Bezwaar bij de IBG tegen uitwonendencontrole, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Bezwaar bij de IBG tegen uitwonendencontrole, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 16:23

Wie heeft er nog meer ooit bezwaar aangetekend bij de IBG en hoe verliep dat bij jou?

Ik heb al controle uitwonenden gehad in een eerder jaar, maar de bewijzen die zij noemden kon ik niet overleggen. Gebeld naar de IBG dat vriend en ik in een woning van mijn schoonmoeder woonden dus dat er geen sprake was van koopcontract of huurcontract. Helaas pindakaas, dan moest ik dus gewoon betalen want dan kon ik geen bewijs overleggen ^) Dus nog even gemopperd dat mijn moeder daar ook in het systeem zit dus dat ze zo kunnen zien dat ik in Belgie woon en zij in Brabant, maar nee. Enfin, maandelijks 300 Euro gekort %) om het terug te betalen.

Wat schetst mijn ontzetting toen ik dit jaar weer een controlebrief kreeg?! Ik dacht al 'O nee, niet weer he,' en heb een niet-zo-vriendelijke-mail naar de IBG gestuurd waarin ik uitlegde wat ik vorig jaar had voorgehad en dat ik nota bene een vrouw van dertig ben met kind en man en of ze nu echt denken dat ik mijn poten op deze leeftijd nog steeds bij moeders thuis onder de tafel steek. Kreeg ik een mailtje terug dat ik in dat geval wel een verklaring van het gemeentehuis kon sturen dat ik op mijn adres woon en mijn ouders (moeder in dit geval) op een ander adres. (We gaan vooruit tov vorig jaar :)) )

Dus naar het gemeentehuis gegaan en mijn moeder gebeld ervoor en uiteindelijk hadden we dat allemaal. Expres bewijsjes geregeld dat het al sinds 2004 (begin van mijn studie) tot nu toe zo is dat we apart wonen, aangetekend opgestuurd in de antwoordenvelop.

Krijg ik nu een bericht dat het te laat binnen was en dat het dus helaas pindakaas is, WEER een jaar lang verschil terugdokken! Nu ben ik dus enorm giftig want ik woon al tien jaar op mezelf en ik kan het bewijzen ook. Er is geen enkele reden waarom ik geen recht zou hebben op uitwonendenbeurs.

Ik mocht nog wel bezwaar aantekenen maar veel fiducie heb ik er niet meer in. Misschien moet ik maar bij de IBG gaan wonen, weten ze zeker dat mijn moeder er niet bij woont }:0

(ik zie de volgende stap ook al hangen, want ik zie mijn biologische vader al niet meer sinds ik zes ben, dus ten eerste WIL ik geen contact met die man om zijn woongegevens, ten tweede weet ik niet eens waar hij tegenwoordig woont maar die zijn gegevens moeten dan natuurlijk ook?)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:26

Ik begin er niet meer aan, heb ook verschillende keren bezwaar aangetekend, ze hebben het nooit ontvangen, het is onontvankelijk e.d. Ondertussen ben ik naast de 4400 euro die ik imo onterecht heb moeten terugbellen alleen maar geld kwijt aan hun gezeur. Helaas pindakaas, je schiet er toch geen zak mee op.

Shadow0

Re: Bezwaar bij de IBG tegen uitwonendencontrole, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:53

Ik snap dat je gefrustreerd bent, maar hoe zit dat met die termijn? Heb je het op tijd opgestuurd?

En wat betreft je ouders: heb je het formulier over het buiten beschouwing laten van een van je ouders ingevuld? ( http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... ouders.asp )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:10

Ik heb bij aanvang van mijn studie destijds een verklaring op laten stellen door de decaan dat ik geen contact meer heb met mijn vader ivm scheiding. Dit aangezien er geen papieren zijn van de gerechtelijke bepalingen (mijn vader mocht ons om de week een weekend 'hebben', maar heeft na een half jaar zelf besloten dat hij ons niet meer wilde zien, dit is ook de reden dat ik absoluut geen contact meer wil met die man). Van de IBG moesten we toen of een verklaring van een psycholoog of van de decaan dus ik heb toen door de decaan een verklaring op laten stellen. Daar is dus wel iets van bekend bij de Ibg maar ik weet niet of dat gekoppeld wordt.

De formulieren waren niet op tijd omdat ik even heb moeten wachten op het uittreksel basisadministratie van mijn moeder. Ze zijn ongeveer 2 weken te laat bij de IBG binnen gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:17

Sta je niet ingeschreven op dat adres in Belgie? Hoe zit het met je bankafschriften, die staan toch ook op je adres in Belgie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:22

Als je destijds de verklaring van de decaan en de toezegging van het IBG hebt gehad, dan is het tijd om een kopietje daarvan vast klaar te leggen.

