hoax? kortsluiting tijdens bellen met opladende mobiel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

hoax? kortsluiting tijdens bellen met opladende mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:14

Ik kreeg twee maanden terug een mailtje over een man die tijdens het bellen met zijn mobiel is overleden omdat de mobiel via het stopcontact een het opladen was en er kortsluiting ontstond. Er stonden ook foto's bij van de brandschade in z'n bed, de mobiel en van z'n handen. Niet echt fijn.

Dit was de tekst:
Citaat:
Enkele dagen geleden was iemand de batterij van zijn mobiele telefoon aan 't opladen... Op dat moment kwam er een telefoontje binnen en de man nam aan. Het apparaat nog steeds aangesloten op het lichtnet. Een paar seconden later ontstond er sluiting en de 220 volt sloeg door naar het niet geaarde toestel. De man sloeg tegen de grond door de enorme schok. Zijn ouders kwamen de kamer binnen en vonden de man bewusteloos op de grond met een trage hartslag en verbrande vingers. Hij werd snel naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht maar werd bij aankomst doodverklaard. Mobiele telefoons zijn nuttige apparaten...
Maar, we moeten ons bewust zijn dat ze, op de verkeerde manier gebruikt, dodelijk kunnen zijn. Gebruik uw mobieltje nooit, maar dan ook nooit als hij is aangesloten op een stopkontakt om op te laden.

Nu vraag ik me af: hoax of niet? Want je gaat toch even nadenken... ik bel namelijk best wel vaak op deze manier.

Jasmijn159

Re: hoax? kortsluiting tijdens bellen met opladende mobiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:17

Ik geloof eigenlijk dat dit alleen kan gebeuren als je óf een niet originele accu in je telefoon hebt gestopt, óf een niet originele/kapotte oplader gebruikt ofzo.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:27

Ik bel eigenlijk nooit als de telefoon in de lader zit, maar misschien zit er best een kern van waarheid in dit stukje...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:29

Bij kortsluiting knalt de aardlekschakelaar eruit. Zeer onwaarschijnlijk dit.

Een schok van het stopcontact is trouwens ook geen "enorme schok". Lekker is anders, maar zo vreselijk is het nou ook weer niet.

Of je moet al hartpatient zijn, dan misschien.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 01-07-09 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:29

Ik bel altijd gerust door, enige wat ik merk is dat ie dan warm word :)
Exploderende accu's ken ik wel :j was toen een productiefout :=

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:32

Als er kortsluiting is in het toestel knalt de aardlekschakelaar er niet uit. Ik had laatst wel dat toen ik aan het bellen was dat de telefoon echt heel warm werd. Ik heb een originele batterij er in zitten en alles. Het kwam ook niet van het vasthouden want ik had hem op handsfree staan. Dus volgens mij zou het best kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:35

Die van mij wordt ook warm, maar nooit té warm. Net zoals met de oplader van mijn laptop, ding word ook warm maar er gebeurt niets mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:36

(hier knalt bij kortsluiting in een toestel wel alles er direct uit :j Vaak genoeg gehad met een soldeerbout, fohn etc. )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:37

Er staat ook geen 220V op de telefoon, wel op de adapter, maar die brengt het terug naar 5 of 6 Volt.
Er staat dus niet meer stroom op dan wat je batterij normaal aan het aantal Volts heeft.
Dus je kan maximaal een "schok" krijgen van 6 Volt (en dat voel je niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:48

zou kunnen als er een stroomstoot door het lichtnetwerk gaat
maar dat zou echt een kans zijn van 1 op de miljard

elisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:12

een telefoon kan zeker wel optploffen dat weet ik wel. een jongen op mijn school had een nokia met een niet originele accu , er was toen vlak daarvoor ook al gewaarschuwd. die is dus ontploft in zijn broekzak en echt letterlijk ontploft dus. telefoon was niets meer van over

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:07

In geval van kortsluiting in de lader verbrand de spoel van de transformator, en verlaagt die de spanning dus niet meer. Dan komt er dus wel degelijk 220 volt op je telefoon te staan en dat is niet fijn. Ter hoogte van je gezicht kan dat in theorie dodelijk zijn, vanwege je hersenen. Die houden niet van dergelijke spanningen.

In de praktijk, in Nederland tenminste, zijn alle elektrische installaties verplicht beveiligd met een aardlekschakelaar, en die hoort af te slaan binnen 200ms (0.2 seconden). Dat is zo snel dat de kans dat je een merkbare schok krijgt, of eentje die schade aanricht, zelfs bij hartpatienten, nihil is. Er zijn echter genoeg landen waar geen aardlekschakelaars gebruikt worden en een kortsluiting dus inderdaad rampzalige gevolgen kan hebben.

Het probleem kan zijn dat aardlekschakelaars kapot kunnen, en het is dan ook raadzaam om elk half jaar even de testknop in te drukken om te zien of ie nog werkt. En eigenlijk zou je ze eens in de paar jaar eens moeten laten doormeten. Maar ook dat geeft geen volledige garantie. Je kan het ding 100 keer testen met prima resultaten, en nog kan ie falen als je hem nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:45

Aangezien kortsluiting en bellen met een mobiel een technische kwestie is verplaats ik dit topic naar de Technische Vraagbaak.

[LZP] > [TV]