Vage opvoeders een probleem en wat kan ik hier nog mee doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Vage opvoeders een probleem en wat kan ik hier nog mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:22

Begin Juni werd ik opgebeld door een vrijwilliger of ik met spoed naar de kinderboerderij wilde komen (mijn werk dus). Er waren lammeren met vocht in hun longen. Vreemd, warrig verhaal erbij, dus ik met grote haast er heen.
Toen ik daar aankwam bleek dat 2 kinderen de lammeren hadden begoten met water. Dierenarts gebeld, we hebben geprobeerd de lammeren te reden. Uiteindelijk is het ons gelukt om 1 lam te redden. Het andere lam was er helaas te erg aan toe.

Ik was natuurlijk boos en verontwaardigd. Ben een gesprek aangegaan met hun opvoeder (F). De kinderen zijn jong ergens tussen de 5 en de 8 jaar oud en kwamen bijna altijd zonder begeleiders/opvoeders. Heb ze verboden om op onze kinderboerderijen te komen. Niet voorgoed, maar wel tot ze er zeker wat van geleerd hadden.

Maandag waren ze er weer. 1 van onze medewerkers zag ze binnenkomen en kon ze helaas niet buiten houden. Ze waren zonder opvoeder. Ze haalde rottigheid uit klommen in het caviahok en joegen de cavia's op en rende achter lammeren aan enz. Uit eindelijk vertrokken ze toen 1 van hen natte voeten kreeg (rommelde bij de waterbakken waar onze medewerker aan het werk was en werd dus nat).

Medewerker werd daarna opgebeld en door de telefoon aangevallen door de (O)ma en pleegmoeder van de jongens. Hij heeft toen uitgelegd dat dat de bedoeling niet was om de jongen een nat pak te bezorgen. Maar dat ze er ook niet werden geacht te komen. Ze vond dit onzin, medewerker heeft verwezen naar mij.

Vandaag waren ze weer op 1 van onze locaties. F beweerd dat ze hun straf wel hebben gehad. Een maand op een kinderleven is heel lang vond hij. Verder beweerd hij dat ik heb gezegd dat een maand wel voldoende zou moeten zijn om dat te laten bezinken. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik denk dat ze niks geleerd hebben (gezien hun gedrag van maandag). Ook beweerd hij dat ze nooit zonder begeleiding zullen komen, maar ook dit was maandag niet het geval. Ik heb ze weggestuurd.
F zou opvoerder O nog langs sturen om met mij te praten. Ze is niet geweest, dus ik hoop dat de boodschap is aangekomen.

Liever wil ik ze helemaal niet meer op mijn locaties zien. In de praktijk is dit heel moeilijk te handhaven, maar weet ik ook niet of het wettelijk gezien wel mogelijk is. Proberen zal ik het evengoed wel (om me beesten te beschermen).
Maar eigenlijk vraag ik me af wat ik nog meer kan doen. Is aangeven bij de politie iets of ben ik dan erg laat. Kan ik dit op een andere weg oplossen of moet ik contact zoeken met een andere instantie? Ik vermoed dat de opvoeders (wat niet de werkelijke ouders zijn) het probleem groter maken. Heb ook het gevoel dat het met deze jongens zo niet goed gaat komen. Maar heb gene idee waar dit aan te melden.

TE5

Re: Vage opvoeders een probleem en wat kan ik hier nog mee doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:28

Lijkt mij dat het wettelijk best mag.
Jouw erf dus jij bepaalt ;)

Maar ik vraag me af hoe het kan dat meerdere volwassenen twee kinderen niet van jouw erf kunnen zetten?
Die volwassenen zijn toch zeker wel sterker?
Optillen en buiten je kinderboerderij weer neerzetten zou ik zeggen :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:33

1 Volwassenen, het was maandag en verder dus weinig publiek op het erf.

We hanteren het beleid dat we mensen niet aanraken. (Dit omdat ouders dat vaak niet leuk vinden, maar ook omdat we wel eens kinderen met slecht verleden krijgen) Dat heeft hij dus ook niet gedaan. Wil hem dat ook niet verwijten.

