Spookhuizen in Nederland?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 20:32

Ik vroeg me af of er hier mensen op het forum zijn met een spookhuis in de buurt, of mensen die er een aantal weten? (En dan heb ik het niet over het soort spookhuizen die op de kermis staan of in pretparken :D :+ )
Niet dat ik er heen wil oid, maar een kennis van mij woont in Brummen en vertelde me onlangs over de "Spookboerderij van Brummen", oftewel een boerderij waarvan het hele dorp weet dat het er spookt.

Wat betreft de spookboerderij van Brummen: Een heleboel jaar geleden woonde een familie in de boerderij, en de boerenzoon wilde met een meisje trouwen uit het dorp. Zijn vader vond het meisje te min voor de jongen en er ontstond een grote ruzie. Omdat de zoon niet met het meisje mocht trouwen ging hij kapot van verdriet en hing zich op aan de Eik die vlakbij de boerderij langs de weg staat.

foto van de boerderij met op de voorgrond de eik.
Sindsdien schijnt het er flink te spoken en de boerderij staat al meer dan 50 jaar te koop, maar niemand durft het aan.

Citaat:
Niet ver van Voorstonden, langs de weg van Zutphen naar Brummen staat een markante oude eik, vlak bij een al meer dan een eeuw leeg staande boerderij, die men de Spookboerderij noemt. Rond 1840 had de zoon van de hier wonende boer verkering met een meisje, wat door zijn ouders te min bevonden werd.

Na een woede-uitbarsting van de vader over deze relatie heeft de zoon zich in januari 1841 verhangen aan de dikke eik. Sindsdien werd de boer achtervolgd door de geest van zijn zoon. De boer is ten slotte verhuisd en niemand durfde de boerderij te kopen, want het bleef er spoken. De tak wijst ook nu nog naar de boerderij, die nog steeds leeg staat.


Dit verhaal staat ook op internet trouwens en is overal te lezen :D
Onder andere hier: http://www.theghosthunter.nl/brummen.htm (met veel meer foto's en info.)
http://www.theghosthunter.nl/ Je kunt hier natuurlijk ook kijken of je er zelf een in de buurt hebt staan :')

Ik vind het toch best interessant en was benieuwd of er nog meer mensen zijn met een spookboerderij in de omgeving? (Alhoewel ik zelf niet in Brummen woon :D )
Volgens internet moeten er in ieder geval een heleboel spookhuizen staan in Nederland :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-06-09 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Limanade

Berichten: 8782
Geregistreerd: 21-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:35

ik lees dat soort verhalen ook altijd haha vind dat altijd interresant :D
keek ook altijd naar a haunting.. snachts op discovery maar dat is nooit meer ;(

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:38

ik vind dit ook altijd zeer intressant om te horen

xDramaQueen

Berichten: 13023
Geregistreerd: 12-10-05

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:45

ik ken er idd geen maar vind dit altijd zeer intressant om te lezen en wil er altijd graag meer over weten, behalve wanneer het s'avonds na elven is _O-

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:47

Ik ben zelf een aantal keren in een bekend spookhuis geweest, toen nog niet zo heel erg bekend overigens.

De laatste keer dat ik er binnen was, waren vriendinnen op een andere etage, en ik helemaal boven op de zolder, sta ik daar, begint het ineens van alle kanten echt oorverdovend te kraken!
Dat kraken was echt onheilspellend, en was zo hard dat het niet door de wind of temperatuurwisselingen kon komen.

Ik zette het op een gillen en ben hard naar beneden gerend, heb mijn vriendinnen toegeroepen dat ik wel buiten deed wachten :')

Was dit spookhuis

Nogmaals

Ik ben altijd gefascineerd geweest door dit huis, mijn ouders wonen er vlakbij.
Het straalt enorm veel uit, zo zonde dat het zo vervallen is.

In de kelders ben ik ook geweest, daar krijg je het echt benauwd, evenals in de badruimtes.
Laatst bijgewerkt door iefke op 29-06-09 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link aangepast

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:48

yup.............ken het....

een groot pand in edam,schepermakersdijk , nu zit er het hoogheemraadschap in...

moest samen met mijn collega's daar de boel beveiligen.....
meerdere rare dingen daar meegemaakt
alles was nog in oude stijl...oude zolder,houten deuren met houten draaiknoppen...

op zolder heerste een bepaalde spanning (gevoel) en was het steenkoud
ook heb ik meegemaakt met een collega dat we binnen gingen om koffie te halen (s'nachts) na de koffie gepakt te hebben ,lichten uit gedaan, naar buiten gegaan om lekker te roken
bij het 2e rondje koffie kwamen we terug en stond de verlichting al weer aan....er was voor de rest niemand daar!

