Persoonlijke interesse-/beroepskeuzetest -> waar betaalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joets

Persoonlijke interesse-/beroepskeuzetest -> waar betaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:47

Hoi,

Via google ben ik nu al een tijdje aan het zoeken naar betaalbare interessetesten die niet via de computer gaan.
Het wil me namelijk maar niet lukken om de juiste opleiding te vinden. Inmiddels ben ik 22 en werk ik full-time bij een bakker maar ik wil erg graag een leuke opleiding afronden en een diploma halen.
Ik ben 2 mbo studies en 1 hbo studie begonnen en heb geen van 3-en afgemaakt.
Daarom ben ik toen full-time gaan werken bij de bakker wat eerder mijn weekendbaan was onder het mom van 'er komt vanzelf een keer iets op mijn pad van YES dat wordt het'.
Ik wilde niet nog eens een verkeerde keus maken...

En inderdaad kwam er iets op mijn pad.
Ik zou bij de politie gaan!
Een heel selectieproces heb ik doorlopen en alle uitslagen waren hardstikke goed.
Ik was laaiend enthousiast en stond te popelen om te beginnen!
Maar nu kreeg ik gisteren een brief dat ik op mijn 4 zwakkere punten zoals die in het rapport over mij beschreven stonden ben afgekeurd.
Wát een domper. Ik mag het over een jaar weer proberen...

Nu wordt me dus continu gevraagd wat ik dan nu ga doen?
Zelf heb ik zoiets van 'ik blijf gewoon bij de bakker werken, ik zit daar op mijn plek en het is gezellig en er komt vast wel weer een dag dat er iets op mijn pad komt'.
Ik kan het dan over een jaar weer proberen bij de politie maar heb dan geen zekerheid dat het die keer wel zal lukken.
Als dat niet het geval is zal ik dan alsnog iets anders moeten gaan uitzoeken.

En dat is dan ook de reden dat ik toch maar weer beroepentesten aan het maken ben.
Maar via internet/fonty's/etc. dat is allemaal zo onpersoonlijk!

Nu vind ik wel beroepentesten waar je echt persoonlijk met iemand in gesprek bent, maar die zijn onbetaalbaar (lees 600 euro)
Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn die zo'n beroepentest zelf ooit eens gedaan hebben en wat hun ervaringen daar mee zijn.
Ook maar meteen de vraag wat het jullie (ongeveer) gekost heeft.

Het wordt voor mij namelijk een beetje vervelend om iets te willen maar niet weten wat dan precies!

In afwachting van uw reactie... :+
Met vriendelijke groet, mevrouw ikweetnietwat

Frances

Re: Persoonlijke interesse-/beroepskeuzetest -> waar betaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:55

Ik weet wel dat ze bij de inholland 1 keer in het jaar hebben dat je een persoonlijk studiekeuzegesprek kunt doen of iets dergelijks. Dat was dacht ik ook nog eens gratis. (weet het niet zeker hoor)

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:57

Fonty's/inholland etc. zijn allemaal opleidingsinstituten die hun eigen opleidingen in de test hebben zitten, maar geen daarbuiten.

Daarom zou ik zo graag een onafhankelijke test doen die álle mogelijke opleidingen er in heeft zitten...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:09

Ik volg dit even, want dit zou ook wat voor mijn broertje zijn. In ons geval maakt de prijs niet zoveel uit. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:27

Ik heb een hele uitgebreide test gedaan bij AOB Compaz, omdat ik totaaal niet wist wat ik wilde studeren. Ik vond zo veel leuk dat k echt geen keus kon maken :+
Eerst een gesprekje gehad, paar dagen later van 9 tot zeker half 3 daar gezeten testen maken en weer een paar dagen later afrondend gesprek. Daar kwam een opleiding uit waar ik nog nooit van had gehoord (terwijl k echt uitgebreid internet heb lopen afspeuren). En nu ga k komend schooljaar die studie doen :)
T kostte wel aardig wat (inderdaad richting die 600 euro, misschien wel meer), maar k heb wel eindelijk wat gevonden wat me echt interessant lijkt.

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 10:31

http://www.beroepentest.nl/ is degene die ik gevonden had trouwens...

Willemijn goed dat je inderdaad iets gevonden hebt wat je leuk lijkt.
Ben nu wel benieuwd wat je dan gaat sturderen ;)
Heel veel succes in elk geval!

