Schuldbekentenis of Hypothecaire acte ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Schuldbekentenis of Hypothecaire acte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:39

Eind volgend jaar krijgen we van iemand een bepaalde som geld, dat is besproken met elkaar.
Nu gaat het om zekerheden, hoe leg je zoiets vast ?
Wij dachten aan een Hypothecaire acte omdat wanneer er iets gebeurd waardoor hij niet kan betalen wij na de bank als tweede aan de beurt zijn ?
Zijn huis is al behoorlijk belast met hypotheek.
Hij dacht zelf iets op papier te zetten een soort schuldbekentenis, tenslotte verwacht hij gewoon te kunnen betalen.
Maar stel hij gaat failliet of er gebeurd iets waardoor hij niet aan zijn verplichting kan voldoen of hij wil zelf zijn kont eruit draaien, waar sta je dan, volgens mij bij het rijtje van de rest van de schuldeisers en dan hoop je dat er nog wat te halen valt.
En hoe sterk sta je als hij zelf zijn keutel intrekt en niet betalen wil, hoe rechtsgeldig is zo'n papiertje dan.
Heeft iemand een ander voorstel ? Wat zijn van rechtswege bepalingen die in dit soort documenten moeten staan ?
Hoor graag jullie reacties,

Marieke_K

Re: Schuldbekentenis of Hypothecaire acte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:33

Hypothecaire akte krijg je als zelf een hypotheek afsluit ;)

Ik zou naar een notaris gaan en daar het eea vast laten leggen, met een dergelijk document kan je naar de rechter mocht de persoon de afspraken niet na komen. De vraag is alleen of het bedrag groot genoeg is om advocaatkosten / proceskosten aan te besteden mocht het nodig zijn.

Overigens mag je als hij schulden heeft en hij onder curatele van een bewindvoerder wordt gesteld achteraan in het rijtje aansluiten en krijg je niet eerder je geld op basis van een document/contract. Van een kale kip kan je niet plukken.

De bank zal namelijk in zo'n geval zijn huis verkopen en daarna komen de rest van de schuldeisers en die krijgen allemaal na 3 tot 5 jaar een deel van het geld van wat hij onder curatele heeft 'gespaard'. Vaak krijg je nooit heel het geleende bedrag terug. Dit omdat op het moment dat hij niet meer kan betalen en al veel meer schulden zijn ontstaan.

Karolien_

Re: Schuldbekentenis of Hypothecaire acte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:36

Ik begrijp niet helemaal of je nu geld gaat lenen of uitlenen. Als je het gaat uitlenen zou ik de voorkeur geven aan een akte van geldlening met hypotheekstelling. Die kun je laten opmaken door je notaris. In deze situatie is het sowieso verstandig om bij een notaris advies in te winnen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:59

In mijn omgeving leende iemand 10.000 euro van zijn ouders zodat ze een huis kon kopen.
Zij hadden dat zelf op papier gezet met datum, plaats, bedrag etc.
Plus een aftekenlijst, hij zou iedere maand een vast bedrag terugbetalen en dat werd op die lijst afgetekend.
Beide papieren waren dubbel, 1 voor de schuldeiser en 1 voor de verschuldigde.
Bij hun heeft het goed gewerkt.

Voor grotere sommen geld en als je een andere relatie hebt zou ik naar de notaris of bank gaan.
Stel dat diegene de schuld niet aflost, of dat de schuldeiser alles opeens in 1x op eist :D