solliciteren totaal andere richting.hoe toch overtuigen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

solliciteren totaal andere richting.hoe toch overtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:11

Ik werk momenteel in de welzijnssector.
wegens omstandigheden wil ik een totaal andere richting op.
echter...ik heb een diploma in de welzijnsopleiding(spw).

Nu ben ik druk aan het solliciteren,maar ik vraag me af..
hoe doen jullie dit als je solliciteert op een functie die níet aansluit op je opleiding of eventuele vorige baan/banen?
Ik ben vrij goed in zinnen opstellen,maar dit vind ik toch best lastig hoor...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:14

Ik zou heel goed proberen te formuleren waarom je naar een andere sector kijkt als waar je je diploma in hebt gehaald. Tevens zou ik onderstrepen waarom JIJ in de functie waar je op solliciteert geschikt bent.

Probeer je brief zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat je uitgenodigd word voor een gesprek.

Dan kan je alles goed kan uitleggen en jezelf presenteren.

Succes!

typo

Anoniem

Re: solliciteren totaal andere richting.hoe toch overtuigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:16

ja,ik ben echt aan het nadenken over pakkende zinnen.
de functie waar ik op solliciteer staat qua werkzaamheden ver van mijn huidige functie,maar qua vaardigheden wel redelijk wat overeenkomsten.
ga toch maar enigzins "bluffen",(dus niet liegen,maar wel mezelf enorm promoten)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:17

Probeer ook je cv aan te passen en omschrijf je werkervaring zodanig dat dit past bij wat je nu wilt.. ;)

SopjevanSab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:18

Hoi, mijn dochter heeft ook spw en is momenteel aan het solliciteren, maandagavond de eerste de deur uit dinsdagmiddag al op gesprek en vanmiddag tweede gesprek , functie incl opleiding, heeft nog twee sollicitatie lopen.

Gewoon proberen een sollicitatie brief, waarin je vermeld dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en dat je bereidt bent tot scholing en grote inzet , iets in deze trend.

Meid heeeeel veel succes.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:25

Ik ben niet zo'n sollicitatie-goeroe, maar wat ik zelf zou doen is heel erg duidelijk aangeven waarom ik nou net op díe functie (of die sector) solliciteer. Dus niet waarom je weg wilt waar je nu zit, maar waarom je dáár heen wilt.

En je overdraagbare vaardigheden flink benadrukken. Dat zijn dingen die je in je oude werkveld hebt geleerd, maar ook in je nieuwe kunt toepassen. Dus niet 'luiers verschonen', maar wel organiseren, overzicht houden, snel handelen in crisissituaties, verslaglegging, etc.

Eventueel kun je ook de gok nemen om een erg onderscheidend CV te maken, dat is tegenwoordig redelijk hot. Ik weet alleen niet of alle bedrijven daarin geïnteresseerd zijn, maar omdat jij met een normaal CV waarschijnlijk vaak wegvalt tegen mensen met meer relevante ervaring, is het misschien een goede manier om je te onderscheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:28

Nimue,dankje. Ik heb er net 1 de deur uit,waarin ik juist de vaardigheden heb benoemd die ik al heb,die in mijn huidige functie belangrijk zijn én in die nieuwe.
heb er bewust bij gezet dat mijn huidige functie in 1e instantie misschen iets totaaaaaaal anders is,máár dat ik juist geschikt ben vanwege die vaardigheden.
best een goede brief geworden.
nu nog 1 maken,die wordt lastiger...

een onderscheidend cv,geen idee,hoe dan...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:33

Dat lijkt me een goeie stap, echt laten zien wat je meeneemt uit je ouwe functie. Wat je níet kunt zien ze vanzelf wel als je daar komt werken. ;)

Er zijn tegenwoordig wel wat boeken te vinden over het opzetten van een bijzonder CV. Het kan zo gek als je het zelf wilt, ik zal eens even zoeken of ik wat kan vinden dat echt redelijk apart is.

*zoek zoek zoek* Hiero: http://www.plusonline.nl/mensenenmening ... aanbaar-cv
En dan even doorscrollen naar de voorbeelden, dan zie je wel wat ik ongeveer bedoel. Het moet wel bij je passen en ik zou het zelf wel spannend vinden om zoiets op te sturen, maar goed, in sommige gevallen schijnt het goed te werken. En je springt er in elk geval wel uit, al zal niet elk bedrijf er even enthousiast over zijn.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:41

Ik heb de CV's even doorgenomen, maar persoonlijk zou ik het toch houden bij een 'traditionele' CV. Of je moet het bedrijf echt al kennen en weten dat ze zo'n moderne CV op prijs stellen.

Ik ben ook volop aan het solliciteren en al heel veel brieven de deur uit gedaan. Het scheelt inderdaad enorm als je erbij vermeldt dat je absoluut bereid bent tot het volgen van een evt. opleiding/cursus als deze wordt aangeboden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:43

Ik zou het zelf ook niet altijd doen, maar juist als je denkt weinig kans te maken zou ik de gok denk ik wel durven wagen. Ik heb ook twee keer een hele persoonlijke, onconventionele brief geschreven en mocht beide keren op gesprek komen, terwijl ik zelf het idee had weinig kans te maken. Juist daarom durfde ik het aan om zo'n 'rare' brief te schrijven. ;) Vaak werkt het dus wel, maar ik vind het zelf altijd een beetje eng omdat je er je kans natuurlijk ook mee kunt verpesten als het bedrijf er niet van gediend is.

Een vriendin van mij werkt standaard met dit soort CVs. Haar idee daarachter is dat dit perfect bij haar past, en ze dus wil komen te werken bij een bedrijf waar deze kant van haar karakter gewaardeerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:47

ik vind die cv's wel leuk,maar ik zou me er dan toch echt meer in moeten verdiepen hoe ik zo'n cv netjes en aansprekend opstel.

leergierig ben ik sowieso,benoem ik ook zeker in een sollicitatiebrief...cursus of opleiding lijkt me juist leuk.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:59

Als je ze leuk vindt, zou je het boek 'een aansprekend cv' eens kunnen bekijken. Het blijft wel een gok vind ik, maar ja, als je het durft te proberen, waarom dan niet? Je laat in elk geval zien dat je de dingen op je eigen manier durft aan te pakken en dat je origineel kunt zijn.

Ik zou het zelf vaak toch een beetje eng vinden, maar ik denk wel dat ik dit soort ideeën mee ga nemen als ik t.z.t. weer eens moet solliciteren. Ik zal het misschien niet zo extreem doen, maar ik begin inmiddels wel te geloven in het voordeel van jezelf eruit laten springen.

In welke richting zoek je? Misschien kun je zelf al een kleine workshop of cursus doen, zodat je die op je cv kunt zetten en laat zien dat je echt serieus bent.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:02

Wel helemaal offtopic trouwens, maar in Duitsland moet je nog steeds een pasfoto bij je CV voegen en in Nederland hoeft dat niet (meer). Wat mij betreft moet de pasfoto gewoon weer ingevoerd worden :) Net zoals op de moderne CV's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:03

waarom een pasfoto?vind dat werkelijk onzinnig...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:18

LiVetime, op zich snap ik wel dat een werkgever dat graag wil zien. Ik ben alleen wel bang dat er dan selectie puur op knapheid gaat plaatsvinden, en aangezien ik nooit zo charmant op foto's sta... ;)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:38

Dat is ook niet mijn sterkste kant :))

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:48

Nee, en dan moet je in je brief weer gaan uitleggen dat je met je andere talenten daar ruimschoots voor kunt compenseren. ;)

Maar waarom vind jij dat het weer ingevoerd moet worden eigenlijk?