Afschuwelijke hekel aan logeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Afschuwelijke hekel aan logeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:50

Vroeger vond ik het al erg, in een vreemd bed slapen. Elke keer weer hoe laat we ook naar bed waren gegaan werd ik om 7 uur wakker en dan wilde ik ook echt meteen naar huis. De laatste keer dat ik bij een vriendinnetje ben blijven slapen was een jaartje of 4 geleden. Ik heb nu een lieve vriend, en ik heb nooit problemen gehad om daar te slapen, waarschijnlijk omdat het gewoon erg vertrouwd voelt bij hem. Dat is natuurlijk heel fijn. Daarmee is het probleem opgelost zou je denken; gewoon nergens meer gaan logeren. MAar dan komt het volgende probleem. Mijn Studie.

Vorig jaar bij de introductiedagen bleven we éen dag slapen in een jeugdherberg. Ik had al mijn moed verzameld, slaapzak gepakt en op stap gegaan. Vóór het avondeten ben ik al naar huis gegaan omdat ik me simpelweg zo rot voelde, ik wilde gewoon mijn eigen bedje, gewoon lekker thuis... Datzelfde studiejaar gingen we een week naar Parijs. Ook toe had ik me helemaal voorgenomen er gewoon voor te gaan, de mensen kende ik niet supergoed, maarja.. iedereen ging, dus waarom niet. Ook hier ben ik weer op het allerlaatste moment afgehaakt.. Gelukkig waren er toen meerdere redenen.. maar de overnachtingen speelden zeker een grote rol. Vlak na de excursie ben ik dan ook gestopt met mijn studie. Dat wil dus ook zeggen dat ik weer ga beginnen met een nieuwe studie, hoezee.

Het is dus wéér raak, ik heb online gekeken naar informatie over de introductiedagen, we gaan 3 dagen naar een vakantiepark op de veluwe... Ik heb werkelijk géém idee wat ik moet doen. Ik ken die mensen niet, ik ben sowieso geen sociaal wonder, al helemaal niet als het zo 'geforceerd' gaat.

Hebben jullie hier ook ervaring mee? Hebben jullie tips? Ik zit letterlijk met mijn handen in het haar en tranen in mijn ogen.. help |(

Perlina

Re: Afschuwelijke hekel aan logeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:53

Ik heb niet echt goede tips, maar hou je altijd voor ogen dat niemand elkaar kent. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:55

Zelfs met mensen die ik al 3 jaar kende (kamp in de 3e klas) vond ik het al afschuwelijk om te gaan, vreselijke heimwee en gewoon het liefst naar het ditchsbijzijnde station te rennen en naar huis te gaan..

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:56

Wat vervelend voor je, met de introductiedagen leer je je studiegenoten toch altijd wat beter kennen..

Maar jep ik heb ook enorme heimwee..Ik neem altijd mijn eigen kussen en dekbed mee.. Dat ruikt dan nog naar thuis en maakt het iets gemakkelijker..
Ook helpt het wel als je verteld dat je gauw last hebt van heimwee. Vaak houden mensen er dan wel rekening mee..

Eventueel zou je ook af kunnen spreken dat als het je niet lukt je gewoon opgehaald word om naar huis te gaan. Dat geeft je meer gemoedsrust..

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:12

Ik zou gewoon niet gaan, je zit je er nu al druk over te maken en zo'n introductie hoort spannend maar vooral leuk te zijn toch? Als ik jou was dan zou ik het of proberen maar wel vantevoren aangeven of het eerlijk zeggen dat je het niet doet omdat het al vaker verkeerd is gegaan. Het lijkt mij dat ze in beide gevallen je eerlijkheid alleen maar zullen waarderen :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:15

Bedankt voor jullie reacties. Aan de ene kant wil ik wel natuurlijk, ik wil mijn studiegenootjes ook leren kennen en ik wil ook weten hoe het de rest van het jaar gaat worden. Gelukkig is daar de eerste dag voor op de hogeschool zelf.
Maar wat je zegt, Hanneke, is natuurlijk wel waar.. ik zit me nu al op te vreten.. laat staan hoe het is als het daadwerkelijk zover is...

Nogmeer tips van jullie? Misschien ook voor in de toekomst?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:17

Ik zou wel gaan, en toch proberen je er een beetje overheen te zetten; blijf tenminste één nachtje slapen (neem desnoods je eigen dekbed mee) en als het dan echt niet gaat, ga dan naar huis.
Die introductiedagen zijn gewoon (vaak) erg leuk, en belangrijk om elkaar te leren kennen, er worden groepjes gevormd en je hoort er bij. Ga anders eens langs bij de dokter om te kijken of die pilletjes oid heeft.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:20

Mij hielp het altijd als ik met mezelf afsprak dat ik het wél ging proberen, maar dat ik opgehaald werd of in ieder geval terug naar huis ging als ik het echt niet zag zitten. Juist die ingebouwde escape-mogelijkheid maakte dat het vaak wel goed ging....

