Een vraagje over van baan wisselen en net huis gekocht..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rebekky

Een vraagje over van baan wisselen en net huis gekocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 09:59

Hoi Hoi,

Ik weet niet of jullie mij hiermee kunnen helpen maar ik denk kan het altijd proberen ;)

Mijn vriend en ik hebben net een huis gekocht. Super leuk allemaal natuurlijk :D.
15 september krijgen wij de sleutel.

Maar waar ik mee zit is dat ik het op mijn werk totaal niet meer naar mijn zin heb.
Even ter informatie:
Een baas die alleen maar moeilijk loopt te doen, het is nooooit goed wat je doet en hij mij loopt uit te kafferen om niets(hij is nogal vaak chagerijnig). Ik ben vaak de enige op kantoor(ik ben zijn secretaresse) en tja als hij dan chagerijnig is ben ik weer de pineut.
Het gaat bij mij wel het ene oor er in en andere eruit maartoch dit gaat nu al best lang zo en vandaag gebeurde er iets en dat was gewoon echt de druppel!
Ik wil graag weg.

Nu mijn vraag:
We hebben goedkeuring gekregen van de geldverstekker dat we de hypotheek voor het huis kunnen krijgen etc. en het huis is nu gekocht(staat in de brief van de geldverstrekker)
15 september gaan we naar de notaris en krijgen we de sleutel.
Maar kan ik in de tussentijd van baan wisselen?
Meerdere mensen zeggen van wel maar andere zeggen weer van: je kunt beter wachten totdat je de sleutel hebt dan heb je meer zekerheid..

Weten jullie of dat kan?
(Ik wil wel wachten tot september maar dan word ik echt gek. Kom nu al huilend thuis af en toe omdat ik er gewoon weg wil en er klaar mee ben maar het gevoel heb dat het nog niet kan...)

Sorry voor het lange verhaal ;)

Anoniem

Re: Een vraagje over van baan wisselen en net huis gekocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:02

Is de hypotheek op jullie beide inkomens gebaseerd? Kan je vriend, voor als jij geen nieuwe baan kan vinden, de hypotheek alleen dragen?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:03

Er staat hoogstwaarschijnlijk niets in je hypotheek-akte dat je niet van baan mag wisselen. Wat ik wel zou doen, is bij de ene baas pas opzeggen als je een nieuwe baan gevonden hebt en het contract getekend hebt!

Ik woon alleen, nieuwbouwhuis, dure auto en paard. Ik heb net ontslag genomen... Ik ga half augustus bij mijn nieuwe baas beginnen.

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:03

Het is op beide inkomens gebaseerd. En mijn vriend kan de hypotheek alleen dragen als ik geen baan kan vinden.

Maar ik stop wel pas bij mijn huidige baan als ik iets nieuws heb gevonden ;)
(er staan genoeg vacatures voor mijn functie dus dat zal wel goed komen)

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:05

Oke.
Ja bij mij speelt het een beetje dat we pas in september de sleutel krijgen en ik ben een beetje bang dat, als ik voor die tijd van baan wissel, er misschien iets mis kan gaan en het huis ineens niet meer doorgaat ofzo... ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:06

Zolang je niet hebt getekend is het huis wettelijk gezien nog niet van jou.
Tot die tijd MAG (meestal doen ze het niet) een geldverstrekker zich terugtrekken indien er wat negatief veranderd ivm de hypotheek.
Je krijgt deze hypotheek op basis van de door jouw verstrekte gegevens, die kloppen dan niet meer.
Persoonlijk zou ik wachten totdat alles helemaal rond is.

Je hebt nl een intentie-verklaring van je huidige baas moeten overleggen, omdat ze zekerheid willen dat je voorlopig nog inkomen hebt, daarom kun je meestal minder geld krijgen als je nog geen vast contract hebt.
Die verklaring geldt niet meer als je je baan opzegt, dus zul je van je nieuwe werkgever een verklaring moeten krijgen, maar of hij dat al wil.... is natuurlijk de vraag omdat je dan nog in je proeftijd zit.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:07

Ik zou toch voor de zekerheid wachten totdat je getekend hebt bij de notaris. Je kunt nu intussen wel vast gaan kijken wat er is natuurlijk.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:07

Wat houd je dan nog tegen als je vriend de hypotheek alleen kan trekken (is het hypotheekbedrag daar op gebaseerd?)?

Stel dat je langer bij je huidige baas blijft, terwijl je nu al telkens zo overstuur thuis komt.... Straks ben je nog overspannen!
Kies voor jezelf en ga lekker op zoek naar een andere baan! Dat was bij mij ook precies de reden dat ik van baan verwisseld ben!

Edit: Je hebt sowieso een opzegtermijn, toch? Eer dat je wat gevonden hebt en alles rond is, is het waarschijnlijk al bijna september... en dan je opzegtermijn nog!

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:15

Bedankt voor jullie reacties,

@ Brainless: dat is ook precies het geen dat mij tegenhoud. Je hebt natuurlijk die intentieverklaring en als ik van baan wissel dan kloppen de gegevens niet meer bij de geldverstekker en ben ik bang dat ze zich terug gaan trekken. Als ik wacht tot bij de notaris en alles getekend is en ik de sleutel heb is het gewoon helemaal zeker. Maarja dat is nog wel lang...

@ mo_van_dijk: Je hebt inderdaad wel gelijk. Ik heb een opzegtermijn van een maand en tegen de tijd dat ik eventueel van baan zou wisselen is het inmiddels al bijna september...
Ik ben al wel aan het rondkijken en er staan ook erg leuke vacatures open maar ik durf gewoon de stap niet te zetten...

Hmmm moeilijk..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:19

Bel je hypotheek adviseur even die weet dat wel. Het ligt namelijk aan het soort hypotheek wat je hebt, maar ik zou blijven tot na de overdracht! Je kunt wel al een brief schrijven dat je per 16 september wilt opzeggen.

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:22

Ja kan ik dat aan mijn hypotheek adviseur vragen?
Ik denk dat het toch het beste is inderdaad om te wachten tot na de overdracht.

Maar in de tussentijd kan ik wel solliciteren maar dan zorgen dat ik ná 15 september ga beginnen bij een eventuele nieuwe werkgever.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:26

Natuurlijk kun je dat aan de hypotheek adviseur vragen daar betaal je hem voor ;).

Maar ik ben ook kort na de overdracht van baan veranderd en mijn vriend ook dus opzich kan het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:29

Ik ben een half jaar nadat ik mijn huis had gekocht weer gaan studeren, kon gewoon, zolang je de hypotheek maar blijft betalen.. Ik weet niet of je het beste kan wachten tot je de sleutel hebt.. :n Vragen aan de hypotheekadviseur lijkt mij de kortste weg :j