat meer moeite :) En daarna als het echt irritant wordt zou ik gewoon dubbel koken. Zo maak ik nog steeds 2 soorten pannenkoeken (gewone in de ene pan, spek/kaas/ui in de andere), geef hem een pak groentemix uit de vriezer terwijl ik zelf blaadjes sla eet, iedereen gelukkig :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:53

Ik heb sinds een jaar of twaalf ook zo'n vriend. Hij lust bijna geen groente (enkel bloemkool, bruine bonen, spinazie en worteltjes) en lust in principe alleen maar een gehaktbal of een schnitzel.
Tsja ik heb er mee leren leven. Vanavond eten wij prei, aardappelen en tv sticks voor mij. En aardappelen, schnitzel en appelmoes voor hem. :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:54

okay, als hij echt iets niet lust dan maak ik het ook niet hoor of wat anders.
Ik hou wel van creatief koken. staan opzich hier ook ngo wel intresanten dingen tussen en krijg weer intresante ideeën.

Coby schreef:
Ik heb sinds een jaar of twaalf ook zo'n vriend. Hij lust bijna geen groente (enkel bloemkool, bruine bonen, spinazie en worteltjes) en lust in principe alleen maar een gehaktbal of een schnitzel.
Tsja ik heb er mee leren leven. Vanavond eten wij prei, aardappelen en tv sticks voor mij. En aardappelen, schnitzel en appelmoes voor hem. :+

haha zo kan ook ja

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:17

ik heb hier ook zo eentje, hij eet alleen vlees en aardappelen. Spaghetti is voor hem: paste, gehakt en ketchup en ga zo maar door...
ik moet echter nog beginnen met hem om te scholen :D dus ik lees graag mee

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:33

Bij ons is het ook andersom. Ook ik eet intussen al wel iets meer, maar van harte gaat het lang niet altijd. Vooral niet gaan dwingen inderdaad. Als mijn vriend tegen me zegt dat ik iets moet proeven doe ik dat 9 van de 10 keer dus echt niet. Het komt vanuit mezelf of niet :)
Bij ons was het vroeger thuis al altijd: "als je het niet lust dan pak maar een boterham". Heb vaak een boterham gepakt :D Ik kan trouwens ook voordat ik iets geproefd heb zeggen dat ik het niet lust :D Wel steeds minder, maar het gebeurd nog steeds. Ik heb gewoon nooit leren proeven en dat vind ik nu héél vervelend!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:39

Die van mij luste ook niets toen hij bij mij kwam wonen.
Moeders was niet echt een ster in de keuken en maakte vaak van die pakjes van de Knorr en zo.
Niet dat daar wat mis mee is maar de echte specifieke smaken per ingrediënt proef je dan niet meer. En voor 7 dagen in de week met een opgroeiende jongen in huis vind ik het onder de maat maar goed dat is niet je vraag.

Gewoon laten proberen, als hij dat wil is dat mooi. Die van mij heb ik ook van alles voorgezet.
Luste geen bloemkool, eerste keer proeven: hé dit is best lekker.
Idem met zuurkool, gekookte aardappels, witlof enz.

Gewoon proberen of hij het lust en met een beetje crea koken kom je dan al een heel eind. Kruiden doe ook al veel aan bepaalde producten.
Evt. groentesausje los er bij, dingen een keer roerbakken.
Dingen verstoppen in een ovenschotel (ex vriendje luste geen uien, heerlijk jachtschotel gemaakt met 4 uien er in, was heerlijk, na het eten pas verteld dat er ui in zat :o )

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:43

bij ons werd thuis gezegd. Als je het niet lust, dan eet je maar niet. Wij mochten echt geen boterham smeren hoor.

Wij mochten vroeger allemaal 1 ding kiezen dat we niet lustte, en dat hoefden we dan ook niet te eten. (Daar werd dan iets anders voor in de plaats gemaakt) voor mij waren dat bruine bonen. Jakie.

Mocht ik later zo'n kerel krijgen, dan leert hij het maar te eten. Of hij kookt zijn eigen eten maar. Ik weiger dubbel te gaan staan koken, en ik weiger ook dezelfde platte hap avond na avond te eten.

Wat je wel zou kunnen doen als je bijvoorbeeld pasta kookt, is gewoon als je het vlees en saus af hebt, je zijn deel er gewoon vanaf haalt, en dan het gerecht afmaakt met groenten en kruiden ed.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:18

Bij ons was 'je eet het of anders zonder eten naar bed' helaas niet echt een optie, ik at namelijk gerust niet, en zat al op een vreselijk ondergewicht. Maar wat ik nooit had gedacht is dat het waar is dat je dingen leert eten, smaken leert waarderen. Alleen doe ik er wat langer over dan de gemiddelde persoon :)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:22

zo was mijn vader (volgens mijn moeder) vroeger ook.
Maar mijn moeder kookte gewoon wat zij wilde.
En dat kon mijn vader ook eten en anders kon die zelf koken...
tegenwoordig is mijn vader alleseter ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:26

Yessy schreef:
Bij ons was 'je eet het of anders zonder eten naar bed' helaas niet echt een optie, ik at namelijk gerust niet, en zat al op een vreselijk ondergewicht. Maar wat ik nooit had gedacht is dat het waar is dat je dingen leert eten, smaken leert waarderen. Alleen doe ik er wat langer over dan de gemiddelde persoon :)

Niet specifiek tegen jou, maar ook tegen anderen die aangeven niets te lusten, of hun mannen niet.

