Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:57

Ik snap het niet :P

Urenlang geplozen en gezocht op internet , uiteraard o.a. de site van de Belastingdienst , maar ik kom er NIET uit !

Ik heb dus een eenmanszaak. Heb zojuist een bedrijfswagentje aangeschaft om wat mobieler te zijn met spullen / pakketten enzo.
En omdat de opslag van mijn voorraad niet aan huis ligt , ik word het zachtjes aan wel een beetje zat om elke keer met de fiets heen en weer te gaan.

Daarnaast ga ik over een paar maanden verhuizen , ik heb dan aan huis ook wat meer ruimte voor opslag.

MAAR : ik werk ook nog bij een werkgever , gewoon in loondienst. En zodra ik verhuisd ben zal ik daar ook met de auto naartoe moeten , dit doe ik nu op de fiets.

Ik heb dus sowieso een auto nodig om bij mijn werk te komen.

Nu is mij door de accountant verteld dat ik mijn bedrijfswagentje ook prima zakelijk kan gebruiken als vervoer naar mijn normale baan.
En dat dat dus zakelijke kilometers zijn. Nou prima , heel fijn :)

MAAR , nu heb ik het voor de zekerheid zojuist toch even nagevraagd bij de Belastingtelefoon en die zeggen : nee joh natuurlijk niet , dat je naar je werkgever gaat heeft immers geen belang voor jouw zaak , dus het zijn privé-kilometers.

Nou lekker dan.... ergens begrijp ik het wel hoor , want het zijn idd. geen kilometers voor mijn zaak , maar aan de andere kant : het is een eenmanszaak , als persoon en als zaak ben je dan helemaal met elkaar vervlochten. Ik verhuur mezelf in principe toch aan mijn werkgever dus is het toch zakelijk ? Ik heb er immers inkomsten van....

En dat hele zakelijke / privé - kilometers / bijtelling gedoe dat je bij moet houden voor je kilometer-registratie , dat is toch eigenlijk gebaseerd op een werknemer die van zijn werkgever een auto van de zaak krijgt ?

Dat is op mij sowieso al niet van toepassing , want ik heb zelf , als zijnde een eenmanszaak , dit bestelbusje gekocht...ben dus geen werkgever en geen werknemer , betaal mezelf ook geen loon....val ik dan überhaupt wel zo streng onder die regeling ? Ik kan nergens info vinden hoe het in mijn situatie nu precies zit.

Vind het op zich sowieso wel een interessant vraagstuk waarvan ik erg benieuwd ben naar het antwoord / de mogelijkheden , maar ik heb dus geen idee waar ik moet zoeken om uit te kunnen zoeken hoe ik dit nu het beste aan kan pakken....

Heeft iemand wellicht tips waar ik meer over dit onderwerp kan vinden , of is er heel misschien zelfs iemand die meer hierover weet (die in een zelfde soort situatie zit ?) en zo lief wil zijn om me van wat info te voorzien ?

Ik heb echt even geen idee hoe ik dit nu uit moet puzzelen om het zo verstandig mogelijk aan te pakken.
Er zullen best handige mogelijkheden zijn , iets slimmers (en wel eerlijk natuurlijk , ik wil geen gedonder !) dan domweg die bijtelling maar erop zetten ?

En daarbij : klopt die bijtelling überhaupt wel , want die zet een werkgever er dus op je loonstrookje bij begrijp ik , en die situatie heb ik sowieso al niet want ik krijg dat busje niet eens uit loondienst :P

Kortom : ik loop helemaal vast , heb er de ballen verstand van en kan niks vinden van toepasselijke regelgeving....wat nu ??

Natuurlijk zal ik sowieso nog (bijna) dagelijks in de opslag moeten zijn dus zou ik vanuit huis naar de opslag zakelijk rijden , en dan vanuit de opslag naar mijn werk "privé"...dus wat dat betreft valt er nog wel iets te redden.

