Bokkers ik heb jullie hulp nodig. Ik at vroeger bij mijn familie in Israel altijd een taart/cake die vochtig was gemaakt met iets zoets, of het nou suikerstroop was of ananas sap o.i.d. dat weet ik niet meer. Heeft iemand een idee wat ik bedoel en wat het recept zou kunnen zijn? Het had dus de structuur van een cake, maar er zat iets van vloeistof bij...
heb het recept even bekeken maar dit is het niet. er kwam in ieder geval geen jam aan te pas....
Echwel
Geplaatst: 06-07-09 14:45
Jiddische cake.. men neme half pond roomboter, half pond suiker, half pond zelfrijzend bakmeel 4 zakjes vanillesuiker of wat vanillesiroop en 4 eieren Suiker en meel door elkaar heen roeren, warme boter erbij tot het een massa is (gewoon met de houten lepel niet met mixer) daarna 1 voor 1 de eieren erdoorheen en als laatste de vanillesuiker of vanillesiroop..
Dit in een voorverwarmde oven net niet gaar bakken, dus als je sateprikker eruit komt moet het nog ietsiepietsie kleven
Echwel ik hoopte al dat jij de oplossing zou hebben!!! hoe lang zou die er ongeveer inmoeten dan? en op welke stand van de gasoven?
en deze cake blijft dus vochtig? je bent geweldig
hoe gaat het met jou en je dochter??
Echwel
Geplaatst: 06-07-09 14:57
Ik doe de electrische oven op 180 graden, het eerste kwartier potdicht houden en daarna ongeveer nog een half uurtje.. Gewoon even erbij blijven en met een sate prikker voelen..
(klein) Dochters gaan prima dank je wel
Tivoli
Geplaatst: 06-07-09 15:32
Ik ken ook een andere cake,die je bereid in een springvorm,en er naderhand siroop overheen giet die intrekt. Ga even bedenken waar ik die vandaan had, hij is heerlijk,en mierzoet
Gevonden, zoiets was het:
Pesach-cake
Ingrediënten 5 eieren (losgeklopt), 150 g walnoten (fijngehakt), 100 g gemalen amandelen, 200 g suiker, sap en schil van 1 sinaasappel, 2 tl kaneel Voor de siroop: 500 g suiker, 500 ml water, 1 el citroensap, 1 el rozenwater Voorbereiding Verwarm de oven voor op 180 graden. Bereidingswijze Maak eerst de siroop, zodat deze kan afkoelen. Kook suiker, water en citroensap 10-15 minuten. Roer het rozenwater erdoor. Laat afkoelen en zet in de koelkast. Meng alle ingredienten voor de cake door elkaar. Bedek de bodem van een cakevorm met aluminiumfolie of vetvrij papier. Vet in met olie en giet het cakemengsel erin. Bak de cake in 1 uur in de voorverwarmde oven goudbruin. Stort hem meteen als hij uit de oven komt in een schaal met een hoge rand. Verwijder de folie of het papier en snijd de cake in plakken. Schenk de siroop over de warme cake. Draai na 30 minuten de cakeplakken om zodat de siroop er goed in kan trekken.
edit: recept toegevoegt
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 06-07-09 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt
cake is klaar, heb hem overal ingeprikt en met helft van de siroop overgoten...straks over een half uurtje doe ik de res eroverheen..ben werg benieuwd!
Houd vooral je tandenborstel bij de hand,want je glazuur barst waar je bijstaat Ik vind hem erggg lekker,wel heel machtig.
Ben benieuwt of hij bij jou gelukt is,bij mij was de siroop de eerste paar keren te dun,waardoor de onderkant van de cake uit elkaar viel omdat het werkelijk doorweekt was
sooooo heel zoet idd hahaha, volgende keer maak ik hem met meer citroensap en iets van ananas sap of sinaasappelsap...
maar dit is idd wat ik zocht, dus thanks voor de tip
de suikerstroop is precies dik genoeg, heb hem ruim 15 minuten laten inkoken. En nu ik de cake twee keer heb omgedraaid is ie goed verdeeld in de cake...morgen maar eens proberen, cake is altijd lekkerder de dag erna!