Mag je werkgever je zomaar inplannen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vedette

Mag je werkgever je zomaar inplannen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:30

Even een vraag voor iemand anders.
De persoon is kwestie is al jaren in dienst bij de AH. Hij werkt alleen op de zaterdag (8uur) en in overleg extra.
Voor de komende zomer heeft hij niet aangegeven extra te kunnen werken. Nu hebben ze hem zonder overleg voor een aantal dagen doordeweeks ingepland, dit gaat dan om 2 á 3 uur per dag. Hij heeft aangegeven dat hij deze dagen niet kan. Nu is hij vandaag opgebeld dat ze hem zomaar mogen inplannen omdat het vakantie is en dat de baas wel contact met hem opneemt en dat hij gewoon moet komen werken.

Een aanvulling waarom hj niet doordeweeks kan werken: hij is opzoek naar een andere baan ivm deeltijdstudie vanaf september. Hij is nu bezig (twee weken) in zijn proeftijd. Er is nog niets zeker. Hij heeft dit aan de telefoon gezegd vandaag. De teamleider (niet de baas) vond dat hij dit moet melden, maar het is nog niet zeker of hij daadwerkelijk bij dat bedrijf aan de slag gaat. Hij heeft een proeftijd. Hij heeft een opzegtermijn bij de AH, maar omdat hij maar 8 uur in de week hoeft te werken op zaterdag zou dit prima te combineren zijn.

De afspraak dat hij op zaterdag werkt is een mondelinge afspraak. In het contract staat dat hij niet verplicht is meer dan 12 zaterdagen per jaar te werken. Hij werkt iedere zaterdag, al jarenlang. Dit is ook na te zoeken.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:37

Ah heeft dit ook bij mij gedaan toen ik er 7 jaar lang werkte. Ik moest toen werken naast stage terwijl ik meerdere keren had aangegeven dat ik niet kon. Toch ingepland en ook verteld dat ik niet kon komen werken en dat zij daar rekening mee zouden houden.
Vol blijven houden dat hij dan niet kan en ook niet heeft aangegeven dat hij vaker kan werken dat dat in het contract staat. Ze proberen het elke keer weer.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-07-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:38

Ik heb ook een paar jaar in een supermarkt gewerkt, als cassiére.
Normaal gesproken, buiten de zomervakantie om, horen de werkgevers met je te overleggen voor het overnemen van extra uurtjes, maar in de zomervakantie hadden ze bij ons inderdaad ook een andere regel. Ze hebben mij toen gewoon ineens extra uren gegeven. In eerste instantie was ik het daar helemaal niet mee eens, maar ik moest wel komen opdraven. Gelukkig voor mij had ik deze dagen geen andere plannen, dus ben ik maar wel gewoon gegaan.

Ik vind het maar een vreemde regeling hoor..

C_arola

Re: Mag je werkgever je zomaar inplannen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:39

Deze regeling had ik niet in de vakanties. Dit ging altijd in overleg en aangeven of je meer kon werken als dat mogelijk was.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:40

Typisch een actie voor een supermarkt.
Ik heb bij de Digros gewerkt daar flikte ze ook zulke dingen..
Ik heb altijd gewoon geweigerd, maarja ik had de baan opzich niet nodig.
Ik heb er trouwens niet langer dan een maand gewerkt omdat ik totaal niet met hun op kon schieten en zij niet met mij.
Meneer de baas dacht dat ik wel even s'avonds ging werken op zaterdag terwijl ik had aangegeven dat ik dit niet wilde.

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:40

Deze regeling over de zomervakantie is tot dit jaar nog nooit bekend geweest. Ik ben zelf 6 jaar in hetzelfde filiaal werkzaam geweest (tot september) en deze regel is blijkbaar ingesteld zonder dit vooraf te verkondigen door de nieuwe bedrijfsleiding die in januari is gekomen. Het werd vandaag ineens aan de telefoon gemeld. Als hij dit had geweten had hij wel laten weten dat hij niet extra kon werken. In voorafgaande jaren is alles nl in overleg gegaan...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:48

Als hij hier niet van op de hoogte is geweest dan is hij dat nu ook niet verplicht. Je hoort als medewerker op de hoogte gebracht te worden van nieuwe afspraken/regels en dat is kennelijk niet gebeurt.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:51

Gewoon zeggen dat hij doordeweeks al een andere baan heeft.
Als AH gaat lopen doordrammen raken ze hem op de zaterdag ook nog kwijt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:57

LZP -> STW

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:01

Ik ben zelf bedrijfsleider, Ik plan mijn meiden in op de data waar ze beschikbaar zijn.