Mij lijkt ook zo ontzettend veel leuk! En er zijn zó veel opleidingen dat je door de bomen het bos gewoon niet meer ziet.

Het is bij mij niet zo dat ik meteen nu iets moet gaan doen, maar ik wil volgend jaar toch eigenlijk wel zeker iets gaan doen.

Het nieuwe schooljaar in september is voor mij nu gewoon nog veel te dicht bij denk ik. Ben bang dat ik dan weer overhaaste keuzes ga maken...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:41

Mijn beste vriendin is onlangs naar Utrecht gegaan. Ze heeft daar 1 of 2 testen gedaan en nog wat gesprekjes en ze was rond de 95€ kwijt... Het zit op de uithof. Weet niet of je daar wat mee kunt :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:36

bij uwv werkbedrijf hier in breda kan je een onafhankelijke beroepskeuze test doen. zal vast ook wel in andere steden te vinden zijn

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:41

ik heb een competentietest gedaan bij het arbeidsburo,uwv werkbedrijf heeft dat idd tegenwoordig,daar kun je ook een test doen voor opleidingskeuze's,etc.
koste niks.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:04

sokje87 schreef:
Ik volg dit even, want dit zou ook wat voor mijn broertje zijn. In ons geval maakt de prijs niet zoveel uit. :)

In dat geval kan ik het waterink instituut in Amsterdam van harte aanraden.
Is een psychologische test, gericht op interesse, emotionele toestand en intelegentie. Duurt een hele dag en kost zo'n 500,- maar zowel mijn neef, als ik en een van mijn zusjes hebben hem gedaan (mijn zusje toevallig vorige week nog) en zijn daar alle drie zo ontzettend sterk uitgegkomen, gewoon een hele openbaring voor onszelf... is echt een aanrader :j

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 18:08

Jarrah geven ze daar dan ook echt studiemogelijkheden en wat bij je past e.d.?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:11

Joets schreef:
Jarrah geven ze daar dan ook echt studiemogelijkheden en wat bij je past e.d.?

Ja, zowel de richting als het niveau komt naar voren, daarnaast komen ook vele dingen van jou persoonlijk aan bod... echt te bizar hoe dat klopt! Ik ben nu 4 jaar verder, ben na die test mijn havo af gaan maken en ben gaan studeren in een van de mogelijke richtingen die zij aanwezen en daarvan ga ik nu mijn afstudeerjaar in :)
Ik zou die test echt aan iedereen willen aanraden, het maakt mensen o mij heen die die test gedaan hebben allemaal veel bewuster van de eigen mogelijkheden! Die test heeft een vrij diepe impact op een goede manier! Echt een aanrader dus :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:29

[LZP] > [STW]

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:18

Ik blijf dit topic even volgen!

Dat van Jarrah klinkt erg goed, maar €500,- :=
Voor mijn gevoel heb ik altijd door in welke richting die testjes gaan als ik een bepaald antwoord geef en als ik dan ga twijfelen, dan vind ik €500,- een beetje te duur :+

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:46

Droomster schreef:
Ik blijf dit topic even volgen!

Dat van Jarrah klinkt erg goed, maar €500,- :=
Voor mijn gevoel heb ik altijd door in welke richting die testjes gaan als ik een bepaald antwoord geef en als ik dan ga twijfelen, dan vind ik €500,- een beetje te duur :+

Haha nou dat heb je met deze test totaal niet hoor, dat je doorhebt in welke richting die gaan :p
De test duurt een hele dag en is varierend van gesprekken met psychologen, tot een iq-test (waarin je bepaalde zinspelingen moet maken en bepaalde logica moet doen zoals met blokjes enzo). Daarnaast zijn er delen waarin je je voorkeur naar voren moet brengen...
echt honderden vragen waarvan je denkt: wat moeten ze ermee... :?
Maar het reslutaat is verbazingwekkend! Ik heb toevallig vanmorgen mijn verslag daarvan door zitten lezen en echt verbazingwekkend hoe dat op mij slaat... het heeft mij iig heel erg veel geholpen en vind het die 500,- dan ook zeker waard!! :)

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:55

Ik moet zeggen dat die Waterink tot nu toe wel het best klinkt, van alle soorten (vergelijkbare) testen die ik op internet heb kunnen vinden & dat ze allemaal rond dezelfde prijsklasse liggen!

