Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:48

Hai,

Mijn vriend en ik zijn er beide aan toe om uit huis te gaan én om samen te wonen. Na een maand samen het huis te hebben gerunt van mijn ouders ivm hun vakantie weten wij het zeker: wij willen er samen voor gaan.

Maar, nu komt het financiele vraagstuk: is het haalbaar?
Ik hoef dus niet in de binnenstad te wonen, in een woonwijk of net buiten de stadskern is ook prima. Wil wel iets hebben waar wij langere tijd in kunnen blijven: een heel klein appartementje is niet ideaal dus.
Ik heb geen flauw benul van de kosten van bv water, gas en stroom of inboedelverzekering.

Vriendlief verdient netto 1000 euro in de maand, ik verdien nu niets. De auto kost zo'n 50 euro per maand. Ziektekostenverzekeringen worden nog betaald door ouders. Net zoals mijn studie en paard. Dus dat valt er even buiten.

Kun je voor 1000 euro per maand samen leven en wonen?

Achterom

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:49

Kort antwoord: ja dat kan. Maar het is geen ruim budget.
Het een en ander hangt enorm af van je vaste lasten...

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:50

Het lijkt mij bijna niet mogelijk.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:50

Alles kan, maar ik denk dat het financieel wel krap wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:50

Daar ben ik dus zo benieuwd naar: wat kun je verwachten van de kosten mbt water,gas en licht?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:51

Hm dat hangt natuurlijk voor een deel af van hoe duur de huur van je huis is. Wij betalen bijv. redelijk wat maar hebben wel een rijtjeshuis met tuin e.d.
Voor gas heb k geen idee wat je kwijt bent (hebben wij niet, alleen stroom). Water + stroom zijn wij ongeveer 100 euro pm aan kwijt. Dan nog verzekeringen (inboedel e.d.), gemeentebelastingen, boodschappen enz.

Wij doen t met iets meer per maand (wel zonder auto), maar kan niet zeggen dat we t krap hebben :)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:51

Wil je gaan huren of kopen?

Ik denk dat je erg krap gaat zitten .. maar het is te doen!

Ik ken iemand die nu een 1 kamer appartement huurt een paard erbij heeft en een auto die verdient ong. 1200 per maand.

Ze kan alles gewoon betalen maar uitgaan bios extra dingen leuke uitjes BBQ houden enzo kan ze helaas niet doen..

vuurneon

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:52

Dat is dus vraagstuk 2: willen wij nu huren, of straks kopen?
Ik ben in februari hopelijk klaar met de studie :)

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:53

De vaste kosten gaan misschien allemaal net lukken, maar je hebt ook nog onvoorziene kosten.......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:53

Jij woont toch in het noorden? Dat scheelt in ieder geval enorm op de prijs die je gaat betalen voor een huisje.
GWE is enorm afhankelijk van de situatie..

De eerste jaren hadden wij geloof ik zelfs nog wel minder te besteden en wij redden het in ieder geval prima :j
Maar vind jij het een fijn idee om te leven van het salaris van je vriend?
Ik had er destijds geen moeite mee, maar sommige anderen moeten er niet aan denken, vandaar :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:54

Trek van die 1000 euro eens af:

Huur (misschien kun je huursubsidie krijgen? scheelt ook weer..)
Vaste lasten (water/gas/elektrisch) rond de 200 euro (gok ik)
Verzekeringen (avp + inboedel)
Gemeentebelastingen/heffingen
Benzinekosten van auto
Boodschappen +/- €50 per week?

Is wel heel krapjes met zijn 2en als je ook nog leuke dingen wilt blijven doen.
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 06-07-09 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

WillemYntJee

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je genoeg hypotheek krijgt om een huis te kopen op alleen het salaris van je vriend van 1000 euro. Dus dan kom je op huren uit, waar natuurlijk ook niks mis mee is. Je kan dan wel niet investeren in een huis (en dus eigenlijk geld weggooien), maar zodra je wel genoeg inkomen hebt om te kopen ben je dr ook zo vanaf :)

Achterom

Welshcobfan schreef:
Dat is dus vraagstuk 2: willen wij nu huren, of straks kopen?
Ik ben in februari hopelijk klaar met de studie :)

Ik zou met kopen wachten tot je financiele situatie wat duidelijk is. Dus als jij een baan hebt.

