in ondertrouw, datum huwelijk bekend?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein80

in ondertrouw, datum huwelijk bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:20

IK wil grgaag weten of je als je in ondertrouw gaat meteen een datum MOET hebben wanneer het huwelijk plaats gaat vinden?

Ik kan dit nergens op internet vinden.

Bedankt!

Oreo

Re: in ondertrouw, datum huwelijk bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:22

Ja volgens mij wel, dat moet toch een X aantal weken voordat je echt trouwt? Bel anders gewoon het gemeentehuis waar je wilt trouwen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:24

Ondertrouw duurt minimaal 14 dagen en maximaal een jaar.
Als je na een jaar nog niet in het huwelijk bent getreden moet je opnieuw in ondertrouw.
Volgens mij is het niet verplicht om de datum van het huwelijk te vermelden bij de aangifte van ondertrouw, wel normaal.
Ondertrouw dient plaats te vinden in de woonplaats/gemeente van het aankomende bruidspaar.
Het huwelijk zelf mag plaats vinden in een andere gemeente.
Wel dien je dan het bewijs van ondertrouw te kunnen tonen wanneer je de trouwdatum overlegd in deze gemeente.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:44

Toen wij in ondertrouw gingen werd wel naar de datum en plaats van het huwelijk gevraagd.
Volgens mij moet je dat wel opgeven, anders wordt het veel te onoverzichtelijk als mensen zeggen, ja ik ga trouwen maar waar en wanneer weet ik nog niet. :Y)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:05

Wij moesten ook een datum opgeven :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:07

Waarom zou je in ondertrouw willen gaan als je de datum nog niet heb geprikt? Dan kan je toch net zo goed wachten tot je de datum wel weet?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:23

Wij moesten ook een datum noemen (en plaats)

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:28

Hoi, Ik ben Ambtenaar Burgerlijke Stand en kan je meedelen dat je ook in ondertrouw kan gaan als je nog geen datum weet.
Je zult wel moeten weten in welke gemeente je huwelijk zal worden voltrokken, aangezien je mag trouwen in je woongemeente óf in de gemeente die specifiek in de ondertrouwakte wordt vermeld.
Er wordt bij de ondertrouw wel gevraagd om een datum omdat we dan weten waar het dossier bewaard moet worden of evt. naar toe gestuurd moet worden (en wanneer dat dan moet). Maar is die datum niet bekend dan is dat geen probleem.
Je moet minimaal 2 weken van te voeren in ondertrouw en ná 1 jaar moet je weer opnieuw.
Ik vraag me wel af wat het nut zou zijn om in ondertrouw te gaan als je nog geen trouwdatum weet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:22

Ik denk ook dat het handiger is als je al wel een trouwdatum hebt voor je in ondertrouw gaat, dat is volgens mij ook het hele idee achter in ondertrouw gaan (buiten dat het wettelijk verplicht is), dat je dit soort informatie doorgeeft? Als je niet alle informatie door kunt geven moet je later weer apart contact opnemen en dat is gewoon niet handig. Zeker als je in een andere gemeente dan je woonplaats wilt gaan trouwen is het veel praktischer als je de datum weet omdat het een tijdje duurt voor alle papieren op de juiste plaats zijn. Wij zijn niet in onze eigen woonplaats getrouwd en hadden ook een datum geprikt waarop veel mensen wilden trouwen (08-08-08) dus hebben hier ook in de planning rekening mee gehouden door op tijd alles te bespreken en vast te leggen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:24

Gewoon even een hele domme vraag. Wat is ondertrouw in godsnaam? Waar is het goed voor en is het verplicht?

Kan mij niet heugen dat de mensen die ik ken en die getrouwd zijn ook in ondertrouw zijn gegaan. Of ik heb wat gemist, dat kan ook! :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:25

Dat is geloof ik wel verplicht, hier doen ze het allemaal maar zeggen er niets over omdat een formaliteit is :P

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:30

Misschien dat ik mijn vragen dan hier ook even kan stellen aangezien het gemeente huis nu niet bereikbaar is :)

Wat is precies het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap? Kan daar op internet geen jip-janneke uitleg over vinden :+
Als men voor geregisteerd partnerschap kiest, is dan het ouderlijk gezag ook gelijk geregeld of moeten wij dit dan alsnog indienen?
En is ondertrouw ook nodig als je voor geregistreerd partnerschap kiest?