Dus ik ga er zeker over nadenken, misschien dat ik dit najaar even contact opneem met Waterink, als ik dan nog steeds geen flauw idee heb (waarschijnlijk zal dat wel het geval zijn := )!

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:08

Ik heb me ook laten testen bij AOB Compaz. Wat al gezegd wordt, zulke testen zijn soms wel even verhelderend. Bij mij niet per se in wat ik wilde, maar wat ik kon. Ik was veel slimmer dan ikzelf dacht, zelfs in wiskunde, waarvan ik altijd dacht en mezelf had ingeprent: dat kan ik niet, dat kan mijn hele familie nl niet.
De uitslag zelf was niet zo bijzonder. Er kwamen HBO opleidingen uit, waarvan ik er 1 heb gedaan die me enorm tegenstond, maar dat was meer omdat het hele HBO me tegenstond.
Omdat ik nu toch zeker wist dat ik het kon, ben ik een jaar later pas echt gaan doen wat ik wilde (vwo in 1 jaar), heb daar ook hard voor gewerkt. Zit nu op de uni en het gaat me toch redelijk makkelijk af. Maar als je mij dat 3 jaar geleden had verteld had ik je niet geloofd.

Het is wel even een investering, MAAR wat heb je nu niet al uitgegeven aan collegegelden en boeken die je allemaal met verlies verkoopt? En dan nog je studiefinanciering die maar heel beperkt is. Voor mij is het het dubbel en dwars waard geweest. Een opleiding die wel leuk en motiverend voor jezelf is, is echt zoveel waard.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:51

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:20

Ik heb me bij het ZBTP laten testen, maar dat kwam ook uit rond de 600 euro := Dus dat is misschien iets teveel van het goede... moet wel zeggen dat het resultaat er niet om loog, de karakterschets klopte bijna voor 100% en ik weet nu heel zeker wat ik wil gaan doen, ik heb eindelijk met zekerheid een keuze gemaakt. En dat wat ik het liefste wil (maar wat neit uit de test kwam) doe ik er gewoon als hobby naast, dus ik ben er wel helemaal blij mee :))

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 21:08

Wat ik zo lees van mensen die zo'n test gedaan hebben is het 't geld dus wel echt waard...

Wisten jullie wel al ongeveer wat jullie wilden of helemaal niet?
Zelf vind ik namelijk zó ontzettend veel dingen leuk en interessant.. Maar ik vind het ontzettend moeilijk om in te schatten waar ik mijn werk van kan en wil maken.. Waar mijn kwaliteiten liggen e.d.

Probeer het zelf wel op papier te zetten maar zo'n test zegt wel veel begrijp ik..
Toch blijft het veel geld..

Maar als iemand tegen mij zegt is dit of dat niet leuk voor jou, dan ben ik daar vaak ook meteen enthousiast over en ga ik er over lezen enzo.. Misschien heb ik dat extra stapje in de goede richting wel nodig.. De richting die echt bij me past. Als ik die keuze dan gewoon maak dan is het voor mij al een hele opluchting.. Maar voor nu weet ik het gewoon echt nog niet!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 05:53

Joets schreef:
Wat ik zo lees van mensen die zo'n test gedaan hebben is het 't geld dus wel echt waard...

Wisten jullie wel al ongeveer wat jullie wilden of helemaal niet?
Zelf vind ik namelijk zó ontzettend veel dingen leuk en interessant.. Maar ik vind het ontzettend moeilijk om in te schatten waar ik mijn werk van kan en wil maken.. Waar mijn kwaliteiten liggen e.d.

Probeer het zelf wel op papier te zetten maar zo'n test zegt wel veel begrijp ik..
Toch blijft het veel geld..

Maar als iemand tegen mij zegt is dit of dat niet leuk voor jou, dan ben ik daar vaak ook meteen enthousiast over en ga ik er over lezen enzo.. Misschien heb ik dat extra stapje in de goede richting wel nodig.. De richting die echt bij me past. Als ik die keuze dan gewoon maak dan is het voor mij al een hele opluchting.. Maar voor nu weet ik het gewoon echt nog niet!

Ik wist het ook echt totaal niet... vond heel veel dingen leuk, maar wist niet of ik dat dan wel leuk genoeg zou vinden, ik kwam er zelf niet uit!
Zoals eerder benoemd heeft het mij iig wel erg veel geholpen :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:27

jongens,

ik weet het. het topic is al heel oud. maar zit nu precies in hetzelfde schuitje.
ik werk dan wel al. en weet niet of ik zonder werk weer zo kan gaan leren. (financieel).

