Auto of Brommer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Auto of Brommer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 18:59

Ik ben inmiddels al bijna een half jaar in bezit van me rijbewijs *\o/*

Maar de afstand van mijn huis naar werk is 12/13 km. In de zon vind ik het helemaal niet erg om te fietsen, en ik fiets het in een half uur. Maar als het regent, dan kijk ik er tegen op, en pak ik 9 van de 10 keer de bus. Dit kost me dan 6 euro...

Nou zat ik te denken, zal ik een auto kopen na de zomer? Dan heb ik genoeg gespaart. Maar de aanschaf is niet het duurste, maar onderhoud en verzekeringen wel. Hier twijfel ik nog over of dit voor mij echt haalbaar is.
Daarom zit ik ook te denken aan een brommer. Het is goedkoop, je zet het makkelijk weg etc. En verzekering is goedkoper, net als brandstof.

Thuis hebben we al 3 auto's dus een 4e is echt overbodig. Ik mag helaas de 3e auto niet mee naar het werk, of naar vriendinnen etc. Met een brommer ben ik minder afhankelijk, en er is plek over in de schuur bij ons. Het scheeld ook weer een parkeerplek hier in de straat.

Nou twijfel ik toch nog...
Auto kopen, of brommer?
Of toch een scooter? Al hoe wel ik liever geen helm op wil. (claustrofobisch er voor...)

Wat zou jij doen? In mijn situatie?
*sorry als het verkeerd staat, maar ik gebruik het ook prive ;) dus vond het in een ander forum niet passen*

Ladygiroc

Re: Auto of Brommer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:02

ik ga ook met de scooter naar mijn werk, scheelt een hoop centen en je bent nog een stuk sneller ook.
Ik heb er wel 1tje met helm, lekker warm en uit de wind in de winter. Mijn auto gebruik ik alleen savonds. Die heb ik eigenlijk voor de heb..;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 19:05

Ladygiroc schreef:
ik ga ook met de scooter naar mijn werk, scheelt een hoop centen en je bent nog een stuk sneller ook.
Ik heb er wel 1tje met helm, lekker warm en uit de wind in de winter. Mijn auto gebruik ik alleen savonds. Die heb ik eigenlijk voor de heb..;)

maar ik krijg het voor me gevoel heel benauwd als ik een helm op heb. Met een cap heb ik nergens last van ;) maar een helm moet helemaal over je hoofd, en ik krijg nu al de rillingen als ik er over na denk.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:05

voor een afstand van 12/13 km is een scooter wel handiger misschien, vooral als je hem de helft van het jaar gebruikt.. een auto blijft zoveel geld kosten.. als je nu ver moest reizen, maar ik ging altijd met mijn scooter naar school.. dat was ook zo'n afstand en dat was met de scooter echt prima te doen. Wel een tip :P zorg voor goede handschoenen! wel een beetje jammer dat je die 3e auto niet mee mag, maarja niets aan te doen natuurlijk :)

Enne die helm zou ik maar wel nemen, als ik geen helm had gedragen was ik er allang niet meer geweest :P

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:06

En zon helm zonder voorkant? die heb je toch ook? zegmaar net als een cap maar dan meer over je oren en geen klepding aan de voorkant :P ?
al is het met de regen ideaal om een dichte voorkant te hebben moet ik zeggen, anders regent alles in je ogen.. vooral omdat je zegt dat je hem op de dagen gaat gebruiken dat het niet zonnig is?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 19:08

kijk, ik heb hier in principe al een helm, en ik kan hem ook op houden. Maar na 15 min word ik gek, het zal wel psychi'es wezen misschien?

Is een scooter dan zoveel sneller als een brommer?
Brommer mag toch 40/45, en scooter toch 50?