Maar ik vind het toch een hele maffe situatie dat ik woon-werk verkeer als privé-kilometers op zou moeten geven , als ik dat ga doen dan ben ik volgens mij een sukkel :o

_Michelle_

Re: Auto-van-de-zaak bijtelling ? Privé / zakelijk ? HUH ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:05

Je hebt aan mij niet zo heel veel maar ik snap de onduidelijkheden die je bedoelt. Ik heb ook een eenmanszaakje, vorig jaar maart een auto gekocht. Heb toen ook veel gelezen over of ik hem op naam van mijn zaak moest zetten of niet. Mijn vader zei dat ik hem beter gewoon prive kon houden dus heb ik maar naar hem geluisterd :+ De kilometers die ik zakelijk rijd die registreer ik in mijn administratie, maar dat zijn ook wel eens kilometers die ik voor mijn zaak in mijn ouders auto rijd.
Ik ga dit topic even in de gaten houden :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:05

Ik ben niet kapot van de antwoorden van de belastingtelefoon ze hebben vaak niet echt veel diepgaande verstand ervan. Je accountant hoort je dit goed uit te leggen anders ga je naar een belastingconsulent/adviseur/boekhouder die meer ervairng heeft met eenmanszaken. Vooral bij startende eenmaanszaken zijn er veel voordelen die accountantskantoren niet kennen.

Je zet de auto gewoon op de zaak einde van het jaar betaald je de prive bijtelling en de bonnen van onderhoud en tanken gaan in de bank/kas. Verder niet moeilijk doen.
Je betaald dan 25% van de catalogus waarde aan de belastingdienst per jaar. Daarvoor hoef je de kilometers niet bij te houden. Heb je een grote bestelbus dan is het 22% bijtelling.

Ik heb nog een mooi document hierover in mijn mail als je mij je adres stuurt stuur ik hem door.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:08

Kan jullie maar een goede tip geven: start je een eenmanszaak ga niet naar de grote accountantskantoor maar zoeken ene kleine meer op de belasting en prive sector gericht bedrijven. Dit hebben veel meer detail ervaring en vaak goedkoper.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:13

Bedankt :)

Sowieso vertrouw ik niet meer zo op boekhouders / acoountants , ik heb er verschillende gehad en de huidige dure hoogopgeleide accountant vertelde dus dat die woon-werk kilometers zakelijk zouden zijn...het is altijd wat , je weet pas of je een goede hebt of niet , als ze een fout maken die je zelf spot , en daar heb je hun nu juist voor......

Kan ik wel weer naar een ander toe gaan maar de ellende is : ik weet niet of die wel het meest voordelige advies geven. Als ik het wel wist of ze hun werk goed doen en geen kansen missen , dan had ik ze niet nodig :P

Echt startend ben ik ook niet meer volgens mij , dat is dacht ik de eerste 3 jaar of 5 jaar van je onderneming...?

Ik ben nu aan het 6e jaar begonnen.

Bijtelling snap ik eigenlijk ook geen fluit van , heb ik me niet heel erg in verdiept maar als ik zie dat je jaarlijks 25% van de cataloguswaarde bij moet tellen dan denk ik *doink* dat is wel heel bizar veel.

Dan heb je die auto bvb. 8 jaar en heb je al 200% bijgeschreven :?

Ik zal daar wel ergens een afslag missen neem ik aan :P

(voel me echt een kneus nu :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:26

Ja klopt daarom is het ook niet meer interessant om een hele dure auto te rijden voor de zaak, je betaald je scheel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:37

Okee ! Ik heb me er echt nooit in verdiept , heb altijd alles gefietst , ben nu 29 , heb al 11 jaar mijn rijbewijs en heb nu mijn eerste auto : het goedkoopste en zuinigste bestelbusje dat er is.... :P Een dieseltje Fiat Fiorino.

Heeft ook maar 2 stoelen en vriendlief heeft een gewone personenauto die wat prettiger geveerd is , dus echt privé-gebruiksvriendelijk is de Fiat nu niet bepaald :P

Ik heb bij die 25% bijtelling echt het gevoel dat je dan duurder uit bent dan als je gewoon privé een auto aanschaft :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:57

pmarena schreef:
Ik heb bij die 25% bijtelling echt het gevoel dat je dan duurder uit bent dan als je gewoon privé een auto aanschaft

Dat is in de meeste gevallen wel zo, kennis van mij betaald €250 euro per maand voor een Vito busje...
Vind het echt niet normaal, daar rijdt ik mijn auto voor. Alleen de kosten voor duur onderhoud heb je niet meer maar daar is wel alles mee gezegd. Begin dit jaar hebben wij heel veel lease auto's teruggenomen omdat ze een goedkopere wilden (Lagere cataloguswaarde)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:03

Hm ! Typisch joh !

