MBO Juridisch medewerker of Directiesecetaresse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Kellyy

MBO Juridisch medewerker of Directiesecetaresse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 11:35

Hallo,

Ik zit met een "probleem", hier mijn verhaal.

Ik ben net geslaagd op VMBO-TL, heb me ingeschreven voor secetaresse niveau 3, bij Davinici, zij vertelde mij dat ik na het eerste jaar dat ik dan door kon stromen naar directiesecetaresse (niveau 4) , nadat ik even op internet had gekeken bij de Davinci website vond ik Juridisch medewerker (niveau 4) wat mij ook erg leuk lijkt! Als ik Juridisch medewerker wil gaan doen, dan wil ik daarna zowiso naar het HBO en daar m'n opleiding verder volgen en dan tot notaris.

Ik heb zelf altijd al notaris willen worden, maar ik denk dat het zo zwaar is die opleiding en dat ik het niet haal.
Aan de ene kant wil ik (na het eerste jaar van de secetaresse opleiding) gelijk daarna doorstromen naar Juridisch medewerker, omdat dat mij gewoon superleuk lijkt en omdat ik altijd al notaris wil worden, maar aan de andere kant, directiesecetaresse lijkt mij ook heel erg leuk omdat ik dat ookal een beetje heb gedaan met mn vakantiewerk ( dossiers uitzoeken, dingen opzoeken, mensen bellen etc.)

Ook ben ik redelijk goed in talen (7-ens) voor frans en duits, engels spreken kan ik wel gewoon, alleen door die luistertoetsen is het heel erg naar beneden gegaan naar een 6 ( zelfde geld voor Nederlands.) Ook vind ik het leuk om brieven te schrijven, dingen uit te zoeken e.d.

Ik zit zelf heel erg te twijfelen, want als ik voor Juridisch medewerker ga wil ik ook gelijk voor notaris gaan, ik zou dan rond de 19/20 zijn als ik met mn rechtenstudie begin. Als ik gewoon voor directie secetaresse ga zou ik ook rond de 19/20 zijn, maar dan wil ik daarna gelijk werken.

Kan iemand mij uitleggen wat je precies moet doen bij directiesecetaresse en bij Juridisch medewerker, aangezien er wel wat dingen ook overeen komen met elkaar. En ik wil ook graag mn talen erin houden. Frans lukt niet met de secetaresse opleiding, maar daar krijg ik dan Spaans voor in de plaats :)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want zit zelf heel erg te twijfelen, weet iemand welke opleiding het beste bij me past, en ook bij mn intresses liggen, ik denk dat het makkelijker oordelen is voor iemand die zelf die opleiding doet, en daarover kan oordelen, of een samenvattend stukje plaatst wat je ongeveer moet doen op die opleiding ?

Alvast bedankt! :)

Maddox

Re: MBO Juridisch medewerker of Directiesecetaresse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:05

Hoi, als je na je MBO notaris wilt worden kan je beter :

MBO afronden, HBO propedeuse (rechten?) en dan naar de universiteit voor Notarieel Recht (dat is 4 jaar op de uni, 3 jaar bachelor, 1 jaar master).

Na Notarieel Recht op de uni wordt je niet gelijk notaris, namelijk eerst een aantal jaar kandidaat-notaris.

Reken er maar op dat je dan ongeveer nog 10 jaar bezig bent met studeren :) Wil je niet ontmoedigen maar het is wel een lange weg.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:29

misz_kelly schreef:
Directiesecetaresse lijkt mij ook heel erg leuk omdat ik dat ookal een beetje heb gedaan met mn vakantiewerk ( dossiers uitzoeken, dingen opzoeken, mensen bellen etc.)

Ook ben ik redelijk goed in talen (7-ens) voor frans en duits, engels spreken kan ik wel gewoon, alleen door die luistertoetsen is het heel erg naar beneden gegaan naar een 6 ( zelfde geld voor Nederlands.) Ook vind ik het leuk om brieven te schrijven, dingen uit te zoeken e.d.

Talen zijn inderdaad belangrijk, Nederlands foutloos (brieven opstellen, notuleren, verslaglegging, etc), Engels foutloos en dan liefst Duits en/ of Frans erbij.

Directiesecretaresse is vaak meer dan wat uitzoekwerk en briefjes schrijven. Dat is meer iets voor een afdelingssecretaresse. Maar de functiebenaming is voor elk bedrijf weer anders.

Voordeel is dat er veel werk is op dit gebied. Praktisch elk bedrijf heeft wel één of meer secretaresses. Als je goed bent in je vak, kun je ook behoorlijk leuk gaan verdienen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:13

De kans dat je binnen 10/15 jaar na je studie Notarieel recht notaris wordt is vrijwel 0. Klinkt hard maar is echt de waarheid. M'n moeder heeft er zelfs 25 jaar op moeten wachten maar heeft nu eindelijk haar eigen kantoor :)

Wat chubby zegt, als je echt goed je secretaressewerk wordt kan je ontzettend veel verdienen.
Je kan toch ook 'gewoon' voor juridisch medewerker gaan of evt HBO rechten afmaken en dan op een notariskantoor gaan werken? Dan kan je alleen niet zelf aktes passeren e.d. maar je doet in feite wel een hoop werk voor de notaris.

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:07

Of juridische secretaresse ...op een advocatenkantoor :)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:13

Waarom ga je eerst niveau 3 doen en begin je niet gewoon bij niveau 4? (Vroeg ik me af..)

Verder, ik heb juridisch gedaan, maar helaas door gezondheid moeten stoppen. Dit jaar ga ik de havo afmaken, en daarna misschien hbo rechten doen.
Maar waar het om ging. Wat wij deden, was werkstukken en presentatie's maken.
Jaja, ontzettend saai, en je moest ook álles zelf uitzoeken, en je leerde er niks van..
Vond het daarom ook niet erg dat ik van die school ben afgegaan. :+
Oh en Engels? Wij deden dat op groep 8 niveau. Ja serieus, want er waren mensen in de klas die dat soort dingen nog niet begrepen, dus we begonnen onderaan..
Mja, misschien lag het wel aan de school? Was duidelijk een ongeregeld zooitje, en we zaten dus de hele dag met zn alle naar elkaar te krabbelen op hyves, youtube filmpjes laten zien, muziek uitwisselen..
Het enige vak dat ik leuk vond, was rechten. Daar hadden we een goede, nouja, gewoon de beste, leraar voor, en daar deden we ook echt wat.
Mijn ervaringen zijn dus niet echt positief..

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 20:51

@ absque_dubio

Heb even Davinci zelf gebeld, en die hadden mij ook aangeraden om gelijk inte stromen in niveau 4, omdat je anders een jaar " verspilt" zegmaar. Dit ga ik dan dus ook doen, en ik denk juridisch medewerker, maar weet het nog niet zeker.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:22

Ik heb hbo Recht gedaan en doe nu Schoevers Directiesecretaresse. Dus als je vragen hebt, kan je me een berichtje sturen.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:28

Ik heb mn opleiding gekozen, er mag een slotje op. :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:47

Waar heb je voor gekozen dan? :)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:57

Is een opleiding tot notarisklerk niet iets voor jou?

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:26

Ben toch de secetaresse opleiding gaan doen :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:04

Vandaag mijn eerste werkdag geweest als junior directiesecretaresse.. Enorm leuk!