Afgelopen week is een van onze monteurs op klus geweest in het buitenland. Hij had zijn auto op het terrein geparkeerd staan. Hoewel wel eens geroepen wordt dat ze daar de auto's niet moeten parkeren, ligt er eigenlijk nergens vast of dat dat nou wel of niet mag.
Een van de productiemedewerkers had een ladder tegen het pand gezet om wat van het dak te halen (wordt bij ons als magazijn gebruikt) en heeft deze ladder laten staan. Later is het gaan waaien en is de ladder bovenop de auto van de monteur gevallen met een deuk in het dak en het spatscherm tot gevolg.
Nou vraag ik mij af wie aansprakelijk is. Is dat de monteur omdat hij zijn auto daar heeft laten staan, de productiemedewerker omdat hij nalatig is geweest in het opruim van de ladder of het bedrijf omdat het op ons terrein is gebeurd.
Degene die onder werktijd schade toebrengt aan derde, daar is de baas verantwoordelijk voor. Als het niet duidelijk aangeven staat dat daar niet geparkeerd mag worden is het moeilijk te bewijzen dat het niet mocht.
Ook is degene die de ladder liet staan nalatiger dan degene die de auto daar parkeerde. Stel dat de schuld bij de productiemedewerker ligt ben jij als baas daar aansprakelijk voor en zal jij je verzekeringsmaatschappij moet inlichten.
Een collega ging een x in opdracht van de baas, even gebak in zijn pauze halen bij de HEMA. Hij kreeg een ongeluk(je) maar dat is verhaald op de baas omdat hij in opdracht van hem "werkte".
Heel juist, de werkgever van de nalatige werknemer is aansprakelijk. In Nederland althans.... in het buitenland moet je de wetten van dat land volgen.
Maar vervolgens heb je het over 1 van jou medewerkers...
Dus: In welk land is het nou gebeurt?
LDRD
Geplaatst: 11-07-09 07:00
Hier zou je een hele leuke discussie over op kunnen zetten.
De vraag is of er uberhaupt iemand aansprakelijk is. Als er schade is wil dat niet direkt ook zeggen dat daar iemand verantwoordelijk voor is. Het allereerste principe is namelijk: ieder draagt zijn eigen schade.....tenzij daar iemand anders verantwoordelijk voor is.
Je kunt je de vraag stellen of het laten staan van een ladder onrechtmatig is (dat is een vereiste namelijk). Dat zal sterk van de betreffende situatie afhangen en is zo zonder nadere gegevens niet even te beoordelen.
Meld gewoon bij je AVB verzekeraar. Ben jij na feitenonderzoek aansprakelijk dan betalen ze, ben je dat niet, dan niet. Simpel toch?
Dat gaat nog een mooie casus worden dus. Ben benieuwd wat de verzekeraar er van maakt. Voor de betreffende monteur is het wel sneu, het gaat namelijk om een auto van 22 jaar oud die op de markt waarschijnlijk meer waard is dan de dagwaarde. En hij heeft zijn auto wel in een oldtimer verzekering zitten, maar niet all risk omdat hij dacht dat dat heel erg duur was.
LDRD
Geplaatst: 11-07-09 07:44
Als de schade niet al te groot is, dan kijkt men er wellicht wat soepeler naar.
Ik zou me geen zorgen maken over de verzekering van de monteur, ik denk zelfs dat als hij een OT verzekering heeft terwijl hij zijn bus bedrijfsmatig gebruikt dat hij nog eens heel goed naar zijn voorwaarden moet kijken of er uberhaupt wel dekking is.... Ot verzekeringen zijn bestemt voor recreatief gebruik van oude auto's... maar dat doet voor de aansprakelijkheid niet ter zake.
Persoonlijk vind ik het erg slordig om een ladder los tegen een gevel te laten staan, dus wat mij betreft zou er wel een verantwoordelijke zijn.
KingMarco
Geplaatst: 11-07-09 09:01
Wat ik begreep is dat hij met de werkbus naar t buitenland was en zijn prive (oldtimer) op het terrein van de baas heeft laten staan tijdens de zakenreis en daar(parkeerplaats eigen baas dus) het ongelukje gebeurt is.
Dat is idd logischer, dan klopt het hele verhaal ook beter. Ik ben op het verkeerde been gezet door teveel informatie! Ik dacht dus dat hij op klus was geweest en toen zijn auto geparkeerd had....
LDRD
Geplaatst: 11-07-09 09:15
amondi schreef:
Persoonlijk vind ik het erg slordig om een ladder los tegen een gevel te laten staan, dus wat mij betreft zou er wel een verantwoordelijke zijn.
Tsja, dat hangt toch wel erg van de situatie af hoor.
Sily
Geplaatst: 11-07-09 23:07
Tsja zelf zou ik denken degeen die de ladder heeft laten staan, bedoel een losse ladder laten staan en dan weggaan, dat is bijna vragen om problemen, maar of de verzekering daar ook zo over denkt?
Zou er zelf niet blij mee zjin als dit gebeurd, zelfde geldt loopt er iemand in plaats van dat er een auto staat, en dan komt een ladden niet echt zacht aan.