@ts heb je gevonden wat je wou vraag ik me een jaar later af. wat heb je gedaan en was het het waard.
ik vind 600 euro ook veel te duur. ben ook erg wispelturig en vind echt alles mooi. ik zal bovenstaande links eens even bekijken.

Joets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:42

Hihi, ik moest even 3 x nadenken toen ik een mailtje kreeg met 'er is een nieuwe reactie op dit topic...'
Sinds mijn openingspost is er toch wel het e.e.a. veranderd!

Ik ben wat online tests gaan doen en toen een selectie gemaakt om naar open dagen te gaan.
Uiteindelijk leek Personeel en Arbeid me wel wat.
Vervolgens ben ik ben naar de test geweest die Sammetje aangaf.
Moet eerlijk zeggen dat ik daar niet heel veel aan heb gehad, het was in groepsverband en ging niet echt diep in op jou persoonlijk.
Volgens dat vrouwke zou de opleiding wel bij me passen, maar zelf was ik niet overtuigd. Dus ik besloot het er even bij te laten.

Een tijdje later kreeg ik een zeer leuke mededeling 'not'.
Ik kreeg na 3 jaarcontracten geen vast contract bij de bakker, ofwel: ik werd ontslagen...
Dat had ik dus écht niet zien aan komen omdat ze er juist super tevreden over me waren.
Deze optie had ik dan ook geen enkele keer bedacht...

Hun verklaring was, dat ik nog jong was, dat ik graag een opleiding wilde doen en dat ook zeker móest doen, als ik bij hun zou blijven werken waren ze bang dat ik achteraf spijt zou krijgen en gedemotiveerd zou raken (en ja, dan kom je niet meer zo snel van je medewerkers af hè...)
Mooie praatjes van hun kant uit. Wat maakt het uit als je een medewerker hebt die misschien wel meer wil en kan, maar tóch ontzettend gemotiveerd is?!

Nagoed, opzoek naar wat nieuws!
Verveeld heel snel, dat thuis zitten...
Ondertussen kregen mijn vriend en ik een huis op het oog dat we binnen de familie over zouden kunnen nemen. Er zat geen haast achter maar daardoor besloot ik wel voor een baan te gaan en niet voor een studie.
Ik ging het toch weer opzoeken in een winkel, bij de bakker was het me immers altijd bevallen?!

Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Em-té, maar dit was voor mij veel te ver weg. Ik was er afdelingsmanager op de broodlijn.
Vond het erg leuk, maar zocht dus door ivm de afstand.
En toen vond ik bij de Jan Linders in het dorp waar ik wilde gaan wonen een baan!
Ook als afdelingsmanager op de bakkerij.

Ik vind het leuk om te doen al ben ik nog niet helemaal op mijn plek.
Er ziten best wat uitdagingen in en het is niet zoals het klinkt 'ff broodjes bakken'.
Ik heb verantwoordelijkheden, geef leiding, ga in september nog opgeleid worden en kan, als mijn ambities er zijn, doorgroeien.
In de pauze ben ik in 5 minuutjes thuis om een boterhammetje eten.
Het huis hebben we namelijk gekocht, met een salaris waar ik eerder niet van durfde dromen...

Zoals ik het zei heb ik het naar mijn zin, maar toch weet ik niet of dit 'het' nu echt is.
Ik verdien heel netjes voor iemand zonder opleiding, maar ik sta alsnog 'maar' in een winkel...

Voorlopig zit ik goed, ik ben inmiddels 23 en weet niet of er ooit nog een papiertje gaat komen..
Misschien vind ik het ooit wel eens leuk om een eigen winkel te beginnen, of iets te doen met workshops/cursussen..

Ik heb nog steeds een beetje dezelfde insteek 'ik zie wel waar het schip strand'.
Op het moment dat ik het zat ben ga ik wel weer verder kijken!

Zo, dit is een heel lang verhaal geworden :P
Ik wilde dat ik op jonge leeftijd zo'n test gedaan had, en vol overtuiging een beroep zou uitoefenen.
Maar voor nu is het prima :)

Doe in elk geval niets tegen je zin in!
Jij bent degene die jou dag beleefd..
Zorg dat je daar een goed gevoel bij hebt :)