Als zij hebben aangegeven niet te kunnen werken dan is het voor mij vervelend maar dan plan ik ze ook niet in!

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:06

ElanII schreef:
Gewoon zeggen dat hij doordeweeks al een andere baan heeft.
Als AH gaat lopen doordrammen raken ze hem op de zaterdag ook nog kwijt.

Dat raken ze sowieso, alleen wilde hij pas ontslag nemen zodra zijn proeftijd afgelopen is en de nieuwe baan definitief. Dan wilde hij op goede voet de laatste 4 weken op zaterdag afmaken. Nu zou het makkelijker zijn als hij per direct weg kan :Y)

Hij heeft overigens aan de telefoon vandaag laten weten (toen hij gebeld werd dat hij de extra uren gewoon moet werken) dat hij in een proeftijd is voor een andere baan en daarom niet extra kan werken. De teamleider werd hierop boos en zei dat hij dit had moeten melden en dat de manager nog wel contact met hem opneemt.
Ik heb al nagezocht dat hij een andere baan mag hebben, zijn werk bij de AH komt er niet onder te lijden, want hij kan gewoon zijn 8 uur op de zaterdag werken zonder problemen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:14

Mijn vriend werkt bij de plus. Hij is in deze zomervakantie ook zomaar ingeplant zonder te overleggen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:15

Het zou voor de ah fijner zijn geweest als ze het wisten maar het is niet verplicht. Het slaat dus ook nergens op dat hij het had moeten melden en dat de manager nog contact met hem op zal nemen.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 22:58

Wat mensen zeggen over dat er in de vakanties zomaar meer ingepland mag worden is natuurlijk complete onzin. Als hij normaal alleen op zaterdag werkt, blijft dat ook gewoon in de vakantie's zo. Als je afspraken maakt heeft de werkgever er namelijk helemaal niks mee te maken wat jij buiten die tijd om doet. Of dat nou naar school gaan is, proefwerken ergens anders of de hele dag op een bankje hangen. Het is toch te gek voor woorden dat een werkgever even uit zichzelf bepaald een beroep te doen op jou vrije tijd.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:38

Dit deed m'n baas bij Bijou Brigitte ook. Had ik een weekje vakantie en ineens werd ik 4 dagen extra (zo'n 20 uur) ingedeeld zonder te overleggen. Om onder andere die reden ben ik daar weg gegaan, zo wil ik niet dat er met me omgegaan word.
Ik ben vaak niet te beroerd om extra te werken, maar wel in overleg en wel met de mogelijkheid om nee te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:42

Het mag alleen in overleg gebeuren. Als je alleen voor de zaterdagen bent aangenomen staat dit ook in je contract. Dus mogen ze je niet inplannen voor de dagen daarbuiten en al helemaal niet zonder eerst te overleggen. Dus diegene mag dit gewoon weigeren ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:49

contract en cao goed doorlezen.
AH staat er om bekend dat ze hun rechten meestal wel goed kennen. Ben bang dat AH in z'n recht staat al is het voor en medewerker niet altijd logisch.