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:20

Ik heb precies hetzelfde probleem dus ook tips gevraagd!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:22

Ik snap je helemaal! Niet dat ik er veel moeite mee heb om ergens anders te slapen, bij mij ligt het iets anders...
Ik woon samen met mijn vriend en ik zou echt geen dagje zonder hem willen slapen. Toen we nog niet samenwoonde vond ik het al erg als het maandag was.. want dat betekende dat we een paar dagen zonder elkaar sliepen.
Nu we samenwonen en elke dag samen slapen moet ik er niet aandenken om een dagje zonder hem te slapen!

Ook ga ik weer studeren in september en zo hoorde ik op gesprek dat we dan ook een paar dagen weggingen met introductie en dan ergens bleven slapen. No way dat ik meega, ik heb geen moment getwijfelt ik ga echt niet mee. Omdat ik al die mensen niet ken (dan vind ik het al helemaal lastig) en omdat ik dan dus me vriend een paar dagen niet zie. En omdat ik dan gewoon heimwee krijg en dat omdat het met mensen is die ik niet ken. Me moeder zegt dat ik het wel moet doen omdat ik ze dan juist leer kennen, en als ik het niet doe ik misschien wel een buitenbeentje word. Liever dat dan dat ik meega, dan leer ik ze wel later kennen!
Gelukkig kan ik ook niet, omdat mijn ouders dan net op vakantie zijn en ik op de hond moet passen. Haha, dat komt goed uit!

Dus ik heb wel ongeveer hetzelfde..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:25

Hmmhm. Dat heb ik ook Moelie, die week daarvoor is mijn vriend in New-York, die komt die dinsdag, de dag dat ik weg zou gaan weer terug, dus dan zou ik hem nóg langer moeten missen. Wat wel een grappig feitje is, is dat mijn vriend precies dezelfde studie aan precies dezelfde school gaat doen.. Als hij dus eerder thuis zou komen.. was ik dus wel mee gegaan, dan had ik in ieder geval nog wat steun aan hem!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:36

Anne. schreef:
Als hij dus eerder thuis zou komen.. was ik dus wel mee gegaan, dan had ik in ieder geval nog wat steun aan hem!

Dan heb je toch eigenlijk al besloten :+
Dat je daardoor buiten de groepje zou vallen zou ik zeer triest vinden.
Voor hetzelfde geld was je ziek geweest en kon je ook niet komen, niet erg eerlijk als je dat opeens er niet bij zou horen?!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:36

Ik zou hélemaal niet gaan, als je het uitlegt zullen ze het wel begrijpen. Vind het ook dikke onzin om zulke weken in te lassen, elkaar leren kennen kan je ook tijdens het jaar :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:43

Ik vind het ook zo geforceerd.. MAar buiten het groepje vallen heeft niets met die intro-week temaken hoor. Van vorig jaar weet ik ook best dat er later nog mensen bij zijn gekomen die absoluut niet buiten de boot vielen. Het zijn immers geen kleine kinderen meer.

Enfin. Er komt overigens ook nog bij dat ik een geval apart ben. Ik heb heel veel eigen tijd nodig. Zelfs na een dag werken heb ik behoefte om even helemaal niets te hebben.. gewoon rustig op bed liggen. In zo'n week heb ik dat absoluut niet en het zou me echt niet verbazen dat ik er best 'krank' van zou worden.

Misschien dat mijn vriend maandag op dinsdag thuiskomt.. maar ik wil het 'm eigenlijk niet aan doen. Die arme ziel heeft waarschijnlijk een flinke jetleg.

edit: Het is niet alleen voor nu, maar ook voor in de toekomst. Dit zal waarschijnlijk niet de laatste keer zijn dat ik ergens moet slapen, waar ik niet wil.. Dus gráág jullie tips :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:50

Wat ik al zei nooit doen wat niet goed voelt.
Of compromis met jezelf en hun gaan en afspreken dat je gaat als het niet meer oke voelt. Meer kun je niet doen, of misschien heb je baat aan iets van bachbloesem dat je je meer thuisvoelt als je daar in gelooft?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:52

Ik denk dat je dit wel vaker hebt gehoord maar kan je jezelf er niet overheen zetten?
Altijd vermijden helpt niet.

Heb je het ook als je op vakantie gaat met je hele gezin?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:02

Het ligt denk ik wat complexer dan dat, MoonChloe, anders had ik er zeker wat aan gedaan. Ik vind het zelf ook niet fijn.