Van de termijn vind ik gewoon niet slim, als je weet dat het om zoveel geld gaat is het toch handiger om dat in orde te maken? Een uittreksel is vziw in een middag geregeld, en ik weet wel dat het rotklussen zijn en soms heel lastig in te plannen, maar... het gaat wel om een fiks bedrag en je weet al dat het IBG erg strict is daarin.
Heb je in de tussentijd contact gehad met het IBG? Heb je bv bezwaar aangetekend zonder bewijsstukken, of gebeld, of om uitstel gevraagd van de bezwaartermijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:36

Russel, ik sta ingeschreven in Belgie, ook mijn bankrekening loopt hier gewoon. De bewijzen zijn er wel maar te laat ingeleverd en daarom neemt de IBG het niet meer in behandeling.

Shadow, het is idd een goed idee een kopie op te vragen bij mijn decaan.

Ik ben zelf tijdig naar de gemeente geweest (ik werk gelukkig parttime dus voor mijzelf is het idd vrij eenvoudig te regelen en het duurt normaal bij ons op het gemeentehuis ook niet zo lang) maar mijn moeder was te laat en ik moest het samen opsturen. Met dit soort dingen ben je toch afhankelijk van andere mensen ook :) De IBG was op de hoogte dat ik het op ging sturen omdat ik dus eerder gemaild had met ze, hoe ik het dan op moest gaan lossen.

Het ging hier overigens nog niet om het bezwaar zelf, gewoon om het inzenden van de nodige stukken om aan te tonen dat ik uitwonend ben/was in die tijd. Ik heb me niet gerealiseerd dat het niet meer behandeld zou worden als ik het later opstuurde, ik ben en blijf tenslotte uitwonend in die tijd geweest, daar kan ik niet mee sjoemelen. Ik had gedacht dat ze het in eerste instantie dan omzetten naar thuiswonend en later wel weer terug konden zetten naar uitwonend.

Het bezwaar maken moet ik nu gaan doen. Daarom vraag ik ervaringen. Als iedereen reacties geeft zoals de ervaringen van Erleyne dan is het dus een wassen neus en hoef ik me niet blij te maken met een dode mus. Misschien zijn er ook nog tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:47

Kan je het niet via je belasting terugvragen? Dan een aanvraag indienen van voorlopige teruggave of zo iets. Bel het belasting kantoor eens en vraag eens hoe je in bezwaar kan gaan tegen hun uitspraak, volgens mij kan dat ook hoor een soort formeel bezwaar, maar hoe en naar wie weet ik niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:53

In dat geval denk ik dat je best een grond voor bezwaar hebt. Benadruk dat je hierover contact hebt gehad (en benadruk ook maar dat je niet in Nederland woont en daarom niet zelf in staat bent om dit soort dingen zomaar te organiseren - die conclusie gaan zij niet trekken.)

Ik heb zelf bezwaar aangetekend en ben in het gelijk gesteld, mijn ervaringen zijn het beste als je
- een redelijk verzoek doet

- benadrukt waarom het een redelijk verzoek is (en met name dat je contact hebt gehad, de stukken allemaal in een keer in moest sturen en voor deze stukken afhankelijk bent van anderen maakt dat het best een redelijk verzoek is)
Als je regels op de IBG-site vindt die van toepassing zijn moet je die zeker ook noemen.
(Lees de teksten op http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... ntrole.asp en http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf ... nadres.asp , daar staat misschien wel iets waar je gebruik van kunt maken.)

- in je toon uitstraalt dat je van harte bereid bent om mee te denken over redelijke oplossingen maar dat je het indien nodig tot aan het Europese Hof gaat uitvechten (dit hoef je niet letterlijk te zeggen, maar straal uit dat je een persoon bent die niet zomaar af te bluffen is, zakelijke taal en goede onderbouwing helpen, een verzorgde uitstraling van je brief is ook belangrijk.)

- alle informatie die ook maar eventueel van belang zou kunnen zijn meestuurt in aangegeven bijlagen. En ook alvast alle informatie bijsluit die nodig is om de gewenste actie uit te voeren - dus bij een terugbetaling bv al je rekeningnummer geven.

Ik zou wel bezwaar maken, nee heb je, ja kun je krijgen. Zoals gezegd: mijn bezwaar is wel gehonoreerd.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:59

Mijn ervaringen met de IB-groep zijn alles behalve positief. Als er een termijn (voor bezwaar aantekenen) verstreken is dan kan je op je kop gaan staan, maar dan gebeurt er niets meer (ook niet als zíj een termijn hebben laten verstrijken overigens).

Advies voor de toekomst: Zit overal als een tijger bovenop, doe NIETS telefonisch, maak van ALLES een kopie, zorg dat alles RUIM op tijd binnen is, vraag om een ONTVANGSTBEVESTIGING en leg je neer bij de situatie als er een termijn verstreken is.

