Mijn tuin is een drama

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

Mijn tuin is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:20

Hoihoi,

Ik heb volgens mij behoorlijk goed gezocht, maar ik kan geen topic vinden hierover.

Sinds halverwege maart woon ik weer alleen in een eengezinswoning. Tot die tijd was er altijd afgesproken dat mijn ex de tuin zou opknappen en bijhouden. Zelf weet ik er niets van, ik heb geen gereedschap en vooral geen tijd (werk 40 uur, heb 2 hondjes en een paard).

Ik krijg nu (zeer terechte) klachten uit de buurt, vooral mijn achtertuin is een oerwoud van lang gras met een hoop onkruid. Ik heb nu een grasmaaier, die er maar moeilijk doorheen komt, maar dat is gelukt. Maar nu zit ik met heel veel onkruid wat ik er met veel moeite wel uitkrijg (iemand hier ook nog tips voor?). Maar hoe dan verder? Ik heb geen budget, gelukkig kan ik wel ergens gratis tegels op de kop tikken. Maar het schijnt dat je dan moet afgraven en dan wit zand leggen ofzo? Dus dat kan ook niet.

Heeft er iemand goedkope en leuke tips om m'n tuin op te knappen en fatsoenlijk te laten zijn? Ik ben echt een beetje wanhopig, ik heb er geen verstand van maar ik wil ook geen ruzie enzo.

Dank jullie wel!

Paardenmeis1

Re: Mijn tuin is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:22

Heb je geen vader/broer/vriend/neef/kennis die een weekendje kan helpen?

Verder kan je denk ik het beste een keer langs het tuincentrum. Er zijn zat manieren om gemakkelijk van onkruid af te komen, maar je moet het wel bijhouden.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:26

Je kan in iedergeval op de site gratisaftehalen.nl hele leuke dingen scoren.
Als je iedere dag even wat onkruid weg haalt kost het je minder tijd dan dat je alles op een dag wilt doen.
Voor straatwerk is idd een zandbed nodig, maar zand hoeft niet zo duur te zijn.
Als je een onderhoudsvriendelijke tuin wilt hebben, kan je alles bestraten en dan met bloembakken werken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:33

Ik zou inderdaad kijken naar de mogelijkheden om te bestraten. Dat kost nu wel veel tijd maar daarna ziet het er netjes uit en heb je weinig onderhoud eraan.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:39

Oeh lekker klusje.
De tuin van mijn zus was ook één groot oerwoud, dit hebben we enkele weken geleden met zijn alle aangepakt. := Onkruid is hardnekkig en als er veel staat krijg je het nooit in 1 keer allemaal eruit. Er komt altijd wel weer wat terug. Maar zoveel mogelijk incl wortel eruit trekken.
Lang gras maaien is ook niet echt handig. Het gras bij mijn zus was zo 1.00-1.20 m hoog denk ik, dat hebben we eerst met de hand geknipt.... Grasmaaier ging er echt niet doorheen.

Ik zou persoonlijk nooit de hele tuin bestraten, daar houd ik persoonlijk niet van. Een stukje gras is ook niet zo veel werk en is een stuk gezelliger. :j

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:41

Ik zou als ik jou was een onkruidspuit gebruiken en al het onkruid (en evt. gras) doodspuiten. Daarna krijg je het makkelijker weg.
Daarna idd. een laagje zand aanleggen en tegels. Leuke stoeltjes en een tafeltje erbij. Eventueel wat ophangen aan de schutting en bloembakken erbij. Ik ben het met Nathalie eens; een hele tuin bestraten vind ik ook niks. Maarja, als je niet zo'n tuinierder bent.
Je kunt ook in maart volgend jaar zaadjes zaaien en zo een wilde bloementuin creëren.

en.. die site: gratisaftehalen.nl is trouwens wel leuk :D Kende ik nog niet

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:50

ik zou gewoon even iemand vragen die je helpt en leuke plantjes neer zetten of versierdingen zelf maken daar word het ook heel mooi van!! bijv. vlinders van stukje ijzerdraad en panty is heel mooi!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:59

Ik zou gewoon hulp vragen aan vrienden (of familie) om even in een dag die tuin aan te pakken en daarna gewoon bij te houden. :)

Tegels vind ik wel veel onderhoud, hoor :+ . Al dat mos en dat onkruid er tussen, ik word er gek van!!! Mieren bouwen hier graag holen, dus er ligt ook overal zand. Ik ben ook geen tuinierfreak, maar omdat ik het wel netjes wil houden, moet ik toch 1 a 2x per week even aan de slag. ;)
En ja, je kunt gif tegen mos, onkruid en mieren spuiten, maar ik blijf het een gedoe vinden met een groot oppervlakte. :+