ook een keer gehad dat er 2 collega's van mij heen gingen voor een brand en sluitronde...bij aankomst alarmkastje om op alarm te zetten om weg te gaan bleken er 10 zones open te staan ....
dus hun rondje in het pand (megagroot!!) bleken er 10 deuren open te staan...
weer alles dichtgedaan....en bij de alarmkast weer 10 zones open!
weer een ronde...en weer die 10 deuren open
WEER ! die deuren dicht en extra gecontroleerd...... eenmaal bij de alarmkast....je raad het al! :\
ze hebben de zones overbrugt en het pand met spoed verlaten

en de laatste daar: ik droeg een nachtdienst over aan een collega (het was toen 03.00) en ik voelde al rillingen daar..(door eerdere gebeurtenis met de lichten) toen ging ineens het brandalarm af....
maar heel vaag...alleen de sirene...maar niks op het brandmeldpaneel of bij de brandweer zelf :?

ik huiver nog steeds voor het pand!

http://www.oud-edam.nl/cms_c01/UploadDa ... dschap.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:48

Oh wat leuk! Ik ben hier ook zeer in geinteresseerd! In Nederland zijn er geloof ik niet zo heel erg veel. Ik keek ook altijd naar Haunting op discovery, jammer dat het niet meer komt. Ik heb ergens nog een aantal documentaires over spookhuizen en spookstadjes en spookziekenhuizen etc.. als ik tijd heb zal ik die eens opzoeken!

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:49

Oeh het mag niet he.. maar ik doe toch even een stipje..
Wij hadden hier een oude boerderij, nu staat er een debiel groot landhuis op :') maar dat ding was éng! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:54

Mijn vriend heeft trouwens in een soort spookhuis gewoont. In Rotterdam op de heemraadsingel. Het huis heet Heemraedhuis. Het is een herenhuis met 5 verdiepingen, zodra ik naar de derde verdieping wilde gaan werd ik altijd bang en had ik het gevoel dat ik van de trap geduwd zou worden, ook kreeg ik in dat huis hele vreemde gedachtes. In de overloop kreeg ik de drang om naar beneden te springen en had ik ideeen over ophanging in het trapgat. Ook elke keer als ik er was viel de stroom uit. Was ik hele week daar niet geweest was er geen probleem met de stroom maar zodra ik aankwam viel de stroom uit. Ook was ik daar vaak erg bang zonder verklaarbare reden. na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat er op de derde verdieping 2 moorden waren gepleegt ( een moeder had haar dochters vermoord), iemand had zichzelf opgehangen in het trapgat. Ook zijn er in dat huis verschrikkelijke dingen gebeurt, in de oorlog was het namelijk eigendom van Hitler.

Het adres in heemraadsingel 143 ( geloof ik) in Rotterdam, het is te herkennen aan het bord waarop heemraedhuis staat. Voor de mensen die er eens een kijkje willen nemen, misschien mag je van de nieuwe eigenaren naar binnen.

Anoniem

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:55

Of het adres is heemraadsingel 149, ik weet het huisnummer even niet meer.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:57

Awg je leest ook dat er paardjes staan daar en de verslaggever verteld dat die ook angstig zijn daar bij die boerderij

Dominique_96

Berichten: 4091
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:59

bah, wat een enge verhalen :+

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:01

Grappig dat het kasteel van Jan van Schaffelaar op die site staat, heb tijden in Barneveld gewoond en ging altijd om dat kasteel wandelen op het landgoed.
Ik vind wel dat het een beetje sensatiegericht is, bijna overal vnden ze iets wat "niet pluis" is etc..
Ben zelf ook vrij gevoelig voor dit soort dingen, heb bij kasteel van schaffelaar eerst niets slechts gevoeld, pas nadat ze het oude theehuis verbouwd hebben en er veel meer toerisme kwam werd het er onrustig, en voor mij ook niet meer fijn om er te komen.

Ik woon blijkbaar nu ook in een spookhuis, sinds ik hier woon is er al 6 keer midden in de nacht op mn deur geklopt, bij navraag waren het niet de buren. Maar nu blijkt dat in de badkamer naar mijn mini appartementje (rest van het huis is kamerverhuur en de badkamers liggen naast mijn hokje) iemand zelfmoord heeft gepleegd. Moet zeggen dat ik er geen last van heb, alhoewel we het hier zelf wel "huize hopeloos" noemen, omdat er nog al eens iemand psychisch in de knoop raakt en er echt een historie is van zelfmoordpogingen ook de afgelopen 1,5 jaar.
Maar goed dat ik wat entiteiten betreft niet zo snel ergens van schrik, beschermengeltjes genoeg. :+
Maar kan me wel voorstellen als je gevoeliger en banger ben je overal wat in gaat zien of horen als je dit soort gebeurtenissen allemaal aan elkaar gaat linken.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:02

In spijkenisse hebben we er twee := . Een boerderij waar zo'n 10 jaar geleden een gasexplosie is geweest en waarbij de bewoner en zijn dieren zijn omgekomen. Van veel mensen hoor ik dat als ze in de buurt komen ze rare dingen horen en voelen (gegil, gehinnik, hond die tegen je opspringt, koude rillingen etc.). Ik ben er zelf nog niet in de buurt geweest, durf het niet := .