Uiteindelijk verwijt ik de opvoeders wel van alles. Vind alleen dat ik dat met goed fatsoen niet kan maken om dat te zeggen...
Vind bv niet dat kinderen op die leeftijd alleen door de drukke stad zouden moeten gaan, op weg naar ons. Gebrek aan toezicht vind ik hier nog het ergste.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:34

TE5 schreef:
Lijkt mij dat het wettelijk best mag.
Jouw erf dus jij bepaalt ;)

Maar ik vraag me af hoe het kan dat meerdere volwassenen twee kinderen niet van jouw erf kunnen zetten?
Die volwassenen zijn toch zeker wel sterker?
Optillen en buiten je kinderboerderij weer neerzetten zou ik zeggen :=

Dat is tegenwoordig kindermishandeling, nu weten we dat dat helemaal geen kindermishandeling is, maar dat soort mensen kunnen dat er wel van maken helaas..........
Zou dus de volgende keer gewoon de politie opbellen met je klacht en waar je last van hebt, dierenmishandeling dus.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:17

Ok, kan ik me voorstellen dat je dat niet doet dan :)

PRE, dat daarvan kindermishandeling gemaakt zou worden kan ik me eigenlijk niet voorstellen,
dat zou nl. betekenen dat je in feite helemaal niks kan doen als er iemand ongewenst op je erf rondhobbelt.
Maar goed, da's offtopic :+

Geen idee wat je zou moeten doen,
behalve als het te erg wordt ze de politie op hun dak sturen dan..
Wel erg drastisch, maar je hebt duidelijk genoeg gezegd dat je ze niet op jouw terrein wil hebben.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:22

Wat vervelend zeg.

Misschien kun je eens contact opnemen met de wijkagent? En die de kinderen eens duidelijk laten maken dat diertjes pesten echt not done is. Misschien maakt dat wel erg veel indruk en misschien leren ze er ook nog wel wat van.
Misschien kun je aanbieden ze een keer een middagje mee te laten helpen om ze te laten inzien wat het houden van dieren echt inhoud?
Maar misschien zijn ze daar ook wel te jong voor, dat weet ik niet.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:24

Als ze in staat zijn om de dieren te pesten zijn ze ook oud genoeg om mee te helpen ;) Maar ik weet niet of ik dit nog wel zou willen :=
Lastige zaak, misschien idd eens contact op nemen met de wijkagent.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:30

Het is eigen terrein dus je mag ze verzoeken te vertrekken of van je erf te verwijderen. En vooral als ze de boel lopen te verstieren en de beestjes plagen. Ik snap ook niet helemaal dat het jullie niet lukt om ze buiten de hekken te houden. Het zijn toch twee jonge kinderen? Dat zou mij wel in mijn eentje lukken denk ik. En verder lak aan de opvoeders. Als opoe het niet begrijpt dan zegt het al genoeg over de kinderen en de opvoeding en zou ik ze de toegang voor hele lange periode ontzeggen. De wijkagent is misschien ook een goed idee al vraag ik me af of het wat oplost.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:31

Nee misschien wil je het niet, maar misschien hebben die kinderen wel een heel verkeerd beeld van dieren en draaien ze, als ze door hebben dat dieren eigenlijk heel erg leuk zijn, met 180 graden om ;)
Misschien hebben ze vanuit huis wel helemaal niks van dieren meegekregen en weten ze er ook gewoon niet van. Je kan het altijd proberen natuurlijk :j

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:38

Als ik jou was zou ik contact opnemen met het politieburo, zij kunnen je waarschijnlijk prima vertellen welke rechten je hebt en wat voor stappen je legaal kunt ondernemen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:43

Ik neem aan dat er een ingang is waar normaal betaald wordt?
Ik vind het niet meer dan logisch dat kinderen alleen onder toezicht van een volwassene binnen mogen, mooie boel zou dat zijn, mensen droppen de kinderen en hebben een gratis oppas....

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:47

Als de kinderen in een pleeggezin zitten zijn ze daar geplaatst door een verwijzer (jeugdzorg) en hebben ze een voogd. Je kunt contact opnemen met de verwijzer/voogd en daar je klachten neerleggen. Ook omdat je het idee hebt dat het over het geheel genomen niet goed gaat met de opvoeding van die kinderen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:06

Ik weet niet of je er de tijd/ruimte/zin voor hebt, maar ik zou die kids wel eens een uurtje of 2 willen uitnodigen en ze van alles vertellen over hoe dieren in elkaar zitten en wat ze nodig hebben. Grote kans dat die kids zelf ook nooit een warm, liefdevol nest hebben gekent en dat er voor hen een wereld voor ze opengaat als ze dat een beestje wel kunnen geven!

Indien je daar geen behoefte aan hebt (wat ik me ook goed kan voorstellen) zou ik even contact opnemen met je wijkagent. grote kans dat deze een oogje in het zeil kan houden en contact kan leggen met de voogd van de kinderen!