Mijn voortuin heeft kleine tegeltjes. Achter heb ik voornamelijk gras en een terrasje met ook van die kleine tegeltjes. Dat gras vind ik heerlijk. Ja, je moet het af en toe maaien, maar het is heerlijk om op te liggen, te spelen (heb een dochter) en voor de konijnen, die er graag lekker rondrennen. Het is lekker groen als je naar buiten kijkt (we hebben achter ons huis ook een parkje) en daar hou ik van.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:11

...neem een datum...vraag zoveel mogelijk mensen om je te helpen eerst dat oerwoud neer te halen en alles zo glad mogelijk te maken....op zoek naar spullen, neem daar ook een lief iemand voor met een aanhangwagen en scheur alle spullen bij elkaar om vervolgens een dag te plannen om alles erin te gaan leggen....dit gaat je niet alleen redden en heb je echt hulp bij nodig..vraag ook of mensen oud tuingereedschap hebben wat ze kunnen missen??....en idd, gratisaftehalen.nl is echt ene goede site!!..maar ook marktplaats is vaak een hoop gratis!

succes hoor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:15

is de club van 100 misschien een idee?
http://clubvan100.rvu.nl/
kun je een oproepje plaatsen en misschien zit er bij je in de buurt wel iemand die je helpen wil?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:22

bij de meeste gemeenten kan je kub zand gratis krijgen, verder kan je gewoon wat rollen gras neer leggen kost ook heel weinig. en inderdaad staan er genoeg adv. voor gratis af te halen tegels enzo

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:35

Denk er wel aan dat de situatie voor gras wel gewoon goed moet zijn he? Een paar jaar geleden wilde mijn vriend ook gras in de voortuin omdat dit zo gezellig leek en makkelijk te onderhouden was, maar wij hebben hier nooit een wateraansluiting aan de voorkant van ons huis gehad om te kunnen sproeien, en de tuin staat bijna de hele dag in de volle zon. Niet ideaal dus... Op het moment dat ik dit aan het typen ben is hij het gras eruit aan het halen O:).

Hier komen donker grijze leistenen, die we voor weinig via mijn oom kunnen krijgen die in tegels handelt. In het midden laten we een stuk onbetegeld, en daar komt een hortensia-struik in met buxus er omheen in een vierkant.

Bij jou gaat het denk ik alleen om de achtertuin? Daar zul je vast een aansluiting op het water hebben, dus besproeien is geen probleem denk ik. Gras is wel erg mooi :).

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:47

Een bijrijder zoeken voor je paard die als tegenprestatie niet de stal uitmest :+ maar je tuin bijhoud???

Beetje zottigheid natuurlijk. Gelukkig heb je meer aan de reacties die hierboven al zijn genoemd :D zitten best een paar nuttige tips tussen.

Een tijdje geleden heb ik ook het oerwoud in mijn achtertuin moeten omkappen ... na een paar weken ontzettend hard ploeteren is er dan toch eindelijk een tuin ontstaan. No chance dat ik die laat terugvallen naar oude staat! Zit veel te veel werk in. Met een uurtje in de week onderhoud weet ik de tuin toch onwijs netjes te houden.

Succes ermee!!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:19

Dank jullie wel allemaal voor het geweldige meedenken! Ik ben alweer meer gemotiveerd, heb ideeën en krijg er zin in. Waar bokt al niet goed voor is :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:22

Jui! Nog een dramatuin!

Joh, ik heb een achter- én een voortuin en ik wordt er doodmoe van. Werk fulltime, 's avonds bij paard, wanneer moet ik die kl*te tuin nou doen.

Ik hou het maar een beetje bij door telkens alles uit te trekken, tot het overwoekerd is en dan weer uittrekken...

Wordt er moedeloos van en heb ook geen geld om kiezels oid te laten storten in de voortuin.

Soms verlang ik naar een flatje met balkon....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:23

heb je niet een foto?
misschien komen er dan nog veel meer tips?
(het is mijn werk...tuinman/vrouw...het is dat ik in frankrijk woon anders had ik je gerust willen helpen..)
Het kan toch nooit een grote oppervlakte zijn?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:27

Bij mij gaat om 60 m2 en 78 m2
Daar kan toch best veel woestheid (en wild gras) in groeien :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:34

tja...als er veel onkruid in groeit is zelfs een vierkante meter al veel....het lijkt mij inderdaad moeilijk om full-time te werken en dan ook nog een tuin bij te houden...nu zijn de avonden wel lang dus kan je s'avonds nog wat doen..

Het beste werkt toch gewoon er uit trekken,en het wortelonkruid met een spitgreep te lijf gaan....goed voor de spierballen!
Ik weet alleen niet waar je het onkruid moet laten in nederland,hier gooi ik het op de aanhanger en rijdt het dan de berg af de wildernis in...maar dat is frankrijk.

het beste is inderdaad een vrijwel onderhoudsvrije tuin,met tegels of grind(iets meer onderhoud..onkruid)en dan een aantal potten met zomerbloeiers erin en in het najaar viooltjes ofzo.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:35

Ik weet niks van tuinenonderhoud, sorry ;) .

