Vroegtijdig werkgever verlaten (lees topic)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseylove

Vroegtijdig werkgever verlaten (lees topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:09

Beste Lezers,
Op dit moment werk ik voor een groot elektronice bedrijf, dit is mijn werkgever maar het bedrijf waarbij wij in dienst zijn Unamic/HCN.

Nou heb ik het helemaal niet meer naar me zin op het werk en heb vorige week al ontslag ingediend.
Ik zou tot 28 AUG moeten werken.
Ik heb al reeds een andere werkgever die staat te springen om mij in dienst te nemen.
Ik ben al aangenomen maar door me huidige werkgever kan ik niet weg.
Is het contractbreuk als ik bijv niet meer kom opdagen.
Zelf wil ik ook zsm bij de nieuwe werkgever aan de slag.

Iemand ide advies kan geven op zeer korte termijn???

Denise_84

Re: Vroegtijdig werkgever verlaten (lees topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:11

Volgens mij is dat contractbreuk ja. Je zou je openstaande vrije dagen in kunnen leveren en zo iets eerder weg gaan? Tot 28 aug. is wel lang, heb je 2 maanden opzegtermijn?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:11

als er in jou contract staat dat je een maand opzegtermijn hebt, zou je dit inderdaad moeten uitzitten. Ik zou met je huidige werkgever om de tafel gaan zitten, hij heeft ook niets aan een werknemer die niet gemotiveerd is.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:12

heb je nog vakantie dagen
zou het wel proberen netjes op te lossen
en volgens mij kan je zo ontslag nemen heb ik ook gedaan en er werd niet moeilijk gedaan vanwege uitwerk tijd alleen was het bij mij wel de rede dat ik niet lekker in me vel zat een hele poos
succes

twinducklin

Wat voor contract heb je ?
Normaal gesproken moet je altijd de maand waarin je opzegt + 1 hele maand uitwerken. Dus zou je in principe per 1 september bij je nieuwe werkgever kunnen beginnen. In overleg kan het wel altijd korter/langer gemaakt worden maar dan moeten beiden partijen het er mee eens zijn. Anders zou je nieuwe werkgever je huidige werkgever ook kunnen uitkopen, maar ook dit moeten beiden partijen willen.

Dorus

Je kan proberen nog je resterende vakantiedagen op te nemen om zo al eerder bij je nieuwe baan te beginnen, maar ik zou niet afwezig blijven. Als je een beetje pech hebt krijg je die periode niet uitbetaald, worden je resterende vakantiedagen afgenomen en ze kunnen je zelfs een rekening sturen voor kosten die ze hebben moeten maken voor vervangend personeel.

Oftewel: probeer het netjes te regelen met je oude werkgever en als hij niet mee wil werken moet je even je tanden op elkaar zetten en doorbijten tot 28 augustus zodat je in september bij je nieuwe baas kan beginnen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:14

Dat heb je nou eenmaal met opzegtermijnen. En dat werkt 2 kanten op: in dit geval dat de werkgever tijd heeft om een ander te zoeken. Maar stel dat jij wordt ontslagen: dan heb jij ook de tijd om ander werk te zoeken.
Aangezien dingen als opzegtermijnen gewoon in het contract vermeld staan is het dus contract breuk als je je daar niet aan houd.

Zoals hierboven gezegd: het enige wat je kunt doen is vakantiedagen opnemen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:15

femke27 schreef:
Zoals hierboven gezegd: het enige wat je kunt doen is vakantiedagen opnemen.

Dat kan je PROBEREN te doen. Je kan vragen om je resterende vakantiedagen op te nemen, maar je werkgever heeft het recht dit te weigeren!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:17

Uiteraard gaan vakantie dagen ten alle tijde in overleg met de werkgever, dus ook in dit geval.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat iedereen dat wel weet, dus daarom vermelde ik het er niet bij.

Is het in dit geval voor TS wel balen dat het al vakantie tijd is waardoor er wellicht al collega's op vakantie zijn/gaan en dus zal de werkgever haar met een beetje pech gewoon nodig hebben.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:19

femke27 schreef:
Uiteraard gaan vakantie dagen ten alle tijde in overleg met de werkgever, dus ook in dit geval.

Ik merk dat in het kader van beëindiging dienstverband en toch diverse mensen zijn die van mening zijn dat zij het recht hebben resterende vakantiedagen op te nemen. Vandaar de aanvulling.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:30

Denise_84 schreef:
Volgens mij is dat contractbreuk ja. Je zou je openstaande vrije dagen in kunnen leveren en zo iets eerder weg gaan? Tot 28 aug. is wel lang, heb je 2 maanden opzegtermijn?

Ja in mijn contract staat 2 maanden.
In juni is ons bedijf van Sykes naar Unamic gegaan en ze hebben alle contact eissen mee genomen

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:31

barbara28 schreef:
als er in jou contract staat dat je een maand opzegtermijn hebt, zou je dit inderdaad moeten uitzitten. Ik zou met je huidige werkgever om de tafel gaan zitten, hij heeft ook niets aan een werknemer die niet gemotiveerd is.

heb ik al gedaan, we hebben hier ook een onwijs personeels tekort dus ik moet blijven.

mijn nieuwe werkgever is ook al op de hoogte dat ik zsm bij hun wil werken

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:32

Dan zul je je er dus aan moeten houden.... Enige wat je dus kunt doen is een gesprek aanvragen met je werkgever en vragen of het dus mogelijk is dat je je vakantie dagen opneemt en dus eerder kunt beginnen bij je nieuwe werkgever.

