Bezwaar BAS-brief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Globetje

Bezwaar BAS-brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:37

Naar mijn idee ontvang ik onterecht een BAS-brief van mijn school(Hogeschool van Amsterdam). Ik wil hier graag bezwaar tegen maken. Heeft iemand ervaring hoe je dit het beste kan doen?

Neej

Re: Bezwaar BAS-brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:01

Een BAS Brief?

Bedoel je een BSA? Een bindend negatief studie advies?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 18:02

Ja bij ons heet het een BAS Bindend Afwijzend Studieadvies. Maar ik kwam ook scholen tegen waar het een BSA genoemd wordt.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:05

Staat dat niet op de brief aangegeven? Op de website van de school?

Eigenlijk denk ik dat bindend echt bindend is en dat je daargeen bezwaar tegen kunt maken.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:10

Okee nee dan begrijp ik 'm ;)

Je kunt tegen zo'n bindend studieadvies zeker wel bezwaar aantekenen.. Ik heb die mogelijkheid ook gekregen.. Heb alleen geen idee hoe dat in z'n werk gaat, want ik heb er geen gebruik van gemaakt... Als ik jou was zou ik even het decanaat raadplegen, die weten dit soort dingen zeker!

Wel balen trouwens, mag ik vragen waarom het in jouw ogen onterecht is?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:10

Via de examencommissie. In het OER moet daar meer over staan. :)

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 18:15

@NaNi: ik stuur je even een pb :)

Plien 91: OER ga ik zoeken bedankt!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:32

Je kan idd wel bezwaar maken, als het goed is heeft je school wel een bezwaarafdeling rondom examenregelingen enzo. Alleen denk ik dat het handiger was geweest om vooraf te gaan praten met een decaan over een eventueel BAS, zou ook wel aangeven waarom je dit eerder niet gedaan hebt :)

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 15:33

Er is nooit gezegd wanneer de BAS-vergadering zou zijn. Ook niet wanneer we daar iets over te horen zouden krijgen. Daarbij waren niet alle resultaten bekend bij de leerlingen. (Blijkbaar wel bij de docenten) Ik heb een dag eerder een mail gestuurd naar mijn decaan over mijn punten met de vraag wat ik er nog mee kon doen. Een dag later kreeg ik antwoord en dat was dat ik een BAS had.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:39

Hmm slordig! Hebben jullie geen systeem waar je je studieresultaten kan zien? Ik zou het zeker meenemen in je bezwaarbrief dat je niet op de hoogte gehouden werd van je studieresultaten, waardoor je ook geen overdachte stappen kon ondernemen omdat je er vanuit gegaan bent dat je je punten gewoon zou halen :)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:43

Daantje1981 schreef:
Staat dat niet op de brief aangegeven? Op de website van de school?

Eigenlijk denk ik dat bindend echt bindend is en dat je daargeen bezwaar tegen kunt maken.

Dat kan zeker wel. Sowieso als je goede redenen hebt (een sterfgeval of langdurige ziekte bijvoorbeeld) maar ik had geen dergelijke reden en heb toch bezwaar gemaakt (ik had mijn punten namelijk wél maar de school heeft er een paasei van gemaakt) en gelijk gekregen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:45

Bij mij stond in de BSA-brief vermeld hoe ik bezwaar kon maken. Via de examencommissie was dat, en ik denk dat dat voor de meeste scholen geldt. Waarom vind je dat je onterecht een negatief advies gekregen hebt?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 15:47

Ja we hebben een systeem. De resultaten worden iedere dag na 20u bijgewerkt. En dan is het nog afhankelijk van de leraar wanneer het erop komt. En daar zijn ze niet altijd even snel in...Sterker nog 1 cijfer staat er nu niet eens op....

@ Rommie ik stuur je PB

De brief zelf heb ik nog niet gehad. Ik heb bericht van mijn decaan gekregen (als antwoord op mijn mail over mijn punten dus)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:10

Maar je hebt wel voldoende punten volgens je eigen administratie of niet?

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 17:46

Nee dat is het helaas niet.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:50

Ow balen voor je zeg.. Echt niet leuk.. Vind dat zo stom op het HBO, je moet toch zelf weten of je nog meer tijd.geld in je studie wilt steken. Hoop dat je je gelijk krijgt.. Sterkte ermee..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:19

Globetje, op welke grond wil je dan bezwaar aantekenen?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:59

Uppojono schreef:
Ow balen voor je zeg.. Echt niet leuk.. Vind dat zo stom op het HBO, je moet toch zelf weten of je nog meer tijd.geld in je studie wilt steken. Hoop dat je je gelijk krijgt.. Sterkte ermee..

Volgens mij is het meer zo dat ze ongemotiveerde of ongetalenteerde studenten eruit willen werken om ruimte te maken voor nieuwe studenten... Ofzoiets. Al vind ik een beoordeling op basis van alleen je studiepunten dan nogal kort door de bocht.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:15

En om een grens te trekken wat betreft stufi...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:19

Heb je in het studiejaar al aangegeven dat er bijzondere omstandigheden zijn bij je SLB-er en je decaan?