Als je netjes binnen het pad blijft verloopt alles prima, maar als er eenmaal iets misgaat heb je gegarandeerd een abonnementje ellende...

Sterkte!

[*]edit[*] Zie net dat het Shadow0 wél gelukt is. Knap hoor, had toendertijd graag advies en hulp van haar gehad :D Misschien kan zij je helpen met een goede brief opstellen?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:01

Urielle schreef:
Gebeld naar de IBG dat vriend en ik in een woning van mijn schoonmoeder woonden dus dat er geen sprake was van koopcontract of huurcontract.

Waarom heb je destijds samen met je schoonmoeder niet gewoon een contractje in elkaar gedraaid? Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar het is gewoon bedoeld als een oprechte vraag.

Verder, tsja, je hebt het natuurlijk zelf laten verlopen en er staat in die brieven toch altijd wel vrij duidelijk dat je dan de sigaar bent. Dat wil echter niet zeggen dat je het niet kunt proberen, natuurlijk, zeker niet als je bezwaar op zich op tijd binnen is. Net wat Shadow zegt inderdaad, duidelijk benadrukken dat je contact hebt gehad en nog eens een keer vermelden wat er toen gezegd werd.

Is het trouwens geen probleem dat je in België woont, eigenlijk? Voor uitwonenden-stufi?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:11

Nee, ik ben Nederlandse en studeer ook in Nederland dus ik heb ook recht op stufi vanuit Nederland. Zelfs Nederlanders die in het buitenland gaan studeren krijgen trouwens stufi van de IBG nog :)

Contractje heb ik eerder ooit met mijn eigen stiefvader ooit wel gedaan (ik had daar een kamer maar hoefde niet te betalen) maar is een hele rompslomp van contract laten opstellen, elke maand huur overmaken, dat contant weer terugkrijgen.. Het is ook nooit ter sprake gekomen verder, ben al blij dat we hier mogen wonen van mijn schoonmoeder :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:32

Ik vind dat allemaal reuze meevallen met die rompslomp. Ik heb dat ook gedaan (huren van een bekende), en toen toch ook een contract opgesteld, ook vanwege de instanties en het vele gedoe dat je kunt krijgen als het niet op orde is.

Even terzijde, ik weet niet zeker of jullie getrouwd zijn, maar ik zou gelijk even controleren hoe het met andere zaken geregeld is, en of een contract misschien van belang is zodat je kunt blijven wonen waar je woont mocht er iets gebeuren in de familie. Zijn geen fijne gedachten om over na te denken, maar zoals dit ook wel leert scheelt het een boel tijd, geld en frustratie als het goed geregeld is, achteraf kan het erg lastig zijn om te herstellen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 05:40

Wij zijn niet getrouwd. Maar je bedoelt als zijn moeder zou overlijden? Mijn vriend is enig kind en hij erft de huizen dan. Het is nl. een koopwoning waar de hypotheek al over betaald is.

Het contract zelf valt nog wel mee maar ik vind het wel heel vervelend en onpraktisch om dan zelf steeds over de bank een fictief huurbedrag te sturen (dan moet ik dus eerst vanaf mijn giro doorsluizen naar mijn Belgische rekening, dat maandelijks overmaken en dat elke maand weer handje contantje terugkrijgen). Ik vind het een hoop gezeur om niks :) Ik sta bij de gemeente op dit adres en dat zou voor alle instanties voldoende moeten zijn, er wordt hier jaarlijks trouw gecontroleerd door de wijkagent want zo stipt is men hier wel. :)

Hoe heb jij dat toen financieel gedaan Shadow? Of moest jij ook echt huur betalen? Want dat hoef ik dus niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:17

Urielle schreef:
Wij zijn niet getrouwd. Maar je bedoelt als zijn moeder zou overlijden? Mijn vriend is enig kind en hij erft de huizen dan. Het is nl. een koopwoning waar de hypotheek al over betaald is.

Of als je schoonouders in de problemen komen, en er beslag gelegd wordt op hun bezittingen. Of als er iets in de relatie misgaat. Of als je vriend overlijdt en jij er niet meer mag wonen. Of als je vriend en schoonouders beide overlijden... Ik wil geen doemdenker zijn maar het zijn dingen die je het beste in orde kunt hebben, zeker omdat je een kind hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:16

Als je vriend samen met mams in de auto zit en, sorry dat ik het zeg, maar ze worden beiden aangereden en bv je vriend overlijdt, dan wellicht eist de familie van de moeder het huis op of als beiden overlijden en dan moet je er zeker uit, want dan gaat het huis naar familie en die laten je er zeker niet in zitten.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:19

Urielle schreef:
Het contract zelf valt nog wel mee maar ik vind het wel heel vervelend en onpraktisch om dan zelf steeds over de bank een fictief huurbedrag te sturen (dan moet ik dus eerst vanaf mijn giro doorsluizen naar mijn Belgische rekening, dat maandelijks overmaken en dat elke maand weer handje contantje terugkrijgen).