Maar ben ik de enige die het raar vind dat de buurt klaagt over jouw tuin? Ik bedoel, hoe hoog jij je eigen gras (en onkruid) laat groeien is toch je eigen zaak? Zolang het niet overwoekerd naar andere tuinen dan.

Of ben ik raar :+ ?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:36

Ik ken het probleem. Te veel tuin en te weinig tijd. Voortuin hou ik zoveel mogelijk bij om eventueel gezeur te voorkomen (klein dorp, veel geroddel) Gelukkig maar 1 buurvrouw die uitkijkt op zij- en achterkant en die is best begripvol over het feit dat ik mijn tijd liever anders besteed. Toen ik mijn oude pony nog had haalde ik die wel eens op om even te maaien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:38

bravespots@...nee hoor je bent niet raar....mensen hebben graag wat te klagen als ze in een straatje wonen en de hele dag door het raam zitten te turen of er iets gebeurt...
waarschijnlijk zijn ze bang dat het onkruid zich uitzaait,of ze vinden het een rotgezicht en weigeren de andere kant op te kijken....want je ergens aan ergeren is voor sommigen heel leuk tijdverdrijf....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:42

geerke schreef:
tja...als er veel onkruid in groeit is zelfs een vierkante meter al veel....het lijkt mij inderdaad moeilijk om full-time te werken en dan ook nog een tuin bij te houden...nu zijn de avonden wel lang dus kan je s'avonds nog wat doen..

Het beste werkt toch gewoon er uit trekken,en het wortelonkruid met een spitgreep te lijf gaan....goed voor de spierballen!
Ik weet alleen niet waar je het onkruid moet laten in nederland,hier gooi ik het op de aanhanger en rijdt het dan de berg af de wildernis in...maar dat is frankrijk.

het beste is inderdaad een vrijwel onderhoudsvrije tuin,met tegels of grind(iets meer onderhoud..onkruid)en dan een aantal potten met zomerbloeiers erin en in het najaar viooltjes ofzo.

Je beschrijft hier gewoon mijn droom....

Ik heb al besloten dat ik ga sparen om mijn voortuin leeghalen en afvoeren en dan worteldoek erin een kiezels erin aan weerszijdvan van het tuinpad. Dat pad ligt er gelukkig al.

Het is alleen zo verrekkes duur...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 12:44

Oh ik ga dit in de gaten houden!!

Ik krijg 15 juli de sleutel van mn (huur)huisje en de voortuin is súperleuk en netjes, achter is vreselijk!
Vorige bewoner kon niet met de buurvrouw overweg, resultaat is een vern**kte en verwilderde coniferenhaag, gras is voor d ehelft dood voor de helft onkruid en de tegels liggen los en steken omhoog uit enz

Maar 1 verschil, er zijn er die hier in de voortuin onkruid tot een meter hoog hebben staan dus over mn achtertuin zullen ze niet gaan klagen ;)
Maar wil zelf graag een leuke tuin!

Ik ben zelf van plan om álles dood te spuiten(inl gras, dat ligt met een hobbel erin, dus niet mooi vlak...)
tegels eruit en via marktplaats oid leuke tegels voor een klein prijsje zoeken en dan terras+paadje naar berging en naar de poort opnieuw te bestraten.
Daar tussen in gras met langs de rand een strookje grond en daar wat vrolijk gekleurde planten, en op het terras een paar leuke mini boompjes in een pot, evt aan de berging wat plantenbakjes ophangen met gekleurde bloemetjes erin

Ik hou van groen en veel vrolijke kleurtjes in de tuin, mn voortuin is ook echt superleuk maar achter...

Ik hou dit topic dus in de gaten!

Ow wat ook ideaal is, dat was bij het huis van mn ex en mij, actertuin was volledigd betegeld, paar plantenbakken erin met klimop die tegen de schtting groeide met gekleurde bloemen, paar mini boompjes in potten en wat hangende plantenmandjes aan de muur.
Zijtuin was volledig gras en alleen de voortuin moesten we bijhouden met onkruid plukken/schoffelen enz

Maar mn tuin van nu is groter dan die achtertuin en dan wordt het wel heel veel stenen denk ik ;)

marleen_usar

Ik heb onkruidspul en dat werkt goed,scheelt weer in het werk ook.

joplin_1

Ik ken het probleem mijn man en ik zijn op een gegeven moment stukjes bij beetjes begonnen nadat ik hem voor de keuze heb gezet of we beginnen er nu aan of ik laat een tuinarchitect komen, kies maar ;) . Als je uit eindelijk aan de gang gaat en je tuin steeds meer ziet opknappen krijg je er ook vanzelf lol in om verder te gaan. Het hoeft ook niet in 1 dag klaar te zijn. Succes met je tuintje.