@Miss_Montana: er staat niet altijd een dag vermeld in het contract. Vaker juist niet, omdat er bij verandering ook het contract moet worden veranderd wat nadelig kan zijn voor beide partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:52

Wat raar zeg, op mijn werk is mij netjes gevraagt of ik extra wilde werken en tot hoeveel uur. Ik heb tot 100 uur per maand gezegt en ben nu ingeplant voor 99 uur haha

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:55

Wat een vreselijke rotstreek.
Mijn zusje heeft ook eventjes bij de ah gewerkt op zaterdag toen ze 16 was. Midden in de stad in een filiaal dat het meest open is van alle supermarkten in de buurt.
Was haar eerste baantje. Op de eerste dag zou ze 8 uur werken, van 8 tot 4, maar moest ze uiteindelijk tot 8 werken omdat ze te weinig mensen hadden. Bovendien was ze meteen ingeplant voor de zondag erna... Zonder overleg allemaal. Verder waren alle leidinggevenden ongelovelijk gemeen tegen al die 16-jarige kassameisjes.
Dit gezeur ging net zo lang door tot ze ontslag nam.
Echt ik zou nooit bij de ah gaan werken tenzij je heel sterk in je schoenen staat tegenover je leidinggevenden, je hoort het zo vaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:37

superwoman schreef:
@Miss_Montana: er staat niet altijd een dag vermeld in het contract. Vaker juist niet, omdat er bij verandering ook het contract moet worden veranderd wat nadelig kan zijn voor beide partijen.

Tot nu toe stond het wel in de contracten die ik heb gehad. Bij eventuele veranderingen moest ik dan ook opnieuw ervoor tekenen :) Ik dacht eigenlijk dat dat standaart was maar kennelijk dus niet.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:05

Bij mij stond in het contract ook niet de dagen, alleen de uren dat er max gemaakt werd.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:31

Vedette schreef:
Hij heeft overigens aan de telefoon vandaag laten weten (toen hij gebeld werd dat hij de extra uren gewoon moet werken) dat hij in een proeftijd is voor een andere baan en daarom niet extra kan werken. De teamleider werd hierop boos en zei dat hij dit had moeten melden en dat de manager nog wel contact met hem opneemt.
Ik heb al nagezocht dat hij een andere baan mag hebben, zijn werk bij de AH komt er niet onder te lijden, want hij kan gewoon zijn 8 uur op de zaterdag werken zonder problemen.

Volgens mij hoef je dit alleen te melden als het om een vergelijkbare baan bij de concurrent gaat, dat mag alleen in overleg, maar verder ben je dat volgens mij niet verplicht. Zo stond het in elk geval altijd in mijn contracten, en dat lijkt me ook logisch. Als ik bij mijn indiensttreding heb afgesproken ergens donderdag en vrijdag te komen werken, en ze plannen me woensdag in, dan gaat het hun niks aan waarom ik dat niet wil. Al wil ik mijn tenen gaan na-tellen, wat maakt dat uit? Als zij de afspraken willen aanpassen, moet dat gewoon in overleg en heb ik alle recht om te weigeren.

Natuurlijk hangt het wel af van wat voor contract je hebt. Maar als je een oproepcontract met weigeringsrecht hebt, kunnen ze gewoon gaan fietsen. Natuurlijk is het netjes om als werknemer flexibel te zijn hierin, maar kan het niet dan kan het niet, punt. En als werkgever moet je dit soort zaken ook gewoon overleggen. Ik heb nu een contract waarbij ik bij wijze van spreken zeven dagen per week opgeroepen kan worden (minimaal 24 uur van tevoren), en ik mag niet weigeren, maar ik weet dat mijn werkgever dit nooit zal doen. Hij zal het altijd vragen, en juist daardoor ben ik dan weer bereid zo vaak mogelijk die extra dingen toch op te pikken.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 05:40

Deed AH bij mij ook altijd... Ik had mondelinge afspraken met AH gemaakt maar die gelden niet. Werd altijd ingepland als ik niet kon en soms ook voor belachelijk weinig uur. Bij mijn stiefbroertje deden ze het ook. Die moest bijvoorbeeld komen werken terwijl hij naar school moest. En je kon het wel 10 keer zeggen maar élke keer deden ze het weer.

Bij AH heb je alleen een contract met een bepaald aantal uren, over dagen worden geen afspraken gemaakt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:00

Hij moet zijn contract eens nakijken. Als hij aangenomen is voor de zaterdag lijkt mij werken op andere dagen nog altijd in overleg te moeten gaan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:01

Kieffer, mondelinge afspraken zijn ook rechtsgeldig, over het algemeen. Ze moeten natuurlijk alleen wel willen toegeven dat die gemaakt zijn.