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:09

Ja gewoon zo'n doppie, heb ik ook ;)
Alleen nadeel is de koude wind en soms wel eens vliegen die tegen je kin aanvliegen. 't is dat ik een retro scooter heb anders had ik een dichte helm genomen, stuk warmer!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:09

Je hebt idd ook helmen die bij je neus en mond gewoon open zijn en dan bij je ogen nog een klepje hebt die je naar boven en beneden kan doen. :)
Ik zelf als ik het zo lees, zal ik voor een scooter/brommer gaan veel handiger.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:10

Snorbrommer/snorscooter mag 25 (blauw kenteken, zonder helm)
Scooter mag 40. (geel kenteken met helm.)
Laatst bijgewerkt door Meliaforever op 10-07-09 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:13

Ik weet eigenlijk niet hoe hard een brommertje mag
ik zou dan gewoon een helm kopen die open is aan de voorkant :j want als jij 50 rijd en een aanrijding krijgt en met je koppie op het asfalt komt vertel je het niet na denk ik zo :n
Dat zou ook gewoon moeten gaan als je een cap ook op kan :) ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:14

je haalt snor en bromfiets door elkaar

snor ( heb je in bromme ren scooter uitvoering, voeger hadden die opranje plaatje op kop vooraan) mag je zonder helm rijden en mogen max 25 km/h

en bromfiets ( scooter of brommer met vroeger geel plaatje) mogen binnen bebouwde kom 35 dacht ik en buiten 40

scooter of brommer heeft dus niks te maken met wel of geen helm dragen, maar snor of brom....

ik zou voor brommer/scooter gaan als je de auto zo weinig gebruikt, is dit veel goedkoper en makkelijker

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:03

Hier zojuist toch de 4e auto aangeschaft en hier blijkt het wel nodig. We werken allemaal buiten het dorp hier.

Brommer heb ik nooit gehad, maar ik weet wel dat ik persoonlijk dan een autootje nam. Hoeft geen dure te zijn en als je goed kiest hoeft die ook niet veel te kosten maandelijks. Bovendien kan je dan mooi beginnen met schadevrije jaren opbouwen, waardoor je verzekering alleen maar goedkoper wordt op den duur! Dat wordt deze niet als je nu een brommer koopt.

Je noemt zelf de voordelen van een brommer al, denk dat je alles een beetje moet afwegen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:17

ik heb gekozen voor een scooter, een 2e auto erbij was wel haalbaar, maar met de scooter is het gewoon makkelijker.
Ik kom overal , kost me aanzienlijk minder in de maand als een auto. En de afstanden die ik afleg is ook niet schrikbarend veel , mijn langste ritje op de brommer is 20 min.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:27

Binnen de bebouwde kom met een scooter is 35 en buiten de bebouwde kom mag je 45 met je scooter. (ookal gaan de meeste veel harder...)
Brommertje mag je max 25 km per uur binnen en buiten de bebouwde kom.
Ik ben ongeveer met mn scooter 5,50 kwijt aan 1 volle tank waar ik 1 week mee doe (ik rij overal heen op dat kreng :P)
Toch raad ik je een helm aan met een bril ervoor, lekker voor vliegjes/regen.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 00:55

Maximale snelheid is gewoon te vinden op Postbus 51.nl

http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... rkeer.html

1e snelheid is binnen de bebouwde kom, 2e buiten de bebouwde kom

bromfiets op het fiets/bromfietspad 30 km/uur 40 km/uur
bromfiets op de rijbaan 45 km/uur 45 km/uur
snorfiets 25 km/uur 25 km/uur

Lynn_Nikita schreef:
je haalt snor en bromfiets door elkaar

snor ( heb je in bromme ren scooter uitvoering, voeger hadden die opranje plaatje op kop vooraan) mag je zonder helm rijden en mogen max 25 km/h

en bromfiets ( scooter of brommer met vroeger geel plaatje) mogen binnen bebouwde kom 35 dacht ik en buiten 40

scooter of brommer heeft dus niks te maken met wel of geen helm dragen, maar snor of brom....