Die bijtelling op zich kan ik nog wel begrijpen , maar het moet toch nooit dúúrder kunnen worden dan dezelfde auto gewoon privé kopen.....? Anders zijn het nog ergere mafkezen dan ik al dacht :P

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:40

Tja toch zijn er een hoop die een busje rijden en ook prive rijden. Als ze ongveer dezelfde auto prive zouden rijden zijn ze veel duurder uit.
Ik rij een zuinige clio (van de zaak) en betaald prive aan bijtelling echt weinig daar kan ik prive echt geen auto voor rijden.

Als je echt een oud busjes rijdt die ouder is dan 15 jaar zijn er nog weer andere regels?. Dan betaald je nog veel minder.

Als je weinig prive rijdt met je auto zou ik kilometers bijhouden dan hem dan wel op de zaak zetten maar geen prive bijtelling doen. Er zijn echt een hoop trucjes.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:46

Chiqa schreef:
pmarena schreef:
Ik heb bij die 25% bijtelling echt het gevoel dat je dan duurder uit bent dan als je gewoon privé een auto aanschaft

Dat is in de meeste gevallen wel zo, kennis van mij betaald €250 euro per maand voor een Vito busje...
Vind het echt niet normaal, daar rijdt ik mijn auto voor. Alleen de kosten voor duur onderhoud heb je niet meer maar daar is wel alles mee gezegd. Begin dit jaar hebben wij heel veel lease auto's teruggenomen omdat ze een goedkopere wilden (Lagere cataloguswaarde)

Een Vito busjes nieuw is ook niet goedkoop vergis je niet dat je vaak toch luxer rijdt.

Je moet proberen de factuur waar de catalogus waarde op staat zo laag mogelijk te houden dit scheelt in de bijtelling :D.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:00

De bijtelling voor een bestelbusje voor een eenmanszaak, werkt dat hetzelfde dan de bijtelling van een lease-auto?
Dus als je minder dan 500 km per jaar rijd dat je dan onder de bijtelling uit kan komen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 08:08

Ja hoor , zover ik begrijp wel :j

Maar je moet die 500 km dus wel kunnen verantwoorden d.m.v. een km-registratie.

Op zich overwoog ik die bijtelling nog wel te nemen zodat ik niet steeds hoef te gaan schrijven , maar het is blijkbaar ècht belachelijk duur.... :\

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:10

Is het in jouw geval niet voordeliger de auto prive te rijden en zowel je werkgever als bij je eigen bedrijfje de gereden kilometers te declareren??

Ik denk dat dit in jouw geval de meest handige oplossing is.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:12

Je moet die 25% bijtellen bij je inkomsten! En dus niet 25% belasting betalen. Over die 25% betaal je belasting in het tarief waar je in valt :).

Als jij jezelf verhuurt aan je werkgever (niet in loondienst maar een soort van detachering vanuit je eigen bedrijf zeg maar) dan kan je die km's zien als zakelijk bij mijn weten. Als jij NAAST je eigen bedrijfje nog in loondienst bent dan niet, dan zou die auto inbezit van je werkgever moeten zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:15

Citaat:
Is het in jouw geval niet voordeliger de auto prive te rijden en zowel je werkgever als bij je eigen bedrijfje de gereden kilometers te declareren??

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken.

Wat die bijtelling betreft, daar gaan mensen echt ver in.. we hebben hier een werknemer die betaald een bijtelling van 1024 euro per maand! Hoe gek ben je dan. 8)7

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:20

maar kort door de bocht

wat is wijzer zakelijke auto met tevens prive km (dus naar je normaal betaalde werk rijden)
of prive auto met tevens zakelijke kilometers ?

en waar zit het turnpoint waar je beter auto zakelijk of beter prive kan houden

catalogus waarde is dat de dagwaarde ? of de nieuw waarde vd auto ? maw oude auto werkt dan dus negatief
en nieuwe is dan dus in verhouding goedkoper ..

