Mijn oma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:15

Hallo,

Vandaag precies 2 weken geleden werd mijn Oma opgenomen in het ziekenhuis, dit vanwege de vele onderzoeken die zij de aankomende tijd heeft gehad, het was te vermoeiend voor der om steeds op en neer te gaan.
Twaalf jaar geleden werd er borstkanker ontdekt bij mijn Oma, dit was uitgezaaid naar der longvlies. Ze heeft dus nu al heel lang longvlieskanker.
Door medicijnen is dit heel lang stabiel gebleven, tot ongeveer een paar maanden geleden. Wel viel ze heel erg veel af door der pillen, ze woog de laatste tijd nog maar 37 kilo en had erg veel last van der stuitje.
De laatste tijd (ongeveer nu dus een paar maanden) werden de klachten steeds meer, eigenlijk sinds ze andere medicijnen had gekregen (na 5 jaar kunnen de medicijnen minder goed werken, vandaar dat ze andere kreeg).
Ze had last van der buik en er bleek vocht tussen der darmen te zitten. Daarna volgde al die andere onderzoeken tot 2 weken terug dus.
Sinds een week weten we dat ze een tumor in der bekken heeft zitten, een erg snel groeiende tumor...
Toen had ik al verwacht dat ze het ziekenhuis niet meer uitkwam.
Vorige week Vrijdag kreeg ze een operatie, er zouden buisjes in (ik geloof) der urineleiders worden geplaats. Na 1 buisje kreeg ze een benauwdheidsaanval en toen stopte ze direct met de operatie, ze kwam op de intensive-car terecht.
Al vrij snel ging het weer beter maar helaas had ze sindsdien wel af en toe een benauwdheidsaanval, daarom kwam ze aan de zuursstof-infuus.

Ze kreeg af en toe een morfine-spuit als ze erg veel last had van pijn. Gisterochtend nog had ze ineens een heftige pijnaanval en sinds vanmorgen zit ze aan de morfine-infuus en slaapmiddel-infuus.
Ze krijgt dus vanaf vanochtend continu morfine en slaapmiddel toegediend, hierdoor is ze in een soort coma geraakt maar dat was daarvoor al een beetje. Ze had de puf niet meer om der ogen open te houden en om te praten.
Ik hoorde al van mijn moeder (haar dochter dus) dat ze in een soort coma lag met der ogen wagenwijd open.

Net ben ik nog bij der geweest om afscheid te nemen, want ze verwachten dat ze vanacht rustig inslaapt. Wel heeft een erg sterk hart want mijn Oma is al 12 jaar ziek, en heeft al heel veel meegemaakt en zelfs nu in deze situatie vecht der hart nog door.
Toen ik er net was had ze der ogen gelukkig niet meer wagenwijd open, maar half.. het zag er behoorlijk akelig uit.
Ook is ze nog meer afgevallen en der wang aan 1 kant was helemaal ingevallen, er zat een hele kuil in.
Het enigste geluid dat me Oma maakt was ademen en af en toe snurkte ze een beetje... ze trok af en toe ook nog een wenkbrauw omhoog maar dat was het... Ze komt niet meer bij en ligt compleet in coma, afwachtend totdat ze overlijd.

Ik was afgelopen vrijdag voor het laatst geweest en toen was ze nog een beetje aanspreekbaar, ze was toen al erg moe maar af en toe werd ze wakker en zei ze wat.. Ook had ze 's avonds nog even televisie gekeken.
Dat het zo snel kan gaan, dat is echt onbegrijpelijk!
Om der alle pijn en leed te besparen hebben ze dus sinds vanmorgen besloten der een slaapmiddel en morfine-infuus te geven.
Ik heb net afscheid van der genomen en voor mijn gevoel heeft ze het wel gehoort. Jammergenoeg is dit niet te achterhalen maar voor mijn gevoel had ze het wel in de gaten, want ze knipperde 1 kort heel snel met der ogen en begon sneller en luider te ademen.