ik zou voor brommer/scooter gaan als je de auto zo weinig gebruikt, is dit veel goedkoper en makkelijker

Verder ben ik het hier mee eens

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:25

Ik persoonlijk zou denk ik toch voor een auto gaan!
Alhoewel het inderdaad wel een nadeel is dat je er meer kosten aan hebt. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:28

Als je nog even wat wilt besparen lekker een brommer nemen. Ik heb ook twee jaar rond getuft op mijn brommer heen en weer naar werk, beviel me prima. Ding reed 40 km/uur, dus ik was er in een mum van tijd. Ding was spotgoedkoop in onderhoud ook nog.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:36

EngeltjeS schreef:
kijk, ik heb hier in principe al een helm, en ik kan hem ook op houden. Maar na 15 min word ik gek, het zal wel psychi'es wezen misschien?

Is een scooter dan zoveel sneller als een brommer?
Brommer mag toch 40/45, en scooter toch 50?

Bij een brommer moet je ook een helm op ;) Alleen bij een snorfiets niet, maar die gaat 25km/h. Dan kun je nog beter gaan fietsen :o

Maar als je juist met de bus gaat als het regent zou ik een auto nemen, regen is op de scooter ook geen pretje :\

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:14

Als je een nieuwe snorscooter koopt dan kan ie ongeveer 40 km per uur. Dat je maar 25 km/u 'mag' is iets anders. Al met al is die van mij niet heel veel langzamer dan een gewone scooter.

Ben al op de rollerbank geweest, geen probleem.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:25

Iris82 schreef:
Als je een nieuwe snorscooter koopt dan kan ie ongeveer 40 km per uur. Dat je maar 25 km/u 'mag' is iets anders. Al met al is die van mij niet heel veel langzamer dan een gewone scooter.

Volgens het Openbaar Ministerie is de maximum constructiesnelheid voor snorfietsen nog altijd 25 km/u. Het lijkt me sterk dat jouw snorscooter dat reglement overschrijdt, anders was die nooit goed gekeurd door de RDW.

Het lijkt me aannemelijker dat jouw km-teller een forse afwijking heeft. ;)

Bron: Openbaar Ministerie

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:12

Elke snorscooter kan een km of 40 halen, mits je m flink inrijd, Tuurlijk mag je maar 25 km p/u, maar daarom kan ie wél sneller!

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:56

Ik denk dat je er beter vanuit kan gaan dat hij zo'n scooter dan gewoon 25 rijdt.

Ten eerste omdat het een reden heeft dat je met een scooter die 45 gaat een helm op moet (en dat is niet om ons scooterrijdertjes er belachelijk uit te laten zien, of om ons te pesten, maar omdat het nodig is voor de veiligheid)

En in principe is het zo dat de scooter is ingesteld op maximaal 25 kilometer per uur, mijn scooter (45 kilometer) gaat berg af-wind mee ook wel 50, en die is ook goed ingereden hoor.

Verder zou ik (zeker als het voornamelijk om een korte afstand gaat) voor een scooter kiezen omdat dat echt veel goedkoper (en in mijn geval ook veel sneller) is. Bij mij moet je namelijk met de auto zo'n end omrijden dat ik met de scooter sneller ben! :)

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:57

Snader schreef:
Iris82 schreef:

Volgens het Openbaar Ministerie is de maximum constructiesnelheid voor snorfietsen nog altijd 25 km/u. Het lijkt me sterk dat jouw snorscooter dat reglement overschrijdt, anders was die nooit goed gekeurd door de RDW.

Het lijkt me aannemelijker dat jouw km-teller een forse afwijking heeft. ;)

Bron: Openbaar Ministerie

Nou dat lijkt mij weer sterk want ik heb drie tomossen gehad en alledrie gingen ze tussen de 35-40 km, en er was niet aan gerommeld of opgevoerd ofzo, zo heb ik ze gewoon bij de fietsen-brommerwinkel gekocht :)