Dan zet je de huur toch op 10 euro p/maand ofzo en laat je dat zitten? Dan hoef je het ook niet elke keer over te sluizen, kun je bijv voor 6 maanden in één keer doen en daarna automatische overschrijving. Zoveel werk hoeft het dus niet te zijn, en ik zou het zelf een kleine moeite vinden en een fijn gevoel dat alles toch net wat beter geregeld is.

Hele lage huur betalen moet volgens mij geen verschil maken voor je rechten. Volgens mij maakt het voor de IBG namelijk niet uit hoeveel huur je betaalt, aangezien je nu ook niks betaalt en toch blijkbaar recht hebt op uitwonenden-beurs. Eigenlijk wel raar dat je die beurs krijgt als je geen huur betaalt; daar is die eigenlijk toch voor? Maar goed, dat terzijde.

Citaat:
Ik vind het een hoop gezeur om niks :)

Als jij een paar honderd euro per maand en het voorkomen van het soort problemen dat je nu hebt 'niks' noemt... ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:21

Dati s wel interessant ja, want er zijn verder geen familieleden dus ik heb geen idee, vervalt het dan aan Gioya? En als Gioya er ook bij is en er is geen familie verder? Iig wel goed om even bij stil te staan.

Nimue, een irreele huur levert wel degelijk problemen op weet ik van kennissen uit het verleden. Maar ik begrijp het probleem niet, ik woon er, ik sta er officieel ingeschreven, ik heb bewijzen vanuit de gemeente dus de tips zijn wel heel fijn maar dat is niet waar mijn vraag over gaat :)

De beurs is voor je persoonlijk onderhoud, ik maak tenslotte WEL gewoon kosten aan gas/water/electriciteit/boodschappen/verzekeringen etc.
Maar ook dat is een andere discussie.

Om op je laatste opmerking in te gaan: ik vind dat geld wel degelijk een probleem, maar het is geen issue dat ik geen bewijs heb, want dat heb ik wel. Dat het twee weken te laat binnen was en ik daardoor thuiswonend geregistreerd ben, DAT is het probleem. :) De tips met fakehuurconstructies enzo zijn dus in feite niet nodig want ik woon hier officieel en kan dat ook bewijzen met uittreksels van de gemeentes.

Zijn er verder nog mensen die ooit bezwaar hebben ingediend en hoe ging dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:42

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:48

Urielle, ik heb ook ooit een dergelijk geschil gehad met de IBG. Zelfde als bij jou eigenlijk.
Ik was het huis uit en heb tijdelijk bij een oom ingewoond (vanaf het moment dat ik een kamer had was er niks aan de hand, toen stond ik daar gewoon ingeschreven). Daar heb ik denk ik een krap half jaar gebivakkeerd in totaal, en ik mocht er geen huur betalen. Door een fout bij de gemeente (!) was er iets mis gegaan met mijn inschrijving, waar ik dus achter kwam toen ik post kreeg van de IBG dat mijn gegevens niet klopten met waar ik ingeschreven stond. Na veel gehannes met de gemeente bleek dat er een fout was gemaakt van hun kant, maar dat wilden ze niet zwart op wit zetten voor mij om aan de IBG uit te leggen. Ik had dus een dik probleem...

De IBG was inmiddels begonnen met inhouden van geld, want ik moest eerst nog veel hindernissen overwinnen bij de gemeente voor ik hier dus achter kwam.

Uiteindelijk heb ik bezwaar aangetekend tegen het besluit van de IBG om mijn stufi in te houden. Ik heb het verhaal zelf op papier gezet en wat ik wél aan bewijzen had van de gemeente (want ik had wel wat brieven gehad, waarin met vage ambtelijke taal gerept werd over wat me was overkomen) heb ik meegestuurd.
Plus een contract waarin mijn oom tekende dat ik in die periode écht bij hem had gewoond, tegen huur van 0 euro wegens familiebanden. Daarom hoefde ik dus geen financiële gegevens te overleggen.
Na nog wat telefoontjes van de IBG aan mijn oom en aan mij, ben ik in mijn gelijk gesteld. :D En kreeg ik alles wat ze inhielden weer terug.

Ik raad je aan om je situatie heel duidelijk op papier te zetten. Er zijn dingen waar jij niks aan kunt doen: leg het uit. Wel op de manier die Shadow beschrijft: wees eerlijk maar kordaat. Laat zien dat je van harte met ze mee wil werken, maar dat er wel eens wat fout gegaan is. Dat er desondanks met jou niet te sollen valt, dat je gewoon de waarheid boven tafel wil krijgen. Het zijn ook maar mensen bij de IBG, als je ze ook zo benadert kom je er vast wel uit!