wetgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_S_

wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:06

Ik weet niet of ik dat hier moet zetten. Maar een maand geleden heb ik werk gevonden alles was in orde, ik had een kennismaking dag gehad alles was in orde zeiden ze alleen nog wachten op het contract dat de boekhouder moest maken. 1 juli zou ik beginnen. Totdat ik 30 juni opeens een mail krijg met daarin dat de boekhouder het allemaal eens goed heeft bekeken en hij vond het onverantwoord om nog iemand in dienst te nemen en dat ze juist moeten bezuinigen. Maar kan dit wel? Want een maand lang zeiden ze alles is onder 1 juli begin je, ik had mijn uren al enzo het was alleen wachten op het contract en de dag voor dat ik begin krijg ik mail dat het niet door gaat.

Dreamer_S

Re: wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:07

ik denk als jij niks getekend hebt nog en zij ook niet dat ze je dat wel kunnen maken.. maar het is wel echt een flinke k*tstreek zeg!

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:08

Hoe het in Belgie zit weet ik niet. In Nederland is dit toegestaan. Een werkgever mag voordat het contract is ingegaan en gedurende vaak de eerste maand (de proeftijd) het contract zonder opgaaf van reden per direct beeindigen.

wel een ontzettend balen voor jou, denk het je het goed geregeld te hebben, verloopt alles weer heel anders.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:08

Silvaantje schreef:
ik denk als jij niks getekend hebt nog en zij ook niet dat ze je dat wel kunnen maken.. maar het is wel echt een flinke k*tstreek zeg!

Maar een mondelinge afspraak is toch ook een afspraak?
Ïk lees even mee want een vriendin heeft echt precies het zelfde gehad...

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:10

Kristie schreef:
Silvaantje schreef:

Maar een mondelinge afspraak is toch ook een afspraak?
Ïk lees even mee want een vriendin heeft echt precies het zelfde gehad...

Een mondeling afspraak is inderdaad wel een afspraak, maar voor het contract ingaat of in de proeftijd is het toegestaan. Anders hadden ze haar 1 juli laten komen en na 5 min. alweer weg kunnen sturen. Dat mag tenslotte ook.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:10

Over het algemeen zit er in het contract een proeftijd, dus daarmee kunnen op de eerste dag al de deur kunnen wijzen. Omdat je geen contract hebt weet ik niet zeker dat het erin stond, maar het is wel gebruikelijk om het er in te zetten.
Het is niet netjes van ze, weinig professioneel.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:11

Of een proeftijd wel of niet in het contract staat is niet van belang. Dat is wettelijk verplicht en geldt altijd.

Maar goed, dit zijn Nederlandse regels, ik weet niet hoe het in Belgie zit.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:36

Maar dit werk is in nederland ik woon wel in belgie maar ik ging in nederland werken. Ja ik dacht ook dat een mondelinge overeenkomst bijna even veel waard is als een contract. ja dit is echt balen want ik had al alles geregeld om in nederland te gaan werken en nu moet ik op twee maanden tijd werk gaan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:47

[LZP] > [STW]

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:56

Ik heb al een proef dag gedaan he dat had ik er nog niet bijgezet

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:03

Ik had dus 1 proefdag (die ik al heb gedaan) en dan kreeg ik morgen dus een contact tot mei 2010.

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:08

Dat maakt allemaal weinig verschil.

De wettelijke proeftijd is bij een contract korter dan 2 jaar altijd 1 maand.
Gedurende deze maand mogen ze je op ieder moment van de dag ontslaan. Ook voor het contract ingaat.

Helaas voor jou is het toegestaan en zul je hard op zoek moeten naar iets anders.

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:16

dank je wel nu weet ik dat toch al