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:32

Bij de ondertrouw wordt onderzocht of het huwelijk wel mag worden voltrokken (dat je niet toevallig neef en nicht bent of nog gtrouwd bent, etc.). Dat scheelt zo'n gedoe in de trouwzaal. Vroeger werd iedere ondertrouwen ook bekend gemaakt (op het mededelingenbord van het gemeentehuis) zodat mensen die bezwaar wilden maken, daar de gelegenheid voor hadden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:33

Dus alleen bij trouwen heb je ondertrouw nodig, bij GP niet.
Zover ik mij kan heugen, moeten de kinderen door de partner wel erkend worden bij GP, maar bij trouwen zitten ze er al bij in zeg maar :+

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:35

Wij hebben geen van beide nog niet maar hebben wel een kind...
Men moet namelijk voor het eind van het jaar getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap hebben anders heeft men geen aanspraak op de Algemene Heffingskorting ( ookwel bekend als huisvrouwengeld of aanrechtsubsidie ).

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:36

Cyntje schreef:
Misschien dat ik mijn vragen dan hier ook even kan stellen aangezien het gemeente huis nu niet bereikbaar is :)

Wat is precies het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap? Kan daar op internet geen jip-janneke uitleg over vinden :+
Als men voor geregisteerd partnerschap kiest, is dan het ouderlijk gezag ook gelijk geregeld of moeten wij dit dan alsnog indienen?
En is ondertrouw ook nodig als je voor geregistreerd partnerschap kiest?

Zie [url][http://www.postbus51.nl/nl/home/publicaties/familie--jeugd-en-gezin/samenwonen--huwelijk-en-geregistreerd-partnerschap/algemene-informatie-samenlevingsvormen/trouwen--geregistreerd-partnerschap-en-samenwonen.html/url]

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:37

Welshcobfan schreef:
Dus alleen bij trouwen heb je ondertrouw nodig, bij GP niet.
Zover ik mij kan heugen, moeten de kinderen door de partner wel erkend worden bij GP, maar bij trouwen zitten ze er al bij in zeg maar :+

Bij Geregistreerd Partnerschap heb je ook een soort ondertrouw (de aangifte van geregistreerd partnerschap).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:38

Maar dat is geen ondertrouw lijkt mij? :) anders zou het wel ondertrouw heten :P

*door al dat gepraat hierover bedenk ik mij dat ik nu mijn paspoort moet laten verlengen, die is verlopen :=*

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:40

het heeft wel dezelfde functie.

Dan wens ik je veel succes. Het is nu de drukste periode van het jaar.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:57

Ik heb net de belastingdienst gebeld en die zeggen dat het nog helemaal niet zeker is dat je moet trouwen of GP moet hebben om de Alg.Heffingskorting te behouden,...

En om die reden zijn mijn buren vandaag getrouwd :=

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:06

Bedankt voor de link :)

Citaat:
Ook ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, verkrijgen automatisch
samen het ouderlijk gezag over de kinderen. Voorwaarde is wel dat de
mannelijke partner het kind heeft erkend.

Chiara is in mei geboren en als wij dus dit jaar voor GP kiezen dan is het ouderlijk gezag ook direct geregeld? Dan begrijp ik het toch goed? Want ze is wel erkend :j

marjolein80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:40

oke bedankt voor de antwoorden. Ik ben al getrouwd het gaat dus niet om mij zelf... wil het weten omdat een vriend deze maand in ondertrouw gaat en nog niet gezegt heeft wanneer de grote dag is... dus vroeg me af of ze dat al wel wisten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:11

Cyntje schreef:
Ik heb net de belastingdienst gebeld en die zeggen dat het nog helemaal niet zeker is dat je moet trouwen of GP moet hebben om de Alg.Heffingskorting te behouden,...

En om die reden zijn mijn buren vandaag getrouwd :=

Hopelijk hoeft dat ook niet want als mijn vriend&ik samen gaan wonen is het wel een leuk bedragje wat we dan terug krijgen! Ik ben nl student, dus eigenlijk geen inkomen...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:05

Ja idd... nog afwachten dus :)