Op zoek naar een nieuwe vloer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Op zoek naar een nieuwe vloer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:44

Hoi,

Mijn vriend en ik hebben een huis gekocht waar we per 1 januari ingaan.
Het is een heel fijn licht huis met grote ruimen en openslaande tuindeuren.
We hebben veel lichte meubelen en er zit een strakke off-white keuken in.
stukje vloer;

Afbeelding

Deze vloer vinden we niet mooi maar de tegels liggen in de cement en gaan er dus moeilijk uit, ook ligt er vloerverwarming onder. Nu zoeken we dus een nieuwe vloer... maar we weten nog niet wat, de vloer zal over de plavuizen heen gelegt moeten worden, dit is mogelijk en hebben we al onderzocht.

We willen geen zeil of laminaat, laminaat maakt teveel herrie en zeil is gewoon niet wat we willen.
Heeft iemand een leuke suggestie of kleuridee voor ons?
Qua kleur lijkt me ook heel donker hout mooi, dit omdat we veel lichtinval hebben en veel witte meubelen hebben.
dit is onze kast;

Afbeelding
(dit is de Liatorpserie van Ikea, we kopen ook het tvmeubel en salontafeltje uit deze lijn)
Verder hebben we een licht grijs-bruine bank en een heel donkerbruine fauteuil
Afbeelding

De eettafel is van robuust eikenhout met donkerbruine melée stoelen.

Maar ook iets lichts op de vloer lijkt me mooi, bv lichte plavuizen, of licht parket.
Heeft iemand nog een idee voor ons?
Het moet een duurzame vloer zijn, prijs maakt niet zoveel uit en niet al teveel onderhoud.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:49

Je wilt geen laminaat, maar ik reageer toch even. :P Wij hebben meer dan 25 jaar een grenen houten vloer gehad. Nu sinds een week laminaat (heerlijk, onderhoudsvrij!) maar het is net hout en zo voelt het ook (groeven). Het maakt geen herrie. En al helemaal niet zoveel als wanneer de buren met hakken op hun plavuizen vloer lopen of de stoelen aanschuiven. :=

Succes! :-)

[edit] Foto van onze nieuwe vloer (met tv nog niet aan de muur en snoeren nog niet netjes weggewerkt ;) ): http://img8.imageshack.us/img8/4558/p7040599.jpg
Laatst bijgewerkt door Toekie op 12-07-09 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Re: Op zoek naar een nieuwe vloer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:50

Toekie, dat wist ik niet.
Wij hebben in ons huidige huis boven laminaat liggen en dat maakt veel herrie, nu is die kwaliteit niet erg hoog vrees ik...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:52

Weet je zeker dat je niet deze vloer wilt houden? Wij hebben iets soortgelijks, rechthoekige natuursteen (dus wel iets oneffener) met zulke zelfde bruintinten maar ook wat groentinten erdoor. Ook heerlijke vloerverwarming! Ik heb ikea wit en hoogglans witte meubelen en een beige bank. Staat echt ontzettend mooi!

Afbeelding
Afbeelding

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:54

Mooi zeg!! Maar bij jou is het meer grijs en bij ons echt bruin.
En onze bank is ook al een melée bank en de eettafelstoelen ook... en we vinden de tegels gewoon niet zo erg mooi in de bruintinten. Als het nu zoals bij jou was geweest, had ik het prachtig gevonden!
Ik ben sowieso niet zo gek op vierkante tegels, ik vind 60 x 30 veel mooier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:01

Als je duurzaam wilt, is kurk misschien een idee? Bij mij ligt nu een paar jaar een kurkvloer en ik ben er erg blij mee. Het heeft een warmere uitstraling dan andere harde vloeren (ik heb ook die allergie jegens laminaat), het isoleert goed en het is veel minder lawaaiig dan plavuizen, hout of laminaat. Je kunt het krijgen in iedere kleur die je wilt, maar je zult altijd een gewolkte vloer houden.
Er zijn ook nadelen: gekleurde kurk is bewerkt met een laksoort die niet tegen aggressieve schoonmaakmiddelen bestand is zolang de vloer nog vers is. Als je een paar keer gedweild hebt, is de vloer wel beter beschermd, maar je moet in het begin wel oppassen dat je geen aggressieve dingen morst. Je kunt ook beter geen Swiffer gebruiken, of ander geinpregneerde vloerdoekjes.
Het onderhoud: dweilen met een speciaal middel dat ook een beschermende laag aan brengt op je vloer. Dit doe je zo vaak als je zelf nodig vindt, ik doe het een keer in de week na het stofzuigen. Een keer in de zoveel maanden doe ik een coating, dat maakt je vloer sterker en geeft ook een glanslaag. Dit is een kwestie van spul over de vloer uitsmeren, laten drogen en klaar. Als je niet al te groot woont, is het zo gebeurd. Dit laatste is dus het extra onderhoud dat je hebt op je vloer tov zeil of laminaat, stofzuigen en nalappen moet je toch al doen.
Voor mij was kurk het enige antwoord als harde vloer tov zeil of laminaat of zelfs echt hout, ik wil nooit meer iets anders.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:02