Veel succes!!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:06

jarrah schreef:
Ik weet niet of je er de tijd/ruimte/zin voor hebt, maar ik zou die kids wel eens een uurtje of 2 willen uitnodigen en ze van alles vertellen over hoe dieren in elkaar zitten en wat ze nodig hebben. Grote kans dat die kids zelf ook nooit een warm, liefdevol nest hebben gekent en dat er voor hen een wereld voor ze opengaat als ze dat een beestje wel kunnen geven!

Indien je daar geen behoefte aan hebt (wat ik me ook goed kan voorstellen) zou ik even contact opnemen met je wijkagent. grote kans dat deze een oogje in het zeil kan houden en contact kan leggen met de voogd van de kinderen!

Veel succes!!

precies, probeer je eens te verdiepen in die kinderen.
teminsnte als je daar tijd voor heb hoor
neem ze eens apart en praat met ze over de dieren, over hun verzorging
laat ze een beetje meehelpen.

Komen ze weer alleen bel dan hun .................. en zegt dat ze alleen bij jou zijn,
en dat je wilt dat er iemand komt om ze te begeleiden.

Denk dat je dit soort dingen helaas niet helemaal kan oplossen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:12

Ik zou aangifte doen van bedreiging door de ouders, en misschien een belletje naar jeugdzorg? Dat er al weken 2 kinderen zonder begeleiding komen dat die ALLEEN door de stad dwalen en jij dat geen manier van doen vind. En de volgende keer niet meer binnenlaten! Dat begrijp ik dus niet zo goed, je geeft een erf verbod maar dagen erna laat je ze wel binnen. Beetje meer standvastigheid, 1 vinger is bij hun 5 handen geven succes ermee.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:14

jarrah schreef:

Veel succes!!

Dit was ook precies wat ik bedoelde te zeggen.
Waarschijnlijk weten die kinderen helemaal niet hoe ze met dieren om moeten gaan en misschien hebben ze van hun ouders wel altijd geleerd dat dieren vies e.d. waren. Je kunt die kinderen dan niet kwalijk nemen dat ze dan dingen gaan doen die eigenlijk niet mogen, ze weten immers niet beter.
Ik denk dat je met een beetje geduld ze wel wat kan bij brengen inzake de dieren en misschien dat ze dan juist wel een bepaalde liefde voor dieren ontwikkelen en ik denk dat het uiteindelijke resultaat dan nog groter :j Kindje blij, jij blij en iedereen heeft wat geleerd :j

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:30

kan me hier zo kwaad om maken he, niet naar jou toe maar naar die kinderen toe en vooral de opvoeders.
het is inderdaad tegenwoordig heel normaal dat kinderen maar doen en late wat ze willen en thuis nog een beloning krijgen als ze iets stouts gedaan hebben.
je hebt wel degelijk het recht om ze de toegang te ontnemen.
weet niet of jullie bepaalde huisregels hebben?
mocht je die hebben en publiek is op de hoogte van deze huisregels heb jij volledig recht om deze toe te passen.

doe inmiddels ook jaren lang vrijwilligerswerk in een muziekcentra en wij hanteren de 3 waarschuwingen regel.
heb al meerdere malen mensen buiten gezet en toegang ontnomen.
nog nooit iets over te horen gekregen.

dus zou aanraden om naar je gevoel te luisteren, wil je ze iets leren moet je dat doen wil je ze liever niet meer op je terrein ontneem je hen dit recht.
eventueel ook opnemen met wijkagent of andere instanties die zich bezig houden met de "opvoeding" van deze brakken.

veel succes met de stappen die je onderneemt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 18:53

Het is nogal een apparte constructie die we hanteren. Het erf is altijd open tussen 9.30 's ochtends en 16.30 's avonds. Er is alleen niet altijd iemand aanwezig. Ik rij heen en weer tussen de 4 locaties. Vaak is er ook wel een vrijwilliger. Maar er is vaak ook geen toezicht.

Het niet komen moet dus echt niet uit de opvoeders komen. Vandaag waren ze er dus weer. Ik heb ze meteen naar huis gestuurd. Maar het is duidelijk dat die opvoeders niet opletten. Maar me daar erg zorgen over. Ga denk ik inderdaad toch de wijkagent eens bellen om te vragen of ze me kunnen adviseren hierin.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:03

Ik maak me tegenwoordig toch al erg druk over kinderen en hun manier van omgaan met de dieren, en het ach ja het zijn kinderen van hun ouders erbij!