Ik hoop wel voor je dat dat lukt, daar heb je namelijk meer aan.... Als de werkgever dit dus weigert, en dat mag hij, dan krijg je je opgebouwde vakantie dagen betaald. Maar wel met een vette belasting erover. Dus houd je eigenlijk maar weinig over.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:39

femke27 schreef:
Dan zul je je er dus aan moeten houden.... Enige wat je dus kunt doen is een gesprek aanvragen met je werkgever en vragen of het dus mogelijk is dat je je vakantie dagen opneemt en dus eerder kunt beginnen bij je nieuwe werkgever.

Ik hoop wel voor je dat dat lukt, daar heb je namelijk meer aan.... Als de werkgever dit dus weigert, en dat mag hij, dan krijg je je opgebouwde vakantie dagen betaald. Maar wel met een vette belasting erover. Dus houd je eigenlijk maar weinig over.

die zijn er ook al vanaf
ik zou eigelijk tot 14 sep moeten doorwerken.
Maar dit weiger ik.
Veel collega's die hier hebben gewerkt hebben gewoon hun bieze gepakt en zijn niet meer opkomendagen.
Er is een mogelijk heid dat ik per 1 aug weg kan, als het nieuwe personeel zelfstandig kan werken.
Nah sorry maar dat nieuwe personeel zal me een worst wezen.
Vakantie dagen zijn er maar 9

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:43

Dat vind ik nou niet echt een goede instelling.

Ga er vanuit dat in eventuele toekomstige banen een aanstaande werkgever altijd contact op kan nemen met oude werkgevers. En dan zal dit je zeker niet sieren.

Edit: is er overigens een rede waarom heel werkend Nederland met dergelijke dingen te maken krijgt en jij dat niet zou hoeven doen?

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:45

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om die laatste weken vol te maken, maar zet nog even je tanden op elkaar en probeer dit op een nette manier af te maken. Je weet nooit of je je huidige werkgever ooit nog als referentie nodig hebt!

Ga in overleg met je werkgever (als je dat niet al hebt gedaan) over een eerder vertrek. Zeg gewoon dat je niet meer gemotiveerd bent en dat het voor beide partijen beter is om eerder afscheid te nemen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Al breekt wel net de vakantieperiode aan, vraag is of dat in je voordeel (veel vakantiekrachten beschikbaar) of juist in je nadeel (mogelijke sollicitanten zijn met vakantie) werkt.

Sterkte!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:51

[NM] -> [STW]

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:55

Jeej, wat zit jij in een lastige situatie! En dat is inderdaad helemaal niet leuk!
Na net zelf ontslag te hebben genomen en mijn eigen bedrijf (kinderdagverblijf) te zijn gestart, weet ik wel veel van contracten.
In principe heb je getekend voor het contract en dus ook voor de opzegtermijn. Om die reden is het moeilijk om per direct weg te kunnen. En dat moet inderdaad in overleg met je werkgever...
Maargoed, dat is hierboven allemaal al uitgelegd!

Ik heb zelf gevraagd om onbetaald verlof en dit ook gekregen. je stopt dan dus eerder omdat je vrij neemt zonder deze dagen uitbetaald te krijgen. Dit kan echter moeilijk zijn i.v.m. personeelstekort.
Jou verhaal zo te lezen, denk ik dat je inderdaad je tijd zult moeten "uitzitten" (want ik kan me voorstellen dat het zo voelt).

Ik wens je veel sterkte en succes!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:52

horseylove schreef:
Maar dit weiger ik.
Veel collega's die hier hebben gewerkt hebben gewoon hun bieze gepakt en zijn niet meer opkomendagen.
Er is een mogelijk heid dat ik per 1 aug weg kan, als het nieuwe personeel zelfstandig kan werken.
Nah sorry maar dat nieuwe personeel zal me een worst wezen.
Vakantie dagen zijn er maar 9

Had dan eerder opgezegd... je hebt zelf gewacht met opzeggen tot je al nieuw werk had, als ik het goed begrijp. Dan weet je toch ook dat je nog door moet werken, je hebt toch zelf getekend voor deze opzegtermijn?

Ik begrijp best wel dat het lastig is, en ik ben er helemaal voor om op te komen voor je rechten, maar ik vind wel dat als je zelf hebt getekend voor 2 maanden opzegtermijn het ook wel zo fatsoenlijk is om die netjes uit te werken. Natuurlijk was het fijn geweest als je per direct weg had gekund, maar probeer het ook een beetje vanuit je werkgever te bekijken. Ik vind het niet bepaald onredelijk dat hij toch eerst wat nieuw personeel wil kunnen inwerken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 01:49

Ik heb het bij mijn oude werkgever wel gedaan.
Ik moest eigenlijk nog een maand uitzitten, heb alsnog een ontslagbrief gestuurd en ben weggegaan.
Wel wist ik van te voren dat mijn baas het zou accepteren als het voor mij echt niet meer ging.
Gewoon even rond de tafel gaan zitten dus.