Ik heb lamel parket in m'n nieuwe huis, een houten vloer, maar haast net zo makkelijk te leggen als laminaat, maat tis natuurlijk niet helemaal onderhoudsvrij :Y)
Afbeelding
Ik vind het zelf een warme uitstraling hebben :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:03

ik vind het bruine ook niet zo heel mooi, vind het altijd een beetje ouderwets overkomen...

tjs verder kan ik je eigenlijk geen advies geven :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:05

Vrienden van mij die krijgen/ hebben een gietvloer in huis. Niet een die zo snel beschadigd, maar van beton.
Je kan dit namelijk in allerlei kleuren krijgen. Is onderhouds vrij, en bij bepaalde kleuren in een mooi resultaat te krijgen

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:06

Misschien een hele andere vraag.

Maar er ligt vloerverwarming zei je. Als je er iets overheen gaat leggen neemt het de functie van de vloerverwarming weg. Heb je genoeg kachels om de woning dan te verwarmen?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:09

Ik vind die tegels ook niets. Wat iemand anders al zei, een gietvloer. Dat vind ik heel mooi en het is zeker functioneel, maar ik weet nie tof ik het overal in huis zou willen.

Zelf hebben wij een massief houten vloer, oud frans eiken (zoiets: http://www.oudeplank.nl/upload/Vloeren_ ... -frans.jpg), wij hebben ook een vrij strakke inrichting vind ik :) en dat staat heel mooi.
Waarom wij voor hout hebben gekozen is omdat het warm aanvoelt (geen vloer verwarming). Boven hebben wij laminaat en dat vind ik koud en kil aanvoelen.

PrinsesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:10

wij hebben in het hele huis laminaat gelegd ..
Zolang je maar een goede ondervloer heb.. En goede kwaliteit laminaat .. WIj hebben een ''rubberen'' ondervloer. En daardoor hoor je gewoon bijna niks!!.. Mar ik elk goede laminaat winkel kunnen ze je daar super over informeren.
O en met v-groef laminaat heb je ook al minder kabaal. Hoe raar ofdat het ook klinkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:12

Mijn ouders hadden heel vroeger kurk in huis... nog niet over nagedacht eigenlijk. Ik weet nog wel dat die vloer erg verbleekte en daardoor hebben mijn ouders al na een jaar of 5 een andere vloer genomen. maar dat is inmiddels al wel zo'n 15 jaar geleden.

Letizia en Lizz, lamelparket ziet er ook erg mooi uit!

Gietvloer heb ik nog nooit van gehoord, ik zal eens wat info bekijken op internet. Onderhoudsvrij klinkt wel erg lekker :D

Daantje, als we er tegels overheen zouden leggen, dan komt de verwarming er doorheen zonder warmteverlies. Maar als er iets op zou komen dat niet zou kunnen in combinatie met de vloerverwarming, dan hebben we gelukkig wel genoeg andere kachels. Wel iets om rekening mee te houden inderdaad.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:13

Ik heb geen idee of het laminaat is of iets anders, maar mijn ouders hebben een bamboe houten vloer. Volgens mij wel prijzig maar zo ontzettend mooi.
Zo ziet het eruit:
Afbeelding
dit is ongeveer op ware grote. Het zijn dus kleinere nerven dan bij de meeste hout soorten, omdat er in bamboe van die knoesten zitten. Ik vind het wel een hele mooie warme kleur!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:15

Lizz, jouw eiken vloer vind ik erg mooi.
Babel, ik heb ook eens een bamboevloer gezien, maar dat is niet wat we zoeken. We vinden een grovere houtstructuur mooier. Dit is net te fijntjes.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:19

Storm76 schreef:
Mijn ouders hadden heel vroeger kurk in huis... nog niet over nagedacht eigenlijk. Ik weet nog wel dat die vloer erg verbleekte en daardoor hebben mijn ouders al na een jaar of 5 een andere vloer genomen. maar dat is inmiddels al wel zo'n 15 jaar geleden.

Letizia en Lizz, lamelparket ziet er ook erg mooi uit!

