Boete gekregen maar klopt niet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

topsylover

Boete gekregen maar klopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:20

Hallo, :)

Ik heb gister een boete thuis gekregen, maar volgens mij is er iets fout gegaan met de gegevens want dit stond erin:

Omschrijving overtreding: Als bromfietser bij het ontbreken van een fiets/bromfietspas niet de rijbaan gebruiken.
en locatie: Veenlustpassage
En de datum en tijd is op een dinsdagavond.

Ten eerste ben ik een snorfietser en geen bromfietsre. (blauw plaatje)
Ten tweede, de Veenlustpassage is een stuk overdekt winkelcentrum, en welke gek rijdt daar nou doorheen met zijn brommer :? .
En de datum en tijd is dus op een tijd wanneer ik nog nooit in het centrum ben geweest.

Ook staat er boven dat ik voor deze overtreding staande ben gehouden, maar ik ben 1x aangehouden en dat ging heel ergens anders om. :?

Oftewel deze boete staat vol met fouten, en mijn zus zei dat als er iets verkeerd aan de boete is hoef ik hem niet te betalen, want het is wel even 60 euro die ik straks kwijt ben!

Moet ik de boete nu gewoon betalen of kan ik hier iets aan doen?

Riddershow

Re: Boete gekregen maar klopt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:21

Als het goed is staat er ook ergens wat je moet doen als je bezwaar wilt maken....

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:22

Volgens mij moet je een brief sturen naar de politie en die kijkt dan of het wel of niet klopt (bezwaar aantekenen). Voor de zekerheid anders even naar de plaatselijke politie bellen, daar weten ze hoe het precies zit. Vaak moet je het eerst wel betalen en krijg je als blijkt dat de boete foutief was, je geld weer terug gestort.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:27

Bel ze maar even, en leg het ze eventjes uit.
Er hoort inderdaad ergens te staan wat je kan doen om bezwaar te maken.

Heeft iemand niet gewoon een grapje met je uitgehaald?
Mijn vader heeft als 1 april grap een brief laten zien namens politie Amsterdam Amstelland,
dat ik te hard had gereden en een boete moest betalen etc.
Hij werkt daar, dus hij kon makkelijk zo'n brief en boete voor mij maken.
Ken je niet iemand die bij de politie werkt?
;)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:31

Bedankt voor jullie reacties. :) Ik denk dat ze nu gesloten zijn, dus ik bel maandag even voor opheldering.

@ Noukerd: Nee ik ken niemand die bij de politie werkt, en het ziet er behoorlijk echt uit, dus denk niet dat het een grap zou zijn!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:32

Je kan als het goed is bezwaar aantekenen. Ik weet van mijn vader dat hij ook wel eens ergens geflitst is waar hij nooit was geweest. Hij heeft toen de foto opgevraagd en daar was een hele andere auto op te zien. Maar dit gaat voor jou niet op denk ik.
Ik zou dus de politie opbellen en je probleem voorleggen en vragen wat je kan doen, en of zij het voor je kunnen uitzoeken. Want ze moeten als het goed is het juiste kenteken etc hebben. Misschien heeft iemand een verkeerde naam opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:35

Iig altijd wél eerst betalen, anders krijg je aanmaningen en dan gaat het behoorlijk hard omhoog. Dan staat er op de boete hoe je bezwaar kan maken. Krijg je gelijk, dan krijg je het geld terug..

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:40

Mijn broer werkt bij de K-mar, en die heeft mij gezegd toen ik een verkeerde boete binnenkreeg dat ik hem niet moest betalen en dan een bezwaarschrift aan moet tekenen.. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit als je betaalt en je krijgt je gelijk met een bezwaarschrift..

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:45

topsylover schreef:
@ Noukerd: Nee ik ken niemand die bij de politie werkt, en het ziet er behoorlijk echt uit, dus denk niet dat het een grap zou zijn!

Het zo wel een grappige boete geweest zijn,
dat je met je brommer door het winkelcentrum heen gereden bent.
:D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:51

is je kenteken plaatje wel eens gejat? dan kan het zijn dat er iemand anders is met jou kenteken plaatje en dat ze daar de gegevens van opgevraagd hebben?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:53

Heeft niet iemand je snorfiets geleend?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 14:58

Ja ik heb hem weleens uitgeleend, maar ik ben nog nooit op een dinsdagavond in het centrum geweest, dus dat is onmogelijk!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:00

Nee, maar als bijv je broer hem geleend had kan die wel in het winkelcentrum geweest zijn.
Als ze dan de gegevens van het kentekenplaatje overgenomen hebben....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:00

En de persoon die je brommer leende?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:01

Klopt t kenteken wel?