Nu zit ik hier thuis, afwachtend op een telefoontje dat Oma overleden is... Mijn moeder en haar zussen zijn constant in het ziekenhuis en blijven er ook slapen. Waarschijnlijk is het vanacht zover.
Ik kan het nog steeds niet begrijpen, al 12 jaar lang zo ziek, nooit.. maar dan ook nooit heb ik der horen klagen!
Mijn Oma is een taai iemand, dat is wel gebleken. Ik zal altijd aan der blijven denken en gelukkig heb ik net nog goed afscheid van der genomen voor mijn gevoel. Als ik vandaag niet meer was geweest had ik er denk ik spijt van gehad.

Sorry voor mijn nogal lang verhaal maar ik moest het even kwijt. Ik vind het zo ontzettend zielig voor der!

Barbabientje

Re: Mijn oma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:17

Sterkte weet hoe het kan zijn! Heb alleen het tegenovergestelde meegemaakt..mocht je interesse in het verhaal hebben via pb:)

kus

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:23

Meid ik weet precies hoe je je voelt, mijn oma is bijna 7 maanden geleden aan kanker overleden en ik snap nog steeds niet hoe het zo snel heeft kunnen gaan. Ik mis haar zo vreselijk erg..Vooral het wachten op breekt je op, t kan nog wel is langer dan je verwacht gaan duren.
Heel veel sterkte de komende tijd!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:29

Bedankt voor jullie reacties!
Veerle90; ik heb je een PB gestuurd..

WillemTntJee; ja het duurd echt onwerkelijk lang.. ik had verwacht dat ze al eerder zou overlijden omdat ze de laatste dagen sowieso niet meer at en dronk. 2 Dagen geleden had ze alleen nog maar een beetje jogurt op verder niks.
Ik mis mijn Oma nu al, ik kwam zowat elke dag bij der langs en vertelde der altijd vanalles.. kon echt goed met der praten.
Ik vind het vooral zo zielig omdat ze al zoveel heeft meegemaakt en al zolang ziek is.

Mijn Opa had ook kanker (longkanker) en die heeft zich vorig jaar in Maart in laten slapen omdat hij dit niet wou meemaken (zoals mijn Oma nu dus meemaakt). Met hem had ik ook een goede band. 's Morgens afscheid genomen en 's avonds zag ik hem al opgebaard liggen! Maar toch was dat anders.. Ik kon van hem afscheid nemen toen die nog leefde en gewoon nog 'normaal' was zegmaar. Maar Oma lag net in coma en dat is zo vreemd! Ze leeft nog wel maar ook weer niet echt meer..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 19:06

Ongeveer een halfuur geleden belde mijn moeder, om te vertellen dat mijn Oma nu ongeveer een uur geleden overleden is.
Ze is rustig ingeslapen en ik ben hartstikke blij dat ik vanmiddag ondanks mijn getwijfel nog wel ben gegaan. Ik heb rustig op mijn manier afscheid van der kunnen nemen en heb toen ook gezegt dat ze maar moest gaan rusten, omdat het zo wel goed was.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:11

heel veel sterkte met het verlies!
nu heeft ze de rust die ze verdient!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:19

Och meissie toch ;( ... véél sterkte; voor nu én voor de tijd die komen gaat :(:) !

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:27

Enorm veel sterkte :(:) :(:)

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:30

Heel veel sterkte met het verlies! Ik herken ook wel wat dingen uit je verhaal. Ik ben mijn opa vorig jaar verloren aan longkanker. Het is echt een rotziekte die je helemaal kapot maakt! Heel goed dat je nog langs bent geweest, op deze manier heb je toch afscheid kunnen nemen. Ik ben ook de nacht ervoor nog bij mijn opa geweest. Ik vond het verschrikkelijk om te zien maar heb wel afscheid kunnen nemen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:31

Heel erg veel sterkte !!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:29

Jeetje wat rot zeg :( Fijn dat je op jouw manier afscheid hebt kunnen nemen, ik denk dat je daar, zeker bij het verwerken ervan, nog veel aan gaat hebben.

Ik hoop dat je veel mooie herinneringen hebt aan je oma, die neemt niemand je meer af!

Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:04

ik wens jullie allemaal heel veel sterkte met dit verlies. fijn dat je nog afscheid hebt kunnen nemen

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 03:30

Veel sterkte de komende tijd. Fijn dat je toch nog geweest bent om afscheid te nemen.