(ben ook al even aan het puzzellen .. zitten in het zelfde schuitje als pnamernma ongeveer .. )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:21

Abeltje77 schreef:
Citaat:

Wat die bijtelling betreft, daar gaan mensen echt ver in.. we hebben hier een werknemer die betaald een bijtelling van 1024 euro per maand! Hoe gek ben je dan. 8)7

jezoes .. hoe duur is die auto dan wel niet ??

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:26

Ik heb pas een auto gekocht en hem niet op de zaak gezet. De bijtelling gaat inderdaad over de cataloguswaarde. Dus als je geen nieuwe auto koopt gaat je bijtelling nog steeds over de nieuwwaarde. Dan kun je beter kilometers bij houden en daar een factuur van sturen. Zeker als je voor de zaak niet heel veel rijdt.

Mijn advies is toch om naar een goede accountant te gaan. Ik zou niet naar een klein kantoortje gaan maar juist naar een grote. Deze zijn veel beter op de hoogte van alle regels.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:32

had de allergrootste in de buurt genomen
heeft me heel heel veel geld gekost :(
(en niet omdat ze duur zijn maar door de fouten die er gemaakt zijn
zoals geen aangifte doen .. boetes van de belasting .. je bljift immers zelf verantwoordelijk
die jurispredentie daarover was het jaar NA deze ellende ..
verplichte maandelijkse aangiftes ,een kas van 30000 opgeven ipv 30,00
met als excuus tja type foutje en er dan zelf achteraan moeten om het recht te zetten ...gromm)

ben weer heele erg hard naar een kleinere toe gehold :Y)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:32

over het bijhouden van de max 500 km prive te rijden kilometers kan ik alleen maar zeggen, houdt het goed bij, door de crisis loopt de overheid behoorlijk wat inkomsten mis en nu is het checken hierop een stuk groter.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:34

Falona schreef:
De bijtelling voor een bestelbusje voor een eenmanszaak, werkt dat hetzelfde dan de bijtelling van een lease-auto?
Dus als je minder dan 500 km per jaar rijd dat je dan onder de bijtelling uit kan komen?

edit 500 prive dus

dat is ook wel weinig :o
dan moet ik ieder bezoek aan mijn familie als bezoek aan boomloosrijden opgeven _O-
pnamerma misschien is het goedkoper als we de spullen halen ipv laten opsturen :')
Laatst bijgewerkt door nickyu op 07-07-09 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:34

Abeltje77 schreef:
Citaat:

weet jij wat je eigen auto je maandelijks kost met alles erop en eraan, verzekering, reparaties, afschrijving en belasting ? zit je er niet ver vanaf hoor.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:38

zit gelukkig een heel stuk lager garny ..wij betalen alles meegenomen minder dan de helft :o

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:47

Citaat:
nickyu schreef:

jezoes .. hoe duur is die auto dan wel niet ??

hmmmm..... cataloguswaarde van € 125.000 ??? Ach, ieder z'n ding... moet je kijken hoeveel geld sommigen van ons nu uitgeven voor slechts 1 PK! }:0

Op autoenfiscus.nl vind je een rekensheet die je kan helpen te bepalen wat verstandiger is: privé of zakelijk. De auto van de zaak (en dan niet alleen de leaseauto) is DE melkkoe van de fiscus helaas. :(

Volgens mij maakt het ook nog verschil of je bij je werkgever onder een arbeidscontract werkt (dus in loondienst) of onder een overeenkomst van opdracht (zgn. ZZP'er dus). In dat laatste geval zijn je verreden kilometers voor je opdrachtgever ;) wel zakelijk. In het eerste geval kan je eenmanszaak door de fiscus worden aangemerkt als 'Resultaat uit overige werkzaamheden'. Dan telt je werk bij je werkgever dus niet mee bij je eenmanszaak.

Wat interessant is voor je moet je echt even voor laten rekenen door een goede boekhouder, er zijn veel mogelijkheden en regelingen (bijv. kleine ondernemersregeling) die van invloed kunnen zijn die ieder hun voor- en nadelen hebben. Zo bestaat de mogelijkheid om je contract te laten ontbinden en door te gaan als ZZP'er, zijn je kilometers zakelijk maar dan heb je (veel!) meer ondernemersrisico en moet je aan andere regeltjes voldoen.

Kortom: laat je goed adviseren door iemand waar je vertrouwen in hebt!