Inderdaad het OER nakijken wat de procedure is, dat verschilt per hogeschool. Vraag je decaan/SLB er eventueel te helpen met het opstellen van de brief. Zorg dat je duidelijk en goed beargumenteerd aangeeft waarom het BSA onterecht is. Bij ons is het dan zo dat je daarna "gehoord" wordt door de examencommissie.

Succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:30

De BSA regeling is inderdaad om het kaf van het koren te scheiden.. Het is een minimum waar je aan moet voldoen om aan te tonen dat je genoeg capaciteit bezit om verder te kunnen met je studie. Het is geen filantropische instelling waar je jaren op kunt zitten zoals een middelbare school ;)

Bezwaar aantekenen tegen een bsa kan, maar de kans dat je het wint is klein mits er zeer grove fouten zijn gemaakt (nooit een gesprek gehad over je studievoortgang met je studieloopbaancoach, geen waarschuwingsbrief voor 1 februari ontvangen als dit je eerste studiejaar is etc.). Bezwaar aantekenen kan via de examencommissie.

In de studiegids staat het minimum aantal punten wat je moet halen om niet in aanmerking te komen voor een BSA. Dit weet je dus al sinds september. Verzachtende omstandigheden moeten voortijdig gemeld worden bij de decaan en worden dan meegenomen in de BSA vergadering. In principe zijn dit: langdurige ziekte, overlijden binnen familie (vader/moeder/broer/zus), ziekte van ouders. De decaan kan dan aangeven dat er van de BSA regeling moet worden afgeweken, bij ons is het echter wel normaal dat een student minimaal 37 ECTS binnen het eerste studiejaar haalt, ongeacht de omstandigheden.

Zelf heb ik voor mijn studenten a.s. dinsdag BSA vergadering, die dag worden ook de BSA brieven verstuurd. Het kan dus kloppen dat je nog geen brief hebt ontvangen.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:05

Ik wil het hele verhaal liever niet hier neerzetten maar wel via PB versturen. Het is niet een situatie die ik van te voren had moeten aangeven (zoals ziekte o.i.d.) Ik heb 38 punten en volgens de regels moet je er 40 hebben om het 1e jaar te halen.

Mijn SLP (zelfde als SLB docent) heeft mij die mail gestuurd en dat is ook diegene die een vak gaf waardoor ik vind dat ik onterecht op dit aantal punten kom. Ik heb deze teruggemaild gelijk na dat ik het bericht had gelezen (2 uur na versturing) ik kreeg een automatisch bericht terug dat ze op vakantie is tot 17 augustus.

Ik ben zéker niet ongemotiveerd! Ik wil het heel graag alleen laten mijn cijfers (en dat is dan vooral voor de theorie vakken) niet zien.

Ik heb bij mijn decaan wel aangegeven dat ik het niet eens was met het team waar ik ingedeeld ben.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:10

Een situatie die je studie kan vertragen is handig om bij de decaan te melden :) Dit is geen verwijt verder hoor, maar ik vind dat je SLB docent je hier ook op had moeten wijzen (ik doe dat tenminste wel altijd bij mijn studenten, dat als er iets is wat ze belemmert ze dat moeten melden, voorkomen is beter dan genezen).

Het studiejaar loopt tot 31-08 is het niet mogelijk om voor die tijd nog twee ECTS te halen?

De vakantie is inderdaad afgelopen vrijdag begonnen, maar de administratie zal nog wel aanwezig zijn net zoals iemand van de examencommissie.

Mijn PB staat overigens altijd open :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:11

Globetje, wil je mij ook een PM sturen? Dan kan ik beter me je meedenken :)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:15

Globetje schreef:
Ik wil het hele verhaal liever niet hier neerzetten maar wel via PB versturen. Het is niet een situatie die ik van te voren had moeten aangeven (zoals ziekte o.i.d.) Ik heb 38 punten en volgens de regels moet je er 40 hebben om het 1e jaar te halen.

Mijn SLP (zelfde als SLB docent) heeft mij die mail gestuurd en dat is ook diegene die een vak gaf waardoor ik vind dat ik onterecht op dit aantal punten kom. Ik heb deze teruggemaild gelijk na dat ik het bericht had gelezen (2 uur na versturing) ik kreeg een automatisch bericht terug dat ze op vakantie is tot 17 augustus.

Ik ben zéker niet ongemotiveerd! Ik wil het heel graag alleen laten mijn cijfers (en dat is dan vooral voor de theorie vakken) niet zien.

Ik heb bij mijn decaan wel aangegeven dat ik het niet eens was met het team waar ik ingedeeld ben.

Wellicht ten overvloede, maar ik bedoelde met mijn post niet dat jij ongemotiveerd bent hoor (want dan zou ik dat zelf ook zijn en dat idee heb ik niet :+), maar dat zij dat wellicht zo zien...