Als je je al realiseert dat je sommige dingen moet leren eten, dan is dat toch helemaal een reden om iedere dag iets van blauwe kaas, gekke groenten, enz. enz. te eten (ik noem maar wat dingen die niet iedereen lekker vindt). Lijkt me echt heel raar en onhandig als je niets lust. Hoe doe je dat dat als je bij vrienden gaat eten? Geef je dan een lijstje op met wat er gemaakt mag worden?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:30

Oh zo herkenbaar ik ben er ook 1tje. Ik heb heel wat mensen horen zeggen: stuur maar met mij mee die leer ik wel eten, is nooit iemand gelukt. Ik eet nog steeds graag brood ed. Maar vlees en fruit was nooit een probleem, groenten zijn mijn vijanden :). Ik eet gewoon meer fruit dan maar geen groenten ;)

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:31

Yessy schreef:
Bij mijn vriend en ik is het precies andersom, hij eet alles, ik lust niet veel (al gaat het steeds beter). Vooral niet opdringen, ik wil best nieuwe dingen proberen, maar niet als iemand het voor m'n neus neerzet met de mededeling hier heb je het en anders eet je maar brood (wat ik dan dus ook gerust doe).
Begin gewoon eens met bestaande gerechten aanpassen. Voorbeeld:
Ik at altijd pasta met tomatensaus (=tomatenpuree met water) en gehakt, en dan na afloop sla. Als hij daar een hoop groenten doorheen gooide, viste ik dat er gerust uit. Door het langzaam op te bouwen (italiaanse kruiden, een zoete paprika, gebakken uit zodat het niet te scherp wordt) krijg je uiteindelijk een gerecht dat voor de rest van de wereld ook eetbaar is :)

En als het echt niet lukt: zolang jullie niet samenwonen kunnen jullie de dagen dat jullie niet samen zijn jullie eigen eten maken, en de overige dagen iets wat jullie beiden lusten, dan maar wat meer moeite :) En daarna als het echt irritant wordt zou ik gewoon dubbel koken. Zo maak ik nog steeds 2 soorten pannenkoeken (gewone in de ene pan, spek/kaas/ui in de andere), geef hem een pak groentemix uit de vriezer terwijl ik zelf blaadjes sla eet, iedereen gelukkig :D

Hier precies hetzelfde, hij eet ALLES, ik heel weinig :o
En precies wat jij zegt, zolang ze het niet opdringen om te eten, wil ik het best proberen, maar zodra ze het voor me neus kwakken, no way dat ik er aan ga beginnen!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:34

Ik meld me. Mijn vriend zégt dat 'ie heel veel lust, maar zodra er pasta, rijst, courgette, champignons of wortels aan te pas komen haakt 'ie af. Net als bij stamppotten trouwens. Het liefst eet hij friet, 'grieks' (lees: friet met een vleesspies en knoflooksaus), pizza of een broodje shoarma. Heel irritant, want ik vind 1 keer per week snacken en 1 of 2 keer per week piepers, groente en een gehaktbal wel genoeg eigenlijk. Ik heb alleen het moederlijke trekje dat ik graag wil dat iedereen met smaak z'n bordje leeg eet zonder naar stukjes te vissen en dan graag ook nog een tweede keer opschept, dus ik kook vaak dingen die hij lust, zoals bami, en pimp het dan een beetje met satésaus, een gebakken eitje en augurkjes. Allebei blij :D

Edit: wat ik dan nog irritanter vind, is je bord niet leegeten en een half uur na het avondeten een zak chips hé-lemaal leegschrokken. }:0

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:37

Ik heb ook z'n crea bea kok...
Mijn pa.. vreselijk.
Ik heb de eerste 15 jaar van mijn leven 6 dagen per week overgekookte aardappelen met een gehaktbal/kip/slavink en als groente rode bieten/ rode kool of sperzie bonen gegeten.

Niks gekruid, alles overgaar en een mega waterige sju.

En mijn pa het maar gek vinden dat ik nooit wilde eten?
ja na 15 jaar ben ik dat echt wel eens zat hoor.

Toen ben ik zelf af en toe gaan koken.
Eerst zo simpel mogelijk gehouden, niet te veel poespas want anders kwam de gezegde: wat een boer niet kent vret ie niet.

Zucht...

Maar nu inmiddels weer 10 jaar later mag ik wokken, pasta's en ovenschotels maken af en toe een vis zoals zalm kan der ook nog in..

En het gaat steeds beter.
Mijn vader eet steeds meer andere dingen.
En af en toe koken we samen iets apart zodat hij ook weet hoe het moet.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 22:07

jaaaaaa heb iets voor elkaar gekregen.
Ik heb vandaag sla gemaakt, vind hij konijnenvoer en niet lekker ( zal ook eens niet zo zijn). Maar hij heeft 1,5 hap geprobeerd en vond het wel lekker. Ik heb wat bewaard want was veel over en me moeder vond het zonde was bij mij thuis. Dus ik dan wil je morgen vast nog wel beetje. was goed. Man mij mond viel open van verbazing. hahahahaha

overigens is hij deze topic wel tegen gekomen. Gelukkig kon vriendlief om lachen omdat ik in verveel bui zat.