Anoniem

Maak gewoon eens een begroting van alles wat er betaald MOET worden per maand (vergeet bv je ziektekostenverzekering, terugbetalen studieschuld, auto-onderhoud en benzine niet), en noem dan je besteedbare bedrag aan huur/hypotheek, levensonderhoud en belastingen/verzekeringen eens? Dat geeft een realistischer beeld.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:55

Sta je ingeschreven voor sociale woningbouw. Zo ja, kijk eens op hun site wat zij aanbieden en voor hoeveel.

Sta je niet ingeschreven, kom je in de particuliere woningmarkt terecht en deze ligt qua prijs een stuk hoger! Dan zou je het niet redden!

Hoeveel was je de afgelopen weken kwijt aan boodschappen? Zal zeggen 300 euro
Afhankelijk van het huis betaal je 100 tot 150 euro aan gas/electra,
ongeveer 10 tot 15 euro in de maand aan water,
kabeltelevisie is 16 euro, internet is al gauw 25 euro
Inboedelverzekering kan je checken op bijvoorbeel http://www.centraalbeheer.nl

Ik denk dat je weining overhoud voor dingen als onvoorziene uitgaven, een evt. auto, kleding en andere dingen!

O ja, en natuurlijk je zorgverzekering van 0ng. 100 euro per persoon
Laatst bijgewerkt door Mootje op 06-07-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:55

Kopen zal denk ik heel lastig worden qua hypotheek etc omdat jij niets veriend.. verder ben ik daarin niet zo thuis dus kan je verder geen info over geven.

Je moet zowiezo ervan uitgaan dat gemiddeld appartement (1 a 2 kamer) zo rond de 700 euro ligt soms incl gas water elactra en soms niet. Daarbij zal water gas electra zo rond de 100 per maand zijn bij normaal gebruik dus zegmaar 800 per maand dan heb je 200 euro voor boodschappen en extra dingen ik denk dus dat je erg krap gaat zitten..

EDIT: ik praat nu over gemidd. appartementen in de provincie Utrecht
Laatst bijgewerkt door ArabicQueen op 06-07-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:56

Nee dan wordt wel heel lastig.. Wanneer je een goedkope huurwoning hebt (waarvoor je minimaal 3 jaar ingeschreven moet staan met een woonpas vaak) en je ook nog in aanmerking komt voor huursubsidie is 1000 euro nog steeds heel weinig.

Stel, de huur van je woning met de huursubsidie ervan af is €350,-. Voor gas, water en licht ben je al snel 50 euro per maand kwijt. Dan heb je nog je auto, je benzine, je verzekeringen ed. waardoor je op totaal al wel aan €700 euro vaste lasten komt.. Per week ben je ongeveer €70 aan eten en drinken kwijt (als je goedkoop boodschappen doet want wij halen iedere dag verse groenten en zitten hier ver bovenheen), dat maal 4 (aantal weken in de maand) is €280,-..

ofwel, je houdt dan 20 euro per maand over := dus als je een keertje gaat stappen, kan je samen max 20 euro uitgeven...

Kopen gaat zeker niet lukken met dat salaris!

Waarom wacht je niet gewoon tot je allebij een fulltime baan hebt1?

tita

Kort antwoord mijn eigen visie :n

Ben in mijn eentje 900 euro kwijt per maand en dat is excl ziektenkosten

WillemYntJee

Dat hangt heeel erg af van waar je woont hoor AQ!
Wij betalen maar 500 euro voor een heel rijtjeshuis ;) Friesland is veeel goedkoper dan de randstad.