Het niet aanraken van kinderen stopt bij mij als ze een lam vermoorden, als ze cavia's over de zeik helpen en ga zo maar door, dan worden kindertjes gewoon in de kraag gepakt en even mee genomen, en niet buiten het hek gezet, want ze komen toch wel weer binnen, maar even apart genomen voor een heel erg duidelijk gesprekje.
Kinderen mogen best weleens duidelijk horen dat ze de dieren pijn doen, bang maken en dood maken (ok 1 lam maar joh waar begin het mee tegenwoordig)
Ik heb het hier dus niet over kindertjes verrot slaan of schelden of wat dan ook, maar wel even heel erg duidelijk vertellen dat dieren ook voelen en desnoods hunzelf als voorbeeld gebruiken (vind jij het leuk om geplaagd te worden etc.)

Denk dat de rest met zo weinig toezicht gewoon niet kan, kinderen en dieren horen sowieso al niet zonder toezicht te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:15

Laat ze meehelpen de dieren verzorgen, dus eten geven en hokken schoonmaken, stront scheppen, dan misschien gaan ze er anders mee om. Ik denk dat deze kinderen aandacht te kort komen, en het op een negatieve manier terughalen. Geef ze een taakje en maak vaste afspraken dat ze mogen komen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:21

Ik zou de buurtwerker en/of wijkagent eens uitnodigen.
Als jullie huisregels hebben, kun je bezoekers er op aan spreken (maken vergelijkbare dingen mee op mijn werk in de bieb).
Ik zou ze in ieder geval kort houden, niet meer waarschuwen, maar direct wegsturen.
Positief benaderen zou ook kunnen helpen, maar heb er helaas weinig vertrouwen in (als de basis als niet goed is...).

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:29

he bah! daar kan ik zo boos om worden! waarom zouden ze dat nou doen? waarom ook in godsnaam water over die diertjes heen gooien!?

Las dat ze al weer terug waren, wat belachelijk dat die ouders/verzorgers niet opletten!
Heb je enig idee hoever ze van de boerderij vandaan wonen? Het moet toch niet kunnen dat die kids alleen over straat lopen? nalatigheid van ouders/verzorgers!
Ik ben benieuwd wat de wijkagent zegt... (of doet?)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:34

Swift schreef:
Als de kinderen in een pleeggezin zitten zijn ze daar geplaatst door een verwijzer (jeugdzorg) en hebben ze een voogd. Je kunt contact opnemen met de verwijzer/voogd en daar je klachten neerleggen. Ook omdat je het idee hebt dat het over het geheel genomen niet goed gaat met de opvoeding van die kinderen.

eens.

en misschien kan je een bord bij de ingang ophangen waarop staat dat kinderen tot zeg 10 jaar altijd met een begeleider moeten zijn?
dan sta je wat sterker, heb je het recht om ze te weigeren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 18:56

Even een update:

Vandaag waren ze er weer, de opvoeder liet zichzelf en de kinderen niet wegsturen. Meneer werd nogal vervelend en ging bijna boven op me lip driftig en dwars staan wezen.
Omdat ie zo boos was verloor hij natuurlijk z'n kind weer uit het oog. Die had ondertussen ik weet niet wat kunnen doen...

Doordat de situatie nogal vervelend werd ben ik in contact getreden met de politie. Ze vertelde mij dat het niet mogelijk is om de toegang te weigeren van mensen. Dit baseren ze op het feit dat de grond geen eigendom is van de Stichting, maar van de gemeente. Omdat we te maken hebben met 2 kinderboerderijen, waarvan er 1 op grond van de provincie zit, is dit heel lastig. We zouden bij 2 gemeentes en de provincie dan toestemming moeten vragen om dit uit te voeren. De kans dat dit op korte termijn goed geregeld kan worden is dan ook zeer klein.

Met andere woorden, ik kan nu dus niks anders dan constante achter ze aanlopen en op ze letten. Veilig voor me dieren is het niet, onderhand is het voor mij ook niet zo prettig meer. Maar ik kan niks doen...

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:00

Wat een vervelende situatie :\ Balen dat je hier niet (makkelijk) iets aan kan doen. Uit je bericht begrijp ik dat er dus ook niet met de opvoeder valt te praten...vraag me af welke opties dan nog over zijn.

Je zit trouwens wel dicht bij mij in de buurt.