HBO Rechten, of andere opties? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

HBO Rechten, of andere opties? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 23:39

Hallo allemaal!

Vorige week ben ik te horen gekomen dat ik ben blijven zitten in 4VWO, waar ik echt erg van baal!
Ik ben blijven zitten op Scheikunde & wiskunde, en had daarna de keuze tussen 4 VWO, 5 HAVO of 4 HAVO.
Ik heb besloten 4 HAVO te gaan doen, omdat ik dan ook een nieuw profiel wil kiezen, en qua mensen trekt 4 HAVO me veel meer aan, en dat is erg belangrijk voor me, omdat ik psychisch niet helemaal lekker in mijn vel zit [grootste reden waarom ik ben blijven zitten.]

Ik heb een hele tijd terug al besloten dat ik rechten wil gaan studeren, en met mn HAVO diploma kan ik in ieder geval wel bij HBO rechten terecht, en daarna nog naar universitair niveau gaan, of ik kan mijn VWO diploma alsnog gaan doen, na HAVO en dan meteen Universitair.

Volgens mijn ouders, mentor en vriendje is HBO en dan Universitair het beste, maar dan duurt het weer zo lang. ook hoor ik mensen erover dat het dan 2 jaar langer duurt [als je vergelijkt met universitair] maar de HBO rechten duurt 4 jaar? Is het zo dat je na 2 jaar HBO Rechten naar universitair over kan? Dat lijkt mij toch niet helemaal te kloppen?

Is er iemand die mij dat kan uitleggen, en weten jullie misschien nog andere opties, zoals VWO deeltijd? Of zou dat een heel duur grapje worden?

En ook ben ik nog op zoek naar mensen die HBO Rechten doen, en hoe dat bevalt, ook de doorstroom naar universiteit/werken zegmaar!

Alvast heel erg bedankt, liefs, Linn

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:31

Ik heb een tijdje hbo rechten gedaan. Ik vond het niet echt leuk en ben daarom gestopt. Je kan na 1 jaar hbo over stappen naar de uni als je je Propedeuse gehaald hebt. Mensen in mijn omgeving hebben dat wel gedaan. Of je kan met je vwo naar het hbo gaan en dan in deeltijd je vwo diploma halen en daarna de uni volgen.

Nikitah86

Re: HBO Rechten, of andere opties? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:53

Ik heb HBO rechten gestudeerd, vorig jaar afgerond.
Ik heb er 4 jaar over gedaan. Om je master te halen vanuit je HBO heb je een aantal opties.
1. Je propedeuse HBO halen (als je alles binnen 2x haalt doe je hier 1 jaar over) en dan instromen in jaar 1 bij de universiteit
2. HBO rechten doen en vanaf de tweede helft van jaar 3 een verzwaard programma volgen om daarna in te stromen in een schakelprogramma en vervolgens, na behalen van je bachelor, je master te behalen. volgens mij ben je dan na je HBO van 4 jaar nog 1.5 of 2 jaar bezig voor je master. Regels hieromtrend veranderden steeds tijdens mijn studie dus hoe het nu precies werkt weet ik niet maar kan je navragen bij het opleidingingsinstituut.
3. Je HBO opleiding op de reguliere wijze afronden en vervolgens naar de universiteit gaan, je krijgt dan 1 a 1.5 jaar vrijstellingen en doorloopt verder het reguliere traject.

Zelf begon ik aan de opleiding begonnen met het idee om na mijn propedeuse weg te gaan, uiteindelijk ben ik bezig met optie 3. Ik heb afgelopen jaar gewerkt en ga aankomend studiejaar deeltijd nog mijn Master halen.

Zelf vond ik het makkelijker om HBO te volgen dan nog een VWO diploma te halen, bij het HBO volg je vakken die passen bij je intresse en bij het VWO volg je toch de algemen vakken.
Uiteindelijk moet je zelf kiezen wat je doet, praat erover met je decaan, die kan je goed adviseren. Daarnaast zou je een bezoek kunnen brengen aan een open dag, daar krijg je een begin beeld en kunnen veel van je vragen beantwoord worden.
Tevens kan je een meeloopdag inplannen, dan loop je mee met een student en kan je een beetje zien hoe het op het HBO in zn werk gaat.

Succes met je keuze!

Nikitah86

Re: HBO Rechten, of andere opties? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:24

Kom zojuist nog een andere optie tegen en moest aan dit topic denken, er is een schakelzone recht. Kan je in een thuisstudie binnen 1 jaar je bachelor hbo 'upgraden' naar bachelor Universiteit. Even googlen en dan vind je het ws wel!
Kosten wel vrij hoog, ca 3800 euro..

Groetjes en succes