Pashon

de kosten wat betreft gas water en licht zijn allemaal afhankelijk van de grote van het huis/ flatje waar je zit, hoe hoog je de verwarming hebt in de winter, hoe lang je douched, hoeveel sfeerverlichting je hebt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

€1000,- is erg krap zelfs voor het noorden. (woon daar zelf ook)
het zou best kunnen, maar dan kan je niet eens gaan stappen niet uit eten al helemaal gene paard onderhouden.

zou het zelf niet doen eerlijk gezegt, lijkt me niks om elk dubbeltje meerdere malen om te moeten keren.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:57

50 euro in de maand voor je auto? Dat is weinig, zo'n auto wil ik ook wel! Ik heb een Opel Corsa, naast het tanken kost het me per maand alleen al aan verzekering €21 en daarbij nog je wegenbelasting, onderhoud (APK, grote/kleine beurt) en natuurlijk benzine!

Een budget van €1000 lijkt mij heel erg krap. Ik woon nu ook samen met mijn vriend en hebben het soms al lastig om van 2 goede salarissen rond te komen. Nu leven wij heel ruim en betalen we alles zelf (2 auto's, paard, koopwoning, zorgverzekering) maar er komt echt veel bij kijken. Huur, gas, water, licht, inrichting, boodschappen, telefoonrekening, belastingen.

Samenwonen is echter wel heel leuk natuurlijk! Krijg jij geen uitwonende beurs?

Denk daarbij eens aan je inrichting, een wasmachine? Wat als die stuk gaat?
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 06-07-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:57

mo_van_dijk schreef:
Hoeveel was je de afgelopen weken kwijt aan boodschappen? Zal zeggen 300 euro
Afhankelijk van het huis betaal je 100 tot 150 euro aan gas/electra,
ongeveer 10 tot 15 euro in de maand aan water,
kabeltelevisie is 16 euro, internet is al gauw 25 euro

Boodschappen etc is misschien handig om te kijken bij http://www.nibud.nl. Ik geef er in ieder geval géén 300 euro per maand aan uit. 250 is voor ons een realistischer schatting en dan zit ik aan de hoge kant.
Kabeltv kun je vervangen door digitenne (7,95), wij hebben internet+bellen voor 29 euro per maand...

De tip is in ieder geval wel om kritisch te kijken waar je het beste af bent voor dat soort dingen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:58

Je wil een huis huren? Of kopen?
Als je huurt kun je voor all incl gaan. Kopen lijkt me niet te kunnnen. Sta je al lang genoeg ingeschreven om een huisje te kunnen krijgen van de woningbouw? Of ga je via Direct Wonen oid zoeken?

Even een voorbeeld:

Wij woonden in een klein appartementje in Tilburg, vrij dicht bij het centrum. Wij betaalden inclusief gas, water en licht € 680,-. Daar kwam internet en televisie nog bij. Dit appartementje werd na 1 jaar echt te klein voor 2 personen. Qua boodschappen zijn wij nogal big spenders, maar je zou met € 50,- per week rond kunnen komen. Dat is dus € 200,- per maand.

Stel dat jij een iets groter appartementje / huisje zou hebben. Dan kom je nog wel op die prijs, waar je dan ook wil gaan wonen, als je niet via de woningbouw kan huren.

Dan ben je dus kwijt:
- € 680,- appartement
- € 20,- internet
- € 200,- boodschappen
- € 50,- auto

En hou je nog € 50,- met zijn 2en over om van te leven (kleding, overige uitgaven, auto)
Lijkt me erg krap worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:58

950 is besteedbaar :)

Kopen zit er nu op dit moment niet in, dus dat is pas haalbaar als ik ga werken (zeg dat mijn startsalaris rond de 2500 bruto ligt).

Maar wij willen niets in de binnenstad hebben, want dat is te duur. Buiten de stadskern is voor ons ook een optie, dat scheelt toch wel.

Onvoorziene potje hebben wij wel, mijn spaarrekening á 2000 euro. T is niet heel veel, maar een kapotte wasmachine kan iig vervangen worden ;)
Beurs krijg ik allang niet meer: na 4 jaar studie is het kraantje dichtgedraaid en ik wil geen studieschuld hebben.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:58

WillemYntJee schreef:
Dat hangt heeel erg af van waar je woont hoor AQ!
Wij betalen maar 500 euro voor een heel rijtjeshuis ;) Friesland is veeel goedkoper dan de randstad.

Heb er daarna even bijgezet dat ik nu over prov utrecht praat ;) sorry voor de onduidelijkheid