En een flat waarvan gezegt wordt dat het er spookt omdat er zoveel zelfmoorden de afgelopen jaren zijn gepleegd. Heb er een tijd geleden ook een kleine docu over gezien en dat ze zeiden dat het kwam omdat het het hoogste gebouw in de omgeving was. Ben benieuwd want ze zijn hogere aan het bouwen :+ .

kavama

Berichten: 2262
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: tussen wal en schip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:02


Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:02

Gadsie breezy302 :\ Ben ook altijd erg geinteresseerd in deze dingen, volg dit even!

LadyLynn
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:03

die 'orbjes'.. moeten dat 'spoken' voorstellen?.. ik heb dat namelijk ook wel eens op mijn camera, maar volgens mij zijn dat gewoon vuiltjes....

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:06

LadyLynn schreef:
die 'orbjes'.. moeten dat 'spoken' voorstellen?.. ik heb dat namelijk ook wel eens op mijn camera, maar volgens mij zijn dat gewoon vuiltjes....


Is een ingewikkelde materie, er zijn mensen die geloven dat elke orb een geest is, er zijn mensen die geloven dat elke orb een stofje is, etc..
zie wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Orbs

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:07

Die site is idd wat sensatiegericht, maar op internet staan nog veel meer van dit soort verhalen en sites.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-06-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:07

ben ik dan de enige die met opgetrokken wenkbrauwen dit soort verhalen leest? weet niet wat ik er van moet denken.

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:09

Cayenne schreef:
Die site is idd wat sensatiegericht, maar op internet staan nog veel meer van dit soort verhalen.


Yup, ik zeg goed topic, ben gek op dit soort dingen :D You scored a point in my book:P

LadyLynn
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:16

benangelique schreef:
ben ik dan de enige die met opgetrokken wenkbrauwen dit soort verhalen leest? weet niet wat ik er van moet denken.


neehoor ;)

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:17

brr wat eng.
vlak bij ons is een boederij die jaren geleden in brand stond.
en dat ziet er nu ook echt uit als een spookhuis. veel mensen hebben er ook enge verhalen over

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:17

Over orbs gesproken:

Toen m'n vriend pas in zijn flat woonde kon ik daar nooit slapen zonder nachtmerries.

In diezelfde tijd hebben we daar een documentaire gekeken, die ging ook in op orbs: http://www.moviemeter.nl/film/36510
Superinteressant, heb de speelfilm ook van die film, die was een stuk minder.

Maar goed, ik werd dus de ochtend na die film wakker en toen liep ik langs mn vriend en hij pakte mijn arm vast, heel losjes. Later waste ik mijn gezicht en zag ik dat ik een handafdruk op mijn arm had staan, die heeft er heel lang opgestaan, hebben we ook een foto van gemaakt. Met de gedachten nog bij de film hebben we ook in de slaapkamer foto's gemaakt, stonden ook veel orbs op, maar alleen op de foto's waar ik ook op stond. Dat was echt niet leuk toen.

Achteraf zullen het wel allemaal stofjes e.d. zijn geweest, maar op dat moment was het best creepy. Ook heeft mn vriend een stevige handgreep denk ik haha. Al heeft hij me later wel weer zo vastgepakt maar de afdruk bleef uit.

Ik ben niet gaan zoeken hoe het zat met vorige bewoners, het is niet heel oud, jaren 50, maar misschien iets voor in de vakantie.

Hier in de buurt stond altijd een huis, stond leeg en het bewoog met de wind mee, dat was altijd eng zeg, toen ik nog klein was :7

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:18

Uuuhh er zijn hoop mensen van overtuigd dat begeleid wonen voor doven in Groningen niet pluis is.. :D

Ik heb een hoop rare verhalen gehoord en zelf ook wel paar keer meegemaakt dat er beetje rare dingen gebeurden..
Er wordt gezegd dat het gebouw op een oud begraafplaats ligt. (iig ernaast nu) maar ik geloof niet dat het daar mee te maken heeft aangezien er bij mijn ouderlijk huis nooit iets bijzonders gebeurt (al jaaaren naast een begraafplaats)