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 15:03

Ja het kenteken klopt wel, daardoor weten ze mijn adres waarschijnlijk ook.

En het kan gewoon niet dat ik hem toen aan iemand heb uitgeleend, want mijn zus heeft haar eigen brommer dus die neemt mijn brommer niet mee.

Ik zal maandag wel even verhaal gaan halen bij de politie, misschien dat het er dan wat duidelijker van word. :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:15

Wat raar zeg, maar ik zou er ook zo snel mogelijk achteraan gaan.
Ik zou er zelf voor kiezen om persoonlijk langs te gaan, dan zien ze je gezicht er ook even bij.

Maar goed uiteindelijk hoop ik dat het je allemaal duidelijk wordt!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:31

Van wie heb je de boete ontvangen?
CJIB?
Dan hoort er op de brief te staan (achterzijde) wat je kan doen als je het er niet mee eens bent.
Gewoon snel een bezwaarschrift (brief) sturen en nog beter met bewijs dat jij het niet geweest kan zijn.
Als het om een aanhouding gaat, kan je de gegevens opvragen daarvan.
Als jij eerder bent aangehouden en iets had 'misdaan', hadden ze je gelijk een boete moeten geven. Die acceptgiro volgt dan inderdaad later, via CJIB.
Waar was jij voor aangehouden dan? En waar en wanneer was dat?
Is de datum op de brief hetzelfde of niet?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:36

Ik zou hem ook in ieder geval betalen, daarna kun je bezwaar aantekenen. En als jij zeker weet dat je dit niet bent geweest, en je kunt dat aantonen, hoef je je meestal geen zorgen te maken volgens mij :).

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:42

Dat is raar.

Wij hebben vorige keer gebeld voor een boete die niet klopte. Onze auto zou geflitst zijn in tilburg, maar wij zijn nooit daar geweest. Toen hebben ze het uitgezocht en bleek de computer een fout te hebben gemaakt en hebben ze hun exuses aangeboden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:54

Siets schreef:
Ik zou hem ook in ieder geval betalen, daarna kun je bezwaar aantekenen. En als jij zeker weet dat je dit niet bent geweest, en je kunt dat aantonen, hoef je je meestal geen zorgen te maken volgens mij :).

Jij helpt duidelijk NIET: als het een boete is van CJIB heb je 30 dagen de tijd voor een bezwaar.
Als je eerst betaalt, ga je dus akkoord met de boete!

Je bedoeling is vast goed Siets, maar als je niet weet hoe dingen werken, kan je beter niets zeggen.

Het kan haast niet anders dan van CJIB zijn; een andere instantie kán namelijk geen betaling van verkeersovertredingen eisen.
Is het wel iets anders, dan zou ik eerst bellen of dat allemaal wel klopt.
En met bellen bedoel ik eerst de politie en dan de instantie die op de brief staat. ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:56

als je bezwaar maakt, hoef je idd nog niet te betalen! Pas als bezwaar afgewezen wordt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:15

Is je legitimatiebewijs ooit gestolen? Want er staat dat je bent staande gehouden, dan verwacht je toch dat je je ID moet laten zien?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:29

Misser schreef:
Is je legitimatiebewijs ooit gestolen? Want er staat dat je bent staande gehouden, dan verwacht je toch dat je je ID moet laten zien?

Juist! Dat bedoelde ik ook met je aanhouding.
Je moet jezelf dan legitimeren en het zou dan wel erg vreemd zijn dat iemand op jouw bromdinges zit en jouw legi laat zien, toch? ;)
Bij een aanhouding wordt zeker een legi geregistreerd en het kenteken. Dat moet toch wel hetzelfde zijn.
Als er enkel een kenteken wordt beboet en de geregistreerde legi blijkt heeeeel iemand anders te zijn, is er duidelijk een fout gemaakt.

Een schrijffout is zo gemaakt bij waarneming; dat is duidelijk gebleken in ons geval.
Wij zouden ooit door rood licht zijn gereden in Noord-Holland; knap, want daar wonen we niet en konden daar ook nooit zijn geweest. Was een waarneming, dus geen camera. Met een bezwaar en een werkgeversverklaring was het zo geregeld. ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:33

Kennis van mij zou ergens in brabant met de scooter een ongeluk hebben veroorzaakt.
Punt was alleen dat ze op die dag de scooter pas had gekocht (in Groningen) bonnetje en alles erbij dat het ongeluk een uur voor de aankoop was gebeurt.
Gelukkig was de verzekering het er mee eens dat dat onmogelijk was.