En vakantie.. ja.. vroeger wel, nu eigenlijk niet meer..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:06

Dat is vast zo!
Ik heb geen tips.. ik hoop dat je hier nog wel goede tips krijgt. Succes er mee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:10

Heb je voor jezelf duidelijk WAT het exact is?
Ben je bang 's nachts op een vreemde plek? Wordt je onzeker in een vreemde groep? Kun je het voor jezelf zo duidelijk mogelijk formuleren?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:22

Ninx. Zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik niet zo vreselijk sociaal aangelegd, ik maak niet makkelijk contacten, ik ben erg op mezelf. Ik heb ook veel tijd voor mezelf nodig en vind het daarom niet fijn als er constant mensen om me heen zijn. Dat is het grootste deel. Daarnaast vind ik mijn eigen bed héél fijn.. om het zo maar even te zeggen ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:28

Mmm, daarmee creëer je deze situatie feitelijk zelf voor een deel... anders gezegd: je houdt hem in stand.
Je hebt een waarheid over jezelf verkondigd en die herhaal je als een mantra... "je bent nu eenmaal zo".
Dan is de kans groot dat je inderdaad niet zult slagen in het contact maken met mensen.... en ergens bevalt jou dat prima, ook al vraag je nu om manieren om dat te veranderen.
Het zal je toch op een of andere manier wel dienen je niet teveel met andere mensen te bemoeien, we gedragen ons vaak niet voor niets op een bepaalde manier.
Toch wil je het blijkbaar anders, anders open je dit topic niet.

In een groep mensen kun je prima op jezelf zijn, en tegelijk toch in contact met anderen.
Blijkbaar ben je erg gevoelig en zijn al die indrukken en mensen je al snel teveel.
Het is mogelijk je daar een beetje tegen te beschermen.... ik spreek uit ervaring ;-)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:30

Dat zijn ook niet de meest leuke dingen; introductiekampen. Je kent er dus nog niemand? Opbeurende gedachte: aan alles komt een end ;)
Er zullen vast wel momenten zijn dat je je even terug kunt trekken lijkt me. En aangezien het mensen zijn die dezelfde studie als jou gekozen hebben, heb je vast wel iets gemeen met elkaar en lukt het je vast wel.
Loop je verder vaak tegen dit probleem aan? Of valt er goed mee te leven? Anders zou je nog eens met de HA kunnen praten of er iets mogelijk is. (heb zelf sinds kort een nlp-coach, misschien is zoiets ook iets voor jou?)
Ik vraag me af of je het gewoon niet leuk vindt, logeren e.d. of dat je je echt naar voelt (echte problematiek zeg maar).

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:37

Vroeger ging ik altijd met gemak een hele week weg op turnkamp en nooit heimwee of iets..
Tot ik met iemand op vakantie ging waar ik me zo erg verveelde dat ik ontzettend heimwee kreeg! Ik ben dan ook eerder naar huis gegaan. (waren ook nog wel andere redene voor)
Maar bij mij is het dus zo dat als ik heel de dag bezig ben ik nergens last van heb en 's avonds zo moe ben dat ik zo in slaap val.
Ik zou dus wel gewoon gaan en wat iemand anders ook al zei, als je met jezelf afspreekt dat als het echt echt niet meer gaat dat je dan weg mag/kan... Dat geeft miss een prettig gevoel en kan je gaan denken van, nja ik voel me nu poedersuiker maar ik kan altijd morgen nog naar huis.
en bedenk ook: Alles gaat voorbij. Ik weet dat het moeilijk is als je heimwee hebt om te bedenken dat je over een paar dagen weer thuis bent want je voelt je op dát moment gewoon heel rot.
iig, Succes!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:51

Ik denk dat de meeste mensen het wel heel spannend vinden om nieuwe mensen te ontmoeten en daarmee al meteen zulke intensieve dagen tegemoet gaan. Bedenk dus dat jullie allemaal in hetzelfde schuitje zitten!
Ga in elk geval WEL! Door niet te gaan plaats je jezelf buiten de groep die dus wel al die intensieve dagen met elkaar hebben doorgemaakt. Als je niet gaat, ga je je er bovendien heel rot over voelen (been there!).
En dan nu de allerbelangrijkste tip: geef je over aan de situatie!
Dat is een mentaal iets en hopelijk gaat je dat ook lukken, want het is niet makkelijk. Op het moment dat je het 'vertrouwde' van thuis kunt loslaten, kun je gaan genieten van alle leuke nieuwe mensen.

Zo, dat klinkt allemaal heel makkelijk he?! Dat is het natuurlijk niet, maar probeer in ieder geval te gaan en gewoon maar te zien hoe lang het gaat; je kunt altijd terug toch? Probeer juist niet te veel aan thuis te denken, concentreer je op het heden.
Heel veel succes!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:54

Ik doe het ook ;) Een tijd terug gingen we normaal voor verjaardag van mijn vriend naar zee, daar nachtje logeren... Toen ik het hoorde was ik al niet happy en 's nachts nog besloten datk niet ging :o Er komen dan echt de meest gruwelijke scenario's in mijn hoofd en ik word hysterisch bij het idee dat ik moet gaan :o

Ik ga dus ook niet mee op dergelijke kennismakingsdagen :) Mijn dokter vind het geen probleem om me een briefje voor te schrijven want ik word letterlijk ziek als ik weet dat ik móet gaan.