Gietvloer heb ik nog nooit van gehoord, ik zal eens wat info bekijken op internet. Onderhoudsvrij klinkt wel erg lekker :D

Daantje, als we er tegels overheen zouden leggen, dan komt de verwarming er doorheen zonder warmteverlies. Maar als er iets op zou komen dat niet zou kunnen in combinatie met de vloerverwarming, dan hebben we gelukkig wel genoeg andere kachels. Wel iets om rekening mee te houden inderdaad.

Wij hebben vloerverwarming. Vrij duur om aan te leggen maar je verbruikt wel minder en de warmte verdeling is gelijker. Ik vind dat echt ideaal.
Omdat je zelf al zegt dat je tegels best mooi vind maar dan in 30 * 60 moet je daar misschien ook eens naar kijken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:20

Ik heb het btw via het internet besteld, school enorm veel vergeleken met de plaatselijke winkels hier (zelfde vloer, zelfde merk!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:22

Wij hebben een gespoten kunststofvloer, is in honderden kleuren combi's te krijgen en onderhoudsvrij.
Je ondervloer moet je dan wel eerst glad afsmeren maar de spuitlaag zelf is vrij dun (maar door de hars wel heel sterk)dus je vloerverwarming zal weinig rendement verleis hebben denk ik.
http://www.confetti.nl
http://www.decoliek.nl

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:23

Letizia, en hebben jullie het laten leggen of konden jullie het zelf?
Wij kunnen dit namelijk echt niet zelf vrees ik...
En hoe kom je aan iemand die het goed kan leggen? Durf niet iemand zomaar zijn wilde vrije gang te laten gaan..

Lia, ik ga even op de linkjes kijken! Bedankt!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:24

Ik heb zelf licht laminaat in huis liggen, vind het zelf erg mooi en maakt naar mijn idee niet erg veel lawaai. :+

Een vriendin van mij heeft een hele donkere laminaat vloer liggen, met ook witte meubels. Vind de combi erg mooi staan maar je moet er wel rekening mee houden dat je op die donkere vloeren alles, maar dan ook echt alles ziet. Zij dwijlt geloof ik 2x per week en dan nog blijft het misschien een halve dag mooi schoon. :=

Mijn lichte vloer zie je bijna niks op, behalve als ik een keer flink gemorst heb natuurlijk :+
Maar wat je ook doet, ik zou op zoek gaan naar een goede kwaliteit vloer. Heb je veel meer plezier van. :)

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:29

Je hebt tegenwoordig ook plavuizen wat er uit ziet als een houten vloer... ideaal denk ik... zeker als je van houtlook houdt en weinig onderhoud in combinatie met de vloerverwarming!!

Succes!!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:30

Wij hebben in ons vorige huis een eikenhouten vloer gehad,
echt prachtig.
Je moet het wel eens in de zoveel tijd in de olie zetten,
en als je huisdieren hebt [denk aan een grote hond] zal dit wel erg snel slijten.

Nu we zijn verhuisd hebben we een hele mooie natuurstenen vloer in onze woonkamer liggen,
en ook dat ziet er heel mooi uit.
Hier heb je natuurlijk wel vloerverwarming voor nodig, want die stenen worden anders ijskoud.
Af en toe eens een dweilbeurt met iets waarmee je natuursteen kunt behandelen en dat is het.
Wij hebben twee honden, waarvan één grote, en er zit na een jaar nog geen enkele kras op.
;)

Edit: hier kan je een beetje van onze vloer zien.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annouk op 12-07-09 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:30

Nog een ideetje. Dit is een massieve groenhart houten vloer:

Afbeelding

Afbeelding

Bij daglicht gefotografeerd:
Afbeelding

Het is jammer dat op deze foto niet zoveel vloer staat maar deze is wel het meest kleurecht.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:32

Storm, mijn kurkvloer is wit en daardoor zal ik weinig last van verkleuring hebben. Ik denk ook wel dat dit iets is om bij alle natuurlijke materialen op te letten, je ontkomt er niet altijd aan dat de vloer onder je meubels donkerder blijf. Mijn vloer is ongeveer deze kleur, maar dan zonder die voegen erin, dat vind ik namelijk niet mooi. http://www.decork.nl/wisexs/GetImage.php?id=3568&w=600

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:35

Als je eens naar mooie houten vloeren wilt gaan kijken, moet je hier zijn http://www.houtenvloeren.nl/
Is voor jullie nog goed aan te rijden.
Ik heb er mijn vloer niet vandaan, maar als ik ooit een nieuwe vloer neem, ga ik hier zeker naar toe.
(oja niet naar de showroom gaan in Breda, maar naar die in Terheijden, daar zie je ook de opslag en kunnen ze je echt alles vertellen :) )