Hoe een pakketje opsturen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Hoe een pakketje opsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 14:32

Ik schaam me best wel om zo'n vraag te stellen, maar ik heb écht geen flauw idee hoe je dat moet doen..

Stel, ik wil iets opsturen, als een pakketje.
Hoe stuur ik het dan op?

Moet ik zelf een simpele doos pakken? :')
En daar gewoon genoeg postzegels op plakken?

En is 't dan goed, of hoe moet zoiets? :')

Alvast bedankt, want ik heb serieus geen flauw benul van hoe zoiets moet. :')

Lieszje

Re: Hoe een pakketje opsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:35

Je kan zelf een doos uitzoeken die je thuis hebt staan.
Bij sommige postkantoren kan je ook specaile dozen kopen.
Op de doos moet je gewoon het adres plakken (wel duidelijk).
Dan ga je naqar het postkantoor die het weegt en zegt hoeveel het kost (is per gewicht verschillend) dan betaal je en word het verzonden.
Meestal krijg je nog een verzendbewijs.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:35

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:36

Wanneer het niet door de brievenbus past moet je het inderdaad als pakketje opsturen. Dit moet je bij het postkantoor of TNT service punt laten doen aangezien je een zogenaamde pakketzegel nodig hebt. Deze zijn (uit mijn hoofd) iets meer dan €6 voor pakketjes tot 10kg (dacht ik).

Qua verpakking kun je het zelf weten, je kunt zelf een doos gebruiken maar je kunt bij het postkantoor ook eventueel een doosje kopen. Zelf maken is het gemakkelijkste, goedkoopste en qua grootte maakt het niet uit.

Wanneer het wel door de brievenbus past kun je het versturen als briefpost en kunnen er dus gewoon postzegels op.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:52

je kan het ook in een donkere plastic zak doen en daar een heleboel tape overheen doen( werkt heel goed als je boeken hebt die net niet in een doos passen ivm de breedtte van de boeken)

Tip: wel een briefje met jouw adres achterop het pakket doen (Het liefst onder doorzichtige tape plakken, dan kan het er niet af gaan en is het nog te lezen).
als het dan niet aankomt, kan het terug naar jou gestuurd worden.
Je gaat naar een willekeurig TNT servicepunt en die regelen het verder voor je. Je hoeft alleen maar aan te geven of die naar het buitenland of binnenland moet.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:57

Zo had ik 2 sjabrakjes verkocht, en ik had ze in een plastic tas meegenomen naar het postkantoor om ze te verzenden. Eigenlijk was de plastic tas voor nood, en wilde ik daar een doosje uitzoeken. Maar dat hoefde niet eens, als ik het adres op de tas schreef, was het al in orde. Netjes dicht getaped, en daar gingen ze. Kind kan de was doen, het is echt heel makkelijk. Alleen heel duur :+

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 15:07

Het lijkt opeens best simpel, ja. :')

Kun je trouwens ook gewoon de adresgegevens op het pakketje schrijven?
En als je thuis geen doos hebt, hoeveel kost dan zo'n doosje op het postkantoor ongeveer?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:12

Ja hoor, ik heb dat gedaan met een watervaste stift.

Die doosjes zijn ongeveer 2 euro als ik me niet vergis.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:20

Je kan bijvoorbeeld ook bij een supermarkt voor een doosje kijken!
Er zitten wel degelijk maximale maten aan!
Binnen Nederland is een pakket tot 10 kilo 6,75.
Let wel even op hoe je het adres van de geadresseerde en dat van je eigen (afzender) erop zet!! Heb wel eens gehad dat ze het naar mij verstuurden i.p.v. geadresseerde!! Bijvoorbeeld op een zijde het adres van geadresserde beetje rechts onderaan en dan komt daarboven de pakketzegel (kan uiteraard ook met een frankeermachine en dan een streepjescode niet vergeten)
Je eigen adres zou ik dan een stuk kleiner schrijven/typen